מרצדס V קלאס נחשב יחד עם פולקסווגן טרנספורט מוליטוואן, למוביל קטגוריית הוואנים המהודרים. אלה שמשמשים להסעות VIP של חברות בעיקר, מורי דרך פרטיים, בעלי ממון, או זמרים פופולאריים שמעדיפים להתנייד ברכב שעומד כליל לרשותם. בשני המקרים המוזכרים אגב, מדובר בסופו של יום לא בלימוזינה שתוכננה לייעוד זה במקור, אלא בגרסאות נוסעים מפוארות-מהודרות על בסיס גרסה מסחרית אפרורית הרבה יותר, ויטו במקרה של מרצדס. מתיחת פנים קלה שעבר לאחרונה שכנעה אותנו לאסוף את ה-V למבחן בזק.
7 צפייה בגלריה
מרצדס V קלאס
מרצדס V קלאס
(צילום: ניר בן זקן)
מה שונה: העיצוב כמעט ולא השתנה. יש סבכה עדכנית ובמקרה של רכב המבחן תוספת גימורי AMG מיותרת הכוללת גם חישוקי "19 מושחרים עם צמיגים קונטיננטל ספורט קונטק 5 המתאימים למכוניות ספורטיביות. נראה מאוד מרשים אמנם (לעיני מי שמתרשם מכך), אבל פוגע במקרה של ה-V קלאס בנוחות. כאמור, מיותר לגמרי. יחד עם זאת, ה-V כולל כעת בולמי זעזועים אדפטיביים כציוד תקני, ואלה עוזרים לו לנוע פחות על ציריו, עובדה שמסייעת לשמור את נוסעיו מרוצים גם במהירות גבוהה יחסית. חשוב לציין, הם אינם מסייעים לשיפור נוחות הנסיעה כפי שניתן היה לצפות ולטעמנו לפחות, מרצדס הייתה אמורה לשלב כאן מערכות מיתלים מתקדמת בהרבה שאחדות ממנה היא מחזיקה במחסן.
7 צפייה בגלריה
מרצדס V קלאס
מרצדס V קלאס
(צילום: ניר בן זקן)
אחד השינויים החשובים בעדכון שעבר הוא מנוע טורבו-דיזל 2.0 ליטר חדש, שמחליף את יחידת ה-2.1 ליטר הישנה. הוא גם קל יותר שכן הוא עשוי מאלומיניום, ולכן חוסך 31 ק"ג חשובים מהחרטום. שינויים נוספים כוללים בוכנות אחרות, ציפוי צילינדר מפחית חיכוך, סעפות יניקה ופליטה חדשות ועוד. אותו מנוע מוצע בכמה רמות הספק ובמקרה של רכב המבחן מדובר בחזק ביותר (V300d) עם 239 כ"ס.
תיבת תשעה הילוכים אוטומטית חדשה החליפה את יחידת בשבעה הילוכים, אך ההנעה האחורית נותרה כשהייתה. השיפור בביצועים משמעותי ומתבטא ביכולת שיוט נינוחה במהירות גבוהה יותר, אך גם התמודדות חסרת מאמץ עם מספר נוסעים וכביש הררי. צריכת הדלק בממוצע המבחן: 11.3 ק"מ לליטר.
7 צפייה בגלריה
מרצדס V קלאס
מרצדס V קלאס
(צילום: ניר בן זקן)
אבזור הבטיחות שודרג וכולל כעת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורת מטריקס לד והתראת סטייה מנתיב, שטחים מתים וערנות נהג. מערכת מצלמות היקפיות עם חיישני חניה קדמיים ואחוריים שנוספו, שימושיים בתמרוני חניה צפופים. גם רשימת האבזור האופציונלי הורחבה וכוללת ברכב המבחן כיוון מושבים קדמיים חשמלי, חימום וקירור למושבי הקדמיים ולצמד מושבי קפטן בשורה השנייה ומערכת שמע משודרגת של בורמייסטר - תוספות בשווי 80 אלף שקל.
לא מספיק? יש גם אפשרות לתוספת מקרר (3.2 ליטר) בקונסולה שבין המושבים הקדמיים, שולחן מתקפל בין צמד שורות המושבים האחוריות ומרשים מכל - צמד מושבים בשורה השנייה עם כיוון חשמלי, הדום לרגליים ועיסוי. יש גם אפשרות לחלון שמש פנורמי ענק, אבל ניתן לקבלו רק בתצורת אורך מרכב בינוני.
7 צפייה בגלריה
מרצדס V קלאס
מרצדס V קלאס
(צילום: ניר בן זקן)
מה דומה: סביבת הנהג זהה לדגם המוחלף לרבות לוח מחוונים אנלוגי ומערכת מולטימדיה דור-קודם של היצרנית, עם מסך תצוגה צנוע ("7) נשלט חוגה שאינה נוחה לתפעול, וללא צימוד מתבקש ל-Apple CarPlay ו-Android Auto. אין דרך אחרת להגדיר את הסידור הזה חוץ ממאכזב - ולא רק בהשוואה למולטיוואן העדכני שמציע אפילו לוח מחוונים דיגיטלי בגרסאות הבכירות, אלא בעיקר כי מדובר במרצדס.
המושבים הקדמיים נוחים כעת יותר עם שפע אפשרויות כיוון. לא אהבנו את קורות A הרחבות שפוגעות בשדה הראיה, את מיקומו הרחוק יחסית של מדרס רגל שמאל. ולא היה מזיק להוסיף כאן עוד מספר תאי אחסון שימושיים.
7 צפייה בגלריה
מרצדס V קלאס
מרצדס V קלאס
מושבי מחלקת עסקים מוצעים כאופציה
ואגב הפתעות, גם ויתור על שקעי USB לטעינה מאחור (יש רק שניים לפנים) מוזר בעידן הנוכחי ברכב שכזה, בהתחשב בייעודו. סידור המושבים ברכב המבחן כולל כאמור צמד מושבי קפטן בשורה השנייה עם אפשרות כיוון לפנים-אחור, אך טוב תעשה מרצדס אם תלמד מהמתחרה העממית מוולפסבורג, ותאפשר בעתיד לסובב אותם ב-180 מעלות כנגד כיוון הנסיעה, כך שחלל הרכב האחורי יוסב לחדר ישיבות בקלות.
כן אהבנו את דלתות הצד ודלת תא המטען שמופעלות חשמלית מעמדת הנהג, מהשלט או באמצעות מתג בסמוך לכל אחת מהן. רכב המבחן בגרסה הארוכה ביותר מציע מרחב מחיה מרשים לכל הנוסעים, ותא מטען ענק המסוגל להכיל ללא בעיות מזוודות לשבוע ארוך מחוץ לבית.
7 צפייה בגלריה
מרצדס V קלאס
מרצדס V קלאס
(צילום: ניר בן זקן)
סיכום: מרצדס V קלאס עבר שיפור משמעותי ביחס לקודמו, בעיקר בכל הקשור ליחידת הנעה ולמערכות הבטיחות המתקדמות. והוא אכן רכב מרשים עם מעמד מכובד ומראה מתאים, אך הוא כולל יותר מדי פתרונות מיושנים ופחות מדי רעיונות מתקדמים. ולכן הוא אינו נוח ושימושי לנהג ולנוסעים כפי שיכול היה להיות, ובוודאי לא מפנק ויוקרתי מספיק כדי להצדיק תג-מחיר שנמצא מרחק נגיעה מספינת הדגל האמיתית של היצרנית.
7 צפייה בגלריה
מרצדס V קלאס
מרצדס V קלאס
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, טורבו-דיזל
הספק: 239 כ"ס ב-4,200 סל"ד
מומנט: 51 קג"מ ב-1,600 סל"ד
תמסורת: 9 הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית
אורך: 537 ס"מ
רוחב: 192.8 ס"מ
גובה: 190.9 ס"מ
בסיס גלגלים: 343 ס"מ
משקל עצמי: 2,437 ק"ג
נפח תא מטען: אין נתון
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.9 שניות, 220 קמ"ש
צריכת דלק, פליטת מזהמים: 16.9 ק"מ לליטר, 156 גרם CO2 לק"מ
כריות אוויר: 6
דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
מחיר רכב מבחן (בסיס): 668 אלף שקל (588 אלף שקל)

תודה לעדן תעופה ולישראקופטר על הסיוע בצילומים