📷
מיני, מכונית בסכנת הכחדה. קטגוריית המיני, מכוניות קטנות גוף שתוכננו לשמש בעיקר ככלי תחבורה עירוני, הצטמצמה משמעותית בעשור האחרון, וההיצע שעמד על 10 לפחות, צנח כיום לשלוש עיקריות. שלושתן התייצבו למבחן השוואתי, כולן מגיעות ממותגים קוריאניים או לפחות מיוצרות שם. וכולן מוכרות כאן היטב.
מבחנים נוספים למנויים:
את השלישייה מובילה קיה פיקנטו. מאז נחתה כאן בתחילת העשור הקודם היא הדגם הנמכר ביותר, בעלת דומיננטיות יוצאת דופן. והיא זכתה בכך בצדק - עם תא נוסעים איכותי ומרווח יחסית, איכויות נסיעה גבוהות ובדור הנוכחי גם הראשונה לשלב מערכות בטיחות אקטיביות. אז נכון, כעת הוחלפה תיבת ההילוכים האוטומטית ברובוטית שלא זוכה לאהדה אצלנו, אבל היא עדיין כוח של ממש בקטגוריה.
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
9 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מולה מתייצבות מתחרותיה הישירות, יונדאי i10 החולקת איתה רבות שכן היא מגיעה מאותו בית, וגם שברולט ספארק. הפעם התמקדנו בסביבת המחיה הנפוצה ביותר לקטנות, העיר הגדולה והסואנת.
9 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע:
בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.2 ליטר, 84 כ"ס
  • תמסורת:
רובוטית חד-מצמדית, חמישה הילוכים, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן):
15.8 שניות, 171 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן):
16.9 ק"מ לליטר
  • בטיחות:
שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת ערנות נהג ותאורה דינמית עוקבת פנייה.
מחיר רכב מבחן: 85 אלף שקל
9 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע:
בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.2 ליטר, 84 כ"ס
  • תמסורת:
רובוטית חד-מצמדית, חמישה הילוכים, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן):
15.7 שניות, 172 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן):
16.9 ק"מ לליטר
  • בטיחות:
שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, התרעת ערנות נהג
  • מחיר רכב מבחן:
87 אלף שקל
9 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע:
בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.4 ליטר, 98 כ"ס
  • תמסורת:
רציפה, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן):
12.6 שניות, 179 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן):
16.1 ק"מ לליטר
  • בטיחות:
10 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב
  • מחיר רכב מבחן:
85 אלף שקל
ה-i10 היא הנאה בחבורה, עם עיצוב מושקע לפרטים ומראה דינמי ורענן, בעיקר במקרה של רכב המבחן עם צביעה בשחור לגג ולמראות. הפיקנטו התעדכנה מעט עם יחידות תאורה שונות מלפנים, בעוד שמאחור צמד יציאות מפלט מדומות בגימור ניקל – זולות ומצועצעות למראה. הספארק לא מוחצנת, ופחות מעניינת למראה.
9 צפייה בגלריה
עיצוב מושקע. יונדאי i10
עיצוב מושקע. יונדאי i10
עיצוב מושקע. יונדאי i10
(צילום: ניר בן זקן)
גם בתא הנוסעים יונדאי עדיפה. החל באיכות חומרים גבוהה יותר, דרך שילוב גוונים מקורי וכלה בעיצוב מוקפד, עם מושבים נוחים ותומכים טוב יותר ממתחרותיה. נקודה חשובה כאן: שדה הראייה בה טוב יותר לפנים ולצדדים, ובכך קטן הסיכוי להפתעה מצד קורקינטים חשמליים.
הפיקנטו העדכנית לא שינתה הרבה בתא הנוסעים במהלך מתיחת הפנים, למעט צג נתונים צבעוני בלוח המחוונים ומסך מגע גדול יותר ("8, כמו ביונדאי). השאר נותר ללא שינוי וחבל שכך. מוטב היה לו מעצבי קיה היוו קופצים לבקר ביונדאי ומשתכנעים אולי לוותר על חלק ניכר של פלסטיק שחור וקודר. יש לה יותר תא אחסון מהאחרות, אך היא מצוידת בשקע USB בודד לעומת שניים באחרות.
9 צפייה בגלריה
נחוץ רענון. שברולט ספארק
נחוץ רענון. שברולט ספארק
נחוץ רענון. שברולט ספארק
(צילום: ניר בן זקן)
הספארק? סביבת הנהג שלה מרגישה ונראית מיושנת יותר וזקוקה בדחיפות לרענון. יש כאן מטרים רבועים של פלסטיק נוקשה, מחוספס וזול לתחושה. מסך המגע שלה קטן יותר ("7) והמזגן המכאני (לעומת דיגיטלי ביונדאי ובקיה) נראה אף הוא פשוט. המושבים לא נוחים במיוחד ואזור התמיכה בגב התחתון בולט כאילו אתם יושבים במחלקת תיירים של אליטליה בזמן שהנוסע מאחור נועץ בכם ברכיים. נקודה נוספת לטיפול אנשי שברולט: מראות קטנות מדי עם שטח מת.
סיכום ביניים: יונדאי בעלת סביבת העבודה הנוחה ביותר בעיר, קיה אחריה והשברולט משתרכת מאחור.
רוצים לקחת זוג חברים לנסיעה מעט יותר ארוכה? ל-i10 בסיס הגלגלים הארוך ביותר (242.5 ס"מ, 2.5 ס"מ יותר מהפיקנטו, 4 ס"מ יותר מהספארק) ולכן מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב יותר משמעותית. היא גם היחידה שבה נוסע בגובה 1.8 מטר מסוגל להידחק מאחורי נהג בגובה דומה, והיחידה עם תאי אחסון בדלתות האחוריות לפחית משקה.
הפיקנטו צפופה יותר מאחור, בעיקר לרגליים אך גם לראש, אם כי ניתן עדיין להידחק לתוכה. בספארק לעומת זאת, גם נוסע של 1.65 מטר ירגיש שלא בנוח מאחורי נהג בגובה 1.8 מטר. לספארק גם תא המטען הקטן והצר מבין השלוש (185 ליטר בלבד, כ-70 ליטר פחות מיונדאי ומקיה).
9 צפייה בגלריה
קצת צפופה, אבל אפשר להידחק. קיה פיקנטו
קצת צפופה, אבל אפשר להידחק. קיה פיקנטו
קצת צפופה, אבל אפשר להידחק. קיה פיקנטו
(צילום: ניר בן זקן)
ברשימת האבזור תמצאו אצל שלושתן מצלמת נסיעה לאחור עם חיישני חניה כציוד תקני. הפיקנטו והספארק מצוידות קצת יותר מבחינה זו עם מפתח חכם, חלון שמש וריפוד דמוי עור שעליהם ניתן לוותר.
אבזור הבטיחות כולל בשלושתן בלימה אוטונומית, אבל בשברולט יש רק התרעה על סטייה מנתיב לעומת מערכות אקטיביות לתיקון ביונדאי ולשמירה בקיה. ל-i10 גם תאורה עוקבת פנייה שימושית לתמרונים בחניון חשוך, אבל יש לה פחות כריות אוויר – שש לעומת שבע בפיקנטו ו-10 בספארק.
סיכום ביניים נוסף: יונדאי שוב מובילה עם היצע מקום עדיף, הפיקנטו אחריה והספארק שוב מאחור, לרבות מערכות בטיחות פחות משכנעות.
יונדאי וקיה מצוידות באותו מנוע (1.2 ליטר 84 כ"ס) ותיבת הילוכים (רובוטית חד מצמדים), למעט יחסי העברה שונים, ניהול אחר ולכן גם אופי ובעיקר תגובות שונות. ליונדאי תחילת נסיעה חלקה ונעימה יותר עם פחות קפיצות בשילוב הילוכים. התיבה בקיה מרגישה מחוספסת יותר, בשתי מכוניות שונות שבהן נהגנו, עם תחילת נסיעה קופצנית והתנהלות כללית פחות נעימה.
כאן מצליחה הספארק סוף סוף לצמצם את הפער, שכן מערכת ההנעה שלה טובה משמעותית מהשתיים האחרות. לא רק כיוון שהמנוע שלה גדול וחזק יותר (1.4 ליטר, 98 כ"ס) וגורם לה להרגיש חזקה ונמרצת משמעותית, אלא בעיקר בגלל תיבה רציפה עדיפה. במפתיע, מבחני תאוצות ביניים מחוץ לעיר הציגו פערים קטנים מכפי שחשבנו לטובת שברולט, תחת עומס עולה הסל"ד לאזורים רועשים ומציקים. כצפוי, צריכת הדלק של הספארק גבוהה יותר. 13.7 ק"מ לליטר לעומת 15 ק"מ ביונדאי ו-16.7 בקיה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
נוחות הנסיעה העירונית ביונדאי טובה בכל כביש, החל ממפגעי אספלט עירוניים ועד כביש בין עירוני לכיוון הפרברים. בנוסף, היכולת הדינמית שלה עדיפה משמעותית והיא צפויה לאפשר לה להתמודד טוב ובקלות יחסית עם תמרוני חירום. הפיקנטו פחות מרשימה אבל עדיין סבירה.
הספארק שוב אחרונה כאן. היא קופצנית מדי במהירות נמוכה, מתקשה לשמור על ריסון במהירות גבוהה ומאפשרת לכמויות מסחריות של רעשי דרך ורוח לחדור לתא אפילו במהירות נמוכה.
היא סובלת גם מיכולת דינמית נמוכה יותר עם אובדן אחיזה מוקדם וזוויות גלגול מוגזמות, הגה חסר תחושה ובלמים לא משכנעים - בין היתר בגלל שימוש בתופים מיושנים מאחור לעומת דיסקים באחרות. תמרונים בעיר? הפיקנטו נהנית מקוטר הסיבוב הצנוע ביותר (9.4 מטר, 9.8 ביונדאי, 10.4 בשברולט) שמעניק לה יתרון בחנייה ותנועה ברחובות צפופים.
סיכום ביניים: שום דבר שלא שמעתם עד עכשיו.
נעשה את זה קצר וברור. הספארק מסיימת אחרונה באופן ברור, והיא הקנייה הפחות מומלצת כאן. אכן, יחידת המנוע-גיר שלה עדיפה, אבל שם זה מסתיים. כיוון שמדובר במכוניות קטנות ועירוניות באופיין יש לה בעיה מוחשית מול השתיים האחרות, העולות עליה בקלות בכל תחום.
9 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
הפיקנטו הנוכחית טובה מבעבר הודות למערכות בטיחות חשובות וצריכת דלק עדיפה. אך השאר נותר כבעבר והבסיס הוותיק שלה מקשה עליה מול אחותה לקונצרן העושה שימוש בפלטפורמה חדשה יותר. למעשה, אין לה ממש כלים לאיים עליה, ולכן היא לא יכולה לסיים גבוה יותר מסגנית.
מה שמותיר אותנו עם יונדאי i10 כמנצחת הברורה והחד משמעית במבחן הזה. למעשה, מכל בחינה כמעט היא ממוקמת כעת ברמה אחת מעל מתחרותיה הישירות. המלכה.