חופשות בלו"ז שלנו, כדוסים למהדרין, כוללות שני מצבים: ארבעה ימים בארץ במקסימום, בשיטת רבוץ, אכול ושתה כפי יכולתך – או לפחות שבוע בחו"ל, כי עד שמתכננים, ועד שטסים ומגיעים ונוסעים ומתמקמים, וגם אורזים מזוודה אחת קטנה לבגדים, ועוד אחת גדולה לאוכל ולמה שקשור לאוכל (סירים, גזיה, קרחומים ועוד), הנטו לחופש מצריך ברוטו ימים לחופשה, ומזה לא נותר מספיק, לפחות לא עבור הנפש ההומייה-לחופש שלי.
חופשה כשרה בקפריסין
(צילום: לירון נגלר-כהן)

שומרי כשרות בחו"ל נהנים תמיד מחוויה חצי-רוחנית, שכן צומות והסתגפויות אל מול כל מה שיש לתרבות האוכל המקומית להציע, הן חלק בלתי נפרד מהעניין. כך מתקבלת כל מסעדה בינונית בעולם שמציעה פסטה פולונז (שזו פסטה פולנית מכובסת בסיר עם קצת שמנת ופלפל שחור, אבל היי, כשרה) – כאילו הייתה מקדש אוכל מקומי עם שלושה כוכבי מישלן. גם המחיר בהתאם.
יצאנו לחופשה כשרה בפאפוס, שם על אחד החופים הצחים מתנשא מלון בלו לגון (Blue Lagoon) – הריזורט היחיד הכשר באי הקפריסאי. יוני כהנא, יזם שראה כי טוב, החליט להריץ אותו בגרסה כשרה לפני כשבע שנים. ממש לאחרונה נכנסה חברת איסתא לתמונה, והחליטה לקחת את המיזם שלב אחד קדימה, לחוויית חו"ל-הכול-כלול לכל המשפחה, ברמה גבוהה לשומרי הכשרות.
בלו לגון (חולק מבנה עם רשת Capital Coast, אבל אם תזמינו בטעות חדר דרך הרשת, תופנו אחר כבוד למתחם הכללי והמאד לא-כשר, ראו הוזהרתם. נכון להיום, את החופשה הכשרה משווקת בלעדית חברת איסתא.
8 צפייה בגלריה
מלון בלו לאגון פאפוס
מלון בלו לאגון פאפוס
ברוכים הבאים למלון בלו לגון
(צילום: עידן ארד)
למעשה, התחושה עבור התייר הישראלי היא של מלון נפרד. חדר האוכל הכשר שוכן בקומה נפרדת, במקום גם בית כנסת פעיל ולא מעט ישראלים שמשרים אווירה של בית. "זה לא המלון הכי יפה בפאפוס, אבל זה מלון הכי טוב למשפחות שאוכלות כשר בעולם היום", אמר לנו אחד המארגנים ברגע של פתיחות. "הסיפור פה זה לא המבנה, אלא היכולת של משפחה שאוכלת כשר לצאת לחופשה משפחתית. רוב העם, המיינסטרים, הוא לא דתי, לא חרדי, אבל אוכל כשר. רוב המלונות בארץ כשרים, וכן גם רוב המסעדות. ומצד שני, כשיוצאים לחו"ל, פתאום צריך להתפשר".
המלון ברמת ארבעה כוכבים, עם חדרים יפים ומרווחים מאוד. אנחנו שוכנו בחדר שהיה מיני-סוויטה. גם אם לא ארזתם סירים, יקבל אתכם מטבח גדול ומאובזר (מקרר ביתי, תנור, כיריים חשמליות ומדיח), פינת אוכל, סלון ענק שמשקיף על הבריכה ומעבר לה הים הכחול, חדר שירותים – וחדר אמבטיה שתיאורטית אפשר היה לשכן בו בכיף עוד שני ילדים.
בואו נדבר רגע על האוכל. בכל זאת, שוס לדוס: החבילה כוללת ארוחת בוקר וארוחת ערב באמצע השבוע, וארוחת צהריים שנוספת לשבת. ארוחת הבוקר החלבית לא חסרה דבר: ממגוון סוגי לחמים שנאפים במאפייה כשרה מקומית – ועד לשלל גבינות, פשטידות חמות, פס אומלטים וחמיטות, סלטים (כן, גם ציזיקי), מעדני חלב, מוזלי ושאר ירקות שישראלים מחפשים בארוחות בוקר של בתי מלון.
בנוסף, ניתן ואף מומלץ לארוז כריכים ופירות המסופקים במקום, כדי שיהיה מה לנשנש בטיולים היומיים ושלל האטרקציות שעוד נגיע אליהן. אין צורך לארוז בהיחבא לחמניות עטופות במפיות וטישוס, ולהתחמק בבושת פנים משל עברתם במסלול הירוק עם מכולה של מכשירי חשמל. ממש במרכז הבופה ניצבת לה גאה עמדת אריזת כריכים.
ארוחות הערב כוללות בופה בשרי עשיר ומלא בכל טוב, עם מגוון סוגי בשרים, דגים, סלטים וגם יינות – וקינוחים פרווה טעימים. כן-כן, פלצנים. פרווה יכול להיות טעים. באחת מהן (כחלק ממה שמציע המלון) תחוו טברנה עליזה מקומית עם להקה לא קטנה ומאוד מוכשרת, שמביאה בריזה יוונית אותנטית לארוחה.
8 צפייה בגלריה
מלון בלו לגון, פאפוס
מלון בלו לגון, פאפוס
כשר בכל ימות השנה
(צילום: עידן ארד)
8 צפייה בגלריה
מלון בלו לגון, פאפוס
מלון בלו לגון, פאפוס
(צילום: עידן ארד)
8 צפייה בגלריה
הטברנה במלון
הטברנה במלון
הטברנה במלון
(צילום: לירון נגלר-כהן)
8 צפייה בגלריה
פאפוס
פאפוס
בלו לגון
(צילום: לירון נגלר-כהן)
שמעיה קיזר, שף המלון, מספר כי האתגרים שבמטבח כשר כוללים התמודדות עם חומרי הגלם שחייבים להשיג: "זה דורש מאתנו להיות יצירתיים, מי שנותן לנו את הכשרות זה רב שמתגורר פה כבר 12 שנים. הוא מכיר פה מוצרים, אז זה הרבה יותר קל. הוא יודע מה הוא מאשר".
עד כה סיפק את ההשגחה הרב קפלן, וכעת עובר המלון להשגחתו של הרב זאב רסקין, איש חב"ד הנחשב לרבה הראשי של קפריסין. במלון שני מטבחים – אחד בשרי ואחד חלבי, ומשגיח צמוד מצדו של הרב רסקין, יאיר לוי.
"במלון יש גם חנות כשרה, לטובת מי שרוצה לרכוש יין כשר, חטיפים כשרים ועוד", אומרת כריס, נציגת יוניק, מייזמי ה"בלו לאגון". "ליד הבריכה יש סנייק-בר פעיל, כשר אף הוא, שניתן להזמין בו ארוחה כשרה. בלאונג' יש כיבוד חלבי ושתייה".
הלאונג' ממוקם ליד בית הכנסת הפעיל – "בחגים אנחנו ממש מלאים כאן" – שנכנסים בו כמאה גברים ומספר זהה של נשים. בסוכות שהו במלון 380 אורחים, וסוכה ענקית נמתחה על הטיילת היפהפייה והמקומית שלמרגלות המלון. למה הדבר דומה? לסוכה ענקית שתוקם על שטח לא קטן מהטיילת בתל אביב, רק בלי ההפגנות – ועם ראש העיר המקומי שהגיע לברך את הנופשים הישראלים שהשתלטו על הטיילת.
"המקומיים", מספר קיזר, "מאוד אוהדים, תומכים, מתעניינים, ואוהבים לשאול שאלות על אופי החגים שלנו, על המנהגים שלנו. זה מאוד מסקרן אותם. למשל, למה ומתי אוכלים מצה בפסח, למה נמנעים מלאכול לחם שבוע, שאלות לגיטימיות של אדם זר שלא מכיר את היהדות".
אז למי מיועד התענוג? ראשית, לשומרי שבת, כשרות ונידה כהלכתן (עשר דקות מהמלון יש מקווה פעיל), ולמשהו כמו 70% מהישראלים שמקפידים לצרוך מזון כשר בלבד, כך לפי דו"ח המכון הישראלי לדמוקרטיה (2023) – הם והן וטפם שחולמים על חופש בשעה שאת הצפון הפקיעו מאתנו, גם אילת על הכוונת, הדרום אדום מכל הסיבות הלא נכונות – אבל הילדים בבית והנפש עייפה וחבוטה.
"אנחנו למעשה הסופרמרקט הכי גדול שמוצא תיירות היום בישראל. בכל סגמנט, בכל וקטור", אומרת טלי נוי, סמנכ"לית שיווק ומכירות באיסתא. המלון, היא מדגישה, פועל כמלון כשר לאורך השנה כולה, מה שאומר שגם אם יגיעו שני אורחים בלבד, הם יזכו לכל הטוב שיש לבופה-הכול-כלול כשר למהדרין להציע.
במקום פועלת משחקייה לילדים, בריכות חיצוניות (לילדים, לשעשועים ולשחייה) – ועוד בריכה מקורה שהופכת לנפרדת עם שעות לנשים בלבד, לפחות פעם בשבוע. ויש גם סאונה, ג'קוזי וספא, טברנה יוונית (ע"ע), חוף רחצה צמוד – ושיט מקסים ללגונה הכחולה היוצא מנמל לאצ'י, כחלק מהחבילה, וממלא יום שלם בחוויה אטרקטיבית הכוללת גם ירידה מהיאכטה לים, ומגלשת מים ענקית כיפית לילדים ולילדים שבאו כבר עם ילדים משלהם.
8 צפייה בגלריה
פאפוס
פאפוס
אזור הנמל והעיר העתיקה בפאפוס
(צילום: לירון נגלר-כהן)
8 צפייה בגלריה
המצודה
המצודה
מצודת פאפוס
(צילום: לירון נגלר-כהן)
מומלץ להגיע לסיור בעיר העתיקה בת ה-200 שנה של פאפוס. בערב הופך האזור למתחם ברים וטברנות, וביום תיהנו להסתובב בסמטאות הלבנות ומלאות האווירה, העמוסות בוטיקים, בתי קפה וגלריות. לא רחוק משם נמצאת המרינה המלבבת, ובצמוד לה אתר עתיקות לאומי ומצודה עתיקה, קטנה ומצודדת.
שלא כחלק מהחבילה, ניתן לצאת לפארק מים מקומי (שגם בו, כך מספרים פה, נמכר אוכל כשר); להזמין טיול יומי להרי הטרודוס, פחות משעה נסיעה מפאפוס, שם, לדברי המקומיים, פועל גם יקב כשר המייצר את "יין קפריסין" (לנו לא יצא להגיע למקום); ויש גם טיולי טרקטורונים – הכול זמין דרך משרד הקבלה במלון.
אם יתחשק לכם לסעוד בחוץ, בפאפוס פועלת מסעדת סבא הכשרה, המציעה אוכל רחוב ירושלמי טעים – ומיזוג! מילה על מזג האוויר בפאפוס ביולי-אוגוסט, שמזכיר את זה של טבריה באזור החוף, וזה של הגליל באזור הטרודוס. יצא יותר ממילה, אבל הבנתם.
8 צפייה בגלריה
מסעדת סבא
מסעדת סבא
מסעדת סבא הכשרה
(צילום: לירון נגלר-כהן)
בעוד מדינות מערביות רבות שטופות בהפגנות שנאה, נדמה שקפריסין נותר אי של שפיות. הקפריסאי הממוצע, לפחות בחוויה שלנו, מסביר פנים לתייר הישראלי, אמפתי ויודע מי הטוב ומי הרע. אחרי הכול, יש לו את השכנים שלו מהצד הארדואני.
סידורי האבטחה במלון שהוא, בסופו של דבר, מטרה ישראלית נייחת – כוללים את רשויות הביטחון המקומיות. "חוץ מזה, יש פה שומר בלילה, שנמצא פה כל הלילה, ויש לנו גם את הביטחון שלנו", מעדכן משגיח הכשרות, יאיר לוי. "השלטונות המקומיים מאוד משתפים פעולה ושומרים פה. אנחנו, כישראלים, אולי טיפה התרגלנו לזה, אבל המקומיים הרבה יותר מפחדים מאיתנו, ככה שאנחנו בידיים טובות. אני נמצא פה פה לא מעט חודשים, ומרגיש בבית".
לדברי כריס, "יש קהילה ישראלית ענקית פה, בפאפוס. בלרנקה חיה קהילה גדולה, ושם גם המוקד העיקרי של הרב רסקין. יש קהילה גדולה גם בלימסול. בערך כל פינה שהולכים אתם תשמעו עברית, כי יש פה המון חברות הייטק שעברו לכאן, ויש המון מהגרים מהגרי עבודה כמו יאיר וכמוני".
מאז ה-7 באוקטובר הקהילה הישראלית בפאפוס גדלה, ולפני כשבוע נפתח פה גן ילדים חדש, ובו לומדים כ-30 ילדים ישראלים. עלות הלימודים בבית הספר היהודי של חב"ד, אם התעניינתם, עומדת על כ-500 אירו לחודש.
היא מעריכה כי באי חיים כ-3,000 ישראלים, "אם לא יותר, ואנחנו אי מאוד קטן". די מדהים אם נזכרים שעד שנת 2010 קפריסין לא הייתה בכלל על הרדאר הישראלי, ואילו כיום יש אליה מספר טייסות יומיות גבוה ביותר. "יש פה בית ספר ישראלי, יש את הבית ספר של חב"ד בלימסול, ששם בעצם לומדים רוב הילדים. יש קהילה מאוד גדולה גם בקורל ביי, כאן בפאפוס. לימסול היא במרחק של כשעה נסיעה מכאן, אז הילדים נוסעים שעה. זה לא נורא. יש שם בית ספר מדהים".
בפאפוס יש מרכול כשר, מאז ה-7 באוקטובר הקהילה גדלה, ולפני כשבוע נפתח פה גן ילדים חדש, ובו לומדים כ-30 ילדים ישראלים. עלות הלימודים בבית הספר היהודי של חב"ד, אם התעניינתם, עומדת על כ-500 אירו לחודש.
התחבורה הציבורית המקומית תיקח אתכם לכל אטרקציה שתחפצו בה, ומומלץ להשתמש בה ולא ברכבים מושכרים המסומנים בלוחיות אדומות, כמו בטבע, במטרה להזהיר את הסביבה (נזכיר כי קפריסין עדיין לא השתחררה מהמנדט הבריטי בכל הנוגע לחוקי התעבורה, וההגה ממוקם בצד ימין). ממש בסמוך למלון שנמצא בנקודה מרכזית באי, ישנה תחנת אוטובוס, והקו עוצר בקברי המלכים, במרינה, בעתיקות, בעיר העתיקה וגם בקניון, שאולי עליו נכתב השיר "כולם הלכו לג'מבו" – חנות הסטוק הענקית, המשתרעת על שתי קומות וחביבה על הישראלים. כמה חביבה? השלטים בה הם גם בעברית.
כמה זה עולה? בחודש יולי תשלמו על חבילת אמצע השבוע (כולל טיסות והעברות) החל מ-979 דולר לאדם בחדר זוגי ללילה, מינימום 4 לילות. בחודש אוגוסט: החל מ-969 דולר. חבילת סופ"ש לאדם בחדר זוגי בחודש יולי תעמוד על החל מ-649 דולר לאדם בחדר זוגי ללילה, מינימום 3 לילות. בחודש אוגוסט: החל מ-799 דולר לאדם ל-3 לילות.
הכותבת הייתה אורחת איסתא במלון Blue Lagoon