רנו קליאו (נהיגה ראשונה) - ושוב היא טוענת לכתר
הקליאו החדשה אמנם דומה מאוד למוחלפת אבל מציגה שיפור משמעותי בכל תחום. נהגנו בה לראשונה, חודשים ספורים לפני שהיא מגיעה ארצה
מתחרים: פיז'ו 208, סיאט איביזה, פולקסווגן פולו, טויוטה יאריס
מתי אצלנו: נובמבר 2019
מחיר משוער: כ-100 אלף שקל
בעד: תא נוסעים, מערכות בטיחות, איכויות נסיעה
נגד: מנוע בסיסי, תפעול
בגדול: רנו קליאו היא המכונית החשובה ביותר של היצרנית באירופה, וגם הנמכרת ביותר עם 15 מיליון יחידות שיוצרו ממנה מאז נחשפה לראשונה ב-1990 כמחליפת ה-5 המיתולוגית. זהו דור חמישי לסופר-מיני הצרפתית שכמו מתחרותיה, עומדת כיום בפני אתגר לא פשוט שאינו יכול להיענות רק על-ידי תכנון ומראה מוצלחים - תקנות זיהום אוויר מחמירות מאי פעם. גם ברמת המתחרות אגב, התחרות קשה מתמיד. פולקסווגן פולו, סיאט איביזה, אופל קורסה, טויוטה יאריס חדשה שתוצג בקרוב וכמובן היריבה המושבעת פיז'ו 208. כולן מתמודדות על אותו נתח עוגת מכירות הגדול בשוק הרכב האירופאי - כ-18%. נתח שוק שהצטמק אגב ברבעון הראשון של 2019 בכ-8%.
עיצוב ותא נוסעים: הקליאו היוצאת הייתה ראשונה לאמץ את קו העיצוב העדכני של רנו, וגם בערוב ימיה נותרה מהנאות בקטגוריה. לכן גם לא מפתיע שהחדשה שומרת על מראה דומה עם שינויים קלים בלבד - יותר כמו מתיחת פנים מדגם כל חדש. מלפנים יש יחידות תאורה בעיצוב האות C, סבכה גדולה יותר ופגוש קדמי עם פתחי אוורור בקצוות. בתי הגלגלים מודגשים מעט יותר ומאחור יש יחידות תאורה שונות, ספוילר בקצה תא המטען וצינור פליטה מצופה ניקל. כבעבר, ידיות פתיחת הדלתות האחוריות מוסתרות במסגרת החלון במטרה להעניק מראה דמוי-קופה.
עיצוב הפנים לעומת זאת שודרג משמעותית, עם חומרים איכותיים ומגוונים יותר ואופציה גם לדיפוני עור, דמויי-קרבון ואלומיניום, תאורת אווירה משתנה שכל היצרניות מאוהבות בה לפתע, לוח מחוונים דיגיטאלי ("7 או "10 בהתאם לגרסה) בתצוגה משתנה ופתחי מיזוג מקוריים לרוחב הקונסולה.
יש מסך מגע אנכי ענק ("9.3 עם צימוד Apple CarPlay ו-Android Auto) ברזולוציה גבוהה ומרשימה, אבל תפעולו מעט מסורבל. ההגה בשרני ונעים למגע עם מתגי בקרת שיוט (שמוקמו ליד בורר ההילוכים בעבר) ומאחוריו מנופי שליטה - על תיבת ההילוכים - נוחים יותר לשימוש. בורר ההילוכים מזדקר גבוה בין המושבים בדומה למכוניות מירוץ. המושבים, עם אפשרות לריפודי עור, נוחים ותומכים היטב.
בשונה מהמקובל בתעשיית הרכב בה דגם חדש גדול יותר מהמוחלף, הקליאו החדשה קצרה ונמוכה בכסנטימטר (405 ס"מ ו-144 ס"מ בהתאמה) ואפילו בסיס הגלגלים צנוע יותר (כחצי ס"מ, 258.5 ס"מ). תכנון שונה של תא הנוסעים, כך רנו, מייצר מרחב מחיה עדיף מאחור. חבל רק שהמושב ממוקם נמוך מבעבר ויחד עם חלונות אחוריים קטנים התחושה פחות אוורירית (והראות מוגבלת). תא המטען גדל ב-61 ליטר (391 ליטר) אך הוא נטול גלגל חלופי.
הקליאו מצוידת בשש כריות אוויר (ארבע בלבד בדגם היוצא), במערכות בטיחות מתקדמות לרבות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטחים מתים וזיהוי תמרורים.
יחידות הנעה וביצועים: למנועי הטורבו-בנזין הרלוונטיים לשוק הישראלי שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר (100 כ"ס) או ארבעה צילינדרים בנפח 1.33 ליטר (130 כ"ס), עליית הספק של 10 כ"ס לשניהם בהשוואה ליחידות המוחלפות. בשונה מבעבר, כעת גם גרסת הבסיס מקבלת תיבה אוטומטית (רציפה) בעוד המנוע הגדול מצויד בתיבה כפולת-מצמד, כעת עם שבעה יחסים (שישה בעבר).
יחידת הנעה חשמלית מלאה לא תוצע בקליאו, אך היא כן תשווק גם עם יחידת הנעה היברידית המשלבת בין מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר (מחזור אטקינסון) לצמד מנועים חשמליים. למרות קיבולת מצברים קטנה (1.2 kWh), רנו מאמינה כי ניתן יהיה להשתמש במנוע החשמלי בלבד בכ-80% מהנסיעות העירוניות, עם חסכון של 40% בצריכת הדלק בהשוואה לגרסאות בנזין מקבילות.
המנוע הגדול מאפשר בביצועים טובים יותר (9 שניות ל-100 קמ"ש, קיצוץ של 0.4 שניות), אם כי השיפור צנוע יחסית בגלל עליית משקל של כ-80 ק"ג. השדרוג המשמעותי יותר הוא בזמינות הכוח עם 24.5 קג"מ (3.6 קג"מ יותר) ב-1,600 סל"ד (400 סל"ד פחות), המקנה למנוע אופי פעולה עדיף. לתיבת ההילוכים החדשה פעולה חלקה ונעימה יותר בעיקר בתחילת נסיעה, והיא מאפשרת למנוע סל"ד מעט נמוך יותר בשיוט. לעיתים היא מעט עצלה בעת הורדת הילוך, גם במצב "ספורט".
המנוע הקטן היה זמין לנהיגה רק עם תיבת חמישה הילוכים ידנית, והוא גם הפחות מבריק מהשנים. רצועת הכוח שלו צרה עם שיא מומנט בסל"ד גבוה יחסית (16.3 קג"מ ב-2,750 סל"ד), המותיר רצועת כוח צרה המחייבת סל"ד גבוה ושימוש תכוף בתיבת ההילוכים הסובלת מבורר שתפעולו רחוק מלהשביע רצון. המנוע שקט יחסית למעט בסל"ד גבוה.
נוחות והתנהגות: הקליאו היא הראשונה להתבסס על פלטפורמה (CMF-B) חדשה של קונצרן רנו-ניסאן אשר תשמש בעתיד גם את הקפצ'ור. המיתלים עדיין נוקשים יחסית אבל בעלי כושר ספיגה טוב מהדגם היוצא, ומספקים נוחות נסיעה טובה יותר, בעיקר במהירות נמוכה. האחיזה גבוהה והמרכב נותר מאוזן גם תחת עומס. בידוד רעשי הרוח טוב מבעבר, אחת מנקודות התורפה הבולטות של הקליאו היוצאת.
התנהגות הכביש בוגרת עם זוויות גלגול צנועות, להגה משקל טוב אך הוא חסר תחושה לעיתים. יכולת הבלימה טובה (דיסקים אחוריים במקום תופים מיושנים), אך המערכת חסרת תחושה.
סיכום: קליאו החדשה אומנם דומה לקודמת אך משופרת בכל תחום. החל בתא הנוסעים, דרך מערכות בטיחות מתקדמות ומקיפות ביחס למקובל, ביצועים ואיכויות נסיעה. היא ללא ספק מתאימה יותר לתחרות על ראשות הקטגוריה, ויהיה מעניין מאוד לעמת אותה על כבישים מקומיים מול הטובות בקבוצתה.
מנוע | 4 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,333 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 130 כ"ס ב-5,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 24.5 קג"מ ב-1,600 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / כפולת מצמד, 7 הילוכים |
אורך | 405 ס"מ |
רוחב | 179.8 ס"מ |
גובה | 144 ס"מ |
בסיס גלגלים |
258.3 ס"מ |
משקל | 1,248 ק"ג |
נפח תא מטען | 391 ליטר |
100-0 קמ"ש | 9 שניות |
מהירות מרבית | 200 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 19.2 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 119 גרם לק"מ |
מחיר משוער | כ-100 אלף שקל |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |
הכתב היה אורח חברת רנו