היא עמוסה באתרים היסטוריים ומשלבת היטב בין ישן וחדש, האדריכלות שלה מרתקת, המוזיאונים מרהיבים, חיי הלילה עשירים ואפילו מזג האוויר משובח. לא במקרה יותר ויותר ישראלים מגלים את ליסבון, בירת פורטוגל, המציעה חופשה אירופית מצוינת וזולה יחסית. המראנו לליסבון - ובדקנו כמה יעלה לכם לנפוש בעיר במשך שלושה ימים מבלי לוותר על ביקור בכל האתרים המרשימים, על ארוחות טובות ועל צפייה בנופים עוצרי נשימה.
כתבות נוספות למנויים:
פורטוגל הממוקמת מערבה מספרד רחוקה יחסית מישראל, ולכן גם הטיסות הישירות לליסבון שמציעות החברות "אל על" ו"טאפ אייר" אינן זולות. לעומת זאת, אם תסכימו לטוס בקונקשן עם עצירה נוחה יחסית באיטליה, שווייץ, הונגריה או בולגריה, תוכלו למצוא כרטיסים במחיר התחלתי של 140 אירו.
זול משחשבתם: קפצנו לחופשה קצרה בליסבון
(צילום: גלעד ילון)
אחרי שנחתתם בליסבון תוכלו לנסוע במטרו משדה התעופה לעיר ב-1.45 אירו - משך הנסיעה הוא 20 דקות. תוכלו גם להשתמש באפליקצית בולט או Free Now כדי להזמין נסיעה פרטית בכמה אירו בודדים, מהלך משתלם מאוד אם אתם בהרכב זוגי או יותר - ואידיאלי גם לנסיעות ברחבי העיר לאחר מכן. התחבורה הציבורית בליסבון נוחה ומשתלמת. נסיעה בודדת עולה אירו וחצי, ויש אפשרות לקנות כרטיס ל-24 שעות תמורת שישה אירו וחצי שכולל אוטובוס, טראם ומטרו.
רוב אתרי התיירות בליסבון נמצאים בעיר העתיקה שבאזור שכונת אלפמה. המפורסם שבהם הוא ככל הנראה טירת סאו ז'ורז'ה (Castelo de S. Jorge). זוהי טירה עתיקה שאפשר להיכנס אליה, לטפס למעלה וליהנות מתצפית מצוינת על העיר העתיקה. הכניסה לטירה עולה 10 אירו. מומלץ להגיע מוקדם, אחרת תיאלצו להמתין בתור ארוך מאוד. ניתן לצפות בנוף בחינם מכמה אתרים בעיר, כמו למשל נקודת התצפית סנטה לוזיה (Miradouro de Santa Luzia), המעניקה נוף מרשים לא פחות מזה שנצפה מהטירה.
עוד אתר אייקוני בליסבון הוא מעלית סנטה חוסטה (Elevador de Santa Justa), שנמצאת ממש במרכז הרובע ההיסטורי. המעלית נחנכה ב-1902, ומאז היא לוקחת אנשים מהחלק התחתון לעליון בעיר העתיקה ולהיפך. הביקור מעט יקר (5.15 אירו לנסיעה למעלה ובחזרה למטה), אך אם אין לכם פחד גבהים ולא אכפת לכם לעמוד קצת בתור, אנחנו בהחלט ממליצים.
8 צפייה בגלריה
תצפית מהמבצר בליסבון
תצפית מהמבצר בליסבון
כמה שהיא יפה. תצפית מהמבצר
(צילום: גלעד ילון)
הקתדרלה של ליסבון (Sé de Lisboa) ידועה לא רק במבנה היפהפה שלה, אלא גם באוסף האמנותי המרשים שלה מההיסטוריה של פורטוגל. הכניסה עולה חמישה אירו. מהקתדרלה מומלץ להמשיך בהליכה רגלית לכיוון מדרחוב אוגוסטה, רחוב צבעוני ומפורסם המלא בחנויות, במסעדות ובנגני רחוב שבסופו של דבר יובילו אתכם לקשת אוגוסטה (Arco da Rua Augusta) שתחכה בסופו של הרחוב - אחד הסמלים של העיר ליסבון והשער לכיכר המרכזית המשקיפה על הים. היא מעוטרת בפסלים יפהפיים, ואין אדם שלא מבקר שם כשהוא מגיע לעיר.
אם אתם מעדיפים את החדש על פני הישן, וגם אם לא האמת, כדאי לכם לבקר ב-LX פקטורי, מתחם צבעוני באווירה היפסטרית המלא בחנויות, במסעדות ובברים, וגם בדוכני יד שנייה של מזכרות ובגדים. שווה לבקר גם בחנות הספרים המפורסמת Ler Devaga, רק שימו לב שאתם עשויים לצאת משם עם צוואר כואב אחרי שתנסו להביט בספרים התלויים במדפים הגבוהים.
8 צפייה בגלריה
חנות ספרים
חנות ספרים
חנות ספרים מהממת, רק שימו לב לצוואר שלכם
(צילום: גלעד ילון)
למי שרוצה להעשיר את פיד האינסטגרם שלו כדאי לבקר ברחוב הוורוד, או בשמו הרשמי Rua Nova do Carvalho, רחוב שלם שנצבע כולו בוורוד מתוך כוונה של העירייה לשפר את תדמית האזור, שנחשב בעבר לפחות סימפטי. אטרקציות לא תמצאו שם, אבל התמונות שתצלמו של הרצפה הוורודה אמורות לסדר לכם לייקים מהעוקבים שלכם.
חוויה זולה נוספת בליסבון היא ביקור בפסל ישו, כמעט כמו ההוא מריו. תוכלו לשוט אליו באופן עצמאי וזול בהפלגה ציבורית שתעלה 1.80 אירו בלבד לכיוון, ויוצאת לא רחוק מהכיכר המרכזית, בטרמינל Cais do Sodré הצמוד לשוק האוכל ולתחנת Cacilhas.
אטרקציה נוספת לכל כיס היא הגן הבוטני. תמצאו בו לא פחות מ-2,500 זנים של צמחים, חלקם נדירים ביותר, ותוכלו ליהנות מהנוף, לעלות לגובה ולראות משם את הצמחייה. הגן מקורה ומתאים לביקור גם ביום גשום. הכניסה אליו עולה שלושה אירו בלבד. הגן נמצא ליד פארק Eduardo VII Park, שבו מתקיימים מדי פעם הופעות וירידים מעניינים, כך ששווה להתעדכן.
את אזור בלם ההיסטורי, הנמצא כרבע שעת נסיעה ממרכז העיר, אסור לפספס. בין האתרים באזור ישנו מגדל בלם (Torre de Belém), שריד ממבצר עתיק מהמאה ה-15 ואתר מורשת של אונסק"ו. הוא פתוח לביקור בכל יום, והכניסה אליו תעלה לכם כשישה אירו. כמה דקות הליכה משם תמצאו את אנדרטת התגליות (Padrão dos Descobrimentos), שעליה חרותות לא פחות משלושים ושלוש דמויות של גדולי מגלי הארצות הפורטוגלים מתקופת עידן התגליות של העולם החדש במאות ה-15 וה-16, שבה הפורטוגלים הובילו את גילוי וכיבוש הארצות החדשות ברחבי העולם. המונומנט מתנשא לגובה של 52 מטר, ותמורת שישה אירו תוכלו לעלות עד למעלה ולתצפת משם על מערב ליסבון. אחרי הביקור באנדרטת התגליות תוכלו לחצות את הכביש ולבקר במנזר ז'רונימוש (Mosteiro dos Jerónimos), גם הוא אתר מורשת של אונסק"ו ואחד הבניינים המרשימים ביותר בליסבון, מבחוץ ומבפנים, שירתק כל חובב אמנות וארכיטקטורה. מומלץ לקנות כרטיס מראש או להגיע מוקדם כדי להימנע מתורים ארוכים לאטרקציות הפופולריות האלו.
אטרקציה ליסבונית שעדיף לוותר עליה היא "טראם 28", רכבת חשמלית שעוברת בין רוב אתרי התיירות בעיר העתיקה. מדובר בהסעה צפופה מאוד וגם יקרה יחסית (המחיר כפול מנסיעה רגילה בתחבורה ציבורית), כזו שלא מצדיקה את המאמץ שלכם.
8 צפייה בגלריה
מגדל בלם
מגדל בלם
מגדל בלם. אתר מורשת של אונסק''ו
(צילום: גלעד ילון)
8 צפייה בגלריה
טראם 28
טראם 28
טראם 28. לא מומלץ
(צילום: גלעד ילון)
מעדן מקומי שכדאי מאוד לטעם ממנו הוא הפסטל דה בלם (Pastéis de Belém), כשמה של המאפייה הקטנה שהתפרסמה בהכנת המאפה המתוק והמקומי. מדובר במעין מאפה קטן מבצק עלים קריספי הממולא בקרם מתקתק, מעין פודינג שמנת שעליו ניתן לפזר אבקת סוכר וקינמון.
את הפסטל דה בלם המקורי נהגו להכין הנזירים ממנזר ז'רונימוש, מחלמונים שנותרו מחלמוני הביצה שעימם נשות המנזר כיבסו את בגדיהם. עם השנים המתכון הסודי שלהם התגלגל למקומיים והפך לפופולרי במיוחד. המאפייה הקטנה המוכרת את המאפה הפכה לאחד ממוקדי העלייה לרגל הגדולים ביותר בעיר. 15 הדקות שהמתנתי בתור לפני ששילמתי 1.20 אירו וטעמתי מן המעדן הזה ממש לא פגמו בחוויה הקולינרית.
אם כבר בטעמים מקומיים עסקינן, מומלץ לנסות לשתות ג'ינג'ינה, או בקיצור ג'ינג'ה, משקה אלכוהולי עם דובדבנים. את הג'ינג'ה תוכלו למצוא בכמה מקומות בעיר. אני אישית שתיתי ב-A Ginjinha, מסבאה פינתית קטנה שמגישה את המשקה המקומי עוד משנת 1840. בבר הקטן ללא הכיסאות ישנו מוכר אחד המציע את המשקה לעוברים והשבים. נכנסים, שותים וממשיכים הלאה.
8 צפייה בגלריה
פסטל דה בלם
פסטל דה בלם
פסטל דה בלם. לא להחמיץ
(צילום: גלעד ילון)
אם אתם מעוניינים בבירה טובה ובטעימה מחיי הלילה של ליסבון, כדאי לבקר באזור הברים והמסעדות Bairro alto המפורסם, שמדי ערב מתמלא בצעירים. המחיר הממוצע לבירה או לכוס יין הוא שלושה אירו בלבד. מבחינה תרבותית מומלץ לבקר במופע פאדו מסורתי - מדובר בלהקת נגנים וזמר ששר בקול לצד שולחנות ארוחת הערב. יש מגוון מקומות המציעים את החוויה הזו, ובחלקם תידרשו להזמין שולחן מראש.
ארוחה ממוצעת במסעדה בליסבון עולה כ-20 אירו. חלק מהמסעדות מגישות "מנו דל דיה", ארוחה בחצי המחיר או אפילו פחות מכך, הכוללת לרוב מנה עיקרית ושתייה או קינוח. בכיכר המרכזית במסעדת Martinho da Arcada מצאנו תפריט יומי המציע תחת תפריט מיוחד הנקרא "מיני פלטו דה דיה" מגוון מנות, רובן בפחות משבעה אירו. אל תיתנו למילה מיני להטעות אתכם, מדובר במנות גדולות ומשביעות.
מנה נוספת שכדאי לטעם היא בקלאו (Bacalao), קציצות דגים המזוהות עם העיר. בקלאו במסעדת A Nossa Casa יחד עם מוס מנגו, עוד מעדן מסורתי, ומשקה עלו לי כ-18 אירו.
8 צפייה בגלריה
מופע פאדו
מופע פאדו
מופע פאדו. לאכול ולשמוע מוזיקה
(צילום: גלעד ילון)
במרחק של עשר דקות הליכה מקשת אוגוסטה תמצאו את שוק האוכל החדש שמגזין "טיים אאוט" פתח בליסבון. שם תוכלו למצוא מגוון טעמים מקומיים ומנות מסורתיות לצד מאכלים מכל העולם במחירים לכל כיס. עם זאת, המקום עמוס לרוב בתיירים ובמקומיים שמגיעים לארוחת הצהריים שלהם.
חוויית אוכל ייחודית תמצאו באנדרגראונד וילג', במרחק של כמה דקות הליכה מ-LX Factory. באנדרגראונד וילג' תוכלו לאכול ארוחה או לשתות בירה בתוך אוטובוס קומתיים התלוי באוויר בגובה של חמישה מטרים.
8 צפייה בגלריה
אנדרגראונד ווילג'
אנדרגראונד ווילג'
לאכול בתוך אוטובוס קומתיים
(צילום: גלעד ילון)
ליסבון מציעה מגוון חדרים זולים במיקומים מרכזיים במחיר התחלתי של 70 אירו לזוג ללילה. המחיר לרוב אינו כולל ארוחת בוקר. מקומות אירוח מומלצים ששווה לבדוק: Ritz & Freud Guest House, Memories of Lisbon וגם Local House Lisbon. כל אלו יציעו לכם לינה זולה לצד מיקום אטרקטיבי. מי שרוצה להתפנק יכול לבחור במלונות יקרים יותר במחיר כפול.
לסיכום, הגענו למחיר של 336 אירו לאדם לטיול זוגי של שלושה ימים כולל הכול בליסבון: לינה, תחבורה, ארוחות, אטרקציות, נופים ואפילו קצת פאדו.