טיול כוכב מאי הפילים

אפשר להבין מדוע ישראלים כה רבים אוהבים לטוס לדרום תאילנד ובמיוחד לאזור האיים. אבל מי שרוצה ליהנות ממקום קצת יותר שקט, רגוע ובעיקר אותנטי - צריך לבחור במקום אחר, באי קו צ'אנג (Koh Chang). ביקור באי, שנקרא גם "אי הפילים", מומלץ גם למי שזוהי הפעם הראשונה שלו בתאילנד.
זהו האי הגדול ביותר בתאילנד, וככזה הוא מציע את כל הפינוקים והאטרקציות שתייר יכול לבקש, ולקבל: מלונות מפוארים, פעילויות ספורט ימי מגוונות וגם שווקים. ההמלצה שלי היא לצאת מהאי לטיול כוכב אל האיים הסמוכים:קו קוד (Koh Kood), קו מאק (Koh Mak), קו ראנג (Koh Rang) וקו וואי (Koh Wai).
10 צפייה בגלריה
אי הפילים
אי הפילים
אי הפילים. הגדול באיי תאילנד
(צילום: shutterstock)

ותרו על טיסות פנים

לטיול הכוכב באי קו צ'אנג, ולמעשה כמעט לכל מקום בתאילנד, מוטב להגיע דרך היבשה או הים. אף שנדמה לנו שטיסה תהיה מהירה יותר, זמני ההמתנה הארוכים לכל טיסה הופכים, בסיכומו של דבר, את הדרך האווירית לממושכת ומרגיזה יותר מזאת שתעשו ברכב.
ולא חייבים לנהוג לבד. בשדה התעופה של בנגקוק תמצאו חברה ענקית וטובה בשם A.O.T, המשכירה רכבים עם נהג לכל רחבי תאילנד. הנהגים שלה נחשבים למאוד אמינים, לא יקרים וגם אפשר לבקש מהם לעשות עצירות תיירותיות קצרות בדרך. זו דרך הרבה יותר נעימה וחווייתית להגיע ממקום למקום. נסיעה לאי קו צ'אנג מבנגקוק, למשל, תיקח ארבע וחצי שעות ברכב עד לעיר טראט ומשם ממשיכים במעבורת, שעם עצירות תגיע למקסימום חמש שעות. מומלץ לעשות את זה בוואן גדול ומרווח, שיעלה עם נהג בסביבות 8,000 באט (בערך 800 שקל). אם מגיעים בקבוצה גדולה ואפילו אם מגיעים בזוג זה יוצא יותר משתלם מאשר כרטיסי טיסה ובטוח יותר חווייתי.

המנות החריפות באודון תאני

אודון תאני (Udon Thani) נמצאת בחבל הארץ איסן אשר בצפון מזרח תאילנד. ניתן להגיע אל המקום המיוחד הזה בטיסה – יש ארבע-חמש טיסות ביום מבנגקוק. אף שאין בה אלמנטים תיירותיים או אטרקציות מיוחדות, האוכל הנפלא והמתגמל שלה בהחלט מצדיק את הביקור. מומלץ להגיע ליום-יומיים ומשם להמשיך לצ'אנג מאי.
10 צפייה בגלריה
סיאם
סיאם
אוכל רחוב באודון תאני
(צילום: shutterstock)
ואם אתם שם ללילה מוטב שתעבירו אותו במלון Centara Hotel & Convention Centre Udon Thani. זהו מלון טוב, שגם נמצא במיקום טוב – צמוד לו יש קניון עם מתחם אוכל מעולה. חוץ מאוכל נהדר, אפשר למצוא באודון תאני גם שווקים רבים של אוכל ובגדים.
לכו על מנות האיסנאיות האותנטיות. זהו אוכל תאילנדי אמיתי, חריף מאוד ולא מתנצל. סלט הסום טאם למשל, נולד באיסן, והוא מוגש באין סוף גרסאות באודון תאני ובכל אזור איסן. האוכל באיסן מתאפיין באותנטיות ובמרכיבים שגדלים באזור בלבד - בלי סויה או רוטב צדפות, לא מוקפץ ובעיקר - מאוד־מאוד חריף.
כשאתם באודון תאני, בקשו מהקונסיירז' במלון שלכם שיכוון אתכם למסעדות khao tom – מסעדות רחוב שהאוכל בהן אמנם חריף בטירוף, אבל הוא גם הכי תאילנדי וטעים שיש.

תבשיל קארי ונקניקיות בצ'אנג מאי

אם תרצו בכל זאת לבקר ביעד תיירותי בצפון תאילנד – בחרו בצ'אנג מאי. ואם כבר הגעתם לשם - מוטב שתתרחקו קצת מהמרכז ותלונו בבתי המלון שנמצאים בהרים, במרחק 15-10 ק"מ מהעיר. זו חוויה אחרת לגמרי, מבודדת ומיוחדת.
המנות שמאפיינות את צ'אנג מאי הם khao soi - תבשיל קארי בחלב קוקוס עם אטריות ועוף, וגם sai oua - המרגז המומלץ של התאילנדים. מדובר בנקניקייה חריפה מבשר בקר המלאה בשורשים, עשבים ופלפל חריף. מי שבאמת פתוח באוכל יכול לבקש מהמקומיים לקחת אותו לטעום משהו במקום אותנטי. התאילנדים מאוד אוהבים להציג את עצמם ולהתגאות באוכל שלהם.
10 צפייה בגלריה
צ'אנג מאי
צ'אנג מאי
דוכני מזון בצ’אנג מאי
(צילום: shutterstock)
אחד מהמקומות הקטנים, האותנטיים והשווים האלו בצ'אנג מאי היא מסעדת Cafe Pla-dak. הם מתמחים בעיקר בסלט הסום טאם, סלט פפאיה, ומגישים ממנו כמה סוגים.
ולמי שרוצה להתנסות בחוויה קולינרית אותנטית וכפרית אפילו יותר – בצמוד למסעדה הזאת נמצאת מסעדה נוספת. ואם יהיה לכם גם מזל ותמצאו מקום ישיבה, תיהנו ממנות שאת המרכיבים שלהן הם מגדלים בעצמם.

עבודות אמנות מעץ

בכפר באן טאווי (Baan Tawai) תוכלו לפגוש אמנים שיוצרים פריטים מאוד מיוחדים בעבודת יד, בעיקר בגילוף בעץ. הכפר נמצא במרחק של חצי שעת נסיעה מצ'אנג מאי, והביקור בו הוא בגדר חובה. בסוף הרחוב הראשי בצד ימין יושב האמן הכי גדול בתאילנד לפיסול בעץ, שמציע פריטים מיוחדים מאוד שקשה למצוא במקום אחר. על חלק מהיצירות שלו הוא עובד גם חמש שנים. בביקור האחרון שלי שם רכשתי כמה פריטים עבור המסעדות שלנו "בית תאילנדי" ו"קאב קם".
10 צפייה בגלריה
כפר האומנים Baan Tawai
כפר האומנים Baan Tawai
האמנים בכפר המיוחד באן טאווי
(צילום: shutterstock)

קרטינג מול המסעדה

בצ'אנג מאי נמצאת גם Huen Phen Restaurant 2 – מסעדה מעולה הנמצאת במחוז האנג דונג (Hang Dong), שמגישה קאו סוי נהדר (מנת קארי צפון תאילנדית מסורתית וקלאסית). ומי שזקוק לקצת אקסטרים - לפני או אחרי האוכל - מוזמן להיכנס למתחם הקרטינג שמול המסעדה, ולצאת לסיבוב על אחת מהמכוניות ששם. מדובר בחוויה מסעירה ומהירה במיוחד.

המסעדות הסיניות של בנגקוק

גם מי שלא רואה בעצמו חובב קולינריה, חייב לבקר בצ'יינה טאון בבנגקוק. ההמלצה העיקרית היא לא לאכול בשווקים אלא להיכנס למסעדות. ואיך תדעו לאן להיכנס? לרוב, אם יושבים במסעדה בעיקר סועדים ממוצא סיני, סימן שמדובר במסעדה טובה. יש באזור הזה מסעדות משפחתיות שפועלות גם יותר ממאה שנה.
10 צפייה בגלריה
צ'יינה טאון בנגקוק
צ'יינה טאון בנגקוק
מסעדה סינית בצ’יינה טאון בנגקוק. הכי אותנטית
(צילום: shutterstock)
10 צפייה בגלריה
אוכל רחוב בצ'יינה טאון
אוכל רחוב בצ'יינה טאון
המנות שתמצאו בצ'יינה טאון
(צילום: אסי חיים)

באיזה קניון לאכול?

בבנגקוק יש המון קניונים, ובכל קניון תמצאו מתחמי אוכל. זה שאנחנו מבקרים בו בכל פעם שאנו בעיר נמצא ב-Siam Paragon. במפלס הראשון של הקניון תמצאו מסעדות ברמה מאוד-מאוד גבוהה.
10 צפייה בגלריה
סיאם
סיאם
Siam Paragon
(צילום: shutterstock)
עוד מתחם אוכל מומלץ בעיר הוא זה הנמצא ב-JJ Mall, ליד שוק סוף השבוע ב-Chatuchak – שגם הוא בהחלט שווה ביקור. מתחם הקניות JJ Mall אולי פחות מוכר מהאחרים, אך מדובר בבניין גדול עם אזור אוכל תאילנדי אותנטי מצוין.
10 צפייה בגלריה
טוק טוק בבנגקוק
טוק טוק בבנגקוק
טוק טוק בבנגקוק. הכי זריז בעיר
(צילום: אסי חיים)

לכו על הזהב

10 צפייה בגלריה
חנות זהב בתאילנד
חנות זהב בתאילנד
חנות למכירת זהב בבנגקוק
(צילום: shutterstock)
תאילנד היא אחד מהמקומות שבהם הכי משתלם לקנות זהב. בתאילנד מתייחסים לזהב לא רק כאל תכשיט, אלא גם כאל נכס. אתה משלם על העבודה מעט מאוד, ומשקל הזהב הוא זה שקובע את המחיר. רוב תכשיטי הזהב הם במשקל 23 קראט, (בישראל, למשל, ברוב החנויות המשקל המקסימלי 18 קראט והתכשיט עצמו עשוי מ־96.5 אחוז זהב). ערך הזהב נשמר תמיד, ובביקורכם הבא בתאילנד תוכלו לבדוק אם ערכו עלה, ואם כן למכור אותו ולהרוויח. את הזהב אפשר למצוא בעיקר בקניונים ובצ'יינה טאון. יש המון חנויות זהב והן בטוחות מסיבה אחת – הן לא מיועדות לתיירים, אלא למקומיים שנוהגים לסחור בו. כמובן, צריך לשים לב שמקבלים חשבונית ותעודה. אבל בגדול, לקנות זהב בתאילנד זה לא רק בטוח - אלא גם מאוד משתלם.
10 צפייה בגלריה
יריב מלילי ולק מלילי
יריב מלילי ולק מלילי
יריב מלילי ולק (סונן) מלילי
(צילום: יריב כץ)
יריב מלילי ולק (סונן) מלילי, שחיים יחד כבר 33 שנים, הכירו בתאילנד. בתחילת 1996 הם פתחו את מסעדת "בית תאילנדי" ולפני שש שנים את "קאב קם". לק, ילידת אודון תאני שבחבל איסן בצפון מזרח תאילנד, ויריב מכינים ומגישים במסעדות שלהם את האוכל שעליו לק גדלה.