מתברר שהיו לקורונה גם השפעות חיוביות: בשנה האחרונה זינק השימוש באופניים בארץ ב-178%, הגידול השלישי בטיבו מבין 25 מדינות בהן מציעה מציע שירות המפות של גוגל (Google Maps) הנחיות למסלולי אופניים. רק בצרפת (256%+) ובספרד (247%+) גדל השימוש בשיעור גבוה יותר. בארגנטינה נרשם גידול של 156% ובאירלנד גידול של 99%. מפתיע לגלות כי בארבע מדינות נרשמה דווקא ירידה במידת העניין ברכיבה על אופניים. בדנמרק נרשמה ירידה של 11%, באוסטריה של 9%.
1 צפייה בגלריה
שדרות ירושלים ביפו נפתחו להולכי רגל ורוכבי אופניים
שדרות ירושלים ביפו נפתחו להולכי רגל ורוכבי אופניים
שדרות ירושלים ביפו נפתחו להולכי רגל ורוכבי אופניים
(צילום: אסף זגריזק)
עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2020 היו מסלולי אופניים ברחבי העולם ארוכים בכ-10% בממוצע מאורכם בשנת 2019. לפי הערכות, מדובר בהשפעה נוספת של מגפת הקורונה, שעודדה שימוש באופניים כאמצעי תחבורה ופנאי. הנתונים מבוססים על שיעור השימוש והמסלולים הנבחרים בידי רוכבי אופניים רגילים וחשמליים בתוכנת המפות של גוגל, כמו-גם רוכבי קורקינטים חשמליים.
שיאנית הגידול באורך המסלולים היא אירלנד, עם גידול ממוצע של 50% באורך מסלולי הרכיבה של המשתמשים לעומת אשתקד. במקום השני ספרד, עם גידול ממוצע של 31% באורך המסלולים ולאחר מכן פולין (12%). ישראל במקום הרביעי עם גידול של 13% באורך המסלולים. לאחר מכן שוודיה (12) ובריטניה (11%).
במהלך השנה האחרונה הוסיפו רשויות מקומיות ובראשן תל אביב שבילי אופניים יעודיים, חלקם על חשבון נתיבים למכוניות, כדי לעודד תושבים להשתמש בסביבת ביתם באופניים ולהשאיר את המכונית בבית. במקביל מאיצות עיריות את הפעלת שירות השכרת אופניים חשמליים עירוניים: ירושלים משיקה בימים אלה את הירופאן, בתל אביב משלבת תל אופן כלים חשמליים לרשת שלה, ושירות דומה יושק בקרוב גם בהרצליה.
גוגל מפרסמת את הנתונים לרגל יום האופניים הבין לאומי שיצויין מחר (חמישי), יוזמה של האו"ם שנועדה לעודד תחבורה נקייה, בריאה ומפחיתת עומסי תנועה.