מאז 7 באוקטובר, נראה שנפל דבר בכל הנוגע לתיירות חוץ. תחילה לא היו טיסות, אולם ככל שחלף לו הזמן נוכחנו לשמוע עם מקרים שבהם התייר הישראלי חווה לא פעם אירועים לא נעימים שבהם חש דחייה מעצם היותו ישראלי. האם מדובר במגמה או מקרים נקודתיים? ומה ההמלצות במקרה שנתקלים במקרים שכאלה?
הפגנה פרו פלסטינית בלונדון, נובמבר 2023
(צילום: רויטרס)

העולם לא נשאר אדיש מאז מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, שהובילה לפרוץ מלחמת "חרבות ברזל". יש מדינות שהביעו סולידריות ותמכו בישראל, אולם מנגד יש גם כאלה שסימנו אותה והחלו בנקיטת צעדים נגדה, שאותם מרגיש על בשרו גם התייר הישראלי.
לצד מי שבחר להישאר בארץ ולנפוש אחד מבתי המלון המקומיים, יש גם כאלה שבחרו לארוז את המזוודות ו"לנקות את הראש" ביעדים שונים בעולם. "עד לחודש פברואר, הייתה מעט מאוד תיירות יוצאת למטרות נופש, אולם בפברואר נרשמה עלייה של 40%, ושל 70% בחודש מאי, ביחס לחודשים המקבילים אשתקד", אמר ד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, שסיפר כי במחקר שאותו הוא עורך בימים אלו בולט הביקוש ליעדים בעלי אופי "ידידותי" לישראל.
"רואים עלייה בביקוש לטיסות אל מדינות מזרח אירופה, כמו למשל הונגריה, פולין ורומניה - מדינות שהביעו אהדה לישראל"
"בשיח בין מטיילים ברשתות החברתיות בולטות שאלות שנוגעות למידת האהדה של מדינה כזו או אחרת לישראל", אמר כתר. "בדומה לקבלת המלצות על בתי מלון, מסעדות או מקומות בילוי ביעד מסוים, כך עולות שאלות בדבר מידת העוינות ומקרי השנאה נגד מדינת ישראל. יש יעדים שכמעט ירדו מהמפה התיירותית הישראלית (או ירדו לגמרי), בין היתר טורקיה, סיני, אירלנד ודרום אפריקה. מצד שני רואים עלייה בביקוש לטיסות אל מדינות מזרח אירופה, כמו למשל הונגריה, פולין ורומניה - מדינות שהביעו אהדה לישראל, בד בבד עם חוסר הזדהות עם הנרטיב הפלסטיני.
"יחד עם זאת, מתחילת השנה יש עשרות אלפי ישראלים שביקרו בסיני ובטורקיה, יעדים שלא נחשבים ידידותיים לתייר הישראלי ואף בעלי אזהרת מסע. ייתכן כי הסיבה לכך נעוצה בעיקר בכך שמדובר בערבים ישראלים, שעשויים לחשוש פחות, מכיוון שהם דוברים ערבית ובעלי פחות סממנים בולטים שעלולים לערער את הביטחון עבור מי שכן חושש להגיע ליעדים הללו".
5 צפייה בגלריה
בריטניה לונדון הפגנה פרו פלסטינית נגד ישראל חרבות ברזל
בריטניה לונדון הפגנה פרו פלסטינית נגד ישראל חרבות ברזל
מפגינות פרו פלסטיניות בלונדון
(צילום: HENRY NICHOLLS / AFP)
5 צפייה בגלריה
ד"ר ערן כתר
ד"ר ערן כתר
ד"ר ערן כתר. "יש יעדים שכמעט ירדו מהמפה"
(צילום: טל חפץ)
ד"ר כתר הסביר כי בקרב משפחות עם ילדים נרשמת מגמה די ברורה לפיה יש העדפה לבחירת יעדים ידידותיים בחו"ל או הישארות בישראל. המרוויח העיקרי מכך הוא כמובן ענף תיירות הפנים, שכן משפחות יעדיפו להישאר בישראל גם מהפן הביטחוני וגם מהפן הכלכלי. "על כן, היעדר תיירות נכנסת לישראל או צניחה במספרים בגלל המלחמה, כמעט ואינם מורגשים מכיוון שמי שממלא את החלל שנוצר הן אותן משפחות או מי שמעדיף להישאר ולנפוש בישראל".
"גם בקרב המשווקים, סוכני הנסיעות ומארגני הטיולים ניתן לראות כי בשיווק ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט השונים יש דגש על פרסום יעדים בטוחים עבור ישראלים, שבהם אין חשש להפגנות או גילויי אנטישמיות. גם טיסות ישירות ליעדים כמו אירלנד או דרום אפריקה - לא חזרו מאז המלחמה, שכן חברות התעופה (ובראשן אל על) מזהות את מוקדי הביקוש ופועלות בהתאם".
לאחרונה, עלו לא פעם מקרים שבהם סבלו התיירים מישראל מסנקציות כאלה ואחרות מצד מקומות שאותם פקדו ביעדים כמו פריז, קיוטו והאי היווני קפלוניה. משפחה ישראלית שהגיעה להתארח במלון נובוטל פורט דה ורסאיי (Novotel Porte de Versailles) ברובע ה-15 בפריז נזרקה מהמלון בשל מוצאה, מנהל מלון בקיוטו הודיע לתייר ישראלי כי הוא נאלץ לבטל את הזמנתו, מפאת הסיבה שייתכן כי יש לו קשרים בצבא הישראלי, ובאי היווני קפלוניה סירבה חברת טיולי קיאקים לקבל הזמנה מישראלית "בגלל המלחמה בעזה". על אף שבשני המקרים הראשונים האירוע הסתיים בהתנצלות ומתן פיצוי מטעם המלון הצרפתי, ובהתנערות והתנצלות מטעם המלון היפני, התעורר החשש כי מדובר למעשה במגמה בה יותר ויותר יעדים מסמנים את התייר הישראלי ומפלים אותו לרעה.
5 צפייה בגלריה
פריז
פריז
פריז - המלון זרק את המשפחה הישראלית לרחוב בלילה
(צילום: shutterstock)
אוהד הנווד: "האנטישמיות הגדולה ביותר שחוויתי הייתה מצד אירים וסקוטים, עוד לפני 7 באוקטובר"
בלוגר הטיולים "אוהד הנווד" - או בשמו האמיתי אוהד נבון - שטייל וממשיך לטייל ביעדים רבים בעולם, אמר בשיחה עם ynet: "מאז המלחמה, אין ספק כי העולם ער לטוב ולרע להתרחשויות. יחד עם זאת, חשוב לי להדגיש כי זה עתה חזרתי מאתונה, יעד שעלה לאחרונה בהקשר של הפגנות פרו-פלסטיניות ואירועים נגד התייר הישראלי, אבל היה לי שם מושלם. לא הסתרתי שאני מישראל, אבל עשיתי זאת בתבונה וללא התרסה. הבחנתי בכך שלא מעט ישראלים פוקדים יעד זה, ולא מרגישים חשש להסתובב ברחובות".
לדבריו, יש להקפיד על טיול בביטחון והנאה מלאים, אך גם לא לשכוח לעשות ביטוח, להסתובב עם טלפון לווייני ולדווח לקרובי משפחה או מכרים מה מסלול הטיול. "אני מכיר ישראלים שחזרו מקולומביה, בוליביה ומהאיים המלדיביים - מקומות שעלו לכותרות בהקשר לא ממש אוהד של מדינת ישראל. בצ'ילה למשל, עוד לפני המלחמה, יש שמועה בקרב המקומיים שהישראלים רוצים להשתלט על המדינה ולכן הם לא אוהבים את התייר הישראלי. האנטישמיות הגדולה ביותר שחוויתי הייתה מצד אירים וסקוטים, עוד לפני 7 באוקטובר, אבל כפי שהמלצתי: יש להתנהל בחוכמה, לענות בתבונה ולא להיכנס לעימותים מיותרים. בסופו של דבר, צריך לתת לאותם מוחים ומפגינים להבין כי מה שהתקשורת משדרת לא עולה בקנה אחד עם מה שקורה במציאות".
5 צפייה בגלריה
"אוהד הנווד"
"אוהד הנווד"
אוהד הנווד: "לדווח לקרובי משפחה מה מסלול הטיול"
(צילום: מהאלבום הפרטי)
5 צפייה בגלריה
אלה קינן
אלה קינן
אלה קינן, לא סבורה שמדובר בתופעה
(צילום: מהאלבום הפרטי)
גם אלה קינן, מייסדת BrightMind, בלוגרית טיולים ומשפיענית רשת ישראלית שעוסקת בהסברה למען מדינת ישראל, המשיכה את הקו הזה ואמרה שהיא לא מרגישה כי קיימת מגמה נגד התייר הישראלי, אלא ההיפך. "אני חושב שאמנם מקרים כאלה ואחרים קורים, אבל לא כמגמה גורפת נגד התייר הישראלי", אומרת קינן וממליצה מניסיונה להימנע מלהיכנס לוויכוחים. "אפשר להגיד שכל מה שמעוניינים בו הוא שלום וליהנות מהיעד או האטרקציה. ברוב המקרים, צריך לעצור את השיחה ולא להיגרר לוויכוחים, אלא אם מדובר באנשים שנמצאים איתם בקרבה מסוימת ואז אפשר לפתח דיון ולהביע דעה באופן משוחרר יותר. אני מציעה לא להיות תוקפניים, למרות שלעיתים הרגש גובר. אנשים זרים לא מכירים את הרקע שלנו ולכן לא יתחברו בהכרח. חשוב לזכור כי אנשים משתכנעים לרוב מאמירות מתונות".