( כתבתו של אסף קמר, צילום: אסף קמר ואדם קוטב, עריכת תוכן: טלי שימשוביץ, עריכת וידאו: איתי פולק)

איביזה, האי הספרדי הקסום, מלא בעשרות מפרצונים יפהפיים של מים צלולים בצבע כחול עמוק ומושלם לאינסטגרם, שקיעות אדמדמות ורומנטיות, סצנה קולינרית מקומית בועטת, בתים פרטיים של מיליארדרים מכל העולם ואתרי צילום פופולריים לדוגמניות-על בטופלס.
אולם בניגוד לאיי חופשה מושלמים אחרים המסתתרים ברחבי הגלובוס, האי הקטן והייחודי איביזה מפורסם בכל העולם בעיקר בזכות מסיבות המוזיקה האלקטרונית המופלאות וסצנת המועדונים האיכותית שהתפתחה בו, ויצרה מעמד מיתולוגי ולעיתים אף אלוהי לאמנים ולדיג'ייז בולטים ופורצי דרך, שהובילו את מוזיקת ההאוס והדאנס ואת התרבות הקלאברים האלטרנטיבית לממדים של מגפה עולמית.
הסיפור האישי שלי עם איביזה הוא סיפור של החמצה. בשנות ה-90 העליזות התחלתי לשמוע דיווחים גרנדיוזיים של חברים על מסיבות ענק יוצאות דופן באיכותן ובאווירת הדוניזם כבד, סאונד מושלם, פתיחות מינית וחופש מוחלט. מסיבות שונות ומשונות ובעיקר כלכליות לא הצלחתי לחגוג בגן העדן המובטח, והחלום על נסיעה משותפת עם החברים הטובים להתקרחן באי הקסום הלך והתפוגג.
בחזרה לשנת 2023. כשקיבלתי הזמנה מרגשת מחברת התיירות הישראלית החדשה Eye Land להצטרף לטיסת הבכורה של חברת ארקיע לאיביזה, מיד קפצתי על ההזדמנות להגשים חלום ישן ולסגור מעגל באי המיתולוגי.
בשלב ההכנות ובניית הלו"ז גיליתי כי אני מתבקש לסקר באופן מקצועי שלוש מסיבות בסוף שבוע אחד. כמה מחבריי הטובים, שהזילו ריר של קנאה וצרות עין, טענו כי מדובר בליהוק כושל של סוס זקן וצולע. "אין סיכוי שתצליח להגיע למסיבה שלישית ברציפות בסוף שבוע אחד", אמרו לי. "אין לך גבולות, ואתה תתפרק בסוף המסיבה הראשונה או השנייה. אנחנו מכירים אותך, אתה תשתכר, תידלק, תתעופף - ותתרסק".
כדי להגשים חלום ולעמוד במשימה העיתונאית הקשוחה שאליה נשלחתי, ולהוכיח לכל הקנאים כי כוחי עדיין במותניי, החלטתי לעמוד באתגר יוצא הדופן ויהי מה.
21 צפייה בגלריה
חופשה באיביזה
חופשה באיביזה
ברוכים הבאים לאיביזה
(צילום: אסף קמר)
21 צפייה בגלריה
סלפי על רקע קאלה יפה
סלפי על רקע קאלה יפה
לנשום קצת אוויר צח לפני המסיבות
(צילום: אסף קמר)
טיסת הבכורה של ארקיע ישירות לאיביזה ארכה כארבע שעות והייתה מפנקת במיוחד. שדרגו אותי לביזנס עם כריות גדולות, מנת בקר מעולה ואלכוהול חופשי. שדה התעופה הקטן של איביזה נבנה על מכרה המלח המקומי שנסגר, ועשרות רבות של מטוסים פרטיים של אנשי האלפיון העליון מכל העולם ממלאים בו את החניה בצפיפות מרשימה.
במהלך הנסיעה במונית למלון NYX איביזה החדש של רשת פתאל ניתן היה להתרשם מהנוף הירוק והנעים של ההרים ומיערות האורן המרהיבים של האי הקטן. רשת המלונות הישראלית פתאל, שהפכה בשנים האחרונות לשחקן משמעותי בתעשיית התיירות העולמית עם יותר ממאתיים מלונות ברחבי אירופה וארה"ב, קנתה מלון ישן עם לוקיישן מושלם ונוף מהפנט למפרץ מרהיב, עם ים כחול כמו בגלויות. המלון עבר שיפוץ מסיבי ועוצב על ידי רובי ישראלי, מעצב-העל הישראלי המוכשר, שהפך אותו למלון מדליק של ארבעה כוכבים עם ארומה נוטפת סקס - למבוגרים בלבד. אגב, מי שרוצה לבוא עם הילדים וליהנות מחופשה משפחתית מושלמת ומהחופים השקטים בצד השני של האי, מוזמן להגיע למלון נוסף שרשת פתאל פתחה באי הקסום - מלון לאונרדו רויאל איביזה סנטה אולליה.

21 צפייה בגלריה
החדר במלון NYX למבוגרים בלבד
החדר במלון NYX למבוגרים בלבד
כיסא עם משענת בצורת ישבן בחדר המעוצב
(צילום: אסף קמר)
21 צפייה בגלריה
חופשה באיביזה
חופשה באיביזה
שקיעה יפה במפרץ
(צילום: אסף קמר)
השקיעה המרהיבה בעיצומה, והמפרץ הכחול המנוקד בעשרות יאכטות מפוארות משנה צבע לכתום בוהק. המלונאי הבכיר שי רז, מנכ"ל פתאל בספרד ומי שאחראי באופן אישי על שדרוג המלון שלנו ועל התאמתו המדויקת לצרכים ההדוניסטיים והבלתי מתפשרים של הקלאברים המפונקים וחובבי המסיבות הכבדים מכל רחבי העולם, הזמין אותנו לדרינק בבר החדש, במרפסת הלאונג' המעוצבת עם ריהוט אלטרנטיבי בטוב טעם, ודי.ג'יי צעיר מנגן האוס מלודי לכבוד השקיעה הראשונה שלנו באי המסיבות.
מכיוון שירדנו די שתויים מהמטוס, זרמנו עם חוויית האירוח הנעימה של רז, שהעביר אותנו לידיו המסורות של חורחה, ברמן מקצועי ידוע ומערבב משקאות בולט מברצלונה, שהוטס במיוחד לאיביזה כדי ללמד את צוות המלון המחודש להכין קוקטיילים מושקעים לאורחים החדשים של המלון.
בבוקר התעוררתי עם חמרמורת קלה. הים הכחול שנשקף מהחלון של החדר היה מדהים. ארוחת הבוקר הייתה מעט מאכזבת וללא מגוון בסיסי של ירקות. במקומן היו עשרות רבות של סוגי נקניק משובח, צ'יפס, שעועית וגבינות צהובות. השף הישראלי הבולט זיו רשף שמחוני, שהוטס במיוחד מלונדון כדי להתאים את התפריט של המלון המחודש לחובבי המסיבות מישראל, הבטיח לנו שהחוויה הקולינרית במלון NYX איביזה עומדת להשתנות מהקצה אל הקצה.
מכיוון שהמסיבה הראשונה שלנו עתידה להתחיל בשעות הלילה המאוחרות, רז מציע לקחת אותנו לסיור תיירותי ברחבי האי. מדובר בפינת חמד אמיתית, המכילה עשרות חופים באווירה חלומית. את עיקר תשומת הלב בסיור המסקרן לאורך החופים הנסתרים של איביזה תפסה תופעת הקאלות. קאלה הוא השם המקומי לשורת מפרצים זעירים ויפהפיים שסלעי ענק מקיפים אותם, ויוצרים מובלעות שקטות מגלי הים החזקים ומהרוח האימתנית שעולה לקראת הצהריים. הצבע של המים הוא כחול עמוק וסמיך, ובכל קאלה יש מסעדה מקומית. בקאלות היותר מבודדות, אלו המצריכות הליכה של כמה דקות מהחניה, הנודיזם שולט, ומי שמעז להתרחק עוד יותר יזכה לפרטיות מוחלטת.
21 צפייה בגלריה
הטיילת הדרומית
הטיילת הדרומית
הטיילת הדרומית
(צילום: אסף קמר)
21 צפייה בגלריה
סירות במפרץ
סירות במפרץ
סירות במפרץ
(צילום: אסף קמר)
21 צפייה בגלריה
קאלה קסומה
קאלה קסומה
קאלה קסומה
(צילום: אסף קמר)
21 צפייה בגלריה
חוף נודיסטים
חוף נודיסטים
חוף נודיסטים
(צילום: אסף קמר)
21 צפייה בגלריה
חניה פרטית ליאכטות
חניה פרטית ליאכטות
חניה פרטית ליאכטות
(צילום: אסף קמר)
21 צפייה בגלריה
קאלה סודית
קאלה סודית
קאלה סודית
(צילום: אסף קמר)
21 צפייה בגלריה
חופשה באיביזה
חופשה באיביזה
קאלה קלאסית עם מלון צמוד
(צילום: אסף קמר)
חזרנו למלון לקראת שקיעה טיפה מעוננת, כמה דרינקים בבר, ובמקום ללכת לנוח בחדר לקראת המסיבה הראשונה של הסופ"ש, החלטנו לצאת לסיור קצר בטיילת המשופצת המובילה ממלון NYX לחוף הים של העיירה סאן אנטוני. כאן הבנו לראשונה מדוע המלון שלנו מוגדר למבוגרים בלבד, והמשפחות עם הילדים מעדיפות לנפוש בכיף בצד השני של האי. הטיילת המרהיבה מלאה במאסה של צעירות וצעירים בריטים שיכורים ודלוקים בבגדי ים מינימליים. לאחר שסיימו מסיבת שקיעה מחשמלת, הם מתאוששים לקראת המסיבה הרשמית של הלילה.
סוף-סוף הרגע הגדול שלו ציפיתי במשך כמעט שלושה עשורים הגיע. השעה היא אחרי חצות, ואנחנו במונית שעולה 35 אירו, בדרך למסיבה של ההרכב האיטלקי הידוע ואחד הפופולריים ביותר בעולם בסצנת המוזיקה האלקטרונית, Tale of Us. המסיבה מתקיימת במועדון HI IBIZA המפורסם, שזכה בפעם השלישית ברציפות בתואר הנחשק של "המועדון הכי טוב בעולם". Eye Land, חברת התיירות הישראלית החדשה שיזמה את חבילת הנופש והמסיבות לאיביזה, שלחה לנו לטלפון כרטיסי כניסה בקנייה מראש בעלות של 70 אירו. רכישת כרטיסים בקופות ובזמן אמת היא הרבה יותר יקרה, וברוב המקרים לא נשארים כרטיסים. לכן אני מציע לכל מי שאוהב אמן בינלאומי מסוים, ולא רוצה להתאכזב או לשלם ביוקר, להזמין כמה שיותר זמן מראש את הכרטיסים.
בקרב חובבי המוזיקה האלקטרונית, איכות הסאונד והתאורה של מועדון HI IBIZA נחשבות לאגדה. על אף שמדובר במועדון שמוגדר כטוב ביותר בעולם, התור יחסית קצר ותוך 20 דקות אנחנו בפנים. ללא ספק מדובר בחוויה מטורפת ואיכותית, כמה רמות מעל כל מועדון בישראל, והקהל המשודרג של איביזה שבא להתפוצץ במסיבה הרשמית הראשונה של הסופ"ש נתן את הטון.
21 צפייה בגלריה
שדרת המועדונים
שדרת המועדונים
שדרת המועדונים
(צילום: אסף קמר)
21 צפייה בגלריה
התור להי איביזה
התור להי איביזה
התור בכניסה ל-HI IBIZA
(צילום: אסף קמר)
21 צפייה בגלריה
מסיבה באיביזה
מסיבה באיביזה
וכך זה נראה בפנים
(צילום: אסף קמר)
21 צפייה בגלריה
מסיבה באיביזה
מסיבה באיביזה
אנרגיות חזקות בחדר האלטרנטיבי האדום
(צילום: אסף קמר)
למרות הצפיפות הרבה, בייחוד באולם המרכזי, לא הייתה אווירה לא נעימה או חס וחלילה אלימה. אלפי קלאברים נלהבים התחככו זה בזה וטפטפו זיעה בנעימות רבה, בשילוב של בקשות סליחה אינסופיות.
באופן מעצבן, במועדון HI IBIZA דרינק עולה 24 אירו ובקבוק מים עולה 13 אירו, מה שהוביל לתופעה מוזרה: למרות הצפיפות המטורפת, הברים הרבים במועדון היו ריקים, וברמניות מטופחות עמדו משועממות ושיחקו עם הטלפון. אגב, הוויי-פיי של המועדון מצוין, וכולם עסוקים בצילום עצמי ובתיוג ברשתות החברתיות של הבילוי הסופר-יוקרתי שלהם.
באופן אישי הסאונד של Tale of Us פחות עניין אותי, ומצאתי את עצמי באולם הקטן והאלטרנטיבי בהנהלת Somewhensrx האלוף, שהביא מסיבת טכנו מהסרטים. הקהל היה בעננים, כולם היו מחוברים לקצב וקיבלו תמורה נאה לכסף הרב שהוציאו. זו הייתה מסיבה מעולה, ולשמחתי רק הראשונה.
למחרת בבוקר התעוררתי עם חמרמורת קלה - בכל זאת קשה לתפוס ראש בצורה רצינית עם משקה יחיד - אבל פלאטת הנקניקים והצ'יפס לארוחת הבוקר דווקא באה בכיף והקפה היה מצוין. כדי להשכיח את ארוחת הבוקר, רז המארח החביב שלנו החליט לשכור סירת מנוע יפה במיוחד בעלות של 3,500 אירו ולקחת אותנו לסיור ימי באי החלומות.
השיט המפנק בספיד-בואוט לבנה עם מנוע עוצמתי של 250 כוחות סוס היה אחת החוויות שאזכור היטב מהטיול המטורף שלנו באיביזה. הים היה די סוער, והסירה חתכה את הגלים כמו חמאה. בסירה יש צידניות מלאות באלכוהול איכותי, ומערכת סאונד משוכללת המאפשרת לבליינים לחגוג גם במים. כמו שודדי-ים על סטרואידים אנחנו מאתרים את אחת הקאלות הסודיות והפראיות של האי, מחוז נודיסטי מובהק שבו המים כחולים כמו בתמונת שומר מסך קלאסית, והשקיפות אינסופית ומאפשרת לנו לראות דגים יפים מנצנצים בקרקעית.
זה היה זמן טוב להוציא את הסאפ המתנפח. בקושי עברו 24 שעות באי, ואני מגשים חלום ילדות נוסף. כמו גיבורי הקליפים היוקרתיים של שנות ה-90 בערוץ MTV זצ"ל, אני שוחה במים המקודשים של האי הכי יפה בעולם, עם צבעים מטורפים ותחושה אותנטית של אושר פנימי, ומסביב נוף דרמטי של סלעי ענק ונופשים משתזפים.
21 צפייה בגלריה
חופשה באיביזה
חופשה באיביזה
על הסירה המהירה
(צילום: אסף קמר)
21 צפייה בגלריה
אסף קמר על סאפ
אסף קמר על סאפ
אסף קמר על הסאפ
(צילום: אדם קוטב)
לאחר החתירה והטבילה המשובחת אני קצת רעב. רז המעשי שם גז ומשיט את הסירה היפהפייה לקאלה נוספת שעברה שדרוג רציני. מתברר שיש בה מסעדת דגים ופירות ים מעולה, עם מינימום הזמנה של 250 אירו לאדם. המפרץ הציורי שלה מלא בעשרות סירות מעוצבות וביאכטות מפוארות, שמעמעמות ומקטינות את היוקרתיות של הסירה הזעירה שלנו. מכיוון שאין מזח, והספינות הרבות לא יכולות להתקרב לחוף, לאחר שהשלכנו עוגן לקרקעית הים, רז הידען מזמין שירות טקסי ימי. פאקו שודד-הים המסטול מגיע עם סירת דינגי זעירה, ועושה לנו הקפצה מהירה לחוף ואל המסעדה הסופר-יוקרתית. אכלנו דג בס משובח במעטפת מלח, ולרגע קצר הרגשתי כמו מיליארדר אמיתי.
21 צפייה בגלריה
מנות ראשונות
מנות ראשונות
המנות הראשונות במסעדה היוקרתית
(צילום: אסף קמר)
למרות התכנון המקורי שלנו לישון צהריים כדי לצבור כוחות למסיבה הכי מדוברת באי של דייוויד גואטה, המוזיקאי היהודי והסלב הבינלאומי, המשכנו ישר מהסירה לבר המפנק של המלון, ולאחר מקלחת זריזה התייצבנו כשעה לאחר חצות ודי מפורקים בתור הארוך והמאוד מעצבן של מועדון HI IBIZA.
מכיוון שמדובר באישיות רמת דרג בעולם המוזיקה האלקטרונית, ושיתופי הפעולה שלו חוצים יבשות וסגנונות, מספר המעריצים של גואטה על האי הוא עצום. ההפקה שלחה לנו את הכרטיסים, שעולים בהזמנה מראש 90 אירו ובקופה בזמן האירוע 100 אירו.
בניגוד לערב המוצלח הקודם במועדון הכי טוב בעולם, המסיבה של דייוויד גואטה התפתחה למשהו פחות נעים. הגיל הממוצע של הבליינים ירד במידה ניכרת, הבדיקה הביטחונית הייתה פולשנית מדי, והעומס במועדון היה בלתי נסבל. מרוב בלגן וצפיפות קיצונית לא היה ניתן להיכנס לאולם של גואטה, ומאסות של בליינים מתוסכלים עמדו בחצר או ישבו על הרצפה, שוקלים את צעדיהם הבאים.
מכיוון שיש לי ניסיון עשיר בקלאבינג בינלאומי ומאוד רציתי לעמוד במשימה יוצאת הדופן שנטלתי על עצמי - שלוש מסיבות בסופ"ש - החלטתי לבדוק את נושא ה-VIP. ללא כל ספק, במצב הנוכחי שולחן VIP הוא הדרך השפויה היחידה ליהנות מאווירת גן החיות והקניבליזם שהתפתחה במועדון. ואולם, המחיר הקיצוני והבלתי שפוי - 1,500 אירו למינימום הזמנה בשולחן VIP על במה מוגבהת וממוזגת מול די.ג'יי גואטה ירום הודו ותפארת שערו הבלונדיני - גרם לי לשנות תוכניות בגסות, ולקראת השעה ארבע בבוקר חזרנו למלון עייפים מאוד ובתחושת החמצה קשה.
למחרת כמעט שלא יצאתי מהחדר. הייתי מפורק לחלוטין, וחששתי מאוד לפספס את המסיבה של סולומון במועדון הפאצ'ה המיתולוגי. רז, מנכ"ל פתאל ספרד המפנק, ניסה להציע לי כל מיני אטרקציות ימיות ומסעדות מושחתות, אבל הסברתי לו שיש לי משימה: "לקחתי על עצמי אתגר של שלוש מסיבות בסופ"ש, ולמען שמי הטוב אני מתכוון לעמוד בו - וגם ליהנות במסיבות!".

המועדון המיתולוגי שגם היה לו סניף בישראל

השלמת שעות השינה והגבלת האלכוהול בשעות היום היו אירוע מכונן, בלתי צפוי ובוגר מאוד לטעמי. כחצי שעה לאחר חצות התייצבנו, רעננים ודרוכים, למסיבה המיוחלת של די.ג'יי סולומון האהוב והטוב, באחד המועדונים הכי נחשבים בעולם שחגג לאחרונה יום הולדת 50.
עבור כל הבליינים הצעירים שלא מכירים את הלוגו המפורסם של מועדון הפאצ'ה - שני דובדבנים אדומים - הפִסקה הבאה היא רק בשבילכם. מועדון הפאצ'ה הראשון בעולם הוקם בברצלונה בשנת 1969 וזכה להצלחה רבה. בשנת 1973 מועדון הפאצ'ה באיביזה יצא לדרך, ושינה לחלוטין את הדרך שבה אנחנו מבלים. גם בישראל הקימה רשת הפאצ'ה מועדון מוצלח, על חורבות הדולפינריום בתל אביב. הסיפורים, האגדות והשבחים ששמעתי על המסיבות המטורפות של הפא'צה באיביזה של שנות ה-90 יכולים לספק תוכן משובח לפודקאסט בן מאה שעות, וגם אם נחתוך לשמינית את הסמים, המפגשים המיניים והסטים המוזיקליים המושלמים שמופיעים בסיפורים על הפאצ'ה, עדיין מדובר במועדון מיתולוגי ובאבן דרך בתרבות המועדונים.
21 צפייה בגלריה
מסיבה בפאצה
מסיבה בפאצה
המסיבה במועדון הפאצ'ה
(צילום: אסף קמר)
21 צפייה בגלריה
חופשה באיביזה
חופשה באיביזה
סטים מוזיקליים מושלמים
(צילום: אסף קמר)
הפעם הקהל מבוגר יותר: שרירנים בריטים מקועקעים בכבדות ובנות זוגן החייכניות בשמלות מיני נוצצות. בניגוד למסיבה ביום הקודם, כאן יש ספייס, אין צפיפות, אפשר לנשום ואפשר לרקוד בכיף. העיצוב הכפרי המוכר באווירה ספרדית, עם עציצים ופינת עישון ענקית על הגג, ריכך את האווירה, ודי.ג'יי סולומון הוותיק נתן סט משובח עם סאונד מעולה במיוחד. אולי בגלל שהמשקאות עלו רק 21 אירו לדרינק ואולי בגלל הקהל המבוגר יחסית, אנשים שתו המון אלכוהול והברים היו מפוצצים. לסיכום, הייתה מסיבה מעולה וחזרנו בבוקר. כמו ילדים מתלהבים ראינו את הזריחה בים והייתי מאושר, עמדתי במשימה הבלתי אפשרית שהצבתי לעצמי - שלוש מסיבות בסופ"ש, וגם מאוד נהניתי.
לסיכום: החופשה היוקרתית שלי באיביזה ענתה על כל הציפיות. האי הקסום הוא לא רק אי של מסיבות, יש בו חופים נפלאים עם מים צלולים בצבעי כחול עמוק מהפנט, ספורט ימי ומסלולי הליכה יוצאי דופן עם נופים מרהיבים. אומנם איביזה יקרה בטירוף, אבל יש תמורה. הצלחתי לסגור מעגל, חגגתי במסיבות הכי טובות בעולם ולרגע קצר ושברירי הצלחתי להתנתק מכל הבלגן והלחץ בישראל וליהנות בגדול.
כמה זה עולה? טיסה ישירה, הלוך ושוב, עולה החל מ-599 דולר לאדם. טיסה ישירה הלוך ושוב עם שתי מסיבות - החל מ-799 דולר לאדם. טיסה ישירה עם ארבע מסיבות - החל מ-999 דולר לאדם. טיסה ישירה עם מלון על בסיס לינה, ארוחת בוקר וארוחת ערב וארבע מסיבות - החל מ-1,799 דולר.
הכתב היה אורח של חברת Eye Land, מלונות פתאל וארקיע.