חברות הליסינג הן המדד הטוב ביותר למצבו של שוק המשומשות, כמי שמוכרות יחד בכל שנה כ-100 אלף מכוניות מיד ראשונה ו-0 ק"מ. ואת 2020 הן מסיימות טוב יותר מהתחזיות שנראו בחודש מרץ, כשהקורונה הגיעה לארץ.
11 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה אומרים בליסינג?

"הקורונה חשפה את מצב התחבורה הציבורית ואת הקושי של הציבור לבנות עליה", מסביר אייל גור, מנכ"ל שלמה אחזקות ושלמה סיקסט. "בנוסף, ההכנסה הפנויה של חלק גדול מהציבור גדלה, מי שלא איבד את עבודתו, כי אי אפשר היה לנסוע לחו"ל, המסעדות והקניונים היו סגורים רוב הזמן, וחלק מהציבור אף הסיט את הכסף שלא הוציא על משכנתאות שהוקפאו, לצריכה.
"מגרשי המכירה למכוניות מיד ראשונה הולכים ומתרוקנים בגלל הביקוש. יש גם חברות עסקיות שדחו את חידוש הצי לשנה הבאה, אבל מינואר המלאי במגרשים יתחדש בקצב מוגבר. יש לנו יותר מכוניות מהליסינג הפרטי שחוזרות עם קילומטראז' של 30-20 אלף ק"מ אחרי שלוש שנים, ונחטפות".
אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר, אומר שהקורונה הוכיחה שוב שבשעת משבר הציבור פונה לשוק המשומשות. "גם מי שפוטר ונאלץ להחזיר את הרכב לא יכול להישאר בלי אוטו ליד הבית, בטח בתקופה שבה אנשים חוששים לנסוע בתחבורה ציבורית. ויש גם חברות, כמו בתחום הקמעונאות, שהקורונה עשתה טוב לעסקים שלהן, הן שכרו עובדים נוספים והגדילו את צי הליסינג.
"כחברה מדווחת אפשר לראות שהרווחנו כמו בשנה שעברה. אנחנו מפעילים מחלקת אפטר-סיילס ייחודית ששומרת על קשר עם לקוחות שרוכשים מאיתנו רכב מיד ראשונה, ורבים רוכשים אצלנו גם את הרכב הבא. 2021 תהיה לדעתי שנה חזקה יותר, אבל קשה באמת להעריך בעידן הסגרים".
שי דהן, מנכ"ל אלדן, אומר כי "התחזיות השחורות שלקוחות הליסינג יחזירו מכוניות בהיקפים גדולים, לא התממשו. גם לא היה לנו קושי לממש רכבים למכירה שכן שוק המשומשות התנהג כמו בכל משבר והתחזק מאוד ולצד זאת, הרווחיות שלנו ממכירת רכב מיד ראשונה גדלה לאור הביקושים.
"בתחילת המשבר בחרנו שלא להצטייד ברכבים חדשים עבור מכירות ה-0 ק"מ והארכנו עסקאות ללקוחות ליסינג שביקשו. פיתחנו גם אפשרויות למכירה טלפונית, והמשכנו את האפשרות לקבלת רכב הביתה לחמישה ימים. מי שמחליט בכל זאת להחזיר מחוייב ב-100 שקלים סמליים על כל יום שימוש, אבל זה כמעט לא קורה".
שי הרשקוביץ', מנכ"ל ליסקאר, המתמחה בשוק העסקי, אומר ש"גם שוק המסחריות המשומשות לא נפגע מהמשבר. יש לקוחות שהעדיפו הפעם לחסוך ולקחת רכב מיד ראשונה. אבל הרוב הגדול שמר על הרכב הקיים. יש לנו הרבה לקוחות שיש להם רכב אחד או שניים בעסק, וגם בזמן של ירידה בהכנסות הם לא יכולים לוותר עליהם. אלה המכוניות שמסיעות את הסחורה ואת הטכנאים. המדינה ממש לא סייעה לעסקים הקטנים, אבל הרבה מהם גילו יצירתיות כדי להמשיך לפעול ולהתפרנס".
שגיב מגר, מנכ"ל טריידמוביל, אומר כי "בניגוד לציפיות כל קטגוריות השוק נותרו מבוקשות. זה לא שבגלל המשבר אנשים חיפשו רק מכוניות קטנות או זולות. זה הזמן שרבים מעדיפים להתפנק בג'יפון, או ברכבי פאר, עוד שוק שלא נפגע. בסוף, למרות התחזיות השחורות, שרדנו יפה את השנה. אם היה מי שחשש מהיכולת למכור רכב משומש במגרשים, הוא התחלף במאמץ לחדש את המלאי ולהביא עוד מכוניות ללקוחות".
שרון גילר, מאתר מכירת הרכב peeps.co.il, אומר כי "כל שוק המשומשות חזק בחודשים האחרונים, אנחנו רואים ביקוש גדול יותר יותר למכוניות במחיר של עד 40 אלף שקל. מכל הסוגים, אבל האזור הזה חם יותר, מבטא יכולות רכישה, או את הסכום שצרכנים רבים מוכנים להוציא".

ומה מומלץ לרכוש?

יצוין כי גם מדינת ישראל סימנה רף דומה, 41.3 אלף שקל, כרף המחיר למכונית משומשת זולה, נגישה והגיונית. ביטוח לאומי קבע כי מי שמחזיק מכונית בשווי גבוה יותר צפוי להפסיד קצבאות כמו הבטחת הכנסה. מי שמחזיק משומשת זולה יותר, יקבל אותה אם התדרדר מצבו הכלכלי. גם המדינה מכירה בכך שקשה לקיים משפחה ולהתפרנס ללא רכב בבית.
אז הלכנו עם הרף שקבעה המדינה ואיתרנו 10 דגמי יד שנייה שעומדים במגבלת המחיר. נצמדנו למחירון לוי יצחק שלפיו תבדוק המדינה את שווי המכונית שתקנו אם תבקשו ממנה קצבה, אך משום שמחירי השוק נמוכים יותר, לעתים ב-25-30 אחוז. תוכלו באותו מחיר לרכוש מכונית חדשה יותר, או להוציא פחות.
אנחנו מזהירים מראש: אין כאן חוויות נהיגה גדולות, אבל כולן זולות יחסית לרכישה וביטוח, אמינות יחסית וחסכוניות, מכונית שתפורות למי שמחפש לשמור על חופש תנועה לעצמו ולמשפחה גם בתקופה של משבר כלכלי והידוק חגורה. והנה הן:
אופל קורסה, מודל 2015, מנוע 1.4 ליטר, 90 כ"ס אוטומטית (35 אלף שקל): סופר-מיני גרמנית איכותית ומרווחת יחסית, ללא המנועים ותיבות ההילוכים המותחכמות אך המועדות יותר לתקלות בדגמי קבוצת פולקסווגן.
11 צפייה בגלריה
אופל קורסה
אופל קורסה
אופל קורסה
(צילום: ניר בן זקן)
יונדאי i10 מודל 2015-2016, מנועי 1.0-1.25 ליטר (66-87 כ"ס), אוטומטית (38 אלף שקל): מיני אוטומטית פשוטה ויעילה, עם תא נוסעים נעים, ומרווח טוב יחסית לקבוצה, זולה יותר מקיה פיקנטו הזהה לה מכאנית.
11 צפייה בגלריה
יונדאי i10
יונדאי i10
יונדאי i10
(צילום: אודי עציון)
סוזוקי סלריו מודל 2018, עם מנוע 1.0 ליטר (68 כ"ס), גיר רובוטי חד-מצמדי (35 אלף שקל): אמנם עם גיר רובוטי מעט קופצני בפעילותו, אבל אין עוד אוטומטית כזאת עם צריכת דלק אמיתית של 16-17 ק"מ, ומרווח כמעט של סופר-מיני. יש גרסה ידנית עדיפה למי שלא חושש להשתמש גם ברגל שמאל, וזולה יותר.
11 צפייה בגלריה
סוזוקי סלריו
סוזוקי סלריו
סוזוקי סלריו
(צילום: יח"צ)
סוזוקי באלנו מודל 2017, 1.2 ליטר (90 כ"ס), ידנית, 37 אלף שקל: סופר-מיני מרווחת וחסכונית, שאם תסכימו לוותר על גיר אוטומטי שעולה 20 אלף שקל יותר ולהסתפק בידני, תוכלו לקבל מכונית כמעט חדשה במחיר נמוך .
11 צפייה בגלריה
סוזוקי באלנו
סוזוקי באלנו
סוזוקי באלנו
(צילום: אודי עציון)
קיה ריו מודל 2014, מנוע 1.4 ליטר (109 כ"ס), אוטומטית (39 אלף שקל): סופר-מיני מרווחת יחסית עם חמש או ארבע דלתות שתשרת גם משפחה קטנה. ביצועים עצלים, צריכת הדלק לא מרשימה. גם כאן יש אופציה ידנית זולה וחסכונית משמעותית. יש גם דגמי דיזל חסכוניים, אבל בגיל הזה הם כבר יהיו עתירי קילומטראז' ועם פוטנציאל לתקלות בלאי יקרות שיאכלו את כל החיסכון בצריכת הדלק.
11 צפייה בגלריה
קיה ריו
קיה ריו
קיה ריו
(צילום: רונן טופלברג)
יונדאי i20 מודל 2014, מנוע 1.4 ליטר (100 כ"ס), אוטומטית (41.3 אלף שקל): תאומה של הריו, פחות נאה אבל קלה יותר, מה שמשפר את הביצועים ואת צריכת הדלק. מנגד אין אופציה לגרסת סדאן עם תא מטען מוגדל. ואת יתרונות האופציה הידנית שקיימת גם כאן, כבר הבנתם בטח.
11 צפייה בגלריה
יונדאי i20
יונדאי i20
יונדאי i20
( צילום: יח"צ )
מיצובישי אטראז', מודל 2016, מנוע 1.2 ליטר (80 כ"ס), גיר רציף, 40 אלף שקל: ראויה לכל הקיתונות שחטפה על העיצוב והנסיעה הרועשת. אבל תא המטען גדול וקולט בקלות עגלות וקניות, צריכת דלק נמוכה, ועלויות האחזקה והביטוח זולות.
11 צפייה בגלריה
מיצובישי אטראז
מיצובישי אטראז
מיצובישי אטראז'
(צילום: אודי עציון)
מיצובישי ספייס סטאר מודל 2016, מנוע 1.2 ליטר (80 כ"ס), גיר רציף, 37 אלף שקל: זהה מכאנית לאטראז', אך קצרה יותר, עם תא מטען של מכונית קטנה ופחות מרווחת מאחור. משמרת את יתרונות האטראז', בלי הכיעור.
11 צפייה בגלריה
מיצובישי ספייס סטאר
מיצובישי ספייס סטאר
מיצובישי ספייס סטאר
(צילום: יח"צ)
סקודה ראפיד מודל 2015, מנוע 1.2 ליטר (90 כ"ס), גיר רובוטי כפול-מצמדים (41.3 אלף שקל): משפחתית חסכונית, מנוע טורבו עם ביצועים טובים, ותא מטען ענק ושימושי. אוקטביה מוקטנת ומוזלת. נוחות הנסיעה כאן טובה מזו של הראפידים הראשונים שהגיעו לארץ.
11 צפייה בגלריה
סקודה ראפיד
סקודה ראפיד
סקודה ראפיד
(צילום: יח"צ)
פיג'ו 301, מודל 2016, מנוע 1.6 ליטר (115 כ"ס), אוטומטית, 39 אלף שקל: משפחתית שנבנתה מראש לעלויות אחזקה זולות. נוחות נסיעה טובה ומרווח רגליים טוב במושב האחורי. מנוע פשוט ואמין, גיר אוטומטי עם שישה הילוכים.
11 צפייה בגלריה
פיג'ו 301
פיג'ו 301
פיג'ו 301
(צילום: אודי עציון)
פורסם לראשונה: 07:43, 18.12.20