טויוטה לנד קרוזר היא שריד אחרון של קטגוריית רכבי השטח המשפחתיים, מכלי הרכב הנחשקים ביותר - גם אם רחוקים מהישג ידם של רבים - בשנות ה-90 ובתחילת המילניום השלישי. בזמן שרובם נכנעו לתקנות בטיחות וזיהום אוויר ומעשית נכחדו מהעולם, נציג טויוטה המכונה סדרה 150 ממשיך לדהור, ללא שינויים דרמטיים, כבר למעלה מעשור. באופן בלתי נתפס כמעט, הלנד קרוזר שומר על מידת נחשקות ופופולאריות כמו בעבר, אם לא יותר. קהל היעד לא מוכן לשמוע על אף רכב אחר. מי שאינו יכול לרכוש חדש, מחפש בנרות ישן בזמן שמחירי לנד קרוזרים משומשים מטפסים לגבהים מגוחכים, לעיתים עשרות אחוזים מעל "מחיר המחירון". תופעה ייחודית.
במתיחת הפנים האחרונה שעבר, בהגעתו ארצה לפני כשנתיים, צירפה היבואנית להיצע הגרסאות גם את "הסהרה", הטופ של הטופ, הרכב שמבטיח לשפר עוד יותר את יכולות השטח הגבוהות ממילא. סהרה לא מוצע למכירה בארץ באופן סדיר אלא רק בהזמנה מיוחדת, עם זמן המתנה ארוך יותר ותשלום מקדמה גבוה יותר. אבל המכורים, אלה שלא מתקשים בתשלום של 400 אלף שקלים וצפונה עבור רכב כביש-שטח, מוכנים גם לכל התנאים האלה.
הסהרה לא שונה מהותית מבחינת אבזור מה"לימיטד" המפואר ובכל זאת, הוא יקר ממנו ב-20 אלף שקלים. להיכן מוזרם הכסף הזה? שאלה מצוינת, עם תשובה מעניינת לא פחות של טויוטה. התוספת המשמעותית ביותר היא מערכת KDSS (ר"ת של Kinetic Dynamic Suspension System). נשמע לכם כמו בליל טכנולוגי חסר משמעות? הוא לא. מדובר במוטות מייצבים אקטיביים המתקשחים או משתחררים בהתאם למצב הנהיגה הנבחר ולתנאי הנסיעה.
עד כמה זה משפיע בנסיעת כביש? באופן לא פחות מדרמטי. היכן שהלנד קרוזר על כל גרסאותיו - ובדומה לכלי רכב מסוגו מאז ומעולם - מתנדנד לצדדים תחת עומס פנייה, תוך שהוא מייצר תחושת חוסר ביטחון בנהג, כאן זה פשוט לא קורה. חסל סדר זוויות גלגול מוגזמות. המערכת פשוט מסייעת לרכב הכבד להתמודד באופן טוב בהרבה בכל כביש, לרבות כמובן תמרוני חירום. כבונוס, גם נוחות הנסיעה במהירות גבוהה טובה יותר, עם ריסון עדיף של התנודות שאותן מכירים נוסעי לנד קרוזר מכבישים שאינם סלולים היטב.
זה לא הכול. המערכת מאפשרת מהלך מתלה ארוך יותר (מעט מאחור, יותר לפנים) ומסייעת בנטרול הצלבת צירים בשטח, תוך שהיא שומרת את הצמיג על התוואי ולא באוויר. בנוסף מציע הסהרה חמישה מצבי נהיגת שטח קבועים מראש (חול-בוץ, סלעים חלקים, הצלבת צירים, סלעים וסלעי כורכר) המתאימים את המערכות השונות, דוגמת תגובת מצערת, ניהול מנוע ותיבת הילוכים, ABS, בקרת משיכה ועוד. חבל רק שהשימוש בהם אפשרי לאחר שילוב הילוך כוח (Low) בלבד, שכן בכך מוגבל השימוש בה בנסיעה בדרכי כורכר, בחול או בבוץ, תנאים שבהם עדיף להימצא ביחס העברה גבוה (High) דווקא.
ואם כל זה לא מספיק משכנע, יש גם נעילה "אמיתית" לדיפרנציאל האחורי ובקרת שיוט ייעודית המאפשרת חמישה מצבי זחילה בנהיגה טכנית, בטווח שבין 1 ל-5 קמ"ש. כדאי לציין שהפעלת המערכות שונות באמצעות סוללת מתגים וצמד חוגות בקונסולה המרכזית פשוטה וברורה, ואהבנו גם את מערכת המצלמות ההיקפיות שנוספה כאן, המקילה על תמרון בשטח טכני או בחניה צפופה. חבל רק שאיכות התמונה המוקרנת על המסך אינה משובחת.
הלנד קרוזר שאחרי מתיחת הפנים האחרונה נראה מצוין. מבחינתנו הוא קשוח ומסוקס מבלי לגלוש להצטעצעות יתר, אחרים יגלו בו חיה גמלונית וחסרת ייחוד. אפשר להמר שאף אחד מהם אינו רוכש פוטנציאלי. בתא הנוסעים העסק מורכב עוד יותר. כמו כל בני העדה, גם הלנד קרוזר - למרות תג המחיר המפלצתי - תכליתי למראה, שלא לומר פשוט מיושן.
מושב הנהג נוח אבל חסר תמיכה מספקת, טווח כיוון ההגה מוגבל יחסית. שדה הראייה מצוין, עם תנוחת נהיגה גבוהה ושלטת בהתאם לז'אנר. הוא כמובן גם שימושי מאוד, ומנצל היטב את גודלו הפיזי לצורך כך. תאי אחסון יש לרוב (כולל תא עם מקרר מתחת למשענת היד), ומערכת בקרת האקלים מפוצלת לשלושה אזורים כולל פתחים לשורה השלישית. הספסל מאחור מציע מרחב מחיה נדיב הודות לאפשרות כיוון למרחק, אבל השורה השלישית מתאימה רק לילדים קטנים, וכשהיא בשימוש קטן נפח תא המטען לממדי מכונית מיני פצפונת (120 ליטר).
אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, התראה על סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים ותאורה דינמית, אך המערכות המתקדמות מוצעות רק בגרסאות האבזור הבכירות ולא בגרסאות הבסיס, וחבל שכך.
יחידת ההנעה בלנד קרוזר - מאז 2015 - כוללת מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.8 ליטר (177 כ"ס) עם תיבת שישה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה-קבועה. בנהיגת כביש רגילה היא מספקת אומנם, אבל בעומס, בכביש הררי או בתפוסת נוסעים מלאה התחושה עצלה. מצב "ספורט" שנוסף בסהרה ותיבת הילוכים מצוינת לא מצליחים לחפות על היעדר כוח סוס. הגיע הזמן שטויוטה תציע מנוע מודרני יותר, וחזק בהרבה. צריכת הדלק סבירה ועמדה על 8.2 ק"מ לליטר בממוצע המבחן המאומץ.
כן, הלנד קרוזר הוותיק, גם בגרסת סהרה, סובל מתא נוסעים וסביבת נהג פשוטים מדי, כמו גם ממנוע שהגיע זמנו להתחזק (וזה אכן עומד לקרות בקרוב). אבל פרט לכך מדובר לא רק בלנד קרוזר הטוב ביותר שמיוצר כיום, אלא גם ברכב המסוגל להתמודד טוב יותר מול מתחרים מודרניים כמו ג'יפ גרנד-צ'ירוקי וגם לנד רובר דיסקברי 5 היקר ממנו משמעותית. ואם להוסיף למשוואה את העמידות המפורסמת ושמירת הערך המשובחת, הרי שיש לנו מתמודד חזק מאוד על תואר רכב השטח הטוב ביותר, ללא קשר לרמת המחיר.
מנוע: טורבו-דיזל, 4 צילינדרים, 2.8 ליטר
הספק: 177 כ"ס ב-3,400 סל"ד
מומנט: 45.9 קג"מ ב-1,600 סל"ד
תמסורת: 6 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה קבועה, הילוך כוח
אורך: 484 ס"מ
רוחב: 188.5 ס"מ
גובה: 184.5 ס"מ
בסיס גלגלים: 279 ס"מ
משקל עצמי: 2,345 ק"ג
תא מטען, שורה 3 מקופלת: 120 ליטר, 640 ליטר
מרווח גחון: 21.5 ס"מ
זוויות גישה/נטישה: 25/31 מעלות
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 12.7 שניות, 175 קמ"ש
צריכת דלק, פליטת מזהמים: 9.7 ק"מ לליטר, 245 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 6
דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
מחיר רכב מבחן: 420 אלף שקל