בסוף החודש תקיים הרשות לספורט מוטורי כנס ראשון, בניסיון להושיב יחד את העוסקים בתחום במטרה לחזק את הקשר איתם. לדימה (דמיטרי) קוזניצוב, ראש הרשות החדש, יש הרבה תוכניות, ובמקביל הוא מתמודד עם ביקורת מהענף על תפקוד הרשות עד היום.
לאורך השנים: ביקורת על הרשות לספורט מוטורי
הרשות לספורט מוטורי במשרד המדע והספורט היא חיה מוזרה. אין לה גוף מקביל בענפים כמו כדורגל או כדורסל. היא הוקמה ב-2007, לאחר ששנתיים קודם לכן אישרה הכנסת את חוק הספורט המוטורי, שנועד לאפשר לאחד מענפי הספורט הפופולריים ביותר בחו"ל להתקיים גם בארץ, לאחר שרשויות המדינה עד אז לא איפשרו קיום מרוצים.
יש להזכיר בהקשר זה כי עוד ב-2001 קבע בג"ץ כי הכנסת תהיה זו שתאשר בישראל מירוצים, בעקבות עתירה שהוגשה על-ידי מספר נהגים. רק ב-2010, שלוש שנים לאחר אישור החוק, סיימה ועדת החינוך של הכנסת את אישור התקנות הנדרשות לקיום מירוצים.
רבים בענף מצטערים כיום על אישור החוק והכנסת המדינה לניהול התחום, עם תקנות ומגבלות שלא קיימות בחו"ל. רק בשנתיים האחרונות נפתחו מסלולי מרוצים חוקיים בערד ובפצאל, ומסלול אופנועי שטח חדש במכון וינגייט, שהחליף מסלול אחר שנסגר. אז יש מרוצים קבועים למכוניות ולאופנועים, אבל המתקנים עדיין לא בנויים לארח קהל, וללא קהל גם נותני החסות לא נוהרים.
כמו קודמו יוסי ניסן, גם קוזניצוב (38) לא היה מעולם נהג או רוכב מרוצים פעיל. הוא עלה לישראל ב-1990 מברית המועצות דאז, בוגר לימודי מדעי המדינה וקרימינולוגיה בבר אילן, ומדיניות ציבורית בת"א, ומילא 16 שנים תפקידים שונים בגופים ביטחוניים, האחרון שבהם קב"ט אבטחה פיסית במשרד המדע והספורט.
בעולם מי שמנהלים את הספורט המוטורי בדרך כלל התחרו או ניהלו קבוצות מרוצים.
"כילד בבריה"מ הייתי חובב מרוצים, פורמולה 1, וניצחונות של משאיות קאמאז בפריז דקאר שודרו גם אצלנו. אני מקווה שנוכל לקדם מרוצי מכוניות גם בארץ, אבל המטרה הראשונה היא לצמצם רגולציה, להגדיל את מספר המסלולים ולשפר את איכותם, כולל מסלולי אימונים שחסרים, ולהביא עוד ספורטאים לענף".
גם בעולם המימון להקמת מסלולים מגיע מהמדינה או מהרשויות המקומיות.
"אנחנו עובדים עם אגף המתקנים הלאומי, שעבר למשרד הספורט. בתוכנית הבאה למתקנים ישולב גם ספורט מוטורי, עם קול קורא לשני מסלולי מוטוקרוס, עפר ומכשולים. יש כוונה להקים שני מסלולים בתקנים בינלאומיים לקארטינג, באורך של 1.2 ק"מ כל אחד".
לספורטאים אין היכן להתאמן למרוצים.
"אנחנו מנסים לפתח מסלולים מקומיים שייתנו לזה את התשובה".
איך תעודדו כניסת ספורטאים צעירים?
"יהיו קריטריונים בספורט מוטורי כמו בענפים אחרים, שמי שמגיע אליהם מקבל תמיכה מהמדינה. אנחנו כבר תומכים ומסייעים היום לעידו כהן שבדרך לפורמולה 3, לרועי מיוחס בפורמולה 4, לנווה טל אור (נסקאר), לאריאל לוי (קרטינג) ולנהגת סופי גולן (קרטינג)".
רוכבי אופנועי שטח סובלים מהמגבלה של אחזקת שני כלים בלבד על שמם.
"זו באמת מגבלה, כי רוכבים מקצועיים מחליפים כמה כלים בשנה, ולעיתים מתחרים בכמה קטגוריות. המגבלה קיימת בגלל שהכלים האלה מיובאים לארץ במיסוי מופחת, והמכס ביקש לוודא שההטבה מגיעה רק למי שזכאי לה, ושהכלים האלה לא ייסעו היכן שאסור להם, ובידי מי שלא מחזיקים ברשיון ספורט מוטורי.
"אנחנו רוצים לחזק את ההסברה ואת האכיפה, זה בתוכנית העבודה עם המשטרה והמשרד לביטחון פנים. המכס ורשות המסים בעד ספורט מוטורי. אנחנו במגעים להקלות מצד רשות המסים בעקבות חיזוק אכיפה".
כמה המדינה משקיעה בספורט המוטורי?
"אנחנו ארבעה עובדים ברשות, וארבעה יועצים מקצועיים. התקציב בעלייה, בזכות השרה רגב. השנה נעביר 5.1 מיליון שקל לשתי ההתאחדויות ולמימון הביטוח לענף, עלייה מ-4.2 מיליון שקל ב-2017".