פיז'ו 2008 הוא המצטרף האחרון לקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים, זו הצומחת והריווחית ביותר בתעשיית הרכב, עם היצע שגדל בקצב חסר תקדים. ואם עד לפני שנים ספורות סבלו מרבית המתחרים בקטגוריה מנחיתות גורפת בהשוואה למשפחתיות באותה סביבת מחיר, הדגמים העדכניים סגרו את הפער כמעט לחלוטין, תוך שהם מציעים מראה מושך מאי פעם.
המנצח הגדול במבחן השוואתי לרכבי פנאי שערכנו לאחרונה, הוא סקודה קאמיק, בעיקר בזכות תא נוסעים מרווח, איכותי ומאובזר, לצד איכויות נסיעה מרשימות. פיז'ו 2008 החדש שנחת כאן זה עתה, עשוי להציב לו אתגר גדול מאי פעם, ולכן הזעקנו מיד את האוחז בכתר לקרב נוסף על הבכורה. האם יהיה לנו בסופו של מבחן מלך חדש?
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.0 ליטר, 115 כ"ס
תמסורת: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10 שניות, 193 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 20 ק"מ לליטר
בטיחות: 9 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטח מת וערנות נהג
מחיר רכב מבחן (בסיס): 135 אלף שקל (125 אלף שקל)
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר, 130 כ"ס
תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.1 שניות, 198 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 20.8 ק"מ לליטר
בטיחות: 8 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת ערנות נהג וזיהוי תמרורים
מחיר רכב מבחן (בסיס): 135 אלף שקל (128 אלף שקל)
העיצוב החיצוני מסתמן כבר שנים כאחד המאפיינים החשובים ביותר עבור לקוחות הקטגוריה. זה סיבוב ראשון בין השניים, וה-2008 מנצח בו בפער נקודות מרשים. למעשה, הרכב הצרפתי מתגלה כאן כעדיף לא רק על המראה של הקאמיק, שבעצמו אינו יצירת פאר ויזואלית, בלשון המעטה. לטעמנו, ה-2008 הוא רכב הפנאי הנאה והמרשים ביותר בקטגוריה, ובפער. התמונות אינן עושות עימו חסד, אם כי גם בהן הוא נראה נאה בהרבה. במציאות הוא פשוט יפהפה. עם כל האלמנטים הנדרשים בקבוצה הזו ויותר מכך. שאפו לפיז'ו.
וזה לא נעצר בחוץ. גם תא הנוסעים של המתמודד הצרפתי מקורי ומרשים בהרבה. בעיקר לוח המחוונים הדיגיטלי והמקורי שלא רק נראה טוב יותר, אלא מציע תצוגת נתונים מגוונת בהרבה. אהבנו גם את תא האחסון בתחתית הקונסולה המרכזית, עם מגרעת נפתחת המשמשת כמנשא נוח לסלולרי, בעת ניווט למשל.
אבל, יש אבל. תפעול המערכות בפיז'ו עדיין מסורבל יחסית, מבוצע ברובו דרך מסך מגע קטן יחסית לסקודה ("7 לעומת "8) ובמפתיע עם רזולוציה נמוכה יותר. המושבים נראים טוב ומציעים תמיכה טובה יותר, אבל הם קצרים ופחות נוחים לגבוהים. שטחי החלונות קטנים יחסית עם קורה A עבה ולכן פוגעים בשדה הראייה. גלגל ההגה הקטן והייחודי של פיז'ו הציק לנו גם כאן, שכן הוא מחייב מיקום נמוך יחסית כדי שלא להסתיר בחלקו העליון את לוח המחוונים לנהגים בגובה ממוצע.
את תא הנוסעים וסביבת הנהג בקאמיק אנחנו מכירים. הם שבלוניים, אפרוריים, ענייניים אך חסרי שאר רוח באופן כמעט-מטריד. יש לו בלם יד מכני לעומת מתג חשמלי קטן בפיז'ו, יש לו בורר הילוכים רגיל לעומת הג'ויסטיק הנאה בצרפתי. מצד שני, הוא נוח ופשוט בהרבה לתפעול, איכות החומרים בו גבוהה יותר ומושביו נוחים יותר, בעיקר לגבוהים. שטחי החלונות הגדולים שלו מאפשרים שדה ראייה טוב יותר והוא מציע ישיבה גבוהה ו"שלטת" האהובה על רוכשי מכוניות פנאי.
ועדיין לא הגענו ליתרונו השימושי הגדול ביותר - המושב האחורי. הוא נוח וממוקם גבוה יותר כך שקל יותר להיכנס אליו. הוא גם מציע יותר מרחב מחיה ברוחב, לראש ולרגליים, הודות לבסיס גלגלים ארוך ב-4.5 ס"מ (265 ס"מ לעומת 260.5 ס"מ) משמעותיים, וכולל פתחי מיזוג סופר חשובים בקיץ הישראלי ליושבים מאחור, שנעדרים במפתיע ממפרט ה-2008.
תא המטען בפיז'ו גדול במעט על הנייר (405 ליטר לעומת 363 ליטר), אך זה שבסקודה עדיף מבחינת נוחות, גם עקב החשיבה שהושקעה בו. החל בווי תלייה ייעודיים, דרך יחידת תאורה נשלפת המשמשת כפנס לילי נוח וכלה בגלגל חלופי בגודל מלא, לעומת זמני ב-2008.
רשימת האבזור של שניהם בגרסאות הבכירות כוללת לוח מחוונים דיגיטלי, מצלמת נסיעה לאחור, משטח טעינה אלחוטי וארבע שקעי USB. הקאמיק מעט מאובזר יותר שכן הוא כולל בקרת אקלים מפוצלת ומפתח חכם. בפיז'ו לעומת זאת יש חיישני חניה (גם) מלפנים.
אבזור הבטיחות בשניהם כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, אבל הסקודה מוסיף התראת שטחים מתים ומשתמש בתשע כריות אוויר לעומת שמונה בפיז'ו. בעוד אבזור הבטיחות בקאמיק זהה בשתי רמות האבזור, הפיז'ו הבסיסי מוותר על בקרת שיוט אדפטיבית ומסתפק בשש כריות אוויר.
שניהם מצוידים במנועי טורבו-בנזין בעלי שלושה צילינדרים. 1.0 ליטר עם 115 כ"ס ותיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד בסקודה, 1.2 ליטר עם 130 כ"ס ותיבת שמונה הילוכים אוטומטית בפיז'ו.
יתרון הכוח של ה-2008 מאפשר לו אכן להיות מהיר יותר בזינוק מהמקום, אבל בתאוצות הביניים המדמות עקיפה, תיבת ההילוכים מהירת התגובה של הקאמיק מאפשרת לו להשיג שוויון. ואם כבר תיבת הילוכים, העדפנו את זו בפיז'ו. כפולת המצמד של הסקודה פחות רהוטה, קופצנית מעט בתחילת נסיעה וממהרת להעלות הילוכים בהמשך כדי לחסוך בדלק.
המנועים של שניהם מבודדים היטב רעשים ורעידות, אבל הפיז'ו עושה זאת מעט טוב יותר. עם זאת, צריכת הדלק שלו הייתה נחותה משמעותית מזו של הקאמיק: 11.5 ק"מ לליטר לעומת 14.2 ק"מ לליטר בממוצע.
הקאמיק הוא רכב נוח יותר, מתמודד היטב עם מפגעי סלילה, מציע שיכוך עדיף על פני כל שיבוש אפשרי במהירות עירונית, ושומר טוב יותר על ריסון מרכב במהירות גבוהה. הוא מרגיש מעט מגושם יותר עקב גיאומטריית מתלים שונה וכיול הגה אחר, אך הוא בטוח וצפוי במגבלות.
בניגוד למקובל בקונצרן PSA, מיתלי ה-2008 מפגינים נוקשות יחסית ועל כן הוא פחות נוח כמעט בכל תוואי. התנהגות הכביש שלו בעת נהיגה אגרסיבית מרשימה יותר בזכות שמירה על זוויות גלגול צנועות, הגה מהיר ומדויק ותגובת מרכב טובה, אך בנהיגה רגילה יתרון זה כמעט ואינו מורגש.
לאחר שנהגנו בכל הדגמים הרלוונטיים, אי אפשר שלא לקבוע כי רכבי הפנאי הקטנים של פיז'ו וסקודה הם הטובים בקטגוריה. ה-2008 שלא נבחן עד עתה הוא הנאה והמקורי מכולם (ובוודאי מהסקודה) ואם סעיף זה חשוב עבורכם יותר מכל, הוא-הוא הבחירה עבורכם. פיז'ו השקיעו וזה ניכר בכל, לרבות הנאה מנהיגה הנדירה בקטגוריה זו.
אבל המבחנים ההשוואתיים שאנחנו עורכים אינם תחרות מלך או מלכת היופי, אלא מנסים לקבוע איזה רכב הוא המועדף לדעתנו לרכישה. ובמקרה הזה, בקרב בין הראש ללב ולמרות תחרות עזה ונחיתות בסעיפים מסוימים, סקודה קאמיק ימשיך להחזיק בתואר הבחירה המועדפת.
נכון, הוא פחות כריזמטי, אך כחבילה מוטורית-שימושית למשפחה הוא עדיף על כל מתחריו לרבות ה-2008, כולל בסעיף הנוחות בו פיז'ו בדרך כלל מצטיינת. ניצחון בנקודות אמנם, אבל ניצחון ברור.