מה לא נכתב עדיין על טויוטה לנד קרוזר, אחד הדגמים הוותיקים בשוק הרכב ושריד אחרון לעידן הכלים החסונים של שנות ה-90 בואכה 2000. תופעה של ממש, כזו שמצליחה להיות הבחירה המועדפת על-ידי כל מי שמצליח לממן אותה, הרכב הנמכר ביותר מסוגו למרות שהדור הנוכחי (סדרה 150) הוצג לפני 11 שנים. זמן בלתי נתפס כמעט עבור רכב רגיל, אבל כנראה הגיוני כאשר אתה נהנה מעליונות שיווקית בלתי מעורערת. כעת אנחנו בוחנים את הלנד קרוזר לאחר העדכון המי-יודע-כמה, עם יותר כוח, יותר אבזור ועוד מערכות בטיחות.
סיכום: הרענון שעבר הקרוזר הפעם מטפל היטב בנקודות התורפה של קודמו, לרבות יישור קו בטיחותי עם המקובל בדגמים עדכניים וחיזוק המנוע החלש מדי בעבר. נכון, עם תג-מחיר שנע סביב 400 אלף שקלים, הוא ממש לא נגיש להמונים ובהתחשב בבסיס הארכאי, הוא פשוט יקר להחריד. עם זאת, אם היינו שוקלים לרכוש אותו, לא הגרסה הנבחנת הייתה מועדפת עלינו, אלא דווקא הסהרה היקרה עוד יותר (ב-20 אלף שקלים).
שכן גרסת הלימיטד שבמבחן אמנם משופרת לעומת הדגם המוחלף, עם ביצועים טובים יותר ואיכות גבוהה יותר בתא הנוסעים, אבל היא אינה מצליחה להעלים את תחושת התנועה המגושמת של הרכב. את זה עושה הסהרה שמשפרת לא רק את נוחות הנסיעה וההתנהגות על האספלט, אלא משדרגת גם את יכולת השטח לגבהים חדשים. בשורה התחתונה, הלנד קרוזר כעת טוב מאי פעם, ומעניין רק לדעת מתי טויוטה תחליט להוציא אותו לפנסיה.
מה שונה: השינוי המשמעותי ביותר הוא למנוע הוותיק, עדיין 2.8 ליטר טורבו-דיזל אך כעת עם 204 כ"ס ו-51 קג"מ, שיפור ניכר של 27 כ"ס ובעיקר 5.1 קג"מ יותר מבעבר. על דף הנתונים זה מאפשר לו קיצוץ של כמעט שלוש שניות בזינוק ל-100 קמ"ש (9.9 שניות). לא מדובר אמנם בארנבת מוטורית זריזה, אלא תחושה משופרת, עם יכולת עקיפה עדיפה משמעותית ושיוט מהיר בפחות מאמץ.
תיבת שישה הילוכים אוטומטית נותרה ללא שינוי וגם כעת היא אינה מבריקה, עם תגובות איטיות מדי על הכביש בעיקר כשהיא נדרשת לטיפול מהיר בהאצה. גם בבידוד הרעשים והרעידות ניכר שיפור ואפילו צריכת הדלק הפתיעה לטובה – 9.2 ק"מ לליטר בממוצע המבחן שכלל גם לא מעט שטח טכני, טוב בכ-10% מבעבר.
שינוי נוסף הוא למסך מגע גדול יותר ("9 לעומת "7) ונוח יותר לתפעול, הכולל כעת צימוד מתבקש ל-Apple CarPlay ו-Android Auto. חבל רק שהגרפיקה המיושנת לא התעדכנה. אבל יש שדרוג משמעותי במערכות הבטיחות, כזה שהוצע בעבר רק בגרסה הבכירה וכעת זמין כמעט בכל רמות הגימור (למעט שוק מוסדי ומכרזי מנהל הרכב הממשלתי שכנראה מסוגלים למנוע תאונות באמצעות חשיבה חיובית בלבד). היא כוללת כעת בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב ותיקון (באמצעות הבלמים), תאורה דינמית, זיהוי תמרורים ובקרת שיוט אדפטיבית, אך לא כוללת אפשרות לעצירה מלאה ולכן אינה יעילה לזחילת פקקים.
מה דומה: המראה נותר ללא שינוי, בעיה רק עבור מי שמעוניין להתגאות בכך שרכש את הדגם העדכני ביותר. כך גם תא הנוסעים. איכות ההרכבה מצוינת אבל סביבת הנהג מיושנת באופן שכבר מעורר תהיות. ברצינות טויוטה, תנו מאמץ קטן שם.
כבעבר, מושב הנהג נוח אבל חסר תמיכה מספקת וטווח כיוון ההגה מוגבל יחסית. שדה הראייה מצוין הודות לתנוחת נהיגה גבוהה. הספסל מאחור נוח לנוסעיו ומאפשר תנועה לפנים-אחור אבל בכל מקרה, השורה השלישית מתאימה רק לילדים קטנים וכשהיא בשימוש, נפח תא המטען קטן לממדי מיני פצפונת (120 ליטר). רשימת האבזור נותרה ללא שינוי וברכב המבחן יש ריפודי עור, מושבים קדמיים מתכוונים חשמלית עם חימום ואוורור, מפתח חכם, חלון שמש וחישוקי "18 קלים.
לא נראה שהתבצעו שינויים כלשהם במערך המתלים ולכן כמו בעבר, הנוחות טובה במהירות נמוכה עד בינונית אבל במהירות גבוהה יותר ניכרת בעיית ריסון של המרכב הכבד. לא מפתיע בהתחשב בשלדת הסולם ומרכז כובד גבוה. יכולת שטח? בדיוק מה שאתם מצפים וכנראה יכולת צליחה לכל מקום הגיוני שאליו תפנו את החרטום.
- מנוע: טורבו-דיזל, 4 צילינדרים, 2.8 ליטר
- הספק: 204 כ"ס ב-3,400 סל"ד
- מומנט: 51 קג"מ ב-1,600 סל"ד
- תמסורת: 6 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה קבועה, הילוך כוח
- אורך: 484 ס"מ
- רוחב: 188.5 ס"מ
- גובה: 183.5 ס"מ
- בסיס גלגלים: 279 ס"מ
- משקל עצמי: 2,345 ק"ג
- תא מטען, שורה 3 מקופלת: 120 ליטר, 640 ליטר
- מרווח גחון: 21.5 ס"מ
- זוויות גישה/נטישה: 25/31 מעלות
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.9 שניות, 175 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 10.1 ק"מ לליטר, 259 גרם CO2 לק"מ
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
- מחיר רכב מבחן: 410 אלף שקל