9 צפייה בגלריה
נסיעות חיסכון
נסיעות חיסכון
ההוצאות השקטות
(צילום: shutterstock)
קרה לכם שבאתם לשלם בצ'ק אאוט על המלון, לא משנה מאיזו פלטפורמה הזמנתם אותו, ועם החשבון הגיעה התוספת המעצבנת והלא צפויה של מיסים אזוריים? לרוב מדובר על סכום לא משמעותי יחסית של אירו או שניים לאדם, אבל החיוב הוא לפי מספר הלנים כפול מספר הלילות, וזה יכול להצטבר לכמה עשרות אירו למשפחה או לקבוצה. בניגוד למס החדש שיחל להיגבות בקרוב בוונציה ממבקרים יומיים, מס התיירות ברוב האזורים חל לרוב על מי שכן לן באזור, ובתשלום על המלון משלם גם מס מקומי לעיר או למדינה שבה הוא שוהה.
בחלק מהמקרים המס הוא חלק מהמחיר של המלון, אבל בחלק גדול מהמקרים גם אם חשבתם ששילמתם את מחיר המלון המלא, המיסים לתיירים לרשויות המקומיות עלולים להפתיע ולהופיע כתשלום נפרד במעמד הצ'ק אאוט.
לדוגמה, בכל רחבי בלגיה תשלמו מס תיירות של כשני אירו לאדם ללילה. בבריסל במקרים מסוימים המס יכול לעלות אפילו קצת יותר.
בבולגריה תשלמו ברוב הערים אירו וחצי ללילה לאדם.
בערים המרכזיות בספרד תשלמו בין חצי אירו לשני אירו לאדם לילה. בברצלונה יש מיסוי שונה וגבוה יותר, שם לאחרונה המס עלה ל-2.75 אירו לפחות לאדם ללילה, ולפי ההערכות ב-2024 המס יעלה שוב ויגיע ל-3.25 אירו, ויש תכנונים להעלות אותו גם לעד חמישה אירו לאדם בהתאם לסוג המלון שבו תישנו. כלומר, שבוע בספרד לזוג עם שני ילדים בוגרים עלול להגיע לתוספת מס של 91 אירו כבר כיום.
9 צפייה בגלריה
ברצלונה שדרת לה רמבלה קורונה
ברצלונה שדרת לה רמבלה קורונה
ברצלונה, עיר שמתמודדת עם עומס תיירים כבד
(צילום: shutterstock)
גם קרוזים שעוצרים בעיר ליותר מ-12 שעות יידרשו לשלם שלושה אירו לאדם, ואם אתם מבקרים רק לכמה שעות, עדיין תשלמו אירו בודד. גם בוולנסיה ככל הנראה יתחילו לגבות מס מסוף השנה, בסכום של עד שני אירו ללילה לאדם.
באזורים המתוירים בפורטוגל, כמו פורטו, ליסבון וכפר הדייגים הפופולרי אוליאו (Olhão), תשלמו מס שנע בין אירו וחצי לשני אירו ללילה לאדם.
בשווייץ תשלמו בין 2.20 ל-4 אירו לאדם ללילה, תלוי היכן תטיילו. לדוגמה, בעיירת הנופש צרמט שבדרום-מערב שווייץ תיפרדו מ-4 אירו לאדם ללילה, ואילו ילדים זוכים להנחה ומשלמים 2 אירו. באזור העיירה אינטרלקן בקנטון ברן תיפרדו מ-3.5 אירו ללילה בעונות התיירות המבוקשות.
בווינה ובזלצבורג שבאוסטריה תשלמו מס עירוני בסכום של 3.2% ממחיר הלינה. במקומות אחרים ברחבי אוסטריה, פחות מתוירים, החיוב יהיה מופחת בהתאם, אך לא פחות מ- 0.15 אירו לאדם ללילה. אגב, בכפר הציורי האלשטאט, שנחשב להשראה לממלכת ארנדל מ"לשבור את הקרח", המיסוי הוא שלושה אירו ללילה לאדם.
עוד באירופה, בקרואטיה תשלמו עד אירו וחצי ללילה לאדם ללילה, וכך גם בפראג בירת צ'כיה.
ביוון יוכלו לגבות מכם עד ארבעה אירו לחדר ללילה. זהו המחיר למשל באי המבוקש סנטוריני.
גם באיטליה מס התיירות תלוי באזור וברמת המלון, אבל בממוצע מלונות של עד שלושה כוכבים יחייבו ב-2.5 אירו ללילה לאדם, ארבעה כוכבים 3.5 אירו וחמישה כוכבים ארבעה אירו לאדם ללילה.
יש יוצאי דופן, כמו אזור פירנצה, חוף אמלפי, הריביירה האיטלקית וכמובן ונציה, שם עלולים לחייב אתכם במיסים גבוהים יותר. ברומא תשלמו בין 4 ל-7 אירו ללילה.
9 צפייה בגלריה
עומס תיירים בסנטוריני
עומס תיירים בסנטוריני
עומס תיירים בסנטוריני
(צילום: shutterstock)
9 צפייה בגלריה
תיירים רבים במזרקת טרווי ברומא
תיירים רבים במזרקת טרווי ברומא
תיירים רבים במזרקת טרווי ברומא
(צילום: shutterstock)
בצרפת השיטה דומה, ותשלמו החל מ-0.9 אירו ללילה במלון שני כוכבים ומטה ועד ל-3.10 אירו למלון חמישה כוכבים. באזורים מבוקשים כמו פרובנס המחיר יכול להיות אפילו גבוה יותר, ולהגיע עד ל-5.5 אירו לאדם ללילה.
ויש עוד: ברוב הערים הגדולות בגרמניה יש "מס תרבות" (kulturförderabgabe) בנוסף למס התיירות, והוא יעלה לכם כ-5% ממחיר המלון שלכם, ולפעמים אפילו 7.5%.
באמסטרדם, עיר שסובלת מעומס תיירים, תשלמו שלושה אירו ללילה לאדם. אם תישנו בקמפינג, אגב, העלות תעמוד על אירו בודד ללילה.
בסלובקיה תשלמו בין 3 ל-3.5 אירו לאדם ללילה.
בריגה בירת לטביה תשלמו אירו ללילה, במלטה תשלמו חצי אירו, בסלובניה קצת יותר מ-3 אירו ליום ובהונגריה תשלמו 4% ממחיר החדר.
חשוב לשים לב שברוב המקרים באירופה מס התיירות תקף באזור רק לשבעה ימים, כלומר אם תשהו שמונה לילות אתם לא אמורים לשלם על הלילה השמיני והלאה. בנוסף, ילדים מתחת לגיל 17 פטורים לרוב מתשלום המס.
9 צפייה בגלריה
חג המולד באמסטרדם
חג המולד באמסטרדם
חג המולד באמסטרדם
(צילום: shutterstock)

מה קורה מחוץ לאירופה?

בבואנוס איירס בירת ארגנטינה תשלמו דולר וחצי על כל חדר לכל לילה.
בארצות הברית המיסוי יותר מורכב ותלוי במדינה שבה תבקרו. לדוגמה, בניו יורק תשלמו שני דולר נוספים לכל חדר, לא כולל המיסוי המקומי כמובן שעומד על בערך 14%.
ביפן תשלמו מיסים בגובה 7.5 דולר ממש לפני שתיפרדו מארץ השמש העולה, בנוסף לסכום של עד דולר וחצי לאדם ללילה.
בתאילנד יוסיפו לכם עוד אירו ללילה לאדם (30 באט).
בבורקאי, האי המבוקש שבפיליפינים, תשלמו 200 פסו לכל יום שהם בערך 3.5 אירו.
9 צפייה בגלריה
פסל החירות
פסל החירות
ברוכים הבאים לניו יורק, אנא שלמו
(צילום: shutterstock)
9 צפייה בגלריה
תאילנד
תאילנד
רחובות בנגקוק
(צילום: Shutterstock)

לפעמים יש גם מס כניסה

אם עד כה נתנו דוגמאות למיסים מוצנעים שלרוב מצטרפים לחשבון המלון שלכם, אך יש גם מדינות שלוקחות מס כניסה.
בבאלי שבאינדונזיה תידרשו לשלם כ-15 דולר כשתגיעו לאי, בנוסף לחצי אירו לאדם לכל יום.
בניו זילנד תשלמו 35 דולר ניו-זילנדי (כ-20 דולר אמריקאי).
ממלכת בהוטן, ששוכנת בהרי ההימלאיה המזרחיים, חתכה החודש בחצי את המס היומי שהיא גובה ממטיילים, מ-200 דולר ביום ל-100 דולר ביום. ילדים עד גיל 11 משלמים רק מחצית מהסכום. ההסבר לסכום הגבוה הוא שהרשויות המקומיות רוצות למשוך תיירים אמידים ופחות מוצ'ילרים, ש"לא מתייחסים לסביבה כראוי", ויש גם "מבצע" – מי שישלם על ארבעה ימים יקבל בחינם ארבעה ימים נוספים.
עוד מקום שיכאב לכם בכיס להגיע אליו הוא איי גלאפגוס. אומנם השהות באיים הגעשיים שבאוקיינוס השקט לא יקרה במיוחד ביחס ליעדים מיוחדים ורחוקים, אבל כשתנחתו תיפרדו מיד ממאה דולר לאדם.
בחצי האי יוקטן שבמקסיקו תשלמו 12.5 דולר (224 פסו) כדי להיכנס לאזור קנקון והסביבה, בנוסף ל-80 פסו שתצטרכו לשלם על כל יום שבו תשהו באזור טולום.
יש גם מקומות ברחבי העולם שיחייבו אתכם בתשלום מס עזיבה. למשל, לפני שתוכלו לעזוב את המלדיביים תצטרכו לשלם 30 דולר כמיסים, וזה רק אם הגעתם בטיסה במחלקת תיירים. אם תגיעו במחלקת עסקים תיפרדו מ-60 דולר, במחלקה ראשונה מ-90 דולר, ואם מצאתם מטוס פרטי שייקח אתכם לאי האקזוטי תיפרדו מלא פחות מ-120 דולר למבקר.
9 צפייה בגלריה
בהוטן
בהוטן
בהוטן - חתכה את המס, אבל הוא עדיין גבוה מאוד
(צילום: shutterstock)
9 צפייה בגלריה
ריזורט טיפוסי באיים המלדיביים
ריזורט טיפוסי באיים המלדיביים
ריזורט טיפוסי באיים המלדיביים - אל תשכחו להוסיף מס
(צילום: shutterstock)
גם בחלק מהאיים הקריביים, בהם סנט לוסיה, הרפובליקה הדומיניקנית, ברבדוס, ארובה וג'מייקה, תשלמו מס דומה. בממוצע מדובר בתשלום של 25-20 דולר לאדם, אבל בברמודה למשל תיפרדו מלא פחות מ-50 דולר. לכן מומלץ לשים לב לפירוט מחירי הטיסות או הקרוזים שייקחו אתכם ליעדים האלו, ולנסות לוודא שהם כוללים את המיסים האלו. כל אלו הם מעבר למיסוי המקומי שנלקח על החדר - כמה דולרים לכל לילה שבו שהיתם ביעד.

מה צפוי בעתיד?

תאילנד שוקלת להטיל מס תיירים נוסף בסכום של 300 באט (בערך 32 שקל), אך עדיין אין תאריך רשמי שבו זה יקרה.
האיחוד האירופי מנסה כבר זמן מה לקדם יוזמה של תשלום ויזה לתיירים בין הגילים 70-18 במחיר של 7 אירו לאדם. התוכנית הייתה אמורה להיכנס לתוקף בנובמבר הקרוב, אבל היא נדחתה.
גם מבקרים באיי הארכיפלג הנורווגי לופוטן יצטרכו כנראה לשלם החל מהשנים הקרובות 5 אירו ליום למבקר באזור, אך גם במקרה זה אין עדיין תאריך שבו תיכנס התוכנית לתוקף. גם בהוואי, אחד היעדים המפורסמים בעולם, שוקלים בימים אלה לחייב ב-50 דולר כל תייר שיבקר במדינת האיים.