הכירו את GAC, יצרנית רכב סינית שתשווק בישראל שלושה דגמים חשמליים כבר בתחילת השנה הקרובה. קונצרן הרכב הממוקם בגואנגזו שבדרום המדינה בעלת תעשיית הרכב הגדולה בעולם הוא המותג החמישי בטבלת המכירות בשוק הרכב הסיני - הגדול בעולם אף הוא. כדי להכניס נתונים לפרופורציות, את 2018 סיימה היצרנית עם 2.3 מיליון מכוניות חדשות, מקדימה מספר יצרניות מאוד מוכרות לנו כמו מאזדה, פיז'ו או סקודה.
GAC מייצרת ברישיון עבור השוק הסיני גם דגמים מוכרים יותר של טויוטה, הונדה, מיצובישי ו-FCA (פיאט-קרייזלר). בארסנל הדגמים של המותג הצעיר יחסית - נוסד לפני קצת יותר משני עשורים - שלוש מכוניות סדאן, חמישה רכבי פנאי, שני מיניוואנים ושלוש מכוניות חשמליות.
13 צפייה בגלריה
GAC
GAC
(צילום: ניר בן זקן)
ומה האינטרס של ענקית כזו למכור בשוק הרכב הישראלי הצנוע כמה מאות או אף כמה אלפי מכוניות בשנים הקרובות? אנשי GAC לא מסתירים את שאיפותיהם לצאת מגבולות הרפובליקה העממית, בעיקר עם הדגמים החשמליים, ולהפוך גלובאלית. ישראל, שתהיה מדינה ראשונה בעולם - אחרי סין - לשווק את דגמיה שאינם עושים שימוש בבנזין או סולר, תהיה מבחן לכך. מדוע ישראל?
ההסבר הרשמי: השוק הישראלי כולל מגוון רחב של מותגי רכב עם קהל לקוחות פחות שמרן מהאירופאים ולא נאמן-מותג כאמריקאים. הנקודה הראשונה (מגוון) אינה משכנעת במיוחד שכן שווקים אירופאים בגודל זהה עד דומה מציעים יותר מותגים. רוכש הרכב הישרלאי אינו שמרן? ההיפך הוא הנכון. נאמנות מותג? מר ישראלי אכן ישוכנע בקלות יחסית לעבור למתחרים מעבר לכביש אם המחיר - או התנאים יהיו נוחים יותר. אבל אם תשאלו אותנו, האטרקטיביות הגדולה ביותר נוגעת למרחקים הקצרים במדינה צנועת הממדים שלנו, אשר למרות החסרון האקוטי (בינתיים) בתחנות טעינה זמינות, עשויה להיות מעניינת כמקרה בוחן.
ב-GAC ברור שלצורך התמודדות מול מותגי רכב מבוססים נדרשת תשתית פיתוח וייצור מתקדמת מזו שהריצו עד כה וחטיבת חשמליות נפרדת איון (Ayon), עם פס ייצור ייעודי לדגמים החשמליים משולב מערכות רובוטיות. הרושם מאוד חיובי ונתמך בשקט וניקיון מופתיים. יש גם מרכז פיתוח לניסוי באבות טיפוס הכולל מסלול ניסויים (מהירות, יציבות, מעבר מים ושיבושי דרך), מעבדות לבדיקות עמידות (טמפרטורה, מיתלים, ביצועים ובידוד רעשים) ובקרוב תוקם מנהרת רוח.
13 צפייה בגלריה
איון
איון
(צילום: ניר בן זקן)
וגם נהגנו בשלושת הדגמים החשמליים שינחתו כאן במהלך השנה הבאה, ראשונים למעט התקשורת הסינית. זו הייתה יש לציין התרשמות קצרצרה, שהוגבלה לקטע כביש קצר שנתחם לשם כך. וכך גם מומלץ להתייחס לביקורת - ראשונית ומוגבלת בלבד.

GE3

13 צפייה בגלריה
GE30
GE30
(צילום: ניר בן זקן)
קטגוריה: רכב פנאי קטן
מנוע, הנעה: 177 כ"ס, ו-29.5 קג"מ, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.4 שניות, 156 קמ"ש
קיבולת מצברים, טווח נסיעה: 54.7 קוט"ש, 310 ק"מ
בסיס גלגלים, נפח תא מטען: 256 ס"מ, 370 ליטר
מחיר משוער בישראל: 130 אלף שקל
המכונית החשמלית הראשונה של GAC, מהדור שלפני עידן חטיבת החשמליות החדשה, יהיה הדגם הראשון שיושק כאן בעוד שבועות ספורים. העיצוב החיצוני אינו מרשים במיוחד והוא מזכיר יותר מיקרו-וואן מרכב פנאי מודרני שהיו מעדיפים אנשי השיווק ביוניון, היבואנית. עיצוב הפנים וסביבת הנהג מרגישים ונראים פשוטים, עם פלסטיק נוקשה ומחוספס ולוח מחוונים אנלוגי מיושן למראה. נציגי יוניון מבטיחים שהגרסאות שישווקו כאן יוצעו ברמת גימור גבוהה יותר, לרבות ריפודי ודיפוני עור, מושבים חשמליים, מפתח חכם, מצלמות היקפיות, וחלון שמש שישפרו את התחושה.
ההגה הממוקם בזווית אופקית מהרצוי נטול באופן תמוה כיוון למרחק, מוגבל גם בכיוון לגובה. נוחות ותמיכת המושבים בינונית בלבד אך מרחב המחיה מאחור טוב, והנוסעים שם גם זוכים לפתחי מיזוג נפרדים. תא המטען מציע נפח דומה למשפחתית קומפקטית (370 ליטר) ובשונה ממרבית החשמליות, כולל גם גלגל חלופי. נקודה בעייתית חשובה יותר - היעדרן של מערכות בטיחות מתקדמות ולכן מותקנת ברכב מערכת התראה בלבד, לרבות שטחים מתים במראות.
יחידת ההנעה אינה מרגישה חזקה מלחיצה ראשונה בדומה לחשמליות אחרות בהן נהגנו, עם זינוק ראשוני מושהה-משהו. ל-50 קמ"ש הוא יגיע ב-4 שניות, 1.2 שניות יותר מפיז'ו e-208 למשל. למצברים קיבולת של 54.7 קוט"ש והם מאפשרים טווח נסיעה תיאורטי של 310 ק"מ בין טעינות. אין אפשרות לטעינה מהירה, נתון המגביל את השימושיות.
13 צפייה בגלריה
GE30
GE30
(צילום: ניר בן זקן)
איכויות הנסיעה (המאוד קצרה, יש להדגיש שוב) אינה משכנעת, כתוצאה מפעולת מיתלים נוקשה ומחסור בריסון מספק, כך שהם מתקשים לבודד שיבושי אספלט. גם הבידוד לוקה בחסר עם נוכחות ניכרת של רעשי רוח ודרך, אפילו במהירויות נמוכות משיוט חוקי. המשקל אינו יוצא דופן לרכב חשמלי בגודל זה (1,650 ק"ג) אך הוא מכריע את המתלים ומייצר זוויות גלגול מודגשות, הגורמות באופן טבעי לאובדן אחיזה מוקדם בתמרוני חירום.
הבלמים במכוניות בהן נהגנו לא הרשימו במיוחד ודעכו במהירות למרות נהיגה בשטח מישורי ואילו ההגה כבד שלא לצורך במהירות נמוכה וקל וחסר תחושה במהירות גבוהה. כושר התמרון לעומת זאת טוב מאוד, עובדה נקודה חשובה שסייעה ל-GAC לשלב את הדגם הזה בפרויקטים של תחבורה שיתופית בגואנגזו.

איון S

13 צפייה בגלריה
איון S
איון S
(צילום: ניר בן זקן)
קטגוריה: משפחתית גדולה
מנוע, הנעה: 181 כ"ס, ו-30.5 קג"מ, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.9 שניות, 156 קמ"ש
קיבולת מצברים, טווח נסיעה: 58.8 קוט"ש, 510 ק"מ (NEDS)
בסיס גלגלים, נפח תא מטען: 275 ס"מ, 453 ליטר
מחיר משוער בישראל: 160 אלף שקל
ה-S היא מכונית ראשונה של היצרנית (עם קריצה קלה לכיוון טסלה מודל S, נניח) בחטיבת החשמליות החדשה, והיא כבר סיפור אחר לגמרי. העיצוב מושך בהרבה ומודרני יותר, כולל יחידות תאורת לד מתקדמות וצרות מלפנים, יחידות אחוריות שנמתחות לכל רוחב תא המטען ואפשרות לצבע מרכב דו-גוני. מקדם הגרר נמוך במיוחד ועומד לדברי הסינים על 0.24 בלבד, ומאפשר צריכת חשמל נמוכה יחסית וכתוצאה מכך טווח נסיעה מוגדל, ומסייע לבידוד יעיל של רעשי רוח.
מרשים עוד יותר הוא תא הנוסעים, עם איכות חומרים גבוהה לרבות דיפוני עור, אלקנטרה ואלומיניום, ובורר הילוכים בעיצוב ג'ויסטיק עם תא שימושי תחתיו. הבחירה בהצבת מסכי המידע מזכירה את מרצדס עם לוח מחוונים ומסך מגע (בגודל "12.3 כל אחד) המוצבים בצמידות האחד לשני. מוזר שגם כאן ההגה אינו מתכוון למרחק וחבל שחלקו המרכזי עשוי פלסטיק מחוספס.
המושבים מציעים נוחות ותמיכה טובים בתא נוסעים שמזכיר בגודלו משפחתיות גדולות מודרניות, עם מרחב מחיה טוב לרגלי הנוסעים מאחור, הכם שמרחב הראש מוגבל. לרשות היושבים מאחור צמד שקעי USB נפרדים אך תא המטען צנוע יחסית ובשונה מחשמליות אחרות, אין תא מטען קדמי.
המנוע החשמלי של ה-S דומה בתפוקתו ובביצועים ל-GE3 הבסיסית כך שלא מדובר כאן באצנית מדופלמת. ניתן יהיה לבחור בעת הרכישה שני סוגי מצברים - 49.4 ו-58.8 קוט"ש - שיאפשרו טווח נסיעה של 410 או 510 ק"מ בתנאי מעבדה (NEDC), עם הפחתה מקובלת של כ-25% בעולם האמיתי (WLTP). כאן יש אפשרות לטעינה מהירה (100KW) וטוב שכך.
13 צפייה בגלריה
איון S
איון S
(צילום: ניר בן זקן)
ה-S הגדולה משמעותית מה-GE3 שוקלת - תודות למרכב אלומיניום - 1,575 ק"ג בלבד, ועובדה זאת מסייעת לה מבחינה דינמית, שכן היא טובה משמעותית מהאחות המיושנת הזולה והבסיסית ממנה. אחיזת הכביש גבוהה יותר ומערכת הבלימה טובה משמעותית. אל תצפו ליכולת של פורשה טייקן אבל האיכויות, לפחות מרושם ראשוני קצרצר, הן הקרובות ביותר לדגמים חשמליים של יצרניות מוכרות לנו. גם נוחות הנסיעה סבירה בסך הכל.

איון LX

13 צפייה בגלריה
איון LX
איון LX
(צילום: ניר בן זקן)
קטגוריה: רכב פנאי
מנוע, הנעה: 181 כ"ס, ו-30.7 קג"מ, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.9 שניות, 156 קמ"ש
קיבולת מצברים, טווח נסיעה: 70 קוט"ש, 503 ק"מ (NEDC)
בסיס גלגלים, נפח תא מטען: 292 ס"מ, אין נתון
מחיר משוער: 200 אלף שקל
ה-LX הוא הדגם הצעיר ביותר של GAC, ונחשף רק לפני כחצי שנה בתערוכת שנגחאי. בהתאם, העיצוב הוא המרשים ביותר בו פגשנו בביקור, עם מוטיבים מוכרים של רכב פנאי (למשל פסי גגון ומגני פלסטיק שחור סביב בתי הגלגל) במרכב דמוי-קופה בעל שמשה אחורית משתפלת בחדות לאחור. ידיות פתיחת הדלתות נשלפות חשמלית בדומה ליגואר I-פייס, ויש חיפויי חישוקים שמטרתם הפחתת מערבולות רוח והקטנת מקדם הגרר.
מבחינת מידות הוא ממוקם בין יגואר I-פייס לאודי e-טרון אבל הוא מעט גבוה מהם ומציע תנוחת נהיגה גבוהה ושולטת, עם שדה ראיה מצוין. עיצוב הפנים וסביבת הנהג דומים ל-S לרבות איכות חומרים מרשימה. כאן ההגה מתכוון סוף סוף גם למרחק ומאפשר כך תנוחת נהיגה טובה יותר. המושבים מצוינים עם אפשרות להארכת המושב, אבל לא אהבנו את בורר ההילוכים בצורת חוגה. מרחב המחיה לנוסעים מאחור טוב מאוד והמושב כולל אפשרות לשינוי זווית המסעד. תא המטען גדול ושימושי (אין נתון נפח רשמי) תודות לדלת חמישית עם מפתח רחב. כמו בשני הדגמים האחרים, אף הוא מכיל גלגל חלופי.
13 צפייה בגלריה
איון LX
איון LX
(צילום: ניר בן זקן)
כמו ה-S גם הוא מתבסס על מרכב אלומיניום המאפשר לו משקל עצמי נמוך ביחס לממדים - 1.9 טון להנעה קדמית, 2.2 טון לכפולה. זהו נתון זהה ליגואר I-פייס ונמוך ב-350 ק"ג מאודי e-טרון. נוחות הנסיעה כאן טובה עוד יותר מה-S, בעיקר תודות למתלה אחורי רב-חיבורי וניכר שהוא מתמודד טוב יותר מאחיו עם שינויי כיוון.
מלבד יחידת ההנעה הבסיסית הדומה ל-S בתפוקת המנוע החשמלי, תוצע גם גרסה בכירה המכונה שלא במפתיע 80D, בדומה לגרסאות קצה של טסלה. היא עושה שימוש בצמד מנועים חשמליים, אחורי וקדמי, כל אחד בהספק של 204 כ"ס.
13 צפייה בגלריה
איון LX
איון LX
(צילום: Linc Xuan)
לדברי היצרנית, הזינוק ל-100 קמ"ש יארך כך 3.9 שניות בלבד. גרסה זו מצוידת גם במצברים גדולים יותר (93 קוט"ש) המאפשרים טווח נסיעה מרשים של 650 ק"מ (NEDC).

סיכום

הביקור במפעל ובמטה החברה ונהיגת ההתרשמות הקצרצרה אפשרו לנו היכרות ראשונית וחלקית ממוצרי GAC הצפויים להגיע ארצה. החל ב-GE3 המיושן, מגושם וארכאי, ועד דגמים מודרניים יותר העושים רושם בשל לחלוטין לשיווק בישראל או שאר העולם. בין היתר קיבלנו הצצה נוספת לתעשית הרכב הסינית המודרנית והמסקנה אחת - הפער הטכנולוגי העצום ממנו סבלו לפני עשור או שניים כמעט ונעלם, במידה רבה תודות למהפיכת הרכב החשמלי שנטרלה את עיקר היתרון שמצוי היה בידי האירופאים. במילים אחרות - התחרות מתחילה מחדש, והאירופאים ייקחו אותה כעת הרבה יותר ברצינות.
13 צפייה בגלריה
איון
איון
(צילום: ניר בן זקן)
בהיעדר עדיין תקינה מערבית (אירופאית או אמריקאית), יוניון מוטורס תיאלץ לשווק כאן את הדגמים השונים על בסיס תקינה לסדרה מצומצמת המוגבלת ל-400 יחידות מכל דגם. GAC עוד לא התחייבה על ביצוע תקינה אירופאית, אבל מדינות נוספות שמביעות עניין (נורבגיה, פינלנד וצרפת) יאפשרו לבצע זאת ככל הנראה ב-2021. גם היצע הדגמים יורחב עד אז, לדברי היצרנית היא תציג שני דגמים חדשים בכל שנה. מלבד תג מחיר שמבטיחים שיהיה אטרקטיבי, היבואנית תנסה להפיג חלק מהחששות באמצעות הטבות, כמו למשל רכישת הרכב בחזרה עד חצי שנה מיום הקניה אם בעליו ירצה בכך, או אספקת רכב חלופי לחמישה ימים בשנה עבור נסיעות ארוכות מאלה של שגרת היומיום. נזדקק ליותר זמן נהיגה בתנאים מקומיים בכדי להתרשם בצורה מעמיקה יותר, אבל מרושם ראשוני נדמה שאחרי המהפכה היפנית עם סובארו בשנות השמונים והקוריאנים שכבשו את השוק בשנות האלפיים, הסינים הם הבאים בתור.
פורסם לראשונה: 22:08, 30.11.19