מכוניות סופר מיני לא נפוצות אצלנו כמו באירופה, אף שמדובר בדגמים שעבור רבים מציעים את הטוב מכל העולמות. מצד אחד מידות קומפקטיות המקלות את התנועה והחניה בעיר, מצד שני מנועים מודרניים ומערכות מיתלים איכותיות המקנים להם יכולות ראויות גם בנסיעות בינעירוניות.
בקטגוריה הזו סיאט איביזה נחשבת לאמת המידה כבר שנים, בעיקר בדור הנוכחי והחמישי בשושלת, שמאז נחתה כאן בסוף 2017, ניצחה כל מתחרה אפשרית שהצבנו בפניה. עכשיו יש לה שתי מתמודדות חדשות – מבית היוצר של שניים מתאגידי הרכב הגדולים באירופה – רנו קליאו ואופל קורסה. הצבנו אותן למבחן השוואתי ראשון.
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.0 ליטר, 115 כ"ס
תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.5 שניות, 193 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 17.2 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, מובילאיי
מחיר רכב מבחן: 113.5 אלף שקל
מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.33 ליטר, 130 כ"ס
תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9 שניות, 200 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 18.2 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, התראת שטח מת, תאורה דינמית וזיהוי תמרורים
מחיר: 115 אלף שקל
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר, 130 כ"ס
תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 8.7 שניות, 208 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 22 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטח מת, תאורה דינמית וזיהוי תמרורים
מחיר: 119 אלף שקל
למרות היותה הוותיקה בקבוצה איביזה עדיין נראית טוב, אבל בהשוואה היא הפחות בולטת ומרשימה, בין היתר בגלל יחידות תאורת הלוגן רגילות לעומת לד באחרות. אף ששינויי העיצוב בקליאו החדשה צנועים בהשוואה לקודמתה - יחידות תאורה קדמיות בעיצוב האות C, סבכה גדולה יותר ופגוש קדמי עם פתחי אוורור (אמיתיים) בקצוות – היא הנאה והמרשימה ביותר כאן. עיצוב הקורסה שונה לחלוטין מקודמתה, והיא נראית דינמית ספורטיבית כמעט, עם אפשרות ייחודית לצבע שחור לגג ולמראות הצד.
פנים האיביזה כבר מסגיר את גילה, עם שימוש מסיבי במשטחים אחידים בצבע שחור ואפור שמייצרים תחושה קודרת, פלסטיק מחוספס ונוקשה בדיפוני הדלתות או בלם היד המכני (חשמלי באחרות). גם המושבים פחות טובים מהשתיים האחרות. התפעול הכללי, לרבות של מסך המגע ("8), קל ונוח.
תא הנוסעים של הקורסה הרבה פחות מזמין מהעיצוב החיצוני. מסך המגע קטן ("7), יש שקע USB בודד (שניים באחרות), לוח המחוונים פשוט למראה ותאי האכסון מועטים. החומרים איכותיים, אבל שילוב הצבעים לא משכנע. המושבים מציעים תמיכה מצוינת ותנוחת הנהיגה היא הטובה ביותר, אבל עשויה להיות צפופה לגבוהים (מ-1.85 מטר). קורה A רחבה פוגעת בשדה הראייה ובשונה מהאחרות לא ניתן לכוון את מושב הנוסע.
פנים הקליאו הוא המרשים ביותר, ומזכיר מכונית יוקרה קומפקטית. שילוב של מגוון חומרים וצבעים איכותיים, תאורת אווירה מרשימה ולוח מחוונים דיגיטלי ("7) שמאפשר תצוגה משתנה. מסך המגע ענק ("9.3) וברזולוציה גבוהה, אם כי תפעולו מחייב הסתגלות. אהבנו גם את המושבים שהם הנוחים בחבורה ומציעים תמיכה טובה, ואת בורר ההילוכים המזדקר גבוה בין המושבים בדומה למכוניות מירוץ.
ומה לגבי המושב האחורי? האיביזה היא המרווחת בחבורה ותאפשר הסעת ארבעה מבוגרים בנוחות, אבל הספסל עצמו נמוך יחסית ופחות נוח. הקליאו היא הצפופה ביותר, אבל היא היחידה שמצוידת בכיסי אכסון שימושיים בגב המושבים הקדמיים, והמושב האחורי עצמו נוח יותר. קורסה מציעה מעט יותר מרווח רגליים, אבל מעט פחות לראש. הבעיה העיקרית שלה היא מפתח צר לדלתות האחוריות המקשה את הגישה.
תא המטען של הקליאו הוא הגדול ביותר (391 ליטר) וגם מפתח ההטענה הוא הרחב ביותר. איביזה שנייה בנפח תא המטען (355 ליטר) וזה של הקורסה הוא הקטן ביותר (309 ליטר) - אף שהיא היחידה שמכילה גלגל חלופי זמני.
רשימת האבזור שלהן כוללת מצלמת נסיעה לאחור (לא בסיאט, היקפית בקליאו), מנופי שליטה ידנית בהילוכים מההגה, חיישני חניה אחוריים וקדמיים (לא בסיאט), מפתח חכם, מראות מתקפלות חשמליות, תאורה עוקבת פנייה (לא באופל), חלון שמש (לא בקליאו) וחישוקי "17 קלים. סיאט כוללת גם בקרת אקלים מפוצלת (חד אזורית באחרות).
אבזור הבטיחות כולל בשלושתן בלימה אוטונומית - באופל וברנו עם תיקון סטייה מנתיב, התראת שטח מת, תאורה דינמית וזיהוי תמרורים, בעוד סיאט מסתפקת במערכת התראה בהתקנה מקומית. סיאט ואופל כוללות גם בקרת שיוט אדפטיבית.
יחידת ההנעה של איביזה היא הפחות מרשימה כאן. התפוקה נמוכה יותר (115 כ"ס) גורמת לביצועים נחותים יחסית לאחרות, המנוע עצמו רועד בסל"ד סרק ורועש החל מסל"ד בינוני כמקובל ביחידות שלושה צילינדרים, ותיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד מייצרת לעיתים תחילת נסיעה אגרסיבית מדי.
לקורסה תיבת הילוכים אוטומטית רגילה (8 יחסים) והיא חלקה ונעימה הרבה יותר, בעיקר בנסיעה עירונית. אף שגם לה מנוע שלושה צילינדרים, פס הקול שלו עדיף על זה של האיביזה, והוא גם נטול ויברציות. תודות לתפוקה גבוהה יותר (130 כ"ס) גם הביצועים טובים יותר.
הקליאו היא היחידה בעלת מנוע ארבעה צילינדרים ואף שההספק דומה לאופל (130 כ"ס), זמינות הכוח טובה משמעותית מהשתיים האחרות. בהתאם היא הייתה ראשונה במבחני התאוצות, עם יתרון משמעותי בתאוצות הביניים המדמות עקיפה. תיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד בעלת אופי פעולה חלק יחסית עם מיעוט תנודות אופייניות.
למרות נפח מנוע גדול יותר ויתרון הביצועים, לקליאו צריכת דלק טובה וזהה לסיאט עם 12.5 ק"מ לליטר בממוצע במבחן. באותם תנאים קבעה הקורסה 10.5 ק"מ לליטר.
לאיביזה כיול מיתלים קשיח ובהתאם נוחות הנסיעה שלה היא הפחות טובה במהירות נמוכה והיא גם רועשת יותר בשיוט (רוח ודרך). התנהגות הכביש טובה בסך הכול, אבל כשדוחפים אותה למגבלות, היא תזזיתית ופחות נשלטת.
גם לקורסה כיול קשיח יחסית, וגם היא מתקשה לבודד שיבושים במהירות נמוכה, אבל היא נהנית מריסון עדיף של המרכב במהירות גבוהה. יתרונה הגדול כאן הוא יכולת דינמית גבוהה בהשוואה לאחרות - חדות יוצאת דופן בכניסה לפנייה, זוויות גלגול צנועות ורמת אחיזה גבוהה מאוד. גם ההגה חד ומדויק.
קליאו מציעה כיול מיתלים המשלב היטב בין רכות יחסית במהירות נמוכה לשמירה על ריסון במהירות גבוהה, וגם בידוד רעשי דרך ורוח טוב יותר מהאחרות. התנהגות הכביש בוגרת ומהוקצעת בזכות יציבות ואחיזת כביש טובים מאוד. היינו מברכים על הגה עם מעט יותר משוב.
שלוש הסופר מיני שבחנו הן מהטובות ביותר בקטגוריה, עם יתרונות ייחודיים לכל אחת. אופל קורסה מציגה קפיצת מדרגה ביחס לקודמתה, עם יתרון גדול ביכולת הדינמית שהופכת אותה לטובה ביותר בקטגוריה מבחינה זו. אבל היא מסיימת שלישית בגלל תא הנוסעים ותג המחיר הגבוה.
סיאט איביזה הוותיקה מסיימת שנייה, למרות יחידת הנעה ואיכויות נסיעה שאינן מבריקות ובזכות תא נוסעים מרווח ותג מחיר נמוך. ועכשיו לקטגוריה יש מלכה חדשה והיא מגיעה מפריז. מבחינות רבות רנו קליאו מרגישה כמו מכונית מקטגוריה גבוהה יותר – החל מעיצוב הפנים וסביבת הנהג ועד רשימת האבזור, יחידת הנעה ואיכויות נסיעה שמעניקים לה ניצחון ברור במבחן.