1. למה קרוז?
שאלה טובה. אני, למשל, תמיד חשבתי שלעולם לא אגרר לקרוז. ספינת תענוגות ענקית סטייל וגאס זה לא בדיוק הסגנון שלי, או יותר נכון – זה בדיוק לא הסגנון שלי. אני אוהבת לטייל במקומות שונים בעולם, להגיע ליעדים ולחוות אותם לאט-לאט כמקומית, ולא כמו תיירת שיורדת לגיחה שטחית מספינה, עם תג שם משתלשל מהצוואר. אז מה אני חושבת אחרי שהייתי בעצמי בקרוז? שכל מה שחשבתי נכון, וגם לא נכון. אם תתמידו בקריאה, תבינו.
2. ענף בטראומה
תעשיית הפלגות הנופש, שמארחת כ-30 מיליון נוסעים בשנה, חוותה בקורונה משבר אמון רציני ביותר וגלי ביטולים שהביאו עד להשבתה מוחלטת של ספינות. הכל התחיל בפברואר 2020, אז הפך שיט התענוגות בספינה "דיאמונד פרינסס", שעגנה ביוקוהמה, דרום יפן, לשיט בלהות. אחד הנוסעים שנשא את הנגיף הפך את הספינה למוקד ההתפרצות הגדול מחוץ לסין באותם ימים, הנוסעים נכלאו שבועיים בתאיהם, ותמונתם יורדים תשושים מהספינה הפכה לאחד מסמלי המגפה שהשביתה את הענף לחודשים ארוכים.
עכשיו הענף חוזר לאט-לאט לשגרה, עם ספינות חצי מלאות ועם נוהלי קורונה והיגיינה מפה ועד יוקוהמה. אני ועיתונאים ומשווקים רבים מהעולם הוזמנו על-ידי חברת רויאל קריביאן להתנסות בהפלגה פוסט-טראומת-קורונה. רויאל קריביאן היא חלק מתאגיד אמריקאי ענק שמקורו בנורווגיה, המחזיק כ-60 ספינות נופש ושולט על כחמישית משוק שיט התענוגות בעולם. משפחת עופר הישראלית מחזיקה ב-16.5% ממניות החברה (אל תתבלבלו עם המתחרה, הגדולה ממנה, חברת קרניבל קרוז שבבעליה העיקריים הוא מיקי אריסון, אחיה של שרי אריסון). לתאגיד שלושה מותגי שיט מובילים: רויאל קריביאן, סלבריטי קרוז (Celebrity cruise) וסילבר סי (Silversea).
3. לאן הפלגנו?
אנחנו קיבלנו טעימה מהפלגה בים התיכון על סיפון ה-Harmony of the Seas, ספינה מסדרת Oasis של רויאל. מדובר באוניה מהגדולות בעולם שהושקה בשנת 2016, כשמאחורי גבה כבר מדברים על ספינה גדולה יותר מאותה סדרה בשם Wonder of the Seas, שנמצאת כרגע בשלבי בנייה אחרונים. עלינו על הספינה בברצלונה, ואחרי חמישה לילות ירדנו ברומא. עונת ההפלגות בים התיכון היא הקיץ, ואנחנו סגרנו את העונה. בימים כתיקונם הספינה יכולה להכיל עד 5,500 אורחים, וכ-2,400 אנשי צוות. יש לה 18 סיפונים, שלוש בריכות חיצוניות, עשר בריכות ג'קוזי ואינסוף מסעדות וברים, רובוט שמכין קוקטיילים, בריכת גלים, מגרשי טניס וכדורסל, קזינו, ספא ואטרקציות כמו הופעות חיות (בזמן שהותנו הועלה המופע "גריז"), מגלשות ענק, קיר טיפוס ואפילו אומגה.
4. איך זה מרגיש בקורונה?
ברויאל מבטיחים שכל אנשי הצוות מחוסנים והכניסה להפלגות היא למחוסנים ולמחלימים בני 18 ומעלה, ובהצגת בדיקות שליליות לילדים. בפועל, כשהגענו לטרמינל בברצלונה נדרשנו להציג תעודת קורונה באנגלית (לא תו ירוק) שהורדנו מהאתר רמזור, מילאנו טפסים מקוונים וניגשנו לביצוע בדיקת אנטיגן. אחרי עשר דקות של המתנה קיבלנו מייל עם המילה הנעימה Negativo, והורשינו להתקדם בתהליך הצ'ק אין לספינה. אגב, לאורך כל הדרך, בשדות תעופה ובנמלים, נדרשים למלא טפסים מקוונים, ולכן חבילת גלישה היא הכרחית.
בחללים הסגורים בספינה כולם במסכות. בכל עמדה נדרשים באופן קפדני לחיטוי ידיים, ובכניסה לחדר האוכל מופנים לשטיפת ידיים במים חמים וסבון. כל האוכל מוגש על-ידי אנשי הצוות. בחדר האוכל צריך להצביע על מנה ולקבל אותה מהמלצר, ובמתקן השתייה הקלה האוטומטי צריך להצביע על מותג השתייה הרצוי, ואת הלחיצה בפועל יעשו עבורכם. אפילו עמדת הפירות מוקפת בסרט שלא מאפשר להתקרב ולמשש את הסחורה, תכ'לס לא רעיון רע גם לאחרי המגפה. יש תחושה שמאחורי כל עמדה שתיגשו אליה יקפוץ איש צוות חייכני ויבקש לעשות בשבילכם את העבודה. בערב האחרון לפני הטיסה הביתה נעשתה לנו באוניה בדיקת PCR שהתשובה שלה התקבלה במהירות.
האם הספינה בטוחה מפני הידבקות בקורונה? התחושה שלי, כמי שמחוסנת בבוסטר, הייתה טובה, אבל אם אתם חששנים, כדאי אולי לחכות עוד, כי הנגיף כידוע, לא פראייר. בשיחה שערכנו בספינה עם ג'יאני רוטנדו, אחראי אזור אירופה בחברה, הוא הסביר שבגלל הקורונה והפחתת מספר הנוסעים עלה היחס בין נוסעים לאנשי צוות בקרוז, וגם מספר צוותי הרפואה גדל. הוא הודה שיש עדיין סוג של אי-ודאות, ומנסים להיות מוכנים לכל תרחיש אפשרי בתקופת מגפה. לדבריו, הכוונה היא לחזור בהדרגה לתפוסה של 100%. כרגע יש חזרה לפעילות בהיקף של 30% באסיה, באירופה ובארה"ב.
אגב, ברויאל מבטיחים שעשו שינוי במערכות מיזוג האוויר כך שכל 20 דקות מגיע אוויר נקי מבחוץ.
5. מתי כדאי להפליג?
יש הפלגות נופש בעולם לאורך כל השנה, כאשר מיקום ההפלגות משתנה בהתאם למזג האוויר. אך בעולם הקרוזים נוהגים להתנהל לפי שתי עונות. עונת החורף נמשכת בין נובמבר לפברואר, ועונת הקיץ בין אפריל לאוקטובר. בקיץ הקרוזים מתמקדים באירופה והים התיכון, בחורף הם עוברים לארה"ב וסין. בקריביים יש הפלגות לכל אורך השנה בזכות מזג האוויר הנוח.
נכון להיום, לקראת עונת החורף, בגלל הקורונה סין עדיין לא נפתחה, כך שרוב הספינות של רויאל נמצאות בארה"ב, ואפשר למצוא דילים להפלגות שיוצאות מהחוף המזרחי או המערבי וממיאמי לקריביים.
6. מתי ייצאו הפלגות מחיפה?
לאחר דחייה בקיץ הנוכחי, בשל הקורונה, במהלך קיץ 2022 רויאל תשיק הפלגות מנמל חיפה על גבי ה-Rhapsody of the seas. מדובר בספינה קטנה יותר מההרמוני, שקולטת כ-2,500 נוסעים, והיא תפליג לאיי יוון וקפריסין. המחירים הצפויים: החל מ־179 ללילה דולר לאדם בחדר זוגי. ההרשמה נפתחה.
7. אז כן או לא לקרוז?
כמו שחשבתי מראש, וגאס הצפה פחות דיברה אלי. זאת אומרת, זה משמח וכיפי לגלות עוד ועוד אטרקציות בספינה, ובהתחלה מסתובבים מסוחררים (לא מטלטולי הים, שכמעט לא הורגשו, אלא יותר מהקוקטיילים והאורות הצבעוניים). אחרי כמה זמן קצתי בבועה המושלמת וניסיתי קצת לצאת ממנה. זה התחיל בשיחות עם אנשי צוות על החיים שלהם על פני הספינה. חלקם לא ירדו ליבשה חודשים רבים, והם מן הסתם ישנים בקומות התחתונות בחדרים ללא חלון.
בקשה לביקור באזור התפעולי של הספינה נענתה בשלילה. ניסיתי להיכנס אליו "במקרה", אבל מיד קפצו אלי שני "שב"כניקים" אמריקנים והחזירו אותי לקומות הרלוונטיות. השלב הבא היה לגלות את האטרקציה הכי שווה מבחינתי – מסלול ההליכה בסיפון 5. יוצאים מהלובי ובשנייה אחת מגיעים לעולם אחר. מסלול ההליכה סובב את הספינה (כ-700 מטר כל סיבוב) ובמהלכו נחשפים לירכתי האוניה ולים הפתוח. עוברים דרך סירות ההצלה הצהובות, עפים ברוח באזור המנהרה, ומגיעים לאחד הסיפונים היפים והמרגשים. אז בשביל זה שווה קרוז – כדי לראות את הזריחה בבוקר, את השקיעה, כדי לראות בהתרגשות את הספינה מתקרבת לנמל, ובשביל הנוף שנשקף מהחלון אחרי לילה של הפלגה ותנודות מערסלות.
הכתבת הייתה אורחת רויאל קריביאן וחברת סנורמה בישראל