כשאין ציפיות אין אכזבות. להקרנת הסרט החדש Back to Black הגעתי עם אשתי (שנינו חובבי איימי מושבעים) בערב שישי, במחשבה שאנחנו חייבים לבדוק מה יוצרי הסרט עוללו לאיימי הפעם. להפתעתנו, למרות אי-דיוקים ועיוותים קלים, קפיצות כרונולוגיות וסלחנות מוסווית כלפי הדמות של אביה מיטש וויינהאוס (כצפוי), ה"ביופיק" על איימי וויינהאוס יצר בעיניי גרסה קולנועית סבירה לסיפורה המדהים, המורכב והטראגי של הזמרת-יוצרת הכה ייחודית.
Back to Black - טריילר
(באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט)

בשנת 2015, ארבע שנים אחרי מותה של איימי, יצא לבתי הקולנוע הסרט Amy, סרט דוקו קשה וחושפני על אודות חייה הטראגיים של המוזיקאית המנוחה. הדוקו בין השאר הציג את הסיפור שטרם סופר על חייה של איימי: הניצול הכוחני של אביה, ההתעללות הרגשית של בן זוגה בלייק, מכבש הלחצים שהפעילו עליה הסובבים אותה, ההידרדרות לאלכוהוליזם ולאחר מכן לסמים קשים, וכמובן הפפראצי והצהובונים שירדו לחייה בצורה קיצונית ובלתי נתפסת.
לאחר צאת אותו הסרט והרעש שהוא יצר, אביה של איימי וויינהאוס התנגד נחרצות לנרטיב ששורטט, לאור השלילי שבו הציגו את דמותו ולפרטים הקשים שחשף הדוקו. מיטש וויינהאוס לא נשאר חייב והחליט שהוא משיב מלחמה. בשנים שלאחר מכן מיטש החל לפעול לטובת יצירת סרט קולנוע שיספר סיפור אחר על אודות חיי בתו. בשנת 2018 נחתמה עסקה בין אביה של איימי למנהלי עזבונה, על יצירת סרט ביוגרפי מתוסרט על חייה של הזמרת. את הסרט ששמו, איך לא, Back To Black, בדיוק כשם אלבומה המצליח ביותר, צילמו במהלך השנה שעברה, וחלק גדול ממנו צולם בפאבים האהובים על איימי בקמדן ובאתרים נוספים בשכונה, שבה התגוררה עד הלילה שבו סיימה את חייה באופן טראגי בגיל 27 "המקולל".
6 צפייה בגלריה
לטייל בעקבות איימי ווינהאוס
לטייל בעקבות איימי ווינהאוס
ציור קיר של האמן JXC בשכונת קמדן, השכונה שמזוהה יותר מכל עם איימי
(צילום: ברי כהן)
הדבר שהכי נהניתי ממנו בסרט הוא בחירת הלוקיישנים לצילום. להבדיל מסרטים אחרים, שמצולמים לרוב בהוליווד או בערים אחרות על סטים שמחקים את הלוקיישנים המקוריים, כאן צולמו רוב הסצנות בלוקיישנים האותנטיים, במקומות שבהם איימי גדלה, הופיעה, שרה וגם במקום שבו היא סיימה את חייה בטרם עת. הסרט צולם, כאמור, בלונדון בין לוקיישנים בצפון העיר ובמרכזה, בפאבים וברחובות של קמדן, השכונה שבה בילתה וחיה את חייה הבוגרים. עוד תוכלו לזהות בסרט את הגבעה והתצפית של פרימרוז היל, גן החיות בפארק ריג'נטס, המועדונים והרחובות של סוהו ועוד.
בתור חובב מושבע של איימי וויינהאוס בפרט והמוזיקה הבריטית בכלל, בתור מדריך סיורי מוזיקה מקומי שגר, מסתובב ומוביל מטיילים ברחבי מרכז לונדון וקמדן טאון, כל לוקיישן וכל פרט מוכר בסרט גרמו לי להתרגשות גדולה וגם לגאווה בעיסוק שלי, במה שאני עושה מתוך אהבה גדולה לדבר.
מתוך אהבתי לאיימי ולסיפורה ומתוך הרצון לתת משהו למעריציה המטיילים בלונדון, החלטתי לכתוב ולהמליץ על כמה לוקיישנים מתחנות חייה אשר נמצאים ברחבי לונדון, ושאותם תוכלו לפקוד בטיול הבא שלכם לעיר הצבעונית, מלאת התרבות וההיסטוריה המרתקת, לונדון.

פאב: The Dublin Castle

הפאב, ששוכן בדרך לפרימרוז היל היפה, מלא בהיסטוריה מוזיקלית משגעת. החל משנות ה-70 בעלי הפאב החלו לתת במה ללהקות ואמנים צעירים מקומיים. בין השנים הופיעו על בימת הפאב להקות כמו Madness ו-Arctic Monkeys, וגם איימי הופיעה שם לא פעם, ואף הפכה להיות בת בית כאשר בחרה במקום לאחד הפאבים הקבועים שלה לפיינט ובילוי עם חברים. במהלך הסרט על חייה של איימי תוכלו לראות סצנות הופעה ובילוי של הזמרת במקום.
6 צפייה בגלריה
The Dublin Castle pub
The Dublin Castle pub
The Dublin Castle pub
(צילום: shutterstock)
Dublin Castle, 94 Parkway, Camden, London. NW1 7AN.

בית הקברות מהקליפ המפורסם

בית הקברות Abney Park Cemetery, אשר ממוקם בשכונה המדליקה סטוק ניואינגטון, הוא אחד מבתי הקברות המעניינים והיפים בעיר. אמנם זה יכול להישמע קצת מוזר, אבל אני מוצא שיש בתי קברות ששווה לבקר בהם, מכיוון שהם טומנים בחובם הרבה היסטוריה, צמחייה לא שגרתית ואווירה ייחודית, ומספקים הצצה אל עבר החיים שהיו בלונדון פעם. ממש בבית הקברות הזה ובסביבתו, איימי ווינהאוס צילמה את הווידאוקליפ המפורסם לשיר Back to Black.
6 צפייה בגלריה
Abney Park Cemetery
Abney Park Cemetery
פסלים בבית הקברות
(צילום: shutterstock)

215 Stoke Newington High St, London N16 0LH.

הבית של איימי

6 צפייה בגלריה
לטייל בעקבות איימי ווינהאוס
לטייל בעקבות איימי ווינהאוס
הבית של איימי וויינהאוס בקמדן
(צילום: ברי כהן)
הבית שעומד בקמדן סקוור מספר 30 הוא דירתה השנייה והאחרונה של איימי וויינהאוס בשכונת קמדן. הדירה ממוקמת כמה דקות נסיעה באוטובוס או רבע שעה הליכה מהרחוב הראשי של קמדן טאון. בבית הזה ממש איימי בילתה את ימיה האחרונים, ולצערנו הרב גם נמצאה ללא רוח חיים ב-23.7.2011. לאחר מותה המקום הפך אתר עלייה לרגל, ובמשך שבועות הגיעו מעריצים מרחבי הממלכה והעולם כדי לחלוק לה כבוד אחרון ולהניח זרי פרחים. בסרט Back to Black הרחוב והבית מופיעים כמובן, ועד היום הגינה מול הבית, שאותו מאכלסים אנשים אחרים, היא אתר עלייה לרגל שבו משאירים מעריצים פרחים ומכתבים לזכרה.
30 Camden Square. London NW1 9XA.

Ronnie Scott's Jazz Club – Soho

מועדון הג'אז האגדי, שהוקם על ידי הסקסופוניסט הבריטי רוני סקוט (והאקס של סינתיה וויינהאוס, סבתא של איימי), היה ונשאר במשך יותר משישה עשורים מוסד המוזיקה מהידועים והמכובדים בעיר, כזה שכל מוזיקאי ג'אז בינלאומי שמכבד את עצמו מגיע להופיע בו לפחות פעם בכמה שנים. למועדון הזה היסטוריה מוזיקלית עשירה ומטריפה (לא רק ג'אז), וכן, גם איימי בילתה במהלך חייה שעות רבות בין כתליו, וגם הופיעה על בימתו. במהלך הסרט תוכלו לקבל הצצה לתוך המועדון וגם לבית הקפה Bar Italia אשר ממוקם ממש מולו, מוסד לונדוני נוסף, שבו נראים בסרט איימי ואביה מיטש שותים משקה חם ומחליטים שהגיע הזמן ל-Rehab.
6 צפייה בגלריה
Ronnie Scott's Jazz Club
Ronnie Scott's Jazz Club
Ronnie Scott's Jazz Club
(צילום: shutterstock)
47 Frith St, London W1D 4HT.

Jazz After Dark – Soho

מועדון ג'אז מדליק נוסף בסוהו, שהיה לאחד המועדונים המועדפים על איימי לבילוי והופעה בסוהו. מספרים שבפעם הראשונה איימי הגיעה למועדון כשחיפשה עבודה בבר, ובמקום זה, המועדון סגר אותה להופעת סולו. ככה היא איימי, קסם שאי אפשר לעמוד בפניו. עד היום על אחד מקירות המועדון יש מעין פינת הנצחה, והבעלים תמיד שמח לשתף בסיפורים ובחוויות ממפגשים עם איימי.

9 Greek St, London W1D 4DQ.

פסל הברונזה בשוק Camden Stables

6 צפייה בגלריה
לטייל בעקבות איימי ווינהאוס
לטייל בעקבות איימי ווינהאוס
הפך לאתר המזוהה ביותר בלונדון שקשור באיימי ווינהאוס. פסל איימי בקמדן (צילום: ברי כהן)
(צילום: ברי כהן)
פסל הברונזה המפורסם, שיצר הפסל סקוט איטון, הושק בשנת 2014 לציון שלוש שנים למותה של איימי במעמד משפחתה וחבריה. הפסל הוצב בשוק קמדן שאותו כל כך אהבה בצעירותה, ובו בין היתר עבדה כמוכרת בדוכן נרות. ממדי הפסל הם הממדים האמיתיים של איימי וויינהאוס, מה שעלול להפתיע רבים. מלבד סגנון הרטרו של איימי, יוצר הפסל בחר להציג גם את שרשרת מגן הדוד שאותה ענדה, בנוסף לתסרוקת ה-Beehive שהפכה כה אייקונית ומזוהה איתה.
407 Chalk Farm Rd, Chalk Farm, London NW1 8AH.
ברי כהן מדריך את סיורי המוזיקה "רוק בלונדון" מבית "רעבים בלונדון", בעקבות הרגעים הגדולים של הרוק הבריטי בלונדון. לאחרונה השיק גם סיור בשם "הפאבים של איימי", כולל משקאות ואנקדוטות מחייה של הזמרת המנוחה.