באחד הימים של סוף קיץ 2023, חברת התעופה אוסטריאן איירליינס יצאה במבצע עם מחירים שווים לווינה לחודשי החורף – 202 דולר, ליתר דיוק. אני חלמתי לי על יין חם, רחובות מקושטים באורות צבעוניים לכבוד שוקי הכריסמס וכל הטוב שיש לאוסטריה להציע, אך באוקטובר הכול נעצר, טיסות בוטלו ומי בכלל חשב על גיחה לחו"ל. אוסטריאן שלחו מייל ושאלו: החזר כספי או הקפאת הטיסה לשנה? כך קרה ששני הכרטיסים שהוקפאו החליטו להפשיר לקראת סוף אפריל, ומצאנו את עצמנו במקומות האחרונים בטיסה לאוסטריה.
20 צפייה בגלריה
ברוכים הבאים לעמק הווכאו
ברוכים הבאים לעמק הווכאו
ברוכים הבאים לעמק הווכאו - נרחיב עליו בהמשך
(צילום: shutterstock)
נחתנו בווינה ולקחנו מונית למלון שלנו ברובע 2 הטרנדי. רוב התיירים מחפשים לינה ברובע 1 שהוא לב ליבה של העיר, אך לאחר שנים של טיולים באוסטריה אני יכולה להגיד שרובע 2 הרבה יותר נעים. יש בו מסעדות אותנטיות טובות, שווקים, רחובות שלווים עם חנויות בוטיק ורשתות בינלאומיות. הוא גם קרוב לנהר הדנובה, שם יש הרבה נקודות עניין לזוגות ולמשפחות, פארק השעשועים המפורסם "פראטר" שוכן במרחק הליכה, וכמובן גם רובע 1 קרוב רגלית או במרחק של תחנת מטרו אחת או שתיים. רובע 2 הוא גם הרובע היהודי של העיר, יש בו בתי כנסת, סופרמרקט כשר ומסעדות עם טעם של ארץ הקודש.
הפעם הקדשנו לווינה יום אחד בלבד. אני ממליצה לרכוש כרטיס תחבורה יומי בעלות של 5.60 אירו באפליקציה WienMobil ולהתנייד בתחבורה הציבורית היעילה. כמו כן, לעיר וינה יש כרטיס הטבות משתלם, viennapass, המקנה כניסה לכ-90 אטרקציות, ונסיעה חופשית באוטובוס הדו-קומתי שעובר בכל אתרי העיר. אפשר לרכוש את הכרטיס ליום אחד, ליומיים או לשלושה.
לאוהבי האמנות וההיסטוריה, ארמון בלוודר ברובע 3 של העיר יעביר לכם כמה שעות ויגרום לכם לחוש כאילו חזרתם לתחילת המאה ה-18. במתחם יש שני ארמונות מתקופת הבארוק - הארמון העליון ששימש למגורים והארמון התחתון שהפך למוזיאון. מחוץ למבנים יש גנים מרהיבים עם אגם מלאכותי גדול במרכזם, ובחורף מתקיים כאן שוק חג מולד אותנטי ברוח התקופה. כדי לכסות את כל היופי והפאר מומלץ לקחת סיור מודרך.
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
מגנט למזכרת מפארק פראטר
(צילום: הילה מור אלון)
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
הנוף מגלגל הענק
(צילום: הילה מור אלון)
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
ארמון בלוודר
(צילום: הילה מור אלון)
בכתבה קודמת שפרסמתי על וינה סיפרתי על התצפית ממגדל הדנובה המתנשאת לגובה 170 מטר, וכוללת מסעדה ובית קפה שמסתובבים לאט ב-360 מעלות. עלות העלייה למגדל במעלית עתידנית-משהו ולתצפית עומדת על כ-18 אירו למבוגר, או 9 אירו אם הזמנתם מקום למסעדה. אנחנו נכנסנו חינם עם כרטיס ההטבות והוספנו 5 אירו כדי להתגלש במגלשה הכי גבוהה באירופה. מדובר במגלשה שקופה באורך 40 מטרים שנבנתה לפני כמה חודשים. לא לסובלים מפחד גבהים.
משם לקחנו מטרו לפארק השעשועים המפורסם של העיר, פראטר, ועלינו לגלגל הענק על רקע השקיעה. המחיר: 14 אירו למבוגר, או חינם עם כרטיס ההטבות.
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
הנוף מהמגלשה הגבוהה באירופה
(צילום: הילה מור אלון)

כרטיס ההטבות המשתלם שאין עליו הרבה מידע

לפני הנסיעה חברים מקומיים סיפרו לי כבדרך אגב על כרטיס הטבות שנקרא Niederoesterreich card. הכרטיס תקף ל-350 אטרקציות ברחבי אוסטריה, והוא תקף לשנה. המחיר: 74 אירו למבוגר או 39 אירו לילד. הכרטיס כולל כניסה למזחלות הרים, טירות, ארמונות, רכבלים, פארקי שעשועים, יקבים ועוד.
החסרונות: נראה שהכרטיס ידוע בעיקר למקומיים, האפליקציה היא בגרמנית בלבד ואופן הרכישה קצת מורכב. לפני הנסיעה יצרתי קשר עם שירות הלקוחות כדי לשאול שאלות ונתקלתי במבוי סתום - הם לא דיברו אנגלית בכלל. אז איך רוכשים את הכרטיס? בווינה יש המון חנויות טבק שמוכרות אותו. לאחר הרכישה בחנות ליד המלון נעזרתי בפקידת הקבלה האדיבה שסייעה לי להפעיל אותו. זה השתלם, ובסך הכול חסכנו יותר מ-300 אירו לאדם במהלך חמשת הימים שטיילנו.
מווינה המשכנו לעמק הווכאו. העמק, שהוכרז כאתר מורשת עולמית בשנת 2000, ממוקם כשעה נסיעה בלבד מווינה בחבל אוסטריה תחתית. כבר לאחר כחצי שעה של נסיעה תרגישו שינוי של 180 מעלות בין העיר לעמק השלו הזה.

מומלץ לשכור רכב כדי לטייל בנוחות מרבית, אנחנו שכרנו רכב מחברה סלובקית משתלמת בשם barkro, שהביאה לנו את הרכב עד המלון בדיוק בזמן שנקבע.
אורכו של העמק 30 ק"מ בלבד בין העיירות מלק (Melk) וקרמס (Krems), ובמרכזו עובר נהר הדנובה שמקושט משני צידיו בגבעות ירוקות, צוקים גבוהים, עיירות ציוריות, כרמים, יקבי בוטיק עם יינות משובחים, ארמונות, טירות, מצודות והמון שבילי אופניים מישוריים.
בנוסף, העמק מתגאה גם בגידולי משמש, ובמגוון חנויות בוטיק ניתן למצוא ריבות וליקרים על טוהרת המשמש. בחודש יולי חוגגים במשך שלושה סופי שבוע, בתאריכים 21-4 בחודש, את פסטיבל המשמש בעיירה קרמס עם מופעי פולקלור, מטעמים על טוהרת הפרי, קישוטי משמש מכל עבר, מכירת תוצרת מקומית ועוד. למי שיכול, מומלץ לכוון את ביקורכם בעמק לתקופה זו.
רוב התיירים הישראלים מגיעים לעמק הווכאו לטיול יום מווינה - או בטיול מאורגן או בתחבורה ציבורית. לוקחים רכבת מווינה לקרמס או למלק, ומשם אוטובוס מספר 715 בעלות של 20 אירו ליום שעובר בכל עיירות העמק.
היכן ישנים? כדי להיכנס לאווירה היסטורית בחרנו ללון שלושה לילות בטירה עתיקה, Hotel Schloss Dürnstein, שנבנתה בשנת 1630 על צוק מול נהר הדנובה בעיירה הקסומה דורנשטיין. מחירים – החל מ-221 אירו, כולל ארוחת בוקר (יש מחירים כאלו גם לאוגוסט). החדר שלנו פנה לנהר הדנובה ולגבעות הירוקות ממול. היה כיף לשבת עם כוס תה או קפה לקראת שקיעה, ולצפות בסירות ששטות להן בשלווה במים השקטים.
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
אחת מהבריכות במלון Schloss Dürnstein
(צילום: הילה מור אלון)
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
הילה מאושרת על אופניים
בעיניי המלון מתאים לזוגות המחפשים חוויה אותנטית, על אף שראינו מעט משפחות עם ילדים שכן למלון יש בריכה חיצונית ומתחם ספא עם סאונות, בריכה מחוממת גדולה ומלכותית וחדר כושר קטן.
ארוחת הבוקר הכלולה במחיר החדר מוגשת בחדר אוכל המעוצב כארמון. מלצרים מסתובבים בין האורחים ולוקחים הזמנה מתפריט א-לה-קארט, אך בנוסף יש גם בופה להשלמה.
בכל החדרים יש מיני-בר המלא במשקאות מתוקים מתוצרת מקומית, המסופקים יום-יום ללא תוספת תשלום. חיסרון אחד במלון: אין קומקום בחדרים, אך בקומת הקרקע ליד הבריכה יש עמדת תה עם מיחם מים חמים, מגוון סוגי תה ופיצוחים חופשי.
אז מה עושים בעמק הווכאו? כל האטרקציות שאציין לכם כאן נכללו בכרטיס ההטבות שחוסך המון.
מנזר גוטוויג (Göttweig Abbey): מנזר השייך למסדר הבנדיקטיני, אשר נבנה על גבעה גבוהה בשנת 1076. מעבר למיצגים ולכנסייה המפוארת, הנוף מהגבעה לעבר שדות הכרמים משובב נפש. למקום מגיעות קבוצות תיירים, והצלחנו לשמוע כמה סיפורים מעניינים מפי המדריכים.
הטירה הכי מומלצת היא טירת אגשטיין (Aggstein Castle) מהמאה ה-12. הטירה ממוקמת כ-300 מטר מעל נהר הדנובה, וקל להגיע אליה ברכב. הנוף מהטירה הוא אחד היפים שתראו באזור - השילוב של הגבעות הירוקות עם מימיו הכחולים של נהר הדנובה ישאיר אתכם פעורי פה מכוחו של הטבע, ורק לשבת למעלה בקצה הגבעה ולהביט בנוף זו אטרקציה בפני עצמה.
בטירה ניתן לשוטט בין החורבות העתיקות, לעלות ולרדת במדרגות עץ ולגלות כל מיני מקומות מסתור. מתאים מאוד למשפחות עם ילדים, אך לא נגיש לעגלות ולכיסאות גלגלים.
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
טירת אגשטיין
(צילום: הילה מור אלון)
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
הנוף מטירת אגשטיין
(צילום: הילה מור אלון)
שיט בסירה: בעמק הווכאו יש מגוון חברות פרטיות ומעבורות שניתן לסגור מולן שיט פרטי או קבוצתי לפי רצונכם. כרטיס ההטבות שרכשנו מספק שיט מהעיירה קרמס עד מלק ובחזרה, כשעתיים בסירה גדולה ומפוארת בעלת שלוש קומות, שאחת מהן משמשת מסעדה עם חלונות זכוכית גדולים. אנחנו עלינו לסירה מהמזח הקטן של המלון ששהינו בו בעיירה דורנשטיין, וירדנו לאחר כשעה בעיירה Spitz. ממש ליד המזח מצאנו עמדת השכרת אופניים דיגיטלית במחיר של אירו לחצי שעה. הרבה תיירים עושים זאת - שטים בסירה לאחת העיירות ושוכרים אופניים באחת העמדות כדי לחזור לנקודת המוצא. קל מאוד להתנייד באופניים, השבילים מסודרים ומישוריים והרכיבה מתאימה לכולם. אנחנו בחרנו לקחת את קו האוטובוס 715 העובר בין כל העיירות, ולשכור אופניים מהמלון שלנו.
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
לשוט בתוך ציור
(צילום: הילה מור אלון)
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
(צילום: הילה מור אלון)
כמו כן, המלון שלנו סיפק אופניים ללא תשלום, או אופניים חשמליות בתשלום. לאחר ארוחת הבוקר לקחנו זוג אופניים ורכבנו לעיירה היפה קרמס – כתשעה קילומטרים של דרכים יפהפיות שהכניסו אותנו לאווירה של סרט איטלקי ישן עם כרמים, יקבים, חנויות בוטיק, שבילים מתוחזקים ונהר כחול.
הגענו לקרמס וקשרנו את האופניים, אף שבאוסטריה גם אם לא תקשרו אף אחד לא ייגע. בעיירה יש מדרחוב קסום, הכול משופץ, בתים לבנים לצד מבנים בצבעי פסטל מבריקים, רחובות נקיים, חנויות מיוחדות, גלידריות ומסעדות, כמו להיכנס למיין סטריט של דיסנילנד, חשבו כאן על הכול. למי שבוחר ללון בקרמס, יש כאן מלון ספא המתאים לזוגות ולמשפחות: Steigenberger Hotel & Spa Krems. מחירים: החל מ-150 אירו לזוג עם ארוחת בוקר.
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
Steigenberger Hotel & Spa Krems
(צילום: הילה מור אלון)
המלון ממוקם במעלה הגבעה מעל העיירה, וגולת הכותרת, בין מגוון המתקנים שלו, הוא הסקיי גארדן, בר משקאות ונשנושים הצופה מלמעלה על כל האזור. מומלץ להגיע בשקיעה.
חזרנו עם האופניים לעיירה דורנשטיין ששונה מאוד מקרמס. היא ממוקמת על גבעה, מבניה עתיקים אך משומרים ויש לה רחוב אחד צר, כמו מדרחוב ארוך עם חנויות בוטיק של יינות, מזכרות מקומיות, מעט מסעדות ובית קפה.
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
ברוכים הבאים לדורנשטיין
(צילום: הילה מור אלון)
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
יפה כמו גלויה
(צילום: הילה מור אלון)
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
(צילום: הילה מור אלון)
גולת הכותרת של העיירה היא חורבות טירת קונרינגר. המלך האנגלי ריצ'ארד לב הארי נכלא שם לשנה אי-שם במאה ה-12 לאחר שקרע בפומבי את דגל אוסטריה, ושוחרר רק לאחר תשלום כופר עצום. ניתן להגיע אל חורבות הטירה בטיפוס לאורך השביל היוצא מהעיירה. הטיפוס לא קל, אך מנגד לא ארוך והנוף הנשקף מלמעלה שווה את המאמץ.
מנזר מלק: למנזר הגענו ברכב, אך לבאים מוינה ניתן להגיע אליו גם ברכבת. המנזר הבנדיקטיני הממוקם על צוק מעל העיר צופה אל נהר הדנובה. במנזר קבורים מספר מלכים מבית באבנברג, שושלת המלוכה הראשונה באוסטריה.
הסיור במנזר מעניין מאוד. יש שם קתדרלה, אחת המפוארות שראיתי, וגם אם אתם לא נכנסים עם כרטיסים ניתן להסתובב בגנים ובין המבנים באופן חופשי, ומשם לרדת לעיר העתיקה היפה של מלק ולשבת באחד מבתי הקפה על שטרודל תפוחים פריך, לעשות קניות בחנויות או לשבת באחת המסעדות בסגנון עתיק עם ניחוח עכשווי.

חבל שטיריה: לחבל שטיריה נסענו ליום שלם, כי אין ביקור שלם באוסטריה בלי הטבע הדרמטי של ההרים הגבוהים. לאחר נסיעה של כשעה וקצת הגענו לעיירה Turnitz, שם יש מזחלות הרים על מסילה - אטרקציה פופולרית מאוד באוסטריה. המגלשות לא הכי ארוכות שיש, אך מספקות אחלה עצירה בדרך.

משם המשכנו בדרכים היפהפיות המקושטות בפרות מטופחות שהתעוררו משנת החורף, והגענו לעיירה היפה מריה צל. במרכז העיירה יש קתדרלה יפהפייה. לא נכנסנו, על אף שהכניסה חינם עם כרטיס ההטבות. טיילנו בעיירה הקטנה, אכלנו שניצל עוף טעים ביותר במסעדה ממול ומשם ברגל לרכבל הנקרא Burgeralpe. עלינו לטופ וזכינו לשאריות שלג אחרונות שירדו שבוע לפני - באוסטריה שלג יכול לרדת גם באפריל. הטופ של ההר הוא גן עדן למשפחות, וכולל שבילי הרפתקאות, מגוון מתקנים מעץ, גני שעשועים, טרמפולינות, שני אגמים קטנים שאחד מהם משמש בקיץ לסקי מים בכבלים, רכבת מעץ הנוסעת סביב האגם ועוד. כל האטרקציות בהר הן בחינם, למעט הסקי מים והפליינג מאניה, מתקן דמוי אומגה שתלוי על מסילה ארוכה ועובר בתוך יער. המחיר: 12 אירו למבוגר ו-10 אירו לילד.
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
קינוח מושחת מול הבזיליקה של מריה צל
(צילום: הילה מור אלון)
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
הרכבל
(צילום: הילה מור אלון)
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
הנוף מהפסגה
(צילום: הילה מור אלון)
כשירדנו נסענו כמה דקות ברכב לאגם Erlaufsee, לשבת מול המים הצלולים ולהודות לבורא עולם על יופיו של הטבע ועל נשימת אוויר הרים נקי. באזור הזה, ובכלל בחבל שטיריה, יש המון אטרקציות משפחתיות, ורובן כלולות בכרטיס ההטבות שרכשנו. בדרך לשדה התעופה עצרנו בעיירה באדן היפה, שבה מגוון מרחצאות ספא שאחד מהם כלול בכרטיס ההטבות. עצרנו בסופרמרקט Lidl לקנות שוקולדים של מוצארט וופלים של מאנר, ובשדה התעופה מסרנו את הרכב לנציג של ברקרו שחיכה לנו בכניסה לטרמינל - וטסנו הביתה. סוף.
20 צפייה בגלריה
טיול באוסטריה
טיול באוסטריה
אגם Erlaufsee
(צילום: הילה מור אלון)
הילה מור אלון היא יועצת טיולים שמתמחה בטיולים באוסטריה, ואחת ממנהלות קבוצת "חו"ל זה כאן". למידע נוסף אתם מוזמנים לבקר באתר האינטרנט שלה "לטייל זה לחיות" ולעקוב אחריה באינסטגרם.