בזמן שממשלות ברחבי העולם קוראות לאזרחיהן להגביר בימי הקורונה את השימוש באופניים כתחליף לתחבורה הציבורית, ומעבירות תקציבים מיוחדים לסלילת שבילי אופניים, בישראל מעדיפים לחלק לרוכבים דו"חות. התוצאה: צפיפות בכבישים ובאוטובוסים.
1 צפייה בגלריה
עיריית תל אביב אישרה פרוייקט נרחב להכפלת שבילי האופניים בעיר בתוך חמש שנים
עיריית תל אביב אישרה פרוייקט נרחב להכפלת שבילי האופניים בעיר בתוך חמש שנים
עיריית תל אביב אישרה פרוייקט נרחב להכפלת שבילי האופניים בעיר בתוך חמש שנים
(צילום: נועה גוטמן)
נתונים חדשים שמפרסמת גוגל מגלים עד כמה התרחב בחודשים האחרונים הפער בהיקפי השימוש באופניים בין ישראל לשאר העולם. לפי נתוני גוגל מפות, שמציעה בין היתר מסלולי נסיעה ייעודיים לאופניים, מאז פברואר 2020 זינקו ברחבי העולם הבקשות לקבלת מסלולי אופניים ב-69% בממוצע, והגיעו ביוני לשיא של כל הזמנים. בפינלנד חל זינוק של 303%, בפולין 280%, בקנדה 248%, בנורווגיה 228% ובגרמניה נרשם גידול של 175%. אצלנו? למרות שישראל היא אחת מ-30 מדינות בעולם שבשטחן מוצע השירות, הגידול שנרשם הוא בשיעור של 20% בלבד.
גוגל מפרסמת גם נתונים על ערים ברחבי העולם. בתל אביב, שנחשבת בעיני רבים לבירת האופניים של ישראל, נרשמה עלייה של 23% במדוושים, מעט יותר מנתון הגידול הארצי הצנוע. במונטריאול שבקנדה לעומת זאת נרשם גידול של 456%, בהלסינקי 383% ובוורשה 334%. אגב, חמש מ-10 הערים עם הגידול הגבוה ביותר הן קנדיות: מונטריאול, אוטווה, אדמונטון, טורונטו וקלגרי. גם ערים מרכזיות נוספות בעולם הציגו גידול משמעותי. ניו יורק (106%) למשל, ברלין (171%) ופריז (72%). בברצלונה נרשם גידול של 24% בלבד, בדומה לתל אביב.
סעיף אחד שבו כן נרשם גידול משמעותי בארץ ומרמז על גידול בשימוש באופניים, הוא בחיפוש אחרי חנויות לתיקון אופניים. בדיקה ב-Google Trends מגלה כי העניין העולמי אחר המונח "תיקון אופניים בקרבת מקום" הגיע החודש לשיא של כל הזמנים, זינוק של יותר מ-100% לעומת השנה שעברה.
בישראל, לפי גוגל, החיפוש אחר "תיקון אופניים" מגיע לשיאו מדי שנה בספטמבר-אוקטובר, לקראת יום כיפור. השנה, באופן יוצא דופן, הגיע החיפוש אחר תיקון אופניים לרמות גבוהות דומות גם במאי 2020, עם היציאה מהסגר באפריל. גוגל החלה השבוע להציג במפות מיקומי תחנות עגינה של אופניים שיתופיים, כולל מספר הזוגות הזמינים, שירות שעדיין לא מוצע בארץ.
חלק מהסיבות לפערים בין המדינות מוסבר בתשתיות אופניים. בעוד שבעולם השיקו ערים רבות שבילי אופניים טקטיים, המסומנים במהירות על גבי כבישים קיימים ללא צורך בעבודות תשתית איטיות ויקרות, בישראל הושקו (מעט) שבילים כאלה רק בתל אביב. תוכנית שבילי האופניים המקשרת את ערי גוש דן, האופנידן, שהוכרזה בידי ישראל כץ כשר תחבורה עוד ב-2015 תחת הכינוי "אוטוסטרדת אופניים" עם הבטחה ל-150 ק"מ בתוך שלוש שנים, עשויה להיות מוכנה רק ב-2022 ולאורך כ-100 ק"מ.
"בישראל מתייחסים לרוכבי האופניים כבעיה, לא כפתרון", אומר יותם אביזוהר, מנכ"ל "ישראל בשביל אופניים". לדבריו, "השיח של הרשויות עוסק רק ברוכבים שמסכנים הולכי רגל, ולא באופניים כפתרון תחבורתי וסביבתי. יש הרבה אכיפה נגד רוכבים, לא נגד נהגים שמסכנים אותם. המחסור בתשתיות רכיבה בטוחות לא מעודד רוכבים לרדת לכביש. גם כשיש שבילים הם נקטעים במפתיע, ללא פתרונות לרכיבה בצמתים. כשיש תשתיות אנשים משתמשים בהן. רואים את זה בשבילים הטקטיים החדשים בת"א, שאינם שוממים".