11 צפייה בגלריה
החזרה לחיים של בודפשט
החזרה לחיים של בודפשט
החזרה לחיים של בודפשט
(צילום: shutterstock)
השקט ששרר בבודפשט מתחילת 2020 פינה הקיץ את מקומו להמולת התיירים שחזרו אל העיר. לאט לאט התמלאו הרחובות מחדש בנופשים, ועל אף החום הכבד ששורר בהונגריה כבר כמה שבועות אפשר לראות שוב עוברים ושבים - נטולי מסכות - מחייכים. תחילה הופיעו הצעירים שקפצו אל הבירה ההונגרית הידועה, עדיין, במחיריה הזולים יחסית.
כעת כבר נראים בעיר משפחות עם ילדים ותיירים מבוגרים יותר - מרביתם אירופאים שכניסתם התאפשרה עם פתיחת גבולות הונגריה בתום הסתגרות שנמשכה חודשים ארוכים. לרשימת המורשים לבקר במדינה הצטרפה לאחרונה גם ישראל.
מבחינת הקורונה הונגריה חזרה לקראת הקיץ לשגרה: אין עוד חובה כלשהי לעטות מסכה ואין הקפדה על ריחוק חברתי כזה או אחר. הכל פתוח כמו פעם, מקומות הבילוי מלאים אך עם זאת - כולם מתפללים ש“רק לא יחזור“.

פסטיבל קיץ בבית כנסת המשופץ

בית הכנסת רומבך, שנפתח הקיץ מחדש למבקרים בתום עבודות שיפוצים שנמשכו כשבע שנים, נמצא ברחוב הקרוי על שמו בלב בודפשט. הוא נבנה ב־1872 בתכנונו של האדריכל האוסטרי הצעיר אוטו וגנר - אז רק בן 27, והיה פעיל עד לימי מלחמת העולם השנייה.
11 צפייה בגלריה
בית הכנסת העתיק רומבך
בית הכנסת העתיק רומבך
בית הכנסת העתיק והמשופץ רומבך
(צילום: SIPOS HAJNALKA)
11 צפייה בגלריה
בית הכנסת העתיק רומבך
בית הכנסת העתיק רומבך
בעבר היה חלק מהגטו והיום מארח פסטיבלים
(צילום: SIPOS HAJNALKA)
ב־1941 הפכו אותו ההונגרים למרכז שילוח של יהודים למחנות וב־1944 היה לחלק מהגטו. מאז, למעשה, לא חזר בית הכנסת לפעילות והוזנח במשך יותר מ־60 שנה. בסוף החודש יארח בית הכנסת רומבך כמה ממופעי פסטיבל התרבות היהודית. הפסטיבל שייערך הקיץ לאחר שנה של הפסקה בגלל מגפת הקורונה, יכלול עשרות אירועים בהם מופעי כליזמרים וקונצרטים.

אמנות ויטראז'

גם במוזיאון מיקשה רוט (Róth Miksa), שהיה ביתו של אמן הזכוכית והצייר ההונגרי־יהודי, ייערכו כמה מאירועי הפסטיבל. זו הזדמנות מצוינת לבקר במוזיאון הקטן שמציג כ־60 מעבודותיו של רוט - מהחשובים באמני הונגריה. אין בניין מפורסם בבודפשט שאינו מעוטר בחלונות הוויטראז‘ שיצר. בין המבנים: בניין הפרלמנט ההונגרי המפורסם, ארמון גרשם (היום, מלון Four Seasons) ובניין האקדמיה למוזיקה על שם המלחין פרנץ ליסט.

משהו לשתות

פסטיבל הבירה
אף שהמגפה הביאה גם השנה לביטולם של פסטיבלים רבים בהונגריה בכלל ובבודפשט בפרט ובראשם סיגט (Sziget) - מפסטיבלי המוזיקה הגדולים באירופה - ההונגרים ממשיכים לחגוג. פסטיבל הבירה השנתי ייפתח ב־31 באוגוסט זו הפעם החמישית בכיכר Szabadság ויימשך ששה ימים.
11 צפייה בגלריה
פסטיבל הבירה
פסטיבל הבירה
התושבים והתיירים חוגגים את החזרה לשגרה
(צילום: shutterstock)
11 צפייה בגלריה
פסטיבל הבירה
פסטיבל הבירה
לחיי הבריאות. פסטיבל בירה בבודפשט
(צילום: shutterstock)
חובבי הבירה מוזמנים לטעום יותר מ-250 סוגים שונים של המשקה - רבים מהם מתוצרת מקומית של מבשלות בוטיק ואחרים מיובאים. הכניסה: החל מ־11:30 ועד חצות - חינם. קונים כוס בירה ב־2,999-1,999 פורינט (כ־21 עד 30 שקלים) ושותים עדלאידע.
עמוד הפייסבוק של פסטיבל הבירה
פסטיבל היין
לכבוד מי שנשאר צמא ייערך ב־26-23 בספטמבר פסטיבל היין השנתי של בודפשט ליד הארמון. בפסטיבל, שיחגוג השנה 30, יוכלו המבקרים לטעום אלפי יינות מכל רחבי הונגריה לצד יינות מיובאים. הזדמנות מצוינת לחובבי היין להיחשף למגוון העשיר והמרתק שמגישים היקבים ב־24 אזורי היין במדינה.
11 צפייה בגלריה
פסטיבל יין בבודה
פסטיבל יין בבודה
פסטיבל יין בבודה
(צילום: shutterstock)
הכניסה למתחם הפסטיבל בתשלום על בסיס כניסה יומית: 9,400-4,490 פורינט 050 עד 100 שקלים). מקבלים כוס יין - ומתחילים לשתות.

גגות וחצרות

הונגריה, כמו חלקים נרחבים אחרים באירופה, חמה במיוחד הקיץ. עדיין חם, ומכיוון שמזגנים אינם מכשיר נפוץ בבודפשט, כולם מבלים את שעות הערב הנעימות בחוץ, ככל האפשר וביד כוס פרוץ’ (fröccs) - או שפריץ - יין מהול בסודה. לצד החצרות שהפכו עם בוא העונה החמה, כבכל שנה, לברים שוקקים נפתחו כמו פטריות אחרי הגשם (הקיצי) עוד ועוד ברים על גגות העיר.
11 צפייה בגלריה
הנוף מגג ארמון מטילד
הנוף מגג ארמון מטילד
הנוף מגג ארמון מטילד
(צילום: GEORGE FAKAROS)
הנוצץ שבהם הוא הבר החדש של מלון מטילד. הדוכסית - זה שמו - ממוקם על גגו של מלון הפאר שנפתח לפני שבועות אחדים ומציע מגוון קוקטיילים ונוף עוצר נשימה לעבר גשר ארז‘בט וגבעת גלרט, במיוחד לעת שקיעה (theduchessbudapest.com). את ארוחת הערב מומלץ לאכול במסעדת Spago החדשה שבקומת הכניסה (spagobudapest.com/en), זהו סניף ראשון באירופה לרשת המסעדות מבוורלי הילס של השף האוסטרי Wolfgang Puck.

להוריד את האוכל

לאחר משתים שכאלה - כדאי להזיז קצת את העצמות. הספורטאים שבינינו אף מוזמנים לנעול את נעלי הריצה ולהשתתף במרוץ חצי מרתון שיתקיים בעיר ב־29.8 (halfmarathon.runinbudapest.com) או במרתון בודפשט שייערך ב־9-10.10. מסלול המירוצים - מהיפהפיים בעולם - חולף בין אתריה המרהיבים של העיר.
11 צפייה בגלריה
מרתון ליד בודפשט
מרתון ליד בודפשט
מרתון בודפשט
(צילום: shutterstock)
מבניין הפרלמנט המפורסם דרך האי מרגיט, על הגשרים הנמתחים מעל נהר הדנובה שחוצה את העיר ועד הארמון וגבעת גלרט המשקיפים על הבירה ההונגרית. כשכל כך יפה מסביב לא כדאי למהר לשום מקום, אפשר ליהנות מהנוף ולהשאיר את המדליות לאחרים. מרוץ המרתון יימשך יומיים וצפויים להיערך במסגרתו גם מרוצים קצרים יותר לחובבים ולכל המשפחה.

שוק אמנות הונגרית

לאחר 40 שנות שלטון קומוניסטי שכיוון ביד רמה גם את הנעשה בסצנת האמנות - שהייתה בבעלות המדינה ותחת צנזורה - נפתח ב־1989 שוק האמנות. מאז הוא פורח: עשרות גלריות נפתחו במהלך השנים בבודפשט ומציעות למכירה יצירות אמנות, ירידי אמנות שוקקים וקונים בינלאומיים שמגלים עניין באמנות הונגרית עכשווית. ב־10-7 באוקטובר צפוי להיערך בבודפשט יריד האמנות הבינלאומי השנתי.
עד אז, כדאי לבקר באחת או יותר מהגלריות בעיר. למשל, גלריית וארפוק שנפתחה ב־1990, זמן קצר לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי, ומתמחה באומנות עכשווית. בגלריה שמייצגת יותר מ־20 אמנים מקומיים מוצגות תערוכות מתחלפות.
11 צפייה בגלריה
גלריה וארפוק
גלריה וארפוק
גלריה וארפוק
(צילום: עופר ורדי)
גודוט הוא מרכז לאמנות עכשווית שנמצא ברובע ה־3 בעיר. במקום תערוכות מתחלפות וירידי אומנות שבהם אפשר לקנות יצירות של אמנים הונגרים צעירים במחירים נוחים (gica.hu). המרכז הוא שלוחה של גלריית גודוט שנמצאת ברחוב Bartók Béla - גם שם מוצגות תערוכות מתחלפות.
11 צפייה בגלריה
גלריה גודוט לאמנות עכשווית
גלריה גודוט לאמנות עכשווית
גלריה גודוט לאמנות עכשווית
(צילום: עופר ורדי)

כרזות מפעם

כרזות היו בעבר, ובמיוחד בימי הקומוניזם, כלי הפרסום והתעמולה המרכזי של השלטון. בימים נטולי אינטרנט פוסטרים שניתלו על לוחות מודעות בקרנות רחוב ועל בניינים הכריזו גם על הבכורה הקרובה בבית האופרה או בבית הקולנוע. בגלריית הכרזות של בודפשט אוסף של יותר מ־2,500 כרזות מקוריות של מיטב המעצבים ההונגריים. המחירים בהתאם אך בין הפוסטרים - יצירות אמנות של ממש - גם כאלה שעוצבו לפני כמאה שנה בסגנונות ארט דקו ואר נובו, ופוסטרים מהעידן הקומוניסטי. אפשר ומומלץ לבקר בגלריה בתיאום מראש.

בית העלמין היהודי

יצירות אמנות אפשר למצוא אפילו בבית הקברות: לא פחות מ־300 אלף קברים מצויים בבית העלמין היהודי ברחוב קוזמה (Kozmaׂ) בעיר - הגדול במרכז אירופה. בין הטמונים במקום, שנפתח עם צמיחתה של העיר ב־1893, גדולי הקהילה היהודית בהונגריה: למשל, אלפרד היוש - אדריכל, שחיין וכדורגלן - מי שהיה האלוף האולימפי ההונגרי הראשון לאחר שזכה בשתי מדליות זהב באולימפיאדה הראשנה באתונה ב־1896.
11 צפייה בגלריה
בית הקברות היהודי של קוזמה
בית הקברות היהודי של קוזמה
בית הקברות היהודי של קוזמה
(צילום: Wikimedia Common)
בבית העלמין נטמנה בזמנו גם חנה סנש. מאוחר יותר, הועלו עצמותיה ארצה לקבורה. מיקלוש וינצה הוא עיתונאי שעורך במקום סיורים מודרכים. כתבה שפירסם על בית העלמין לפני כמה שנים וסקרנות של קוראים הביאה אותו להשיק את הסיור. במהלך הסיור באנגלית שאורכו שעתיים וחצי הוא מוביל את אורחיו בין המצבות המרהיבות מקישוטים שנבנו בסגנון הארט נובו ההונגרי ומבקרים בכמה מאוזוליאומים שתיכננו לעצמם גדולי האדריכלים היהודים של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20.

סין זה פה

לבאים לבקר בבודפשט מומלץ אומנם לטעום מנפלאות המטבח ההונגרי שאין כמוהו באף מקום אחר בעולם. מסעדות כמו רוזנשטיין (rosenstein.hu), גטו גויאש (פייסבוק: gettogulyas) שצפויה להיפתח מחדש בסוף ספטמבר או קפה קור (פייסבוק: cafekorrestaurant) ישביעו את תיאבונו ואת רצונו של כל חובב גויאש ופפריקש.
אבל עם לפחות 30,000 מהגרים מסין שחיים בעיר - הקהילה הסינית הגדולה ביותר במרכז אירופה - כדאי לתת הזדמנות גם למטבח הסיני. במרכז מונורי (Monori center) - ה“צ‘יינה טאון“ של בודפשט השוכן ברובע ה־10 המרוחק יחסית ממרכז העיר - יש ריכוז נאה של בתי אוכל סיניים אשר מרבית הסועדים בהם - מהגרים מסין. בין מאות סיטונאי בגדים, באזור מנומנם ותעשייתי, נמצאות המסעדות הקטנות וגם חנויות מכולת שבהן אפשר למצוא מטעמים מהמזרח הרחוק. עד ה־15.9 יערך במרכז מונורי כבכל קיץ ומדי ערב יריד אוכל רחוב סיני לילי.
עופר ורדי, גר בבודפשט ועורך בעיר סיורים למיטיבי לסת בין מקומות אוכל נסתרים. לפרטים ולהרשמה - היכנסו.