מאז הוסר הסגר אחרי הגל הראשון של הקורונה, מכירות המכוניות החדשות חזרו לעצמן בקצב שהפתיע אפילו את יבואני הרכב. אם במאי עמדו המסירות על 50% מהחודש המקביל אשתקד, מאז יוני הן עומדות במצטבר בקצב של השנה שעברה, כאילו לא נחתו כאן מגיפה ומשבר כלכלי. למעשה, הנתונים מבטאים עלייה במכירות הרכב, שכן השוק המוסדי, חברות הליסינג ועסקים שרוכשים את המכוניות שלהם ישירות, צמצמו משמעותית את קצב ההזמנות. כך שמה ששמר למעשה על קצב המסירות של השנה שעברה היא העלייה בביקושים מצד הרוכשים הפרטיים.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם בתחילה זה נראה כמו ביקושים כבושים, או פיצוי על השבועות הארוכים שבהם היינו תקועים בבית, כעת כבר נראה שמדובר בהסטת תקציבים שנשמרו לנסיעות לחו"ל שלא יצאו לפועל, ובעיקר רצון להחזיק באלטרנטיבה לתחבורה הציבורית. זו ברוב המקרים איטית ולא אמינה גם בשגרה, ובעייתית עוד יותר בימים של מגבלות על מספר הנוסעים וחובת חבישת מסכה במשך כל הנסיעה.

קונים 0 ק"מ? ערכן נמוך ב-14%

המכוניות הקטנות הן פתרון קלאסי לימים של צורך ברכב צמוד לצד הידוק חגורה כלכלי. למרות המיסוי הגבוה על רכב חדש, אפשר למצוא לא מעט אפשרויות שאפשר לקרוע מהן את הניילונים בפחות מ-80 אלף שקל במחירי מחירון, עוד לפני מיקוח באולם התצוגה, ובדיקת האופציות במכירות האפס ק"מ, מכוניות חדשות לגמרי שנמכרות בהנחה בידי חברות הליסינג ורשתות הטרייד אין ונרשמות כיד ראשונה. חשוב לזכור שלפי מחירון לוי יצחק, יש להוריד 14% מערכן בעת מכירה, או כשתקבלו מהביטוח פיצויים על רכב שנגנב או אבד בתאונה.
הקטנות קלות יותר לחנייה, הן כבר לא נחותות בדרך כלל באבזור הבטיחותי שלהן ואוטומטיות בדרך כלל. והאמת, הן כבר לא כל-כך קטנות. יונדאי i10 החדשה שהגיעה השנה לארץ כבר שווה בממדיה לסופר-מיני מלפני עשור כמו יונדאי גטס. וכמו שהן זולות יותר לרכישה, הן גם זולות יותר לאחזקה שוטפת: מהמחיר נגזרות גם עלויות ביטוח נמוכות, אגרות רישוי יקרות פחות, מחירי טיפולים זולים יותר וצמיגים קטנים יותר שזולים להחלפה.

דאצ'יה סנדרו: מ-60 אלף שקל

הסנדרו היא כיום המכוניות הזולה ביותר בישראל, ועל הדגם הידני שלה תקבלו עודף מ-59 אלף שקל. בממדים היא קרובה יותר למכונית סופרמיני, מה שאומר מרווח סביר במושב האחורי ובתא המטען (320 ליטר). היא גם מכונית פשוטה, אמינה, חסכונית ודי נוחה.
8 צפייה בגלריה
דאציה סנדרו סטפווי
דאציה סנדרו סטפווי
דאציה סנדרו סטפווי
(צילום: יח"צ)
אבל יש מחיר לתג המחיר הזול: היא אחת המכוניות האחרונות בארץ שלא מצוידת במערכת בלימת חירום אוטונומית וציון הבטיחות שלה במבחן הריסוק, 4 מ-5 כוכבים, הושג בתקן ותיק ומקל בהרבה מהנוכחי - כך שגם כחדשה היא כנראה פחות בטוחה כיום מרוב המכוניות המשומשות. תא הנוסעים שלה מעניק הרגשה זולה ואינו מבודד היטב רעשים, והגיר הרובוטי החד-מצמדי שלה דורש הסתגלות. אל תבנו על הנחות באולם התצוגה, והיא גם לא קיימת במכירות האפס ק"מ. דגם חדש לגמרי יגיע בשנה הבאה.
אופציה יותר מעניינת אך פחות זולה היא דגם ה"שטח" סנדרו סטפאווי המוגבה, עם פסי גגון ושאר סממני עיצוב ג'יפאיים, מרווח גחון של 17.3 ס"מ המאפשר נהיגה קלה בשבילים, ואופציה לגרסת דיזל ידנית חסכונית.
  • מנועים: 1.0 ליטר ו-73 כ"ס בסנדרו ידנית, 0.9 ליטר טורבו-בנזין ו-90 כ"ס בגיר הרובוטי, 1.5 ליטר ו-95 כ"ס בטורבו-דיזל הידני בסטפאווי
  • מחיר: 59-68 אלף שקל לסנדרו, 78-80 אלף שקל לסנדרו סטפוויי

טויוטה אייגו: הכי קלה לחנייה

מכונית המיני של טויוטה היא כיום המכונית החדשה הקצרה ביותר בארץ, עם אורך של 3.46 מטר המסייע מאוד בחנייה, ואפילו בסיכוי למצוא אחת בתל אביב של חולדאי. היא מעניקה התנהגות כביש מהנה שכן פותחה ומיוצרת ביחד עם פיז'ו-סיטרואן, שהגרסאות שלהן (108-C1) אינן מיובאות עוד.
8 צפייה בגלריה
טויוטה אייגו
טויוטה אייגו
טויוטה אייגו
(צילום: יח"צ)
מנוע הליטר מגיע מטויוטה, עולה מהר בסל"ד וחסכוני מאוד. תיבת ההילוכים היא רובוטית חד-מצמדית וטובה יחסית ופחות מטלטלת מתיבות דומות. העיצוב מושקע והאבזור טוב, כולל בלימת חירום אוטונומית אך רק במהירות עירונית. ויש גם אופציה לדגם עם גג מתקפל חשמלית, שהופך אותה למכונית הקבריו הזולה בארץ. אבל לממדים הקטנים יש גם חסרונות: רק ארבעה מקומות ישיבה, מושב אחורי צנום ותא מטען זערורי (168 ליטר). סך הכל, מכונית קטנה, זולה וכריזמטית.
  • מנוע: ליטר, 72 כ"ס
  • מחיר: 75-80 אלף שקל

יונדאי i10: המיני הכי גדולה

הדור החדש של היונדאי הקטנה שהגיע השנה, גבר אצלנו במבחן השוואתי על קיה פיקנטו ומיצובישי ספייס סטאר. במגבלת המחיר נכנסת רק רמת האבזור הבסיסית, אך היא עדיין מצוידת במפרט בטיחותי של מכוניות גדולות יותר, כשלבלימה אוטונומית מצטרפים תיקון סטייה מנתיב, אור גבוה אוטומטי והתרעה על תחילת תזוזה של רכב מלפנים.
8 צפייה בגלריה
יונדאי i10
יונדאי i10
יונדאי i10
(צילום: יח"צ)
עם אורך של 3.67 מטר מדובר במכונית מיני מרווחת יחסית, ועם תא מטען גדול יחסית של 252 ליטר. תא הנוסעים מודרני ונעים, התנהגות הכביש טובה מאוד, וכך גם הנוחות, וצריכת הדלק. חסרונות? הגיר הרובוטי החד-מצמדי הוא הטוב בשוק והכי פחות מטלטל אבל המחיר הוא בתאוצות איטיות למדי, איטיות ממתחרים אוטומטיים. גרסת הבסיס, היחידה שעומדת במגבלת המחיר, חסרה חישוקים קלים ובקרת אקלים שיש בגרסאות המאובזרות.
  • מנוע: 1.2 ליטר, 84 כ"ס
  • מחיר: 70-80 אלף שקל

מיצובישי ספייס סטאר: החסכונית

הספייס סטאר הוותיקה עברה השנה מתיחת פנים שהעניקה לה עיצוב מודרני יותר, ומערכת בלימת חירום אוטונומית. מתחת לקווים המעודכנים מדובר באותה מכונית, לטוב ולרע. פשוטה, אמינה וחסכונית יותר מהמתחרות, אך גם רועשת, בעלת נוחות נסיעה והתנהגות כביש בינונית, עם תא נוסעים שאינו מהאיכותיים, ואפילו לא מהמרווחים למרות שהיא קצת יותר גדולה מ-i10 ומפיקנטו. אפילו תא המטען שלה קטן יותר (235 ליטר).
8 צפייה בגלריה
מיצובישי ספייס סטאר
מיצובישי ספייס סטאר
מיצובישי ספייס סטאר
(צילום: יח"צ)
גרסת הבסיס אינסטייל כוללת אמנם בקרת אקלים וחיישני גשם ותאורה, אולם מולטימדיה סטנדרטית וחישוקי "15 קלים מגיעים רק ברמות האבזור הגבוהות יותר. לרבים, היתרון החשוב יהיה המותג היפני, למרות שהספייס סטאר עצמה מיוצאת ביחד עם האטראז' התאומה בתאילנד.
  • מנוע: 1.2 ליטר, 80 כ"ס
  • מחיר: 78 אלף שקל

סיאט איביזה ידנית: המשפחתית

סופר-מיני אוטומטיות עולות כ-100 אלף שקל, אבל הגרסה הידנית של האיביזה עולה 80 אלף שקלים. גם במקרה שלה ההגדרה סופר-מיני עלולה להטעות: האיביזה הנוכחית גדולה כמו משפחתית קומפקטית מלפני עשור. היא מרווחת יחסית גם במושב האחורי ואפילו בתא המטען (355 ליטר).
8 צפייה בגלריה
סיאט איביזה
סיאט איביזה
סיאט איביזה
(צילום: יח"צ)
מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.0 ליטר בגרסה חלשה יותר מזו שבדגמים האוטומטיים, רק 95 כ"ס, מספק ביצועים זריזים מספיק, בלי להתפשר על צריכת דלק טובה משל מכוניות מיני ידניות. התנהגות כביש טובה ואפילו הנוחות סבירה. חסרונות? בגרסה הזו האיביזה נראית כמו מכונית השכרה, עם חישוקי פלדה, ותא נוסעים בנוי היטב אך מאוד זול ובסיסי. צג מולטימדיה זעיר לא מאפשר הצגת ווייז, מזגן רגיל, ושפע משטחי פלסטיק לא מרשימים. למרות זאת יש בלימה אוטונומית ואם אתם מוכנים לבחור במכונית עם שלוש דוושות, תקבלו כאן קטנה גדולה מאוד, שיכולה לשמש מבחינת הגודל גם משפחה עם שני ילדים במחיר מצוין.
  • מנוע: 1.0 ליטר טורבו-דיזל, 95 כ"ס
  • מחיר: 80 אלף שקל

פיאט 500: היפה

ה־500 החדשה כבר בת 13. ועדיין, היא מסובבת ראשים בעיצוב הרטרו שלה, ומוכיחה שמכונית קטנה וזולה לא חייבת להיות משעממת. הגיל מורגש בנהיגה. בכמעט עשור וחצי שהיא על הכביש, ה-500 לא זכתה לאף עדכון משמעותי באמת. היא עדיין חסרה מערכות בטיחות אקטיבית, מנוע 1.2 ליטר בנזין שלה כבר די וותיק, מה שמתבטא בביצועים וצריכת דלק לא מרשימים, אבל גם במבנה של ארבעה צילינדרים שמפחית רעידות ובמבנה פשוט ומאוד אמין. הגיר הוא רובוטי חד-מצמדי מהסוג המיושן והקופצני.
יש רק ארבעה מקומות ישיבה, האבזור בסיסי. אבל גם סביבת הנהג מרהיבה וצבעונית כמו העיצוב החיצוני. הרבה עיצוב במעט יחסית כסף.
  • מנוע: 1.2 ליטר, 69 כ"ס
  • מחיר: 80 אלף שקל

קיה פיקנטו: הקונצנזוס

מאז שנחתה פה ב-2011 והמציאה מחדש את שוק המיני, הפכה הפיקנטו לסמל שלו. מכונית קטנה ואמינה שלא מעניקה הרגשה של מכונית זולה, עם גיר אוטומטי ארבעה הילוכים פשוט אך נעים.
8 צפייה בגלריה
קיה פיקנטו
קיה פיקנטו
קיה פיקנטו
(צילום: יח"צ)
זה לא השתנה גם בדור הנוכחי, בו רף המחיר מאפשר לבחור בין גרסאות ידניות ואוטומטיות של מנוע הליטר, הקטן יותר בהיצע. הביצועים סבירים בדגם עם המצמד ונסבלים באוטומטי בעיר ובפרברים. מחוץ לעיר, באזורים הררריים, נהגים שיתקעו מאחוריכם עלולים שלא לחבב אתכם. לפחות צריכת הדלק טובה משל מנוע ה-1.25 ליטר הנפוץ.
רכישת פיקנטו במסלולי האפס ק"מ תאפשר לשדרג למנוע החזק יותר באותה רמת גימור, שימו לב שאתם מקבלים את הגרסה המעודכנת, LX PIO, שמוסיפה מסך מולטימדיה "7 ומצלמת רוורס שלא זמינות עם המנוע הקטן. תא הנוסעים מרווח ואיכותי במונחי מכוניות מיני, כולל תא מטען גדול יחסית (255 ליטר). לפחות יש בלימה אוטונומית ו-7 כריות אוויר. יש גם אחריות של 7 שנים לרוכשים ישירות מהיבואן, כשארבע האחרונות מכסות רק את המנוע והגיר, אך עדין מאפשרות למכור את האוטו כמשומש כשהוא באחריות.
  • מנוע: 1.0 ליטר, 69 כ"ס
  • מחיר: 68-76 אלף שקל