כתב מדריכי טיולים וכעת רוצה למכור טיולים בעצמו: ריאיון עם מיכאל שיחור
(צילום: נוויל האריס)

עולם החופשות והנופש השתנה בשנתיים האחרונות ללא היכר בצל מגפת הקורונה, וגם חווה טלטלות קשות שמהן הוא עדיין מנסה להתאושש. ולמרות כל זה – או אולי דווקא בגלל כל זה – החליט מיכאל שיחור, עורך סדרת מדריכי הטיולים "שיחור" הפופולרית, להשיק כעת מערכת חכמה שמאפשרת לגולשים לתכנן בקלות חופשה מותאמת אישית ולהזמין בלחיצת כפתור אחת את כרטיסי הטיסה, מקומות הלינה, הכניסה לאטרקציות, הרכב השכור, הביטוחים וכל מה שצריך.
אתר "שיחור" שימש זה יותר מ-10 שנים מקור מידע מפורט על יעדים רבים בעולם. בימים אלו הושק האתר מחדש והוא כולל כעת מערכת חכמה שמשלבת את מאגרי המידע העצומים של "מדריכי שיחור", יחד עם בינה מלאכותית ואלגוריתמיקה מתקדמת כדי לבנות עבור המשתמשים טיול מותאם אישית ומושלם לצורכיהם הייחודיים.
"עידן המסלולים הגנריים הסתיים", מסביר שיחור. "אין דין משפחה עם ילדים בני 6 או 12 כדין חופשה משפחתית עם תינוק. לכל אחד מאיתנו הרכב משפחתי שונה, העדפות ותחומי עניין מגוונים. יש מי שמתרכז בקניות ויש מי שחורש את המוזיאונים. הטיול המושלם הוא זה שתואם בדיוק את ההעדפות האישיות שלנו וממקסם את התקציב שלנו".
המערכת לומדת להכיר את הגולשים בעזרת שש שאלות קצרות, ולאחריהן היא כבר אמורה לזהות איזה יעד מתאים להם, סוג החופשה, תחומי העניין, קצב הטיול ואפילו לחשב כמה באמת תעלה החופשה - לא רק עלות הטיסות והמלונות, אלא גם ההוצאות על אוכל, תחבורה פנימית, בילויים ואפילו קניות.
שיחור חבר לגופי התיירות המובילים בעולם, בהם "בוקינג", Viator מבית "טריפאדווייזור", KIWI ואחרים, ובהתאם לפרופיל הייחודי שתבנה המערכת לכל גולש יוצעו כלל המרכיבים של הטיול: טיסות, מלונות, ביטוח נסיעות, השכרת רכב, ומסלולי טיול שנתפרו בדיוק עבורכם.
5 צפייה בגלריה
עמוד הבית
עמוד הבית
עמוד הבית
(מתוך אתר shichor.co.il)
5 צפייה בגלריה
שאלת התקציב להתאמה אישית של הטיול
שאלת התקציב להתאמה אישית של הטיול
שאלת התקציב להתאמה אישית של הטיול
(מתוך אתר shichor.co.il)
5 צפייה בגלריה
ניהול התקציב לטיול המוצע
ניהול התקציב לטיול המוצע
ניהול התקציב לטיול המוצע
(מתוך אתר shichor.co.il)
5 צפייה בגלריה
המסלולים המותאמים אישית שמתקבלים
המסלולים המותאמים אישית שמתקבלים
המסלולים המותאמים אישית שמתקבלים
(מתוך אתר shichor.co.il)
5 צפייה בגלריה
שאלות על תחומי העניין לצורך התאמה אישית של הטיול
שאלות על תחומי העניין לצורך התאמה אישית של הטיול
שאלות על תחומי העניין לצורך התאמה אישית של הטיול
(מתוך אתר shichor.co.il)
אבל גולת הכותרת של המערכת החדשה נוגעת לתחום האטרקציות. על מנת לחסוך את העמידה בתור בכניסה לאתר כלשהו או חלילה להגיע לשם רק כדי לגלות שנגמרו הכרטיסים – מאפשרת המערכת להיערך מראש ולשריין מקומות מבעוד מועד. "הקורונה שינתה את עולם התיירות. מגבלות המגפה צמצמו משמעותית את היצע הכרטיסים, אבל לא את הרצון שלנו לצאת ולנפוש. הירידה בהיצע הכרטיסים יוצרת חוסרים באטרקציות המובילות בעולם – ומי שלא יזמין מראש, יישאר בחוץ", אומר שיחור.
לדבריו, "התיירות בצל הקורונה יעילה הרבה יותר, דיגיטלית ומסודרת – אך גם מחייבת היערכות מראש. מחד נפרדים מתורי הענק באטרקציות, ומאידך, עם היצע מצומצם של כרטיסים – אם לא מזמינים מראש, מפספסים".
כל המידע, התוכן והמסלולים – מוצעים לגולשים ללא תשלום. ומשום שאף פעם אין מספיק זמן למצות את כל המקומות שנרצה להיות בהם, תמיד יחסר לנו כוח להתרוצץ בין כל האתרים, ותמיד הטיול גם יחרוג מהתקציב המקורי שהגדרנו בבית – מתכנני המערכת אף מבטיחים כי המסלולים האישיים שהיא תרכיב לגולשים מאזנים בין זמן, מאמץ וכסף. כמו כן, המערכת אמורה ללמוד את הרגלי הטיול והנופש של המשתמש, וכך לטייב את הצעותיה ולדייק אותן – גם עבור כלל המשתמשים, וגם עבור המטייל עצמו בטיוליו הבאים.
בנוסף, בשיתוף בנק לאומי מציעה המערכת אפשרויות למימון החופשה ופריסת כל ההוצאות הצפויות לתשלומים חודשיים, בתוספת ריבית. במקביל להשקת האתר המחודש, הושקה גם אפליקציה לתכנון הטיול – כשבחודשים הקרובים היא תורחב כך שתסייע למטיילים גם בזמן הטיול עצמו, ותבצע שינויים און-ליין בהתאם לשינויים בלתי-צפויים במזג האוויר שדורשים שינויי תוכניות או אפילו תורים שנוצרו אם בחרתם להתעכב קצת יותר מהצפוי באחת התחנות שבדרך.

החזון: לפעול גם בשוק הבינלאומי

לצד ההשקה הישראלית הושק האתר גם בשפה האנגלית תחת השם "METUDELA" – על שם בנימין מטודלה, מגלה הארצות היהודי מהמאה ה-12. לדברי שיחור, "למערכת פוטנציאל לשנות ולהגדיר מחדש את הדרך שבה נתכנן ונטייל בעולם. עד לסוף השנה נקים שלושה מרכזים נוספים - האחד בניו יורק, השני בגרמניה שייתן מענה לקהל המטיילים מרחבי אירופה, והשלישי באיחוד האמירויות במטרה להעמיק את החדירה של המערכת גם לקהל הערבי".
מאחורי האתר החדש עומד כאמור מיכאל שיחור, מומחה תיירות מהמובילים בישראל, שכתב, ערך והוציא לאור את עשרות מדריכי הטיולים המיתולוגיים "מדריכי שיחור" שתורגמו ל-13 שפות ונמכרו במיליוני עותקים. לצד המדריכים המודפסים היה שיחור מהראשונים שרתמו את הטכנולוגיה לטובת תכנון חופשות, כשהשיק כבר לפני 25 שנה על גבי תקליטור את אחד ממדריכי הטיולים הדיגיטליים הראשונים בעולם.
בהכנת הכתבה השתתפה אלכסנדרה לוקש