הצצה לחופשה המשפחתית של משפחת קוטלר בפנמה ובגואטמלה
( איתמר קוטלר)

רוב התיירים שמגיעים למרכז אמריקה מתמקדים בקוסטה ריקה ובמקסיקו. מדינות שגם נחשבות מערביות יותר ועם תשתיות ברמה גבוהה הרבה יותר מהשכנות באזור. אבל העובדה שלא נותרו הרבה מקומות בעולם שהמוני התיירים עדיין לא כבשו ושניתן ליהנות בהם מאורח חיים אותנטי של המקומיים, גרמה לנו לסגור חופשה ביעד לא טיפוסי. ואם המשימה לא הייתה מספיק מאתגרת הוספנו לסיפור גם מקום שמתאים למשפחות עם ילדים קטנים (בני חמש ושנתיים) ועדיף שיהיו שם גם חופים לבנים ומזג אוויר טרופי. וכך יצא שמצאנו את עצמנו בשתי המדינות הרחוקות האלו שמגיעים אליהן בעיקר תרמילאים.
העונה המומלצת לטיול באזורים הללו היא בין החודשים דצמבר-מאי. הטיול בגואטמלה מתמקד יותר בצד התרבותי עם עיירות קולוניאליות ושווקים צבעוניים ותוססים לצד אתרי טבע ועתיקות מרשימים במיוחד. הטיול בפנמה הוא טיול טבע עם יערות גשם, חופים ואיים מבודדים בים הקריבי. ההמלצה שלי היא להתחיל את הטיול בגואטמלה ואז לעבור לפנמה.
13 צפייה בגלריה
פנמה סאן בלאס
פנמה סאן בלאס
לא עוד טיול משפחתי. החופשה של איתמר קוטלר ומשפחתו במרכז אמריקה
(צילום: איתמר קוטלר)

הקסם של אנטיגואה

הטיסות לגואטמלה נוחתות בעיר הבירה גואטמלה סיטי, שהיא אנטיתזה מוחלטת לכל מקום אחר בגואטמלה. ניסו לבנות עיר בסגנון אמריקאי וקיבלו בעיקר עיר עם אחוזי הפשיעה הגבוהים שקיימים בערים הפחות מוצלחות של אמריקה. הדבר העיקרי שהרוב המוחלט של המטיילים עושה בגואטמלה סיטי, זה לעלות על הסעה שלוקחת אותם 45 דקות אל אנטיגואה, עיר הבירה הישנה של גואטמלה.
לכן גם ההמלצה שלי היא לנסוע לאנטיגואה מיד לאחר הנחיתה וגם בחזור להימנע מלישון שם שלא לצורך. אלא אם הטיסה היא באמצע הלילה ואין ברירה אלא לישון במלון בסמוך לשדה התעופה.
13 צפייה בגלריה
גואטמלה אנטיגואה
גואטמלה אנטיגואה
העיר שאתם רוצים להיות בה בגואטמלה - אנטיגואה
(צילום: איתמר קוטלר)
אנטיגואה היא עיר קולוניאלית יפהפייה עם אווירה קסומה שאף אחד לא יצליח להישאר אדיש אליה. כל בית זוהר בצבע אחר, מוזיקה לטינית נשמעת מכל עבר והמקומיים שתפגשו הם אנשים פשוטים, שמחים ונחמדים בצורה יוצאת דופן. סביב הכיכר המרכזית הזוקאלו, ניתן למצוא כמה מהמבנים העתיקים היפים ביותר בעיר כמו גם את הנשים המקומיות בלבוש המסורתי שמציעות לעוברים ושבים את מרכולתן שכוללת דברי טקסטיל ותכשיטים מקומיים בעבודת יד.
ברחובות הסמוכים יש אינספור מסעדות מקומיות, ברים עם להקות מנגנות וחנויות קטנות של המקומיים. שווה לבקר גם בשוק של אנטיגואה ובמוזיאון השוקולד. טיולי יום מומלצים מהעיר יוצאים אל הר הגעש אקטננגו אליו כדאי להגיע בשעות הערב או לילה ולצפות בלבה שנשפכת ממנו. הר הגעש פקאיה מומלץ גם כן. ההגעה כוללת טיפוס לא קל אך עם תגמול משתלם בסוף - המסלול של אנטיגואה מלמעלה בשעת השקיעה. ניתן גם לעשות טיול עם טרקטורונים או אופנועים בהרים שמסביב לאנטיגואה.

האגם היפה בעולם

אגם אטיטלן הוא אגם מרהיב ביופיו, מוקף בהרי געש ואחד מיעדי הטיול המרשימים ביותר בגואטמלה. זהו גם האגם העמוק ביותר במרכז אמריקה - 340 מטרים בנקודה העמוקה ביותר ורבים טוענים (עם מידה רבה של צדק) שזהו כנראה אחד מהאגמים היפים ביותר בעולם, אם לא היפה שבהם.
למרגלות האגם שוכנת העיר פנחצ'ל שם ניתן למצוא שוק מקומי מרשים ומדרחוב תוסס עם מסעדות, ברים וחנויות של האמנים המקומיים. מסביב לאגם פזורים 13 כפרים שונים של בני המאיה. כל אחד מהכפרים של המאיה סביב אגם אטיטלן הוא בעל אופי ייחודי ושונה. אל כולם ניתן להגיע בשיט מפנחצ'ל או מהכפרים הסמוכים ואל חלקם ניתן להגיע גם בדרך יבשתית.
13 צפייה בגלריה
אגם אטיטלן
אגם אטיטלן
אגם אטיטלן
(צילום: איתמר קוטלר)
13 צפייה בגלריה
אגם אטיטלן
אגם אטיטלן
העמוק ביותר במרכז אמריקה ואולי גם היפה ביותר בעולם
(צילום: איתמר קוטלר)
בין הכפרים הבולטים ניתן למצוא את סן פדרו שנחשב לכפר "הישראלי", מאחר שבו מתרכזים מרבית התרמילאים. גם הכפר סנטיאגו אטיטלן בולט בשל גודלו, הגדול יחסית. בכל מקרה מומלץ להתמקם בכפר אחד ולצאת לטיולים יומיים בפנחצ'ל ובכפרים האחרים. אנחנו בחרנו ללון בסן מרקוס - אליו ניתן להגיע עם רכב (בנסיעה איטית ומפותלת). האווירה במקום כיפית במיוחד, יש מדרחוב מלא בחנויות קטנות ומסעדות ואם תבחרו מקום לינה למרגלות האגם, תיהנו מנופים מרהיבים בכל שעות היום ובמיוחד בזריחה ובשקיעה.

השוק הכי גדול במרכז אמריקה

ברוב ימות השבוע העיירה הקטנה שעונה לשם הארוך צ'יצ'יקסטננגו היא עיירה שקטה ומנומנת. אבל בימים חמישי וראשון מגיעים אל העיירה כל הסוחרים מהכפרים באזור והופכים אותה לשוק הכי גדול במרכז אמריקה. בין אם אתם חובבי שווקים או שאתם פחות מתחברים לזה, השוק בצ'יצ'יקסטננגו הוא חוויה אחרת לחלוטין מכל מה שאתם מכירים. לדעתי, מדובר ביעד חובה עבור כל מי שמגיע לגואטמלה.
13 צפייה בגלריה
צ'יצ'יקסטנגו
צ'יצ'יקסטנגו
לא לוותר על השוק בצ'יצ'יקסטננגו
(צילום: איתמר קוטלר)
13 צפייה בגלריה
צ'יצ'יקסטנגו
צ'יצ'יקסטנגו
צבעים של טקסטיל
(צילום: איתמר קוטלר)
רחובות שלמים מכוסים בצבעים מרהיבים של טקסטיל, אמנות מקומית, ביגוד, אוכל, כלי נגינה ועוד ועוד. גם אם לא תקנו כלום (ואתם בטוח תקנו), החוויה של שיטוט בין החנויות והדוכנים והתרשמות מאורח החיים המקומי שווה לחלוטין את הביקור. השוק של צ'יצ'יקסטננגו נמצא במרחק של כשעתיים נסיעה הן מאנטיגואה והן מאגם אטיטלן. מומלץ להגיע כמה שיותר מוקדם בבוקר כדי שיהיה לכם את כל היום להסתובב בשוק. בעיקר אם אתם מגיעים בתחבורה ציבורית, האוטובוסים האחרונים יוצאים בחזרה לגואטמלה או לפנחצ'ל סביב השעה 16:00.
תביאו איתכם כסף מזומן כי ברוב המקומות לא מקבלים כרטיסי אשראי.

פנמה - מדינה עם אופי שונה לגמרי

פנמה מדינה לא קטנה ומרחקי הנסיעה בה ארוכים, לכן צריך לתכנן היטב היכן נוחתים במדינה, בטיסה מגואטמלה. הטיסה חזרה לארץ היא מפנמה סיטי. אנחנו בחרנו לנחות בעיר דייוויד שנמצאת בדרום מערב המדינה (לא רחוק מהגבול עם קוסטה ריקה) במרחק של כשש שעות נסיעה מפנמה סיטי.
בפנמה חובה לשכור רכב כי אין באמת דרך אחרת להתנייד בין האזורים השונים של המדינה. את מרחקי הנסיעה שתראו במפות של גוגל או בווייז כדאי לקחת בעירבון מוגבל ועם לא מעט מקדמי ביטחון כי הם לא לוקחים בחשבון פקקים, עבודות בכביש, תאונות וכל מיני סיבות משונות שגורמות למשטרה לעצור את התנועה לפרקי זמן ארוכים. פנמה היא מדינה שונה לחלוטין מגואטמלה. כאן לא תמצאו את תרבות המאיה שקיימת בגואטמלה בכל פינה וגם לא את השווקים הססגונייים. כן תמצאו יערות גשם, טבע פראי, את תעלת פנמה ובעיקר איים עם סגנון ואווירה יחודית בים הקריבי.

טיול בשתי עיירות חובה

העיירה בוקטה (או בוקט) נמצאת באזור הררי ירוק שופע במפלים, בנהרות ובמטעים של אננסים, כארבעים דקות נסיעה צפונית לעיר דיוויד. מדובר בעיירה שמגיעים אליה לא מעט מטיילים, בעיקר תרמילאים, והאווירה בה נעימה. הזמן המומלץ לשהייה בבוקטה היא בין שניים לשלושה לילות. מקומות הלינה ברמה טובה, יש לא מעט מסעדות, שוק איכרים קטן וניתן לצאת ממנה למספר מסלולי הליכה מאורך של שעה-שעתיים ועד לימים שלמים.
13 צפייה בגלריה
פנמה בוקה
פנמה בוקה
פנמה בוקה
(צילום: איתמר קוטלר)
בין האטרקציות המרכזיות באזור ניתן למצוא את המפלים הנסתרים של בוקט, את הפארק הלאומי סביב הר הגעש בארו ואת שביל האננסים. ניתן גם לצאת לטיול על גשרים תלויים מעל הג'ונגל ולטיפוס הרים מודרך.
העיירה בוקה צ'יקה היא עיירת נופש קטנה ומתפתחת שנמצאת כשעה נסיעה דרומית לדיוויד בין המפרצים הרבים של הים הפסיפי. רוב המטיילים שמגיעים לפנמה מתמקדים באיים ובחופים בצד הקריבי, אבל שווה בהחלט להקדיש שניים, שלושה לילות לצד הפסיפי - שם הים רגוע יותר, הג'ונגל מגיע עד לחוף הים ואין כמעט מטיילים.
ארכיפלג איי בוקאס דל טורו היא יעד הטיול הפופולרי ביותר בפנמה והסיבה לכך היא פשוטה. רוב המטיילים כאן מגיעים בכלל מקוסטה ריקה. קבוצת האיים נמצאת כשעתיים נסיעה מהגבול עם השכנה ורבים מהמטיילים במדינה עושים "קפיצה" של כמה ימים לפנמה. בשביל להגיע לאיי בוקס דל טורוס צריך לקחת מעבורת מהעיירה אלמירנטה שנמצאת, כאמור כשעתיים נסיעה מהגבול עם קוסטה ריקה וכשלוש שעות נסיעה מדייויד או בוקטה.
אם אתם מטיילים עם רכב, תצטרכו להשאיר אותו בחניון בעיירה (יש מספיק חניונים מסודרים) לכל זמן השהות באיים. ניתן גם להגיע בטיסה פנימית מפנמה סיטי.
13 צפייה בגלריה
פנמה בוקה דל טורו
פנמה בוקה דל טורו
צילום בניחוח קריבי. בוקאס דל טורו
(צילום: איתמר קוטלר)
13 צפייה בגלריה
פנמה בוקה דל טורו
פנמה בוקה דל טורו
אפשר לישון בבקתות פשוטות ממש על המים
(צילום: איתמר קוטלר)
מדובר באיים בסגנון של פעם. בלי מלונות יוקרה גדולים או חנויות מותגים והמוני תיירים. תמצאו כאן אווירה קריבית טיפוסית שמזכירה מקומות כמו ג'מייקה, מסעדות רחוב קטנות ושלל פעילויות ימיות. אפילו מקומות הלינה שנחשבים יוקרתיים יותר עם בקתות על המים, מסתמכים לרוב על אנרגיה ירוקה ומתמזגים היטב עם הטבע שמסביב.
האי הגדול בקבוצה נקרא בוקאס דל טורו ואיים מרכזיים נוספים הם האי בסטימנטוס והאיים הקטנים סולרטה וקרנרו. אין בעיה לישון בכל אחד מהאיים הללו ולעבור בינהם בקלות באמצעות מוניות ימיות, אבל אל תתפתו לישון באיים דרומיים יותר (כמו האי קריסטבול) אליהם כמעט ולא מגיעים תיירים והמעבר מהם לאיים האחרים בעייתי הרבה יותר.

חופים יפים ודולפינים בסביבתם הטבעית

את הימים בבוקאס דל טורו מעבירים בדילוג בין האיים השונים בארכיפלג. בין החופים היפים ביותר ניתן למצוא את חוף כוכבי הים (Starfish Beach) שהוא מעולה לשחייה - ים ללא גלים ומים שקופים שבו תוכלו לראות עשרות כוכבי ים פזורים בקרבת החוף.
חוף מומלץ נוסף (פחות לשחייה ויותר כטיול) הוא חוף הצפרדעים האדומות (Red Frog Beach) אליו מומלץ לצאת לסיור עם מדריך. בסיור בג'ונגל שנמצא מאחורי החוף תוכלו לצפות בצפרדעים קטנקטנות במספר צבעים זוהרים כשהמפורסת ביותר היא הצפרדע האדומה שעל שמה קרוי החוף.
יום סיור מומלץ במיוחד כולל שיט של כמה שעות בפארק הלאומי של האי בסטימנטוס ובמפרץ הדולפינים. במהלך הסיור תראו לא מעט חיות לרבות קופים שאגנים, תנינים, ציפורים, עצלנים וגולת הכותרת - דולפינים.
13 צפייה בגלריה
פנמה בוקה דל טורו
פנמה בוקה דל טורו
איים שונים זה מזה בארכיפלג בוקאס דל טורו
(צילום: איתמר קוטלר)
13 צפייה בגלריה
פנמה בוקה דל טורו
פנמה בוקה דל טורו
שטים קרוב קרוב לדולפינים
(צילום: איתמר קוטלר)
איי בוקס דל טורוס הם אחד מהמקומות הטובים ביותר בעולם לצפייה בדולפינים בסביבתם הטבעית. הדולפינים שוחים להם במים רדודים בין האיונים השונים וניתן לשוט לידם במרחק של מטרים בודדים עם סירות מנוע קטנות שמבטיחות חוויה אינטימית ומהנה במיוחד.

פנמה סיטי והתעלה המפורסמת

עיר הבירה של פנמה נראית ומרגישה כמו עיר גדולה בארה"ב מהמאה הקודמת. הכול גדול, גבוה ומרשים אבל תקוע איפשהו בשנות התשעים. הנופים מסביב לעיר מרשימים במיוחד כשבצד אחד הים הפסיפי, בצד השני תעלה פנמה המפורסמת ומאחור ג'ונגל ענק. מומלץ לבחור מלון על הקו הראשון לים או לתעלה על מנת להינות מנופים פנורמיים שכיף לפתוח איתם את הבוקר.
אנחנו יצאנו לסיור מודרך בתעלת פנמה שם למדנו על ההיסטוריה של התעלה, שנחשבת לאחד מפלאי תבל. סיור מומלץ נוסף הוא סיור בשיט אל אי הקופים שם תוכלו לראות כמות לא מבוטלת של קופי מקאו בג'ונגל.

האיים המלדיביים - בקריביים?

ארכיפלג איי סאן בלאס כולל כ-400 איים קטנים בים הקריבי בחלק הצפון מזרחי של פנמה. מבחינה טופוגרפית מדובר באיים שמזכירים את האיים המלדיביים עם חופים לבנים כשלג ומים צלולים, כשכל אי הוא בגודל של כמה מאות מטרים רבועים.
אך בפועל, מדובר במקום הכי שונה שיש מהאיים המלדיביים. באיי סאן אין מלונות יוקרה. ליתר דיוק, אין באיי סאן בלאס מלונות בכלל. השטח של האיים הוא סוג אוטונומיה של תרבות אינדיאנית בשם קונה יאלה שלא איפשרה מעולם את הפיתוח של האיים. כל אי שייך למשפחה אחרת וברוב האיים התשתיות הקיימות הן ברמה הכי בסיסית שיש.
13 צפייה בגלריה
פנמה סאן בלאס
פנמה סאן בלאס
היופי של המלדיביים מינוס מלונות היוקרה והתערבות האדם בטבע
(צילום: איתמר קוטלר)
13 צפייה בגלריה
פנמה סאן בלאס
פנמה סאן בלאס
מקום מושלם לשחייה: איי סאן בלאס
(צילום: איתמר קוטלר)
מי שירצה לישון באיים, יעשה זאת בבקתות שמציעות המשפחות עם תשתית ברמה מאוד בסיסית, יש גם בקתות מעל הים. מצד שני, איפה עוד תמצאו בעולם מקום עם איים וחופים כל כך יפים ובתוליים בלי המוני תיירים? אפשרויות הביקור באיי סאן בלאס כוללות סיור יומי: יוצאים מוקדם בבוקר מפנמה סיטי וחוזרים בלילה.
אם אתם מטיילים עם רכב שכור ניתן לחסוך סכום כסף משמעותי בכך שתגיעו עם הרכב לבד לעיירת נמל בשטח של הקונה יאלה ומשם תצטרפו לאחד מהסיורים.

טיול בעולם של פעם

הטיול בגואטמלה ובפנמה הוא טיול בעולם שהזמן בו נע בקצב איטי. מי שטייל במרכז אמריקה או במזרח הרחוק לפני כ-20 שנה אולי זוכר במעומעם את כל אותן פיסות טבע לפני שהתמלאו בתיירים ואת התרבויות המקומיות לפני שנחשפו לתרבות המערבית העכשווית. חוויית הטיול במדינות האלו היא חוויה פשוטה, אותנטית ויחודית. כזאת שמרגישה שהטבע הוא האטרקציה המרכזית ומאפשרת להתנתק באמת מחיי היומיום. עבור משפחות עם ילדים מדובר ביעד לא שגרתי שיחשוף את הילדים לעולם שונה ואחר מכל מה שהם מכירים. לטעמי מדובר בחוויה נהדרת לכל המשפחה.

דרישות הכניסה למדינות

גואטמלה: יש להציג בדיקת קורונה שנעשתה עד 72 שעות לפני ההמראה, פטורים מבדיקה מחוסנים בשני חיסונים ויותר, ילדים עד גיל 10 ומחלימים עד שלושה חודשים.
פנמה: למגיעים מישראל, יש להציג בדיקת קורונה שלילית שנעשתה עד 72 שעות לפני הטיסה. מחוסנים בשני חיסונים ויותר פטורים מבדיקת קורונה. מי שאינו מחוסן וטס לפנמה דרך מדינה שמוגדרת בסיכון גבוה (כמו אנגליה, הולנד, אוסטריה ועוד) ייאלץ לשהות בבידוד של 72 שעות לאחר הנחיתה בפנמה.
על כל הנכנסים יש למלא טופס הצהרת בריאות.
איתמר הוא מומחה לטיסות זולות בצוות אקספלורר