כמעט הכול כבר נכתב על רכבי הפנאי הקטנים שמציפים את הכבישים (ולכן נקצר פה, מבטיחים). הקטגוריה הזו, שהשתלטה על השוק, כוללת דגמים סופר-איכותיים שמחליפים משפחתיות קומפקטיות מסורתיות (פיז'ו 2008, סקודה קאמיק ורנו קפצור) וגם דגמים קטנים וזולים כתחליף לסופר-מיני כמו סיאט ארונה, קיה סטוניק ויונדאי ווניו.
מבחני השוואה נוספים למנויים:
- לא רוצים לפספס אף כתבה?
הפעם לקחנו למבחן את דגמי הנישה - אלה שמגיעים עם תג מחיר גבוה, עיצוב ייחודי יחסית ומרחב מחיה מצומצם יותר. המצטרף האחרון לקטגוריה זו הוא פורד פומה, ומולו הצבנו שני מתחרים שמציעים קונספט די דומה, ניסאן ג'וק ופולקסווגן T-קרוס.
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.0 ליטר, 117 כ"ס
תמסורת: שבעה הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 11.1 שניות, 180 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 16.4 ק"מ לליטר
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, התראת סטייה מנתיב
מחיר רכב מבחן (בסיס): 130 אלף שקל (125 אלף שקל)
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.0 ליטר, 125 כ"ס
תמסורת: שבעה הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10.2 שניות, 187 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 16.4 ק"מ לליטר
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
מחיר רכב מבחן (בסיס): 138 אלף שקל (128 אלף שקל)
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.0 ליטר, 115 כ"ס
תמסורת: שבעה הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10.2 שניות, 189 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 15.4 ק"מ לליטר
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
מחיר רכב מבחן (בסיס): 135 אלף שקל (125 אלף שקל)
הג'וק שומר על קו העיצוב הייחודי והמזוהה של קודמו, עם כמה עדכונים קלים שמסייעים לו להתקדם עם הזמן. בסך הכול הוא עדיין נראה מרשים. הפומה מאמץ קו דומה לרבות אפשרות לצביעה דו-גונית, אבל במפתיע סובל מגימור לא אחיד בשילוב הצבעים (קורה C). ה-T-קרוס הוא המסוקס שבהם, ענייני, זוויתי יותר, בוגר יחסית, עם פסי גגון מסיביים שעוזרים לו להיראות גדול מכפי שהוא.
הג'וק נהנה גם מעיצוב הפנים הטוב ביותר בחבורה. לטעמנו הוא גם האיכותי מהשלושה מבחינת חומרים וגימור. הוא גם היחיד שמציע בלם יד חשמלי חוסך מקום, אם כי לוח המחוונים שלו אנלוגי (לעומת דיגיטלי בגרסאות הבכירות של שני האחרים) ופשוט למראה, עם מסך מגע מיושן יחסית בעל השהיה מוגזמת.
הפומה הוא בעל המראה המיושן מהשלושה - עם מזגן מכאני (בקרת אקלים באחרים) ואיכות חומרים נמוכה, למרות גימור דמוי-קרבון (מיותר). למסך המגע רזולוציה נמוכה, ולוח המחוונים הדיגיטלי סובל מאפשרויות בחירה מצומצמות. המושבים סבירים, אך יהיו צפופים לבעלי מידות גדולות מהממוצע.
ה-T-קרוס לא נהנה מאיכות החומרים של הדגמים היקרים יותר של פולקסווגן, ונאלץ להסתפק בפלסטיק המוכר מהדגמים העממיים. אבל יש לו מסך מגע מרשים ולוח מחוונים ברזולוציה גבוהה מהאחרים, עם אפשרויות התאמה מגוונות ותפעול נוח יותר. הוא מציע תאי אחסון רבים וגדולים יותר, כמו גם תנוחת נהיגה טובה עם שדה ראייה מצוין, ורק אצלו אפשר לכוון את גובה מושב הנוסע. אם זה לא מספיק, הוא גם מאובזר יותר עם - בין היתר - משטח טעינה אלחוטי, ארבעה שקעי USB (שניים באחרים) ובקרת אקלים מפוצלת.
הוא גם המרווח ביותר ליושבים מאחור, עם ספסל שמאפשר לכוון את המרחק (14 ס"מ לפנים-אחור). הג'וק שני במדד המושב האחורי - היחיד עם ידיות אחיזה, ואילו הפומה מעדיף את היושבים מאחור במידה Small, שכן הוא בפירוש הצפוף ביותר. בנוסף לכך הוא הפחות נוח לגישה לאחור עם מפתח נמוך וצר.
נפחי תא המטען של הפורד והניסאן דומים (422 ו-410 ליטר בהתאמה), בעוד הפולקסווגן יכול להציע קצת יותר (בין 380 ל-455 ליטר בהתאם למצב הספסל האחורי), יחד עם סף הטענה רחב ונמוך יותר וגלגל חלופי בגודל מלא - היחיד במבחן (זמני באחרים).
מערכות הבטיחות של הג'וק מאכזבות שכן הוא מסתפק בבלימה אוטונומית ובהתרעה על סטייה מנתיב, לעומת תיקון ב-T-קרוס ושמירה עליו בפומה. השניים האחרונים כוללים גם בקרת שיוט אדפטיבית כציוד תקני. לפורד התרעת שטח מת בכל הגרסאות, בפולקסווגן רק בגרסה הבכירה.
המנועים ותיבות ההילוכים של שלושת המתחרים זהים מבחינת תצורה: שלושה צילינדרים, מגדש טורבו, 1.0 ליטר ותיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. על הנייר הפורד הוא החזק במבחן (125 כ"ס), ואכן התגלה כמהיר ביותר במבחני התאוצה. בין הג'וק (117 כ"ס) ל-T-קרוס (110 כ"ס) נרשם שוויון בתאוצת ביניים (120-80 קמ"ש), אבל המנוע של ניסאן מרגיש פחות "בשרני" במהירות גבוהה או תחת עומס.
תיבות ההילוכים? אלה שבניסאן ובפורד הציגו אופי פעולה אגרסיבי מדי שהתבטא בקופצנות בעת תחילת נסיעה, זחילת פקקים ותמרוני חניה. התיבה של פולקסווגן איטית אומנם מהמתחרות בתגובותיה, והיא היחידה שלא נעזרת במנופי שליטה ידנית בהילוכים מאחורי ההגה, אבל אופי הפעולה שלה בנסיעה רגילה נעים וחלק יותר במידה ניכרת.
צריכת הדלק של השלושה דומה, הגם שיש פער ברור בין הג'וק החסכוני ביותר (12.5 ק"מ לליטר) לפורד שסיים עם 11.7 ק"מ לליטר. ה-T-קרוס מסיים בין השניים עם 12 קמ"ל.
הג'וק הוא הפחות נוח בחבורה, עם כיול מתלים נוקשה שלא לצורך במהירות נמוכה ומחסור ניכר בריסון תנועות מרכב במהירות גבוהה. בשיוט הוא רועש מדי עקב בידוד לא יעיל של רעשי רוח ודרך, ואף שהתנהגות הכביש שלו מפתיעה לטובה, בקרת היציבות מתערבת כאן באיחור ניכר ובאופן אגרסיבי ומטריד.
גם לפומה כיול מתלים מוצק ובעיית נוחות מסוימת במהירות נמוכה, אבל הוא הטוב מכולם במהירות גבוהה יותר. ללא ספק, הוא בעל היכולת הדינמית הגבוהה במבחן ויש להניח שבקטגוריה כולה, עם אחיזת כביש גבוהה, תגובות מהירות ומדויקות לשינוי כיוון ומנה נאה של הנאה מנהיגה.
ה-T-קרוס הוא בבירור הנוח מכולם בנסיעה עירונית, אם כי על הכביש המהיר הוא מעט פחות מרשים ורועש יתר על המידה. התנהגות הכביש שלו בטוחה וצפויה מאוד, עם זוויות גלגול ניכרות אך תחושת נינוחות מאחורי ההגה.
פורד פומה החדש אצלנו נהנה מיתרון ברור ביכולת הדינמית מול מתחריו. וזה לא הכול, שכן יש לו יתרון קל במערכות הבטיחות ובביצועים. אבל החיסרון שלו מאפיל על יתרונות אלו, שכן הוא כושל - יחסית, מול מתחריו כאן - דווקא בסעיף החשוב ביותר בתת-קטגוריה הזו, שימושיות יומיומית משפחתית. המושב האחורי בו צפוף מדי, סביבת הנהג מותירה רושם מיושן ובסך הכול הוא מרגיש יותר מדי כמו סופר-מיני, ופחות מדי כמו רכב פנאי. הוסיפו לזה גם את תג המחיר הגבוה ביותר כאן, ותקבלו מקום שלישי.
ניסאן ג'וק מסיים לפניו, אבל רק במעט. גם הוא נושא עימו ציונים לשבח בסעיפים מסוימים - למשל השילוב הטוב ביותר במבחן בין עיצוב ייחודי לתא נוסעים שימושי, או סביבת הנהג הטובה ביותר בחבורה - אבל איכות נסיעה נמוכה ומערכות בטיחות פחות מתקדמות מהמקובל מונעות ממנו אפשרות לניצחון.
לבעיה הגדולה של פורד פומה וניסאן ג'וק במבחן הזה קוראים פולקסווגן T-קרוס, שכן הוא מנצח את השניים בקלות יחסית, עם השילוב המרשים ביותר בין ממדים קומפקטיים לתא נוסעים שימושי, המראה המושך ואיכות הנסיעה הגבוהה ביותר - בעיקר בעיר, מקום המחיה העיקרי של השלושה - ובפער ניכר. זהו המנצח הגדול.