ניצן אנגלנדר נזכר בטיול באוסטרליה
(צילום: ניצן אנגלנדר. עריכה: דותן בק)

דמיינו לכם מדינה שבה ניתן למצוא מדבר רחב ידיים, אתרי סקי, שוניות אלמוגים מטריפות, ערים גדולות ושוקקות, חופי ים בתוליים, מגוון בעלי חיים ואנשים ידידותיים שיקבלו אתכם בחיבוק ענק. חלקכם אולי חשבו על ישראל, אבל אנחנו מתכוונים לגרסה הענקית שלה - אוסטרליה.
תוסיפו לדמיון מקום מרוחק, שאפשר להתנתק בו מהכל, שהמילה "דאגה" לא קיימת בלקסיקון, והביטוי "חוויה של פעם בחיים" אינו מופרך בכלל. "No worries" (בלי דאגות), יגיד לכם כל אוסטרלי שני שתפגשו ברחובות. ולמה לדאוג כשנמצאים בכזה מקום מטריף?
זה הזמן להכיר מקרוב את אוסטרליה - היבשת החמישית המכונה The Land Down Under, כינוי שהאמריקאים נתנו לה מאחר שהיא ממוקמת על הגלובוס מתחתיה. המקום שבו לזמן ולתחושת המרחק אין כל משמעות.
טיולים נוספים של ניצן אנגלנדר:
אוסטרליה היא המדינה השישית בגודלה בעולם, והיא גם אי ויבשת. לא מעט טייטלים למדינה אחת. היא מדינה עצמאית אותה מרכיבות מספר מדינות משנה, שלכל אחת חוקים משלה ומערכות ציבוריות נפרדות המאוגדות תחת משטר פדרלי (בדומה לארה"ב).
עיר הבירה שלה היא קנברה (Canberra), שנבחרה למשימה רק משום שהיא על אם הדרך בין סידני (Sydney) למלבורן (Melbourne) והיה מורכב מדי להחליט מי מהן תזכה בתואר.
אינפוגרפיקה אוסטרליה
אוסטרליה החלה כמושבת אסירים, אי שם בתחילת המאה ה-19, תחת הממלכה הבריטית. היא עברה שינויים רבים מאז, וכתבות שלמות יכולות להיות מוקדשות רק להיסטוריה הקצרה שלה. הילידים האוסטרלים, האבוריג'ינים, הם עם קדום בן עשרות אלפי שנים, ועד להגעת הקולוניאליזם, התקיימו באופן מוחלט מציד וחקלאות.
שטחה של אוסטרליה הוא 7,682 מיליון קמ"ר - שטח הגדול משטח ישראל פי 350 בקירוב, אך בתחומה מתגוררים רק כ-25 מיליון בני אדם.
בעוד רוב האוכלוסייה (כ-20 מיליון) מתגוררת על קו החוף המזרחי והדרום-מזרחי, באוסטרליה מיליוני קמ"ר לא מיושבים, בהם ניתן למצוא בעיקר חול, צמחייה ואבנים.
14 צפייה בגלריה
חוף הזהב
חוף הזהב
חוף הזהב. אוסטרליה
(צילום: ניצן אנגלנדר)
אוסטרליה אוחזת במספר שיאים עולמיים: המדוזה הקטלנית בעולם שוחה מול חופיה, הנחש המסוכן בעולם מסתובב במדבריותיה, אי החול הגדול בעולם שייך לה, שונית האלמוגים הגדולה בעולם משתרעת לאורך חופה המזרחי ומספר הגמלים בה הוא הגדול בעולם (ולא באחת ממדינות המזרח התיכון, כפי שנהוג לחשוב).
לכל הפרמטרים הללו נוסיף מזג אוויר מצוין, אינספור אתרים ונקודות עניין, אווירה נהדרת ושירותים מערביים ברמה הגבוהה ביותר, וקיבלנו יעד מושלם לטיול.
אם בעבר אוסטרליה נחשבה ליעד רחוק ומרוחק, הרי שעד לאחרונה זה היה מוצדק – הטיסות היו ארוכות, תדירותן הייתה נמוכה יחסית, והדולר האוסטרלי היה חזק משמעותית מהשקל. עם זאת, בשנים האחרונות נוצרו הזדמנויות נוספות להגיע לאוסטרליה, וכיום ניתן להגיע מישראל דרך מגוון יעדים.
14 צפייה בגלריה
האורות של סידני
האורות של סידני
לא רק סידני. טיול באוסטרליה
(צילום: ניצן אנגלנדר)
גם זמן הטיסה התקצר, וככל הנראה בקרוב מאוד, בכפוף להסכם השלום עם איחוד האמירויות הערביות, נוכל להגיע לאוסטרליה ב-14 שעות טיסה נטו. פחות מדרום אמריקה או ממערב ארה"ב.
השקל התחזק, וכך גם עלות הטיול באוסטרליה הוזלה. חשוב מאוד לזכור, כי כל מטייל יכול לטייל במגוון סגנונות טיול, ולכן התפיסה לפיה מדינה כלשהי "יקרה", היא מוטעית מיסודה.
כשמדברים על אוסטרליה, בדרך כלל יוזכרו בנשימה אחת בית האופרה בסידני, קנגורו וקואלה. אך אלו שיבדקו מעט יותר לעומק, ימצאו רשימה גדולה של מקומות לביקור.
במאמר זה, נצא מעט מהקופסה, ולצד מקומות מוכרים, נציג מספר מקומות פחות מוכרים, שבהחלט שווים ביקור בעתיד.
אינפוגרפיקה אוסטרליה
עיירת הכורים קובר פדי שוכנת במדינת דרום אוסטרליה, ונמצאת למעשה באמצע שום מקום. לא אאשים אתכם אם לא תגיעו אליה, אלא אם הטיול שלכם משלב גיחה למדבר האוסטרלי, שכן היא נמצאת בדיוק על אם-הדרך בין אדלייד (Adelaide), בירת דרום אוסטרליה, ואליס ספרינגס (Alice Springs), העיר הגדולה ביותר במרכז אוסטרליה.
14 צפייה בגלריה
קובר פדי
קובר פדי
עיירת הכורים קובר פדי
(צילום: ניצן אנגלנדר)
למי שבכל זאת יגיע, צפויה חוויה מרתקת. בשל החום העז ששורר במדבר האוסטרלי (להלן, ה-Outback), בנו התושבים מחילות בהן הם גרים ועובדים, וזאת כדי שיוכלו לחיות במקום בתנאים אקלימיים טובים יותר שיאפשרו להם לחיות.
הטמפרטורה במקום מגיעה ל-50 מעלות מדי שנה, וכמות המשקעים במקום בקושי מספיקה כדי למלא ג'ריקן מים. בעיירה ניתן לקחת סיור מודרך למחילות התת-קרקעיות, לבקר במכרות האופל שחלקם פעילים עד עצם היום הזה או לבקר בגלריה שהיא גם בית יתומים לקנגורו. המקום אוסף אליו קנגורו פצועים שננטשו או נדרסו, ומשקם אותם עד שיוכלו לצאת בחזרה לטבע.
14 צפייה בגלריה
קובר פדי
קובר פדי
בית יתומים לקנגור. קובר פדי
(צילום: ניצן אנגלנדר)
14 צפייה בגלריה
קובר פדי
קובר פדי
קובר פדי
(צילום: ניצן אנגלנדר)
מיקומה של קובר פדי במקום כל כך מבודד, מעניק למבקרים בה את השקט והניתוק מהחיים האורבניים המוכרים. די לנהוג ברדיוס של עשרה קילומטרים מהעיירה כדי להרגיש כמו בעולם חיצון, שבו כמעט ולא נוסעות מכוניות ושממה היא לא מילה גסה.
אינפוגרפיקה אוסטרליה
אם בניתוק עסקינן, אז למדבר הקימברלי שבצפון-מערב אוסטרליה אין הרבה מתחרים, גם בתוך אוסטרליה עצמה. העיר הקרובה ביותר אליו היא דרווין (Darwin), שנמצאת בכלל בטריטוריה הצפונית באוסטרליה, מרחק של 1,000 קילומטרים.
14 צפייה בגלריה
קימברלי
קימברלי
לא מדבר טיפוסי. מדבר קימברלי
(צילום: ניצן אנגלנדר)
14 צפייה בגלריה
קימברלי
קימברלי
שטחים עצומים
(צילום: ניצן אנגלנדר)
מדבר הקימברלי הוא לא מדבר טיפוסי כפי שאנחנו מכירים, אלא מדבר-סוואנה השוכן באזור טרופי ובתולי. מדובר באזור הגדול מישראל פי חמישה, ובו מתגוררים רק 15,000 תושבים. את המדבר חוצה דרך מאתגרת בשם Gibb River Road, ובקרבתה חוות ותחנות בהן ניתן ללון ולמלא מצבורים.
בקימברלי אפשר למצוא כל מה שמצופה מטבע פראי – מגוון בעלי חיים שמסתובבים בחופשיות, ביניהם תניני ענק, קנגורו וכלבי דינגו, אינספור נחלים ומעיינות צוננים בהם ניתן לעצור ולנוח מהדרכים המאובקות.
14 צפייה בגלריה
קימברלי
קימברלי
גם חלק ממדבר קימברלי
(צילום: ניצן אנגלנדר)
אסור לשכוח שהגעה למקום כזה מחייבת בהתארגנות מראש, הכוללת רכב שטח, דלק, ציוד ומזון למספר ימים ומכשיר לווייני, שכן הדרכים יכולות להיות בעייתיות וקליטה סלולרית כמעט ולא קיימת.
אינפוגרפיקה אוסטרליה
כשמדברים על יערות גשם, נהוג להזכיר מיידית את יער האמזונס האלמותי. בצד השני של העולם, בדיוק באותו קו רוחב, שוכן יער הגשם דיינטרי, אחד מיערות הגשם העתיקים בעולם.
יער הגשם נמצא בצפון-מזרח אוסטרליה, במדינת קווינסלנד, כשלוש שעות צפונית לעיר קיירנס (Cairns), שער הכניסה הצפון-מזרחי לאוסטרליה. בניגוד לפארקים לאומיים נידחים באוסטרליה, יער הגשם נחשב לנגיש יחסית.
14 צפייה בגלריה
Daintree Rainforest
Daintree Rainforest
לא רק האמזונס. יער הגשם דיינטרי
(צילום: ניצן אנגלנדר)
הדרך הדרומית, מהעיירה פורט דאגלס (Port Douglas), מובילה אל גדתו הדרומית של Daintree River, ובאמצעות מעבורת החוצה את הנהר, נכנסים רשמית אל היער. זהו יער עבות, מלא בציפורים ובבעלי חיים מרתקים, שמספק למבקריו חוויית ג'ונגל בלתי רגילה, ממש בחצר האחורית של העיר.
ניתן לצפות בתנינים השוחים בנהר, לבקר במפעל גלידה המייצר מעל מאה טעמים, לעשות אומגה בין העצים הגבוהים ולבקר ב-Cape Tribulation, מפרץ מרהיב עם מים צלולים. יער הגשם, באופן ייחודי ומיוחד, מגיע כמעט עד לקו המים, ויוצר סינרגיה מושלמת בין הים ליבשה.
חשוב מאוד להיזהר מהליכה בשבילים לא מוכרים או רחצה במקומות מים לא מוכרזים, שכן זוהי סביבה טבעית לגמרי, וזוחלים וחרקים עלולים להזיק למי שאינו מכיר את המקומות הבטוחים.
אינפוגרפיקה אוסטרליה
הפארק הלאומי ליטצ'פילד, השוכן בטריטוריה הצפונית באוסטרליה, הוא אחד משלושה פארקים פופולריים הנמצאים באזור, ביחד עם הפארק הלאומי קקדו (Kakadu National Park) והפארק הלאומי ניטמילוק (Nitmiluk National Park). זהו הפארק הקרוב ביותר לעיר דרווין (Darwin), בירת הטריטוריה, והפארק הנגיש ביותר מבין הפארקים.
הוא נמצא על אם הדרך מדרווין אל המדבר האוסטרלי, ומרבית שביליו סלולים ומתאימים לכל סוג רכב, מצרך נדיר כשמדובר באזורים פחות מיושבים.
14 צפייה בגלריה
ליכטפילד
ליכטפילד
פארק ליטצ'פילד
(צילום: ניצן אנגלנדר)
מיקומו באזור טרופי קריטי, שכן בעונה הרטובה (נובמבר עד מאי) יורדים באזור משקעים רבים, שממלאים את הבריכות ומשקים את הצמחייה העבותה שבפארק.
ואכן, מי שמגיע לביקור בפארק הלאומי ליטצ'פילד צריך להצטייד בבגד ים ובמעט חוש הרפתקנות.
14 צפייה בגלריה
לשוט עם קרוקודילים
לשוט עם קרוקודילים
לשוט עם קרוקודילים
(צילום: ניצן אנגלנדר)
בפארק ניתן להשתכשך באחת מהבריכות או המפלים הרבים, לטייל באחד ממסלולי ההליכה המובילים לתצפיות נהדרות, לישון בחוויית קמפינג נהדרת ואף לבקר בעיר האבודה - תצורות סלע מרשימות המזכירות את חורבותיה של התיישבות קדומה. העיר נגישה רק באמצעות רכב שטח.
גם בפארק הזה, בדומה לכל הפארקים בצפון אוסטרליה, קיימת סכנה של תנינים, אך הריינג'רים בפארק מקפידים לנטר את שטח מחייתם ולוודא את בטיחות המטיילים במקום.
אינפוגרפיקה אוסטרליה
האי רוטנסט שוכן מול חופיה של העיר פרת' (Perth), בירת מערב אוסטרליה והעיר המבודדת בעולם. למעשה, ההגעה למערב אוסטרליה אינה ארוכה כפי שנהוג לחשוב, ועומדת על כ-14 שעות טיסה נטו (עם עצירה אחת).
כדי להגיע לאי, יש לשוט במעבורת היוצאת מפרבר בשם פרימנטל (Fremantle) שבמערב העיר, או ממרכז העיר פרת'. האי לא גדול במיוחד, אך פעילויות יש בו למכביר.
ראשית, זהו אתר צלילה ושנורקל ידוע, ובנוסף לאלמוגים היפהפיים ניתן לצפות בדולפינים, בכלבי ים, בלווייתנים ובצבי ים.
14 צפייה בגלריה
אי רוטנסט
אי רוטנסט
אי רוטנסט הפוטוגני
(צילום: ניצן אנגלנדר)
גם חיות היבשה אינן נעלמות מעיני המבקרים, ובראשן הקוואקה (Quoka), אולי החיה הפוטוגנית בעולם. הקוואקה נחשבת לחיה ידידותית, שנהנית מתנאי שטח אידיאליים ללא טורפים, מה שמאפשר את התרבותה באופן חופשי ומסביר את חוסר הרתיעה שלה מבני אדם (אם כי חשוב לציין שאין להאכילה או ללטפה).
14 צפייה בגלריה
החיה פוטוגנית ביותר: Quoka
החיה פוטוגנית ביותר: Quoka
החיה פוטוגנית ביותר: Quoka
(צילום: ניצן אנגלנדר)
ניתן לשכור אופניים ולרכוב מסביב לאי או לנסוע באוטובוס המקיף את האי ועוצר בתחנות מוגדרות. באי מגדלור הניצב בנקודה הגבוהה באי, ומאפשר תצפית נהדרת על הסביבה. ניתן לעלות למגדלור ולהשתתף באחד מהסיורים המודרכים במקום.
הלינה באי אפשרית, אך מצומצמת ויקרה, ולכן כדאי להזמין מקום לינה בפרת' או בפרימנטל.
אינפוגרפיקה אוסטרליה
אוסטרליה ענקית, וקשה עד בלתי אפשרי לבקר בכולה בטיול אחד. ויזת התייר מוגבלת לשלושה חודשים רצופים, כך שגם אם תנסו להספיק הכל – לא תצליחו.
לכן, רצוי לתכנן את הטיול בהתאם למגבלת הזמן ובהתאם לתחומי העניין, וכך לבחור את המקומות המתאימים ביותר עבורכם.
לדוגמה, תרמילאי אחרי צבא שמחפש לגלוש ולבלות במסיבות יעדיף למצות את הזמן בחוף המזרחי של אוסטרליה ואילו משפחה חובבת טבע תעדיף ככל הנראה לשלב בטיול גם פארקים לאומיים שאינם נמצאים על הדרכים הראשיות.
14 צפייה בגלריה
אי הקנגורו
אי הקנגורו
תחלקו את אוסטרליה למספר טיולים או לפי הצורך בדיוק. אי הקנגורו
(צילום: ניצן אנגלנדר)
בנוסף, חשוב להתחשב בתנאי מזג האוויר. באוסטרליה אפשר לטייל במשך כל השנה, והשאלה היחידה שצריכה להישאל היא "איפה באוסטרליה". נסו להיערך לטיול על פי העונות המומלצות כדי ליהנות מתנאים אופטימליים במהלך שהותכם.
בשורה התחתונה – כל טיול הוא אינדיבידואלי, וצריך להתייחס לכל מקרה לגופו, אחרת תכנון הטיול עלול להיות לא מציאותי ולגרום לתסכול רב במהלכו.
אינפוגרפיקה אוסטרליה
השילוב של מדינה מערבית, עם שירותי רפואה ברמה גבוהה וביטחון אישי מצוין, מאפשר לכל סוגי המטיילים להרגיש בה כמו בבית. האוסטרלים מסבירי פנים, ידידותיים מאוד לתייר, ולא מן הנמנע שיזמינו אתכם לטייל איתם או לבקר בביתם. הטיול באוסטרליה מאפשר לתייר לטעום מכל דבר באותו מקום ללא צורך בהתמודדות עם שפה לא מובנת או תרבות שונה לחלוטין.
במקביל, גם ההרפתקנים ימצאו את ייעודם במרחבים העצומים שלה, שלא מביישים אף יעד עטור שבחים ברחבי העולם. הטיול באוסטרליה הוא נקודת מפנה וקשה מאוד להתעלות על החוויות שנצברות במהלך טיול בה.
בעידן שבו יש חשיבות לרמת השירותים הרפואיים ביעד, אוסטרליה תהנה ממוניטין מצוין שוודאי ימשוך אליה מטיילים רבים מכל העולם. איך מסתדרים עם כל המידע על אוסטרליה?
המידע על אוסטרליה רב ונרחב, ולפעמים דווקא ריבוי המקורות גורם לבלבול, כמו גם מידע שאינו מדויק ומתפרש בצורה לא נכונה, ועלול לגרום למפח נפש ותסכול.
הסרטון המלא על אוסטרליה מתוך עמוד היוטיוב של ניצן אנגלנדר:
בדומה ליעדים רבים בעולם, גם לאוסטרליה יש קבוצת פייסבוק שמוקדשת לטיולים בה. קהילת המטיילים "אוסטרליה ניו זילנד ומה שמסביב" היא קבוצת הפייסבוק הגדולה והמובילה בישראל לטיולים באזור הפסיפיק המדהים.
בקבוצה חברים כ-16 אלף חברים, המשתפים מחוויותיהם ונעזרים זה בזה לצורך ארגון ותכנון הטיול שלהם. אתר המטיילים לפסיפיק הוא מקור המידע הנרחב ביותר ברשת לטיולים באוסטרליה, ולצד מדריכים ומידע אינפורמטיבי, ניתן למצוא בו מגוון סיפורי דרך והמלצות מטיילים, שחוו בעצמם והעבירו את הידע הלאה למען המטיילים הבאים.
מומלץ להאזין לפודקאסט "פסיפיקאסט", המוקדש לטיולים ויזמות בפסיפיק, ובו פרקים המדברים על תכנון הטיול בצורה מיטבית.
ניצן אנגלנדר, יועץ ומתכנן טיולים בהתאמה אישית לאוסטרליה, לניו זילנד ולאיי הפסיפיק.
לפרטים נוספים היכנסו לקהילת המטיילים "אוסטרליה ניו זילנד ומה שמסביב" ועקבו אחרי עמוד האינסטגרם של ניצן.