זהו רגע קסום ומתסכל גם יחד. לראשונה מאז שנחתת במדגסקר, אתה מביט בים הנפרש מול עיניך ובגוון הכחול של המים שקשה להאמין שלא הופק בפילטר עוצמתי של אינסטגרם – ובין רגע אתה שוב הופך לאותו הילד הבכיין שהיית בגן טרום חובה. "למה הם קיבלו ים בצבע טורקיז ואנחנו לא?", אתה זועק אל הגננת שבסך הכול חילקה לילדים סוכריות בצבעים אקראיים.
ברוכים הבאים לנוסי בה, האי המתויר ביותר במדגסקר. המקום שבו הכחול המושלם של המים והירוק העז של היערות חיים בהרמוניה מושלמת.
19 צפייה בגלריה
חוף הים של נוסי בה
חוף הים של נוסי בה
חוף הים של נוסי בה. למה זה כל כך יפה?
(צילום: אליסף דעואל)
מדגסקר, מדינת איים השוכנת באוקיינוס ההודי בדרום מזרח אפריקה, משתרעת על פני שטח עצום של 587,041 קמ"ר, שהופכים אותה לאי הרביעי בגודלו בעולם, אך המוקד התיירותי המרכזי שלה מתרכז ב-310 הקמ"ר של נוסי בה, אי השוכן במרחב ימי המכונה תעלת מוזמביק ממערב לאי הגדול מדגסקר. החל מדצמבר המקום המופלא הזה יהפוך לנגיש יותר עבור הישראלים, עת יופעלו לראשונה טיסות ישירות ויוצעו חבילות נופש וטיולים מאורגנים לאי.
השעות הראשונות לאחר הנחיתה בנוסי בה הן שיעור מזורז וחשוב במקום אליו הגעת. יופי עוצר נשימה וקשה לעיכול לצד מפגש עם תשתיות מיושנות המאפיינות את העולם השלישי. שדה התעופה קטן ומוזנח למדי, ה-eSim שרכשת למכשיר הטלפון הסלולרי שלך מבעוד מועד בתקווה לקליטה אינטרנטית מתגלה כחסר תועלת (מומלץ להצטייד בסים מקומי), רכב ההסעה רועד על כבישים ישנים ודרכים שאינן סלולות, אך הצמחייה הטרופית השופעת והירוק הפראי התוקפים אותך מבעד לחלונות הרכב מעוררים השתאות ויופיים מאפיל בקלות על כל השאר. אם תפתחו מעט את החלון תהנו גם מריח הפריחה הממכר של שיחי הילאנג ילאנג, ממנו מופק השמן האתרי המפורסם.
כאן המקום לציין, מדגסקר ככלל, ונוסי בה בפרט, אינה מקום לטיולים עצמאיים. למרות הפוטנציאל הגבוה הקיים במקום, תעשיית התיירות במדגסקר רחוקה עדיין שנות אור מיעדים אקזוטיים מוכרים כמו האיים בתאילנד למשל. התשתיות באי דלות מאוד והכבישים, באזורים שיש כאלו בכלל, מסוכנים עד בלתי אפשריים לנהיגה עבור מי שאינו מכיר אותם היטב. לכן, לפחות לעת עתה, רצוי לטייל באי בטיול מאורגן או לפחות בליווי צמוד של מדריך מקומי.
לפיגור של תעשיית התיירות המקומית ביחס למדינות אחרות, ישנם גם יתרונות. בניגוד לאתרים תיירותיים מפורסמים ושמורות טבע הסובלים ממלאכותיות בגלל ההתאמה המוגזמת שנעשתה עבור המוני בני האדם המבקרים בשטחם, בנוסי בה הכול מרגיש אותנטי, נקי ואמיתי יותר. זהו אינו מוזיאון המציג את הטבע במנות קטנות ומדודות. בלב היערות, הכפרים ורצועות החוף – אתה הוא הקטן, האורח של הטבע השולט במלוא עוצמתו ותפארתו.
כיאה לאי המתויר ביותר במדינה, נוסי בה נהנית ממספר ריזורטים מפנקים השוכנים ממש על רצועת החוף. המלונות פועלים בשיטת הכול-כלול עם ארוחות כיד המלך ומגוון של משקאות קרים, חמים וחריפים לבקשתך. צריך להודות כי השקיעה היפהפייה והרומנטית, שקיבלה אותנו בערב הראשון, יחד עם מי הים הצלולים הנמצאים במרחק של מטרים ספורים מהכניסה לחדרים והגישה למשקאות ללא הגבלה, מעוררים את החשק להפוך את המסע לחופשת רביצה ארוכה. אל תיכנעו לפיתוי. גם אם במבט ראשון, תתקשו להאמין שישנו דבר מושלם יותר מבטן-גב עם כוסית מרטיני על רקע הים המטמטם הזה, סמכו עליי שאינכם רוצים להחמיץ את האתרים הקסומים הרבים שהאי המופלא הזה וסביבתו מציעים.
אחרי ההתאקלמות במלון – ורגע לפני שהמסע באי המופלא מתחיל, זה הזמן לשבת לארוחת ערב. האוכל במלון, ובנוסי בה בכלל, מתמקד בתוצרת הימית המשובחת של האי. אלו מכם שאוכלים פירות ים ייהנו מלובסטרים ענקיים ומשרימפסים איכותיים, כאלו שהיו עולים משכורת חודשית ממוצעת במסעדה תל אביבית, המוגשים כחלק מארוחת הערב. מי שמעדיף בשר על פני דגים ומאכלים מן הים, ימצא את מבוקשו בבשר זבו, בהמת בקר נפוצה באפריקה. אלו המעדיפים את התפריט שלהם צמחוני – ייהנו בעיקר מהאורז המקומי המצוין שמבושל עם קוקוס – ומשלל תבשילים על בסיס תפוחי אדמה.
19 צפייה בגלריה
הבריכה של ריזורט Palm Beach
הבריכה של ריזורט Palm Beach
הבריכה של ריזורט Palm Beach
(צילום: אליסף דעואל)
19 צפייה בגלריה
לובסטר
לובסטר
לובסטר לארוחת ערב
(צילום: אליסף דעואל)
עוגות ועוגיות שונות יוצעו לכם לקינוח אבל אנחנו ממליצים לכם להתמקד בהיצע המגוון והאיכותי של הפירות הטרופיים הטריים של מדגסקר. האננס האהוב, והיקר בישראל, מוגש כמובן במלונות ונמכר ברחבי האי במחירים מצחיקים, גם קוקוסים עם מי קוקוס בריאים וטעימים לשתייה תמצאו כאן בשפע, אבל הפרי המסקרן ביותר באי הוא הג'קפרוט, פרי הגדל על עצים שכל נגיסה בו מרגישה כמו לעיסה של מסטיק בטעם פירות טרופיים.

שנורקלינג שמרגיש כמו מדיטציה

נוסי-בה בתרגום ממלגשית, השפה המקומית, הוא "האי הגדול", בסביבתו פזורים עוד איים קטנים רבים, חלקם מרתקים, מרהיבים ביופיים ובהחלט שווים את זמנכם. ההתניידות בין האיים נעשית באמצעות שייט בסירת מנוע שמשכו נע לרוב בין חצי שעה לשעה וחצי. לאלו הרגישים או החוששים, לא מדובר בהפלגה סוערת וקופצנית מדי (אם כי הדבר תלוי במידת הרוח באותו היום), אך בכל מקרה מומלץ לקחת לפני הירידה למים, כדור נגד בחילה שיבטיח לכם ראש רגוע.
19 צפייה בגלריה
ג'ונגל בנוסי בה
ג'ונגל בנוסי בה
Welcome to the Jungle
(צילום: אליסף דעואל)
אחד האיים המומלצים ביותר בסביבת נוסי בה הוא נוסי קומבה. גן עדן עלי אדמות ואחד מהמקומות בהם תוכלו לפגוש את החיה הכריזמטית והמזוהה ביותר עם מדגסקר, למור, מעין קוף קטן וחמוד שזכה לחשיפה בינלאומית בזכות סרט האנימציה המצליח "מדגסקר".
19 צפייה בגלריה
חוף טיפוסי בנוסי קומבה
חוף טיפוסי בנוסי קומבה
חוף טיפוסי בנוסי קומבה
(צילום: shutterstock)
הדרך אל מעלה היער ואל הלמורים עוברת בשבילים הסלולים בתוך הג'ונגל. בצדי הדרכים תושבים מהכפר המקומי מציעים את מרכולתם, יצירות אמנות משלל סוגים, משקאות רום ובעיקר מקלות וניל, עם ריח מטמטם חושים. הווניל הוא התוצרת המפורסמת ביותר של מדגסקר ואחת מגאוות המדינה - 70% מתפוקת הווניל בעולם גדלה במדגסקר. ברוב המקומות בנוסי בה ובסביבתה תוכלו לשלם בדולר ויורו. באזורים האורבניים יותר של נוסי בה, ניתן להצטייד גם במטבע המקומי, אריארי, למקרה הצורך, אך שערי ההמרה רעים – ולכן לא מומלץ להמיר סכומים גבוהים מדי.
19 צפייה בגלריה
דוכן למכירת מזכרות
דוכן למכירת מזכרות
דוכן למכירת מזכרות מהסוג שתיתקלו בו המון
(צילום: אליסף דעואל)
הלמורים הממתינים לכם בפסגת היער מתרוצצים להם בין העצים. ככלל הם לא מתעניינים במיוחד בבני האדם המטיילים במקום, עד לרגע שבו המדריך יצעק לעברם "מאקי, מאקי", למור בשפת המקומיים ויניח בכף ידך חתיכות בננה. או אז בין רגע יתחלפו התפקידים – עכשיו אתה הוא האטרקציה ולא הלמור. בבת אחת יקפצו עליך מספר למורים גרגרנים. הלמור הזריז ביותר יגיע הישר אל כף ידך וינגוס בבננה להנאתו, האחר יתמקם באזור אסטרטגי על הכתף. אין מה לדאוג או לפחד. המגע של הלמורים מלטף ונעים. כל עוד אינך מציק להם במכוון, הם לא יתנהגו כלפיך בתוקפנות. כך שכל נותר הוא ליהנות מהמפגש יוצא הדופן עם החיה המיוחדת הזו.
מנוסי קומבה, ניתן להמשיך בהפלגה קצרה אל אי קטנטן בשם נוסי טניקלי, זהו המקום המומלץ עבור מי שמחפש לצלול במים הצלולים והיפים ביותר שראיתי מעודי. המקום מציע גם צלילת בלונים, אך כחסר ניסיון בתחום הסתפקתי בצלילת שנורקלים שהייתה מהחוויות העוצמתיות ביותר בטיול כולו.
19 צפייה בגלריה
למור
למור
למורים. גאוות מדגסקר
(צילום: אליסף דעואל)
19 צפייה בגלריה
למור
למור
(צילום: אליסף דעואל)
19 צפייה בגלריה
למור
למור
למור
(צילום: אליסף דעואל)
אולי היה זה חוסר מזל נקודתי ביום שבו צללתי, אבל למעט מספר להקות דגים יפות, אלמוגים וצב ששחה לצדי, לא זכיתי לחזות ביותר מדי מהאוצר התת ימי של מדגסקר. אבל זה משני בעיניי ביחס לחוויה הרוחנית כמעט של שחייה וצלילה במים הכה רגועים הללו. רגעי השיא בצלילה לא היו אלו שבהם הכנסתי את ראשי פנימה כדי לצפות בחיים מתחת אל פני הים, אלא דווקא ברגעים בהם צפתי על הגב, הבטתי אל פני השמיים והרשיתי לעצמי לחוש כאילו אני מתמזג עם המים והופך לחלק אינטגרלי מן הטבע. אלמלא הייתי מעכב את חבורת הצוללנים-שחיינים שאיתי, הייתי שמח לעצור במקום לטובת מדיטציה של ממש.

החוף הכי יפה בעולם

אי מרוחק יותר אבל מהיפים ביותר בתעלת מוזמביק הוא נוסי אירנג'ה. ההפלגה אליו מנוסי בה אורכת כשעה וחצי. מדובר למעשה בשני איים מוקפים במי טורקיז, אירנג'ה הגדול ואירנג'ה הקטן, המחוברים ביניהם ברצועת חול לבנה שמגיחה, נעלמת וחוזר חלילה בהתאם לגאות ולשפל. זהו יופי שנדרשים מספר רגעים לעכל.
19 צפייה בגלריה
נוסי אירנג'ה - החיבור בין האי הגדול לקטן
נוסי אירנג'ה - החיבור בין האי הגדול לקטן
נוסי אירנג'ה - החיבור בין האי הגדול לקטן
(צילום: shutterstock)
19 צפייה בגלריה
יופי נדיר
יופי נדיר
יופי נדיר
(צילום: shutterstock)
אחרי הרביצה המתבקשת בחוף הציורי וטבילה במים המושלמים - מומלץ לטפס במעלה האי דרך כפר הדייגים, מקום ללא חשמל, אך עם המון שמחת חיים. תושבי האזור הם אמנם עניים, אך בניגוד למקרים עצובים מוכרים מאפריקה, הם אינם סובלים מרעב. הדגה והצמחייה העשירות מהן נהנית מדגסקר, מספקת לתושבים מזון זמין במחיר זעום. בכלל, כשהם מנותקים לגמרי ממרוץ העכברים המערבי, תושבי נוסי בה ממחישים עד כמה אין הלימה בין כסף לאושר. למרות האמצעים הכלכליים הדלים והתשתיות המיושנות, הם מנהלים את חייהם על פי המוטו המקומי: "Mora Mora", לאט לאט במלגשית, הכול באיטיות, בנינוחות ובחיוך.
אם תמשיכו אל פסגת האי תגיעו אל המגדלור. להיכנס אליו פנימה אמנם אי אפשר, אבל הגבעה שמקיפה אותו היא נקודת תצפית מצוינת על הנוף היפהפה וגמול נהדר עבור מי שצעד עד כאן.
19 צפייה בגלריה
חוף השנורקלינג בנוסי טניקלי
חוף השנורקלינג בנוסי טניקלי
חוף השנורקלינג בנוסי טניקלי
(צילום: אליסף דעואל)
19 צפייה בגלריה
נוסי טניקלי
נוסי טניקלי
נוסי טניקלי
(צילום: shutterstock)
בנוסי אירנג'ה, ממש כמו בנוסי קומבה, בכל מקום שתסובבו את הראש תיתקלו כנראה בדוכן המציע תוצרת מקומית למכירה. כמויות הדוכנים הללו נראות חסרות פרופורציה לכמות התיירים הלא גבוהה במיוחד שמבקרים במדגסקר. עבור מי שמעוניין בחוויית קנייה מערבית יותר, המקום המומלץ הוא כפר האמנים (Arts Village) – זהו מתחם חנויות מסודר ושיקי למדי, המציע תוצרת מלגשית כמו שוקולד, ציורים, בגדי ים, סבונים, קפה, משקאות אלכוהוליים ואיך לא המון וניל, באריזות מפונפנות. זהו מקום מצוין עבור מי שמעוניין לרכוש מתנות. המחירים גבוהים יותר מאשר בשאר האי, אבל המוצרים איכותיים יותר והכול מוגש ועטוף כהלכה. שיטת הרכישה במקום מאפשרת חוויית שופינג מהנה. אתה בוחר בכל מוצר שבו אתה חפץ מכל חנות, המוכר מעביר אותו לקופה הראשית בכניסה – ושם אתה משלם באופן מסודר על הכול ומקבל את כל מה שקנית. אחרי שתתעייפו מהקניות, תוכלו ליהנות מבית הקפה המצוין במקום המציע קפה, מהמשובחים ששתיתי במדגסקר.

לקרוע את העיר בטוקטוק

אחד מההיי-לייטים של הטיול לנוסי בה נמצא באי הלמורים. זוהי אמנם שמורה מלאכותית, אך התחושה בה היא טבעית לגמרי. זהו המקום העיקרי לפגוש בו למורים משלל צבעים וסוגים – למור מפוספס, כמו ג'וליאן, גיבור הסרט "מדגסקר", למור בצבעי פנדה, למור שחור ועוד. בנוסף אליהם תראו בשמורה היפה גם נחשים, תנינים וצבי ענק. עוד באי הלמורים ניתן לבקר במפעל ישן לייצור שמן הילאנג ילאנג, שם תחזו בכלים הכבדים מהם ייצרו בעבר את השמן הפופולרי המופץ לכל העולם, עד למעבר למכונות תעשייתיות מתקדמות יותר.
19 צפייה בגלריה
הטוקטוקים בהל-ויל
הטוקטוקים בהל-ויל
הטוקטוקים בהל-ויל
(צילום: אליסף דעואל)
19 צפייה בגלריה
השוק של הל-ויל
השוק של הל-ויל
השוק של הל-ויל
(צילום: אליסף דעואל)
בניגוד לשלל הכפרים באיים הקטנים, את החוויה האורבנית של נוסי בה תמצאו בבירתה הל-ויל. תנועת הטוקטוקים, המוניות המאולתרות בכבישים, אינה עוצרת לרגע. אם תרצו, תוכלו גם אתם לעלות על טוקטוק ולזכות לסיור ברחבי העיר, באזוריה העניים המזכירים עיר בירה טיפוסית של עולם שלישי עם מבנים ישנים ורעועים – ובאזורים העשירים יותר המושפעים מאוד מהקולוניאליזם הצרפתי ששרר במדינה עד שקיבלה את עצמאותה ב-1960. שם גם תוכלו לסעוד במסעדות מערביות יותר באופיין.
האטרקציה העיקרית בהל-ויל היא השוק המרכזי. מרכז קניות גדול עמוס בפיצ'פקס, יצירות מגילופי עץ, פירות, ירקות, תבלינים, שמנים, בשר, דגים, מאכלי ים ומקלות וניל בשלל סוגים ותצורות ובמחירים נוחים מאוד.
עוד נקודת עניין שלא כדאי להחמיץ בנוסי בה היא מון פסה. זוהי נקודת התצפית המוצלחת ביותר באי, פסגת הר ממנה תוכלו לראות את אחת מהשקיעות היפות ביותר בעולם. ככל ששעת השקיעה מתקרבת יגיעו למקום עוד ועוד תיירים המעוניינים לחזות בפלא הרומנטי הזה, ולכן מומלץ להגיע מעט מוקדם יותר, להזמין משקה טוב מבית הקפה-בר הצמוד, ולתפוס מקום טוב על ההר.
19 צפייה בגלריה
נקודת התצפית במון פאסה
נקודת התצפית במון פאסה
התצפית היפה ממון פאסה
(צילום: אליסף דעואל)
19 צפייה בגלריה
שקיעה בנוסי בה
שקיעה בנוסי בה
שקיעה מטריפה
(צילום: אליסף דעואל)
שם, כשאתם בשיא הנינוחות, תיהנו ממראות השקיעה המרהיבים המזקקים את חוויית מדגסקר כולה: יופי עוצר נשימה לצד רוגע ואווירת שלווה משכרת חושים. שום דבר לא בוער, כשהכול מסביבך כל כך יפה. ממש כמו שאומרים המקומיים, "Mora Mora".
הכותב היה אורח של חברת "קאמינוס תיירות"