בשיתוף BMW
כל מכונית של BMW שעל אחוריה מתנוסס סמל M היא חלום. חלום של אחת המכוניות המוערכות ביותר על הכביש, חלום של חוויית נהיגה ברמה אחרת, חלום של חיבור ל-50 שנות מורשת בספורט מוטורי ושדה בלתי נגמר של גביעים. אך יותר מכל, זהו חלום להיות הבעלים של האות החזקה ביותר בעולם הרכב – האות M.
טימו רש (48) סגן נשיא בחטיבת הספורט M הגשים את החלום הזה בדרך לא מקובלת. למרות גילו הצעיר, טימו, יליד בוואריה, עבר בכל התחנות הנכונות. עם סיום לימודי ההנדסה הוא השתלב בצוות הפיתוח של פורשה. שם בילה כ-11 שנים במצטבר במגוון תפקידי הנדסה ובהמשך גם מילא תפקידי ניהול מוצר ומחקר שוק משני צידי האוקיאנוס האטלנטי. מפורשה, טימו עבר למותג פרמיום גרמני אחר, אאודי, שבה שימש כמנהל שיווק מוצר, תמחור והשקה. לקבוצת ב.מ.וו הגיע בשנת 2014 ועשה עד היום מגוון רחב של פרויקטים בחטיבות השונות.
4 צפייה בגלריה
טימו ריץ
טימו ריץ
טימו רש
(צילום: BMW AG)
רש היה ראש מערך ניהול מוצר עבור דגמי פנאי שטח רבים, אותם אנחנו מכירים היטב גם מכבישי ישראל. בין הדגמים הבולטים אפשר למנות את: X5, ב.מ.וו X6 וגם את ה-X7 הגדול. בנוסף רש ניהל קבוצות פיתוח גם עבור הסדרה 7 וסדרה 8 היוקרתיות. את כל זה הספיק לעשות עוד לפני שהצטרף לב.מ.וו. Motorrad במאי 2017, שם היה אחראי, בין השאר, על החזרה של BMW מוטוראד לסגמנט אופנועי הקאסטום הגדולים עם ה-R18 הרועם ועל ה-M1000 המחודד.
כעת חטיבת M מציינת 50 שנים להיווסדה, סיבה נהדרת לראיון מיוחד עם טימו רש, כדי לשמוע ישירות ממנו על האתגרים הכרוכים בניהול מותג כה חזק בתקופה של מהפכה טכנולוגית - המעבר להנעה חשמלית.
אפשר לומר כי זו המהפכה האמיתית הראשונה שעוברת על תעשיית הרכב מאז שמנוע הבעירה הפנימית הומצא אי שם בסוף המאה ה-19. לצד יתרונות רבים יש גם לא מעט חסרונות - ואלה מדאיגים חובבי רכב ובעיקר חובבי נהיגה, החוששים מאבדן ה"נשמה" והפירוטכניקה של הרעש והפיצוצים שמגיעים עם כל מה שטוב ברכב ביצועים. רכב חשמלי גם עם 1,000 כוחות סוס יהיה שקט כמו 50 כ"ס - וזה משהו שדורש מהנהגים לעשות חישוב מסלול מחדש.
"אנו רואים שינויים כאלה כהזדמנות גדולה להראות לעולם מהן היכולות ההנדסיות שלנו. היו לנו שתי מהפכות דומות למדי בעבר. כשעברנו ממנוע ה-4 ציל' האטמוספרי של ה-M3 הראשון למנוע ה-6 ציל' טורי עם מגדש טורבו. האוהדים כעסו ואמרו זה בלתי אפשרי ולעולם זה לא יעבוד – יש השהיית טורבו! התגובה לדוושה איטית ותלונות נוספות. אבל מהרגע שמנועי הטורבו יצאו לשוק הם מיד יצרו אמת מידה חדשה - ואז הגיע מהפך נוסף.
"הייתה לנו מכונית עם מנוע קדמי והנעה אחורית ועכשיו הכנסנו לחזית מנוע V8 כבד. שוב אנשים נעמדו על הרגליים האחוריות: חלוקת המשקל תיפגע! המכונית לעולם לא תיסע כמו מוצר אמיתי של M! אבל הוכחנו שזה היה הדבר הנכון לעשות והמכונית הצליחה מאוד. ובהמשך, אחרי שמנוע ה-8 צילינדרים היה מוצלח, עברנו חזרה למנוע של 6 צילינדרים ושוב ניסו לעצור אותנו - 'אהבנו את ה-8 צילינדרים בבקשה השאירו לנו אותו' ".
בדיעבד, אומר רש, לקוחות הבינו שהיה נכון לחזור למנוע של ה-6 צילינדרים. "הפיתוחים של המנועים והגדשת הטורבו עשו ל-M3 רק טוב. בהמשך הצגנו את ה-M עם הנעה לכל הגלגלים (X דרייב). לאורך כל השנים ההנעה הייתה אחורית בלבד, אבל הגענו לנקודה שבה צריך למצוא דרך יעילה ובטוחה יותר להוריד את כל הכוח של מנועי הטורבו לכביש. המהנדסים לקחו את האתגר ופיתחו מערכת הנעה-כפולה שחוויית הנהיגה בה תהיה כמו ברכב M אמיתי. עוד דוגמה לכך שמשהו שבעבר כלל אי אפשר היה לחשוב עליו, הפך למציאות. כיום בדגמי M3 ו-M4, יותר משני שליש מהמכוניות שנמכרות הן עם הנעה כפולה שהנהג יכול לכבות אם יבחר בכך. מבחינתי, אם הטכנולוגיה מעניקה אפשרויות חדשות לטובת הלקוח – אנחנו נעשה את זה".
ואיך המעבר לרכבים החשמליים?
"אנחנו רואים את אותה ההזדמנות עכשיו, גם אם כי בממד אחר. יש יותר דגמים של מכוניות חשמליות לצי שלנו. באופן מעניין הדגם הנמכר ביותר גלובלית של BMW M לשנת 2022 היה i4M50, רכב חשמלי-מלא. מה שנתן את האינדיקציה שה-DNA של חטיבת M והנעה חשמלית אינם מתנגשים אלא מייצרים יחד שילוב מושלם, בתנאי שזה נעשה נכון. יש לנו כבר לא מעט רעיונות כיצד הטכנולוגיה החדשה יכולה לעזור לנו למתוח עוד את גבולות הפיזיקה.
"יחד עם זאת, אם להיות כנה, הטכנולוגיה של 2023 עדיין אינה מוכנה. זו הסיבה שלא נכפה את ההנעה החשמלית על לקוחותינו אם אנחנו לא משוכנעים שזה השלב הבא והגבוה יותר של ביצועים ושל התנהגות המתאימה לאופי של M. הצגנו רכב קונספט עם 4 מנועים שנותן מושג לאיזה יכולות דינאמיות ניתן להגיע. זה לא רק תאוצה, אלא זו החבילה כולה: כיצד המכונית מרגישה, איך היא פונה, איך היא בולמת, איך היא מתמרנת בפניות.
"בשורה התחתונה הדגם הנמכר ביותר גלובלית של BMW M לשנת 2022 היה רכב חשמלי i4M50. אז אנו מחבקים את העתיד ובאותה הזמן, חשוב לתת ללקוחות לבחור בעצמם את מה שמתאים להרגלי הנהיגה שלהם, למודעות הסביבתית שלהם, לתשתית הטעינה הזמינה להם".
אילו עוד טכנולוגיות ופיתוחים יש בקנה?
"אנו בוחנים גם את השימוש במימן (תאי דלק המייצרים חשמל על יחיד חיבור של מימן עם חמצן מהאוויר – ר.נ.), ויש לנו כרגע צי של רכבי X5 הנמצא בבחינה עולמית. זה סימן ברור ש-BMW מאמינה בגיוון רחב ככל האפשר במטרה להבטיח שלא משנה מהם הדרישות מהרכב, יהיה ניתן למצא מענה ב-BMW. המימן עדיין בחיתוליו אבל אנחנו בהחלט מאמינים שיש מקום לסוג הזה של הנעה בתנאי שתוקם התשתית הנדרשת. זה מתאים בעיקר לנהגים הנוסעים מרחקים ארוכים, ובמקומות שבהם תשתית הטעינה חסרה. מנקודת המבט שלנו, נרצה להיות מוכנים לכל כיוון אליו יפנה שוק הרכב".
אך אי אפשר שלא להתייחס לתהליכים גלובליים, בעיקר של "עיור" ותהליכים חברתיים אחרים, אשר הביאו לכך שהדור הצעיר מתעניין פחות בנהיגה. האם במגה-ערים של העתיד שיהיו מלאים באנשים ללא רישיונות נהיגה, יהיה בכלל מקום למכוניות ספורט וביצועים? מחקרים באירופה וארה"ב מגלים שמספר הצעירים המוציאים רישיונות נהיגה נמצא בירידה באופן עקבי. הרתיעה בבילוי של שעות ארוכות בפקקים, המחירים הגבוהים של רכב חדש, אתגרי החניה הבלתי אפשריים בעיר – כל זה די מוציא את החשק להוציא רישיון.
"אני חושב שזו תהיה ההזדמנות הגדולה לרכבי הביצועים בעתיד", מסביר רש. "הסיבה לכך היא שבתחבורה של העתיד, לא יהיה מקום לרגש. אלה יהיו אמצעי תחבורה שיביאו אותך מנקודה A לנקודה B. לחברות הרכב המייצרות דגמים בסיסיים ותכליתיים לתחבורה, יהיה יותר ויותר קשה לבדל את עצמן מיצרניות אחרות שעושות בדיוק את אותו הדבר. יהיה קשה להיות יעיל יותר מאמצעי תחבורה אחרים כמו תחבורה ציבורית או רכבים אוטונומיים" מציין רש. "לכן אני חושב שלמותגי רכב אמוציונליים וכאלה המכוונים לביצועים כמו BMW M תהיה הזדמנות לצמוח מכיוון שאנשים לא רוצים כל הזמן רק להיות מוסעים ממקום למקום במכוניות ללא נהג. בעיני, העתיד מבטיח עוד יותר".
BMW נחשבת בעיני הציבור לשמרנית מאד. במידה רבה דגמי העבר מוכיחים זאת. הקהל רוצה דברים מאד ספציפיים מ-BMW ואתם מספקים להם בדיוק את מה שהם מצפים לו. מנגד, חטיבת M היא חדשנית ביותר. איפה נמצא האיזון?
"זה נכון! אנחנו מצד אחד נחשבים לשמרנים, אבל זה לא בדיוק "שמרנים". אם אתה לוקח בחשבון את העובדה שאנו אחראים על יותר מ-140 אלף עובדים ברחבי העולם. יש לנו אחריות לפרנסה ולרווחה שלהם. הגישה הזו היא כוח ובסיס גדול לקדמה – להנעת הדברים הלאה – זה עשוי מדי פעם להיתפס כשמרני.
"אבל כשאנו רואים אנשים המבקרים אותנו, למשל על זה שאנו לא עוברים ל-100% חשמל, זה יכול להיתפס כאילו BMW דורכת במקום ואינה חדשנית ביחס לחברות אחרות הממהרות להנעה החשמלית.
"בפועל, הדבר המעניין הוא שביחס לאחרים שכבר אינם משקיעים כלל בפיתוח מנועי בעירה פנימית ומתרכזים רק בחשמל, אנחנו הגענו לשוק עם הדגמים החשמליים שלנו אחריהם, וכיום מוכרים יותר מכוניות חשמליות מהמבקרים שלנו - במקביל למכירת רכבים עם מנועי בעירה פנימית. לי אין ספק ש-50 השנים הבאות יהיו מרתקות לפחות כמו 50 השנים שחלפו".
בשיתוף BMW