לא מה שחשבתי: אי שם ב-1996 עלה הסופר דייויד פוסטר וואלאס בן ה-33 לסיפונה של ספינה יוקרתית, לאחר שהתבקש על ידי מגזין "הארפר'ס" לסקר שיט תענוגות בן שבוע בקריביים. את התוצאה - שהפכה למסה משעשעת, סרקסטית ודי מעוררת מחשבה - הוא כינה לבסוף "משהו כיפי לכאורה שלא אחזור עליו לעולם".
בימי הראשונים על ספינת נורוויג'ן פרימה, שלהפלגת הבכורה שלה מאיסלנד הצטרפתי לפני כשבועיים, זה היה בדיוק מה שחשבתי: מדובר בחוויה חביבה למראית עין שאשאיר להוריי ולפנסיונרים אחרים ליהנות ממנה. אבל תשעה ימים וחמש מדינות אחר כך, לא יכולתי להתעלם מהמחשבה שחלפה לי בראש: אולי כל השנים האלה פספסתי משהו?
בחזרה להתחלה: סוף חודש אוגוסט, רגע האמת הגיע ואני כבר מתכוננת לחוויית דייויד פוסטר וואלאס משלי, חמושה בספקות ובמזוודות מלאות באאוטפיטים לכל צרה ומזג אוויר שלא יהיו (נסו אתם לארוז לטיול שמתחיל ב-7 מעלות ומסתיים ב-23 מעלות).
בתום שלל עיכובים בטיסות, ריצה לקונקשן בלטביה ומזוודה אחת אבודה של חברה, נחתנו סוף-סוף באיסלנד ועוד לפני שיצאנו מהשדה, כחול עז כבר שטף את עינינו. לא, אלה לא השמיים הבהירים אלא גדודי העובדים תכולי הווסטים של NCL שניסו לאתר בין הנוחתים את אורחי ההפלגה, שסומנו גם הם עם תגיות תואמות למזוודה שקיבלו מראש.
הארגון המופתי השתלם ותוך עשר דקות כבר התיישבנו באוטובוסים לכיוון הנמל, כשברקע המדריכה מספרת על רייקיאוויק, עיר הבירה האיסלנדית, שניבטת אלינו מהחלונות. היא מאוכלסת על ידי רוב תושבי המדינה (כ-131 אלף איש, אולי תשיעית מאוכלוסיית ירושלים), הרי געש פעילים, גייזרים ונופים שמפגישים בין שדות ירוקים למי האוקיינוס האטלנטי.
אבל שום דבר לא הכין אותנו למפגש עם פלא הבריאה: הנורוויג'ן פרימה - ספינת קרוזים ענקית באורך 294 מטר ובגובה 18 קומות. ואנחנו הולכים לבלות עליה לא מעט - מסלול ההפלגה מורכב מיום וחצי ברייקיאוויק, יומיים הפלגה בים, ומשם עגינה בעיר נמל אחרת בכל יום, כשבאפשרות האורחים להזמין לעצמם מגוון סיורים יומיים בתשלום.
מתחילים בקורק (אירלנד) וממשיכים אל פורטלנד (אנגליה) ולה האבר (צרפת), עד שמגיעים לאמסטרדם (הולנד). לקראת הסיום הייתה אמורה להיות עצירה גם בבלגיה, אך בשל בעיות טכניות נאלצו לוותר עליה ולהאריך במקום את השהייה באמסטרדם. אם זה מה יש - עם זה נעבוד.
חדר עם מרפסת שתחליף רקע בהתאם למסלול ההפלגה
אחרי תור זריז שבמהלכו עושים צ'ק-אין ובידוק בטחוני בסיסי, עלינו לסיפון רק כדי לגלות שכמה שהרגשנו קטנים וזניחים מבחוץ - ככה מרגישים "גדולים" מבפנים: עוד לפני שהעיניים הצליחו להסתגל לכל מה שקורה מסביב, קיבלו את פנינו בכניסה לפחות שבעה אנשים מחויכים שקראו בצהלה "גוד מורנינג!" ו"אינג'וי יור סטיי!" בפני כל אדם שנכנס, וכמוהם כל שאר נותני השירות שאתרע מזלם ונקלעו לאזור הכניסה רק כדי לחזור על המשפטים האלה שוב ושוב (ושוב) מול יותר מ-2,500 האורחים.
זה לא עוזר גם לשוקיסטים מבין האורחים (קרי, אני), שמנסים להתמצא ולהבין מאיפה מתחילים ואיך בכלל מגיעים לחדר, אך הסבר קצר מצד שלושה עובדים שהבחינו במצוקתי ואני כבר עולה במעלית - אחת מיני רבות - לכיוון הבית שלנו בתשעת הימים הקרובים. כשנפתחת הדלת מתגלה חדר יפהפה ומואר בגודל כ-30 מ"ר, עם מיטה זוגית, ספה, טלוויזיה, חדר שירוקלחת מפתיע לטובה וגולת הכותרת - מרפסת לים עם פינת ישיבה קטנה שתחליף בכל יום רקע בהתאם למסלול ההפלגה.
כעת נשאלת שאלת מיליון הדולר: נו, מרגישים את הגלים על הספינה? אז אני פה בשביל לומר את כל האמת בפנים - אם אתם מאלה שלא מסוגלים לקרוא סמס בנסיעה או לשבת נגד הכיוון באוטובוס, אתם גם תרגישו את התנודות העדינות ותסבלו מבחילות קלות. אבל גם בחילתית כמוני כבר התרגלה אחרי יום ולמקרה שלא - תמיד כדאי להצטייד בכדורים מתאימים.
דיסונס בין חוויית האורחים מול הצוות המסור
בעודי מנסה לתרגל נשימות ולהתרגל לסיטואציה, דפיקה בדלת לפתע נשמעת - זהו רסלי, ה-Steward שלנו לשבוע וחצי הקרובים, שהבטיח שהמזוודות עושות את דרכן אלינו. כל ניסיון לתרגם את התפקיד שלו לעברית, אגב, יהיה כנראה לא מספק ואף מזלזל. הג'וב שלו הוא אולי לסדר לנו את החדר פעמיים ביום ולוודא שלא חסר לנו דבר, אבל בפועל רסלי מקרין אכפתיות וטוב לב אותנטיים של מי שרוצה לוודא שטוב ונעים לנו בכל רגע של ההפלגה.
אבל כל אלה למרבה הצער לא מצליחים להאפיל על תחושה חמוצה יותר. בתשעת הימים שבילינו עליה, קשה היה שלא לתהות עד כמה מאורחי הפלגת הבכורה - שהיו מורכבים מכ-300 עיתונאים מרחבי העולם וכ-2,000 אנשי עסקים, ספקים וסוכני נסיעות - נהנו מתחושת האדנות שנלווית למעמד. צפייה ב"הלוטוס הלבן" או ב"משולש העצבות" מספיקים כדי לחשוב ללא הרף מה חשים נותני השירות במקום, שלא מפגינים כמעט רגע של אנושיות כנה בפני האורחים.
זו אולי עבודה טובה (יחסית) ומתגמלת, אבל הרבה מהם - שמגיעים בעיקר ממדינות שונות באסיה ובמזרח אירופה - נמצאים בענף הזה לא מעט שנים ויוצאים לסבבי הפלגות ארוכים שבמסגרתם הם לא פוגשים את משפחותיהם במשך חודשים ארוכים. אפשר רק לקוות שהם זוכים ליחס מכבד מהסביבה ולכל הפחות מקבלים תשלום הולם וטיפים בסיום השהות.
מה יש לעשות על הסיפון? מה לא?
אחרי סקירה בסיסית של החדר ואזורי הלובי - בהם עמדת סטארבאקס לחובבי הז'אנר, הגיע הזמן לבחון את האטרקציות שיש לספינה להציע. ספוילר: גם ביום התשיעי (!) לא הספקתי לסמן וי על כולן, אז אם אתם מאלה שאוהבים לקבל תמורה לאגרה - בואו מצוידים באנרגיות. בין העגינות בשלל המדינות, הספינה מציעה מסלול מרוצים בן שלושה מפלסים, מתחם סימולטרים שיאפשר לכם להתנסות במציאות רבודה, צמד מגלשות בגובה עשר קומות (שלדברי מקורבים פחות מפחידות משנדמה), אזור משחקים עם מיני-גולף וקליעה למטרה, פארק מים לילדים ואפילו חדרי בריחה אך אלו טרם נפתחו לקהל.
אם אתם פה בשביל הצ'יל, מזג אוויר נעים ישלח אתכם הישר לג'קוזי או להשתזף לצד אחת מהברכות, הצנועות יחסית, יש לציין, ולמתפנקים עד הסוף - הספא הוא עצירת חובה. חוץ מבריכה בטמפרטורה רגילה ובריכת מים מלוחים מחוממת - שבעל כורחן גם מתפקדות כבריכות גלים בשל התנודות, תוכלו למצוא שם גם אינספור טיפולים: ממסאז'ים וסאונת פחמים, דרך חדרי קרח ומלח ועד לטיפולי מעצב שיער והלבנת שיניים (!).
בסיום מומלץ להמשיך לסוויטה התרמית, אזור מנוחה מלא במיטות מחוממות שעליהן אפשר לנמנם בכיף או לקרוא ספר מול הנוף שנשקף מחרטום הספינה. גם בערבים הספינה מלאה באפשרויות בילוי, ותוכלו לבחור בין צפייה במחזמר החביב Summer, שמגולל את סיפור חייה של הזמרת דונה סאמר, או בשעשועון The Price is Right, להצטרף למסיבות דיסקו ליליות, מופעי סטנד-אפ או סתם ישיבה על הבר ונשנוש מול משחק כדורגל שמוקרן על מסך ענק.
אם כבר הזכרנו נשנוש, אי אפשר שלא לדבר על הדבר המשמעותי ביותר על הסיפון, הדלק שיחזיק אתכם אנרגטיים במשך כל המסע: האוכל. ככלל - אתם לא תחושו רעב לשנייה מהרגע שתעלו על הספינה ועד שתרדו ממנה. הפרימה מכילה אינסוף אפשרויות חינמיות, הכל תלוי בסוג הארוחה שמתחשק לכם. בארוחת הבוקר תוכלו לבחור בין חדרי האוכל הראשיים בעלי התפריט המובנה - מפנקייק ועד אגז בנדיקט, לבין המזנונים בשיטת הבופה שאולי אינם ורסטיליים כמו בישראל - אך ישביעו אתכם במהרה.
השינוי שחל באופן הגשת המזון בהפלגות החברה
שיחה עם כריסטיאן פראץ', אחד מהשפים התפעוליים האחראים על הספינה, מגלה כי על אף השפע שהם מתחייבים להציע, הם גם עושים כל שביכולתם כדי לצמצם בזבוז מזון - גם אם במחיר הקטנת הצלחות והמנות, הכנה שלהן לפי הזמנה במקום הכנה כמותית מראש ודיוק של התפריט לחיך של המפליגים על ידי מבחני טעימות שנערכים מראש במעבדות הפיתוח במשרדים הראשיים.
דווקא בצהריים נהנינו בעיקר ממתחם ה-Indulge, מעין אזור עם עמדות אוכל משלל סוגים - טאפאס ומקסיקני, פסטות איטלקיות, סלטים, בשרים ועופות, אוכל הודי וכמובן קינוחים. ובערב מתווספת האפשרות להזמין מקום במסעדות הנושא המיוחדות בתשלום נוסף, בהן סטקייה יוקרתית, גריל יפני, מאכלי ים, בר סושי וגם מסעדות צרפתית, מקסיקנית ואיטלקית.
מי שיזמין מראש את חבילת Free at Sea, יוכל ליהנות משתי ארוחות במסעדות הנושא המיוחדות ללא עלות נוספת, לצד שתייה ללא הגבלה מבר האלכוהול, סיורי חוף ו-Wi-Fi במהלך ההפלגה (מצרך חשוב למדי, גם אם הוא מסורבל לתפעול לפרקים).
אפשר כמובן גם לחסוך כסף, אבל כמו שאמר הארי סומר, נשיא ומנכ"ל NCL: "מניסיוננו, ככל שהאורח משקיע ומתנסה ביותר דברים - כך הוא נהנה יותר ויש סיכוי גבוה שיחזור. מי שלא מזמין את הסיורים ולא הולך למסעדות המיוחדות ולא לוקח את החבילות שאנחנו מציעים אולי חסך כסף ו'הכניס לנו' - אבל הוא גם לא יהנה מכל מה שיש לטיול מהסוג הזה להציע".
כסף, כסף, כסף: כמה כל זה יעלה לכם?
מכיוון שמערכת התמחור הינה דינמית, לדבריהם, מחירי ההפלגות עשויים להשתנות על בסיס יומי בהתאם לביקוש ולזמינות.
אבל הנה דוגמה: ב-23 בספטמבר 2022 הפרימה תפליג במשך 12 ימים מאנגליה לארצות הברית, ובין לבין תעגון במגוון מקומות בסקוטלנד ובאיסלנד. חדר עם מרפסת יעלה החל מ-1,679 דולר לאדם.
המחירים המצוינים מעלה כוללים את חבילת Free at Sea, שבמסגרתה כאמור מקבלים הטבות כמו בר פתוח, ארוחות במסעדות גורמה לשני ערבים, סיורי חוף בחינם, ו-וויי-פיי בחינם (דמי שירות כלולים בתשלום מראש).
כמו כן, בימים אלה מתקיים מבצע על מחירי ההפלגות הללו, בגובה 40 אחוז הנחה על הפלגות עם חבילת Free at Sea. לפרטים נוספים ומחירים ומסלולים מעודכנים, היכנסו לאתר הספינה.
האם זה שווה את זה?
אם כבר תרתם את כל ערי הבירה של אירופה בדרך הרגילה, בא לכם לגוון ויש לכם את הסכומים הללו בעו"ש - בהחלט. החוויה היוקרתית של הבילוי בספינה, כולל שפע האטרקציות ואפשרויות האוכל הבלתי נדלות הם כולם דברים שאפשר להתרגל אליהם בקלות. לכך תוסיפו עצירות במדינות שונות באירופה - לרוב בערים שלא הייתם מגיעים אליהן בחיים לולא הקרוז - ויש לכם כבר הצדקה תיירותית ואנתרופולוגית, שמאפשרת לכם לדגום קצת מכל תרבות ולסמן וי תוך שבוע וחצי על פיש אנד צ'יפס, שוט של קלבדוס צרפתי, דגים טריים מאיסלנד, צ'יפס הולנדי - ואולי קצת שופינג לא מזיק.
אבל מה לעזאזל אורזים לקרוז?
קודם כל, עקבו אחר מזג האוויר במקומות שתעצרו בהם והבינו אם עליכם לארוז מלתחת קיץ או חורף - או גם וגם. שנית, הכינו לעצמכם לו"ז מדויק ככל הניתן של ימי החופשה, כדי להבין כמה סוגי אאוטפיטים תצטרכו להרכיב ואם ישנם קודי לבוש שצריך לענות עליהם בחלק מהאיוונטים. על הספינה למשל היו מספר ערבים שהתבקשנו להתלבש עבורם בלבוש קוקטייל. אצל האמריקאים אולי מדובר בשמלות נשף, אבל בשפת האנשים הפשוטים המשמעות היא מכנסיים יפים/ג'ינס אלגנטי עם חולצה מכופתרת ונעליים אלגנטיות לגבר, בעוד לנשים זוהי יכולה להיות שמלה שאינה עשויה מבד "פשוט" או חצאית/מכנסיים יפים וחולצה אלגנטית (ר"ע Blouse). בקיצור, משהו שהייתן לובשות לחתונה של חברים.
בעת האריזה, השתדלו לשים בטרולי את הבגדים שלהם תזדקקו בימים הראשונים לקרוז וכלי רחצה בסיסיים, שבמקרה של אובדן/עיכוב מזוודה לא תיתקעו על הספינה בלי הפריטים החשובים להתחלה. מבחינת כמות לוקים - אפשר בהחלט למחזר כמה מהחולצות ו/או להשתמש בשירות הכביסה שיש על הספינה. לאאוטפיטים הרגילים אל תשכחו להוסיף בגד ים, בגד לשים מעל, כפכפים ותיק בריכה, כמו גם נעלי הליכה, ג'קט דק, מעיל גשם, וכמה זוגות של גרביים ותחתונים. במקרה הכי גרוע - תהיה לכם סיבה לקנות בחנויות הפרוסות ברחבי הקרוז ולחייב על כך את הביטוח.
הכותבת הייתה אורחת של NCL בהפלגת הבכורה בספינת נורוויג'ן פרימה מאיסלנד לאמסטרדם.