מסלול טיסה חדש בנמל התעופה של נוק, בירת גרינלנד, שיאפשר נחיתות והמראות של מטוסים רחבי גוף, צפוי להזניק את ענף התיירות באוטונומיה הדנית, אך גם טומן בחובו סיכון להצפת תשתיות האי הארקטי ולפגיעה במערכת האקולוגית השברירית שלו.
עד היום כדי להגיע לבירת גרינלנד הנוסעים היו צריכים לטוס מאיסלנד או לעבור דרך קנגרלוסואק, בסיס צבאי אמריקני לשעבר ששוכן בצפון האי הגדול בעולם, ובו נמצא גם עם המסלול היחיד שהיה מספיק גדול לנחיתות של טיסות בינלאומיות.
אולם, כל זה עומד להשתנות ב-28 בנובמבר עם השקת המסלול החדש בנוק. כמו כן, בשנת 2026 ייפתח מסלול חדש נוסף באילוליסאט, צפונית לנוק. "בעבר היה קשה מאוד להגיע לגרינלנד, והנמלים החדשים ישנו לחלוטין את התשתית להגעה לכאן", אמר דובר נמל התעופה, מילאן לונד וראה, לסוכנות הידיעות AFP.
נוק, שבה מתגוררים כשליש מ-57 אלף התושבים של האי הגדול בעולם, תצטרך להגדיל את יכולות האירוח שלה. "יהיו כל כך הרבה תיירים שלא יהיו מספיק מקומות עבורם", הזהיר גדעון ליברת', ראש העיירה מאניצוק הנמצאת מעט צפונית לנוק.
ככל הנראה יהיו דרושים גם מסעדות חדשות, שכן כיום פועלות בנוק רק 15 מסעדות. "המסלול החדש מייצג הזדמנות עצומה עבור נוסעים חובבי הרפתקאות שרוצים להיות הראשונים לבקר ביעד חדש וייחודי", אמרה הת'ר קלי, מנהלת מחקר באיגוד סחר תיירות ההרפתקאות, לסוכנות הידיעות AFP.
מניצוצק, המכונה "ונציה של גרינלנד" עם בתים צבעוניים הבנויים על מדרון הר הצופה למים, היא ביתם של 2,500 תושבים. בעיירה מקווים לבום תיירותי שיגיע בעקבות זמינות הטיסות. "אנחנו צריכים את זה", אמר מלח מקומי בשם מייקל. "בעיירה שלי יש פחות ופחות אנשים, אנשים עוברים לערים גדולות יותר עם יותר מקומות עבודה".
בשנת 2023, ענף התיירות בגרינלנד הניב 1.9 מיליארד קרונה דנית (278 מיליון דולר), שהיוו כמעט 10 אחוזים מהתמ"ג של האוטונומיה. בום תיירותי בקנה מידה מלא, כמו זה שהתרחש באיסלנד במהלך 15 השנים האחרונות, ייקח זמן.
"כל התשתיות צריכות להיות במקום מראש, וזה לא משהו שיקרה ביום אחד", אמר טאצי פליישר, דובר חברת ארקטיק סירקל ביזנס שתומכת ביזמים במערב גרינלנד.
אבל האם תושבי גרינלנד באמת רוצים בום תיירותי? התחושות כלפי ספינות הקרוז הענקיות והמזהמות, שמגיעות יותר ויותר לאי, מעורבות, ולאחרונה נשקלת חקיקה לאסור את הגעתם לאזורים מסוימים.
התושבים המקומיים מודעים לצורך לפתח את התיירות באיטיות. "אני לא חושבת שגרינלנד מוכנה לתיירות המונית, בעיקר בגלל התשתיות שיש לנו", אמרה פאאליט מולגארד ראסמוסן, תושבת נוק. "בית החולים סובל ממחסור בצוות ושבילי ההליכה אינם מתוחזקים".
פרופסור מייקל הול מאוניברסיטת קנטרברי, מומחה לתיירות, אמר כי הכלכלה המקומית חייבת להשתלב בתהליך. לדבריו, "אם גרינלנד מתכוונת לפתח תשתיות תיירות, יש לראות בזה חלק מהתפתחות ארוכת טווח ואיכותית שתאפשר לה להיות עמידה בפני שינויי אקלים".