פולריס RS1 במבחן - הטייס יושב במרכז
חשבתם שרכבי שטח ופנאי איבדו את זה, ובעיקר מתחזקים ומתייקרים ללא הרף? כנראה שלא פגשתם את הגרסה החד-מושבית של פולריס. קבלו מבחן ראשון עם טירוף בעיניים
מאז השיקה פולריס לראשונה את ה-RZR ב-2007, נהנית החברה מדומיננטיות יוצאת דופן בשוק רכבי השטח הקלים בקטגוריית SBS (ר"ת SideBySide). במהלך העשור האחרון לא הפסיקה היצרנית האמריקאית לחדש את הדגם המצליח. החל בהגדלת נפח המנוע (מ-800 ל-900 ולבסוף 1,000 סמ"ק) ולאחר מכן עם מגדש טורבו (שהקפיץ את ההספק ל-168 כ"ס, פי שלושה מה-800 הראשון), גרסת ארבעה מושבים משפחתית וצבאית, מערכות מיתלים והיגוי משופרות ועוד.
אבל יד עוד. הדגם האחרון שהציגה היצרנית הוא ה-RS1, גרסה חד-מושבית יוצאת דופן שנראתה תחילה כפוגמת במהות הכלי - המיועד לשני נוסעים לפחות - וביתרונו הגדול על-פני טרקטורון. לאחרונה היא גם הגיעה אלינו, והזדרזנו לשים עליה יד. אחרי הכל, יש בכלי הזה הבטחה למשהו שונה לגמרי.
איך נראה
ה-RS1 נראה צר יותר (הוא לא) מהגרסה הדו-מושבית עקב פרופורציות שונות לחרטום. תנוחת הנהיגה מצוינת תודות למיקום הייחודי של המושב במרכז הכלי. היא לא רק עדיפה משמעותית על הדגם הדו-מושבי, אלא גם מהטובות שאפשר להעלות על הדעת, עם אפשרות כיוון למרחק והגה מתכוון לגובה. תחשבו על כסא שהותאם בדיוק עבורכם.
ויש עוד פריטים יוצאי דופן. למשל דוושת בלם רחבה בעיצוב "מדרגה", עם חלק ימני גבוה יותר המיועד לבולמים בימין, ושמאלי נמוך ממנו עבור הבולמים בשמאל. ייעוד האטרף מעולם לא היה ברור יותר. כנגזר מהכלי, המבט לפנים מאפשר תצפית קבועה על צמד הגלגלים הקדמיים, יתרון שעד שלא חווים אותו, לא מבינים כמה הוא יעיל לנהיגה מהירה מחד, ותיקול מעברים טכניים מאידך. כך שבזמן ששדה הראיה לאחור כמעט ואינו קיים, מלפנים אתם יכולים להניח את הצמיג בדיוק של סנטימטר. נפלא.
כל הטוב הזה אינו מגיע בחינם, שכן ה-RS1 הוא כלי די חד-ממדי. תאי אחסון שימושיים לטיולים ארוכים? תא צנוע - ומסורבל לפתיחה - מתחת למכסה הקדמי, סבל אחורי שמותיר בקושי מקום לשק שינה, וזהו פחות או יותר. במילים אחרות, אם אתם יוצאים איתו לטיול, דאגו שילווה אתכם SBS בגודל מלא (וכך יהיה מקום לשים גם גלגלים חלופיים. רק אומרים).
איך נוסע
יחידת ההנעה משלבת בין מנוע ""פרוסטאר" עם שני צילינדרים בנפח ליטר (110 כ"ס), בדומה ל-RZR 1000XP, לתמסורת וריאטור מחוזקת שמגיעה מה-RZR טורבו ואמורה לעמוד בעומס גבוה. בורר תיבת העברה מאפשר כמו בשאר הדגמים הנעה אחורית, כפולה והילוך כוח. אל תצפו עם זאת למשקל קל, שכן הדיאטה שבאה בזכות הסרת המושב השני עומדת על 40 ק"ג בלבד לעומת ה-1000 XP. אז הביצועים יספקו אמנם נהגים מתחילים, אבל בוגרי גרסאות טורבו שונות ירגישו שחסר כוח מתפרץ. אגב, גרסה חזקה משמעותית תגיע בעתיד.
מערך המיתלים זהה לדו-מושבי, עם עצמות עצה כפולות מלפנים וזרועות נגררות מאחור, בולמי ווקר אוונס ("2 מלפנים, "2.5 מאחור עם אפשרות כיוון ל-16 מצבי קשיחות). מהלך המיתלים זהה מלפנים-אחור (53.4 ס"מ). גם הגלגלים זהים בגודלם, צמיגי שטח מקסיס ביגהורן על חישוקי "14. בסיס הגלגלים קצר ב-17.5 ס"מ (211 ס"מ) מהדו-מושבי ובכך הופך ה-RS לסוג של קרטינג בשטח, עם תגובה מיידית, נטולת השהייה לחלוטין, של כל פקודת הגה והעברת משקל. וזו גם מאפשרת לנהג לבחור בקלות כיצד הוא מעוניין לנהוג את הכלי.
הנעה אחורית תאפשר לכם להתקדם על הצד יותר מאשר לפנים, עם ביצועי החלקות נשלטות קלים מכפי שתוכלו לדמיין לעצמכם. אם חשבתם ש-SBS הוא רק כלי נהדר לשעשועי דריפט מעלי חיוך בשטח, עוד לא נהגתם במכונה הזו. שלבו להנעה כפולה ותקבלו התנהגות מדויקת של החלקות מדודות וסופר-מהירות, כאילו אתם לקראת תואר תשיעי באליפות העולם בראלי. עוזר לכך הגה - בתגבור חשמלי - חד ומדויק, עם משקל טוב ובידוד מוצלח שך שיבושי השביל.
נוחות הנסיעה פחות מרשימה, בעיקר בגלל הרף הגבוה של כל המתמודדים בקטגוריה. ספיגת השיבושים טובה כל עוד מדובר בקטנים שבהם. השילוב בין בסיס גלגלים קצרצר למתלים שאמורים לספוג בהצלחה קפיצות גבוהות והתעללות ממושכת, גורם לציר האחורי לבעוט לא פעם בתחתית גבו של הנהג, בעיקר בבורות וחריצים עמוקים או שינויי גובה קיצוניים מאלה הנפוצים בשבילי הטנקים בצאלים או רמת הגולן.
למרות שמרווח הגחון צנוע ב-2.5 ס"מ מהדו-מושבי (33 ס"מ) רמת העבירות גבוהה ויהיה לכם ממש קשה למצוא מכשול שיתקע אותכם. ולא משנה אם זה בוץ טובעני או טיפוס אתגרי על סלעים. שלבו להילוך כוח, כוונו את ההגה לכיוון הכללי אליו אתם רוצים להגיע, שמרו על המומנטם וה-RS1 יעשה את שאר העבודה.
סיכום
ה-RS1 הוא כלי יוצא דופן, שילוב נפלא בין אופנוע אנדורו לניסאן GTR, כזה שגורם לכל אחד להרגיש כמו נהג ראלי מדופלם. מיקום הנהג במרכז הכלי הוא לא פחות מהברקה נפלאה שמספקת לא רק חוויה יוצאת דופן, אלא גם הופכת אותו למהנה ונגיש בהשוואה ל-SBS חזקים ממנו בהרבה.
מושב בודד הופך אמנם טיולי שטח עצמאיים לבעייתיים, אבל זו לא מטרתו של הכלי. ה-RS1 מיועד למי שמחפש כלי לסיבוב פורקן קצר בשדות בסוף השבוע, ויכול להתאים גם לסבב מרוצים ייעודי אם היבואנית תחליט על אחד. ולכן גם לא יהיה זה הוגן לשפוט אותו לפי מחירו הגבוה, מאוד. 129 אלף שקלים הם הרבה מאוד כסף עבור כלי כה ממוקד ואישי ובמבחן השימושיות הוא לא יכול אפילו להתחרות מול הדו-מושביים. אבל אם כיף טהור הוא מה שחיפשתם, אין לו תחליף.
מנוע | 2 צילינדרים, 999 סמ"ק, 110 כ"ס |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה לא קבועה / וריאטור |
אורך | 284.5 ס"מ |
רוחב | 162.6 ס"מ |
גובה | 187.3 ס"מ |
בסיס גלגלים |
211 ס"מ |
מתלה קדמי | עצמות עצה כפולות, בולם "2, 53.4 ס"מ מהלך |
מתלה אחורי | זרוע נגררת, בולם "2.5, 53.4 ס"מ מהלך |
צמיגים קד' / אח' | 29X11-14 / 29X9-14 |
מרווח גחון | 33 ס"מ |
מחיר | 129 אלף שקל |
תודה לניסאן שתרמה לנו את הנבארה כרכב לווי למבחן וליוחאי מועלם מסוכנות פולריס מלכיה שסייע לנו עם סט צמיגים חלופי.