כשיבואנית הרכב לובינסקי החליטה להרחיב את היצע דגמי מותג MG הסיני אותו היא משווקת עם ה-ZS EV, נתפסו בידה שתי ציפורים בבת אחת - גם רכב כל-חשמלי שנמצא במרכז העניין הציבורי כיום על יתרונותיו וחסרונותיו, גם הרכב הנחשק ביותר בשוק הרכב הישראלי כיום - פנאי-קומפקטי. כדי להפוך את העסקה למעניינת עוד יותר עבור הלקוח, הוצמד לו תג-מחיר של 140 אלף שקלים, נמוך בכ-15% ממשפחתיות חשמליות מתחרות כמו יונדאי איוניק וניסאן ליף.
הגרסה החשמלית ל-ZS המוכר לנו כוללת בנוסף אבזור עשיר ומערכות בטיחות מתקדמות שלא הוצעו בדגמי המותג עד עתה, וביצועיו טובים יותר. ואכן, על הנייר נראה הרכב החשמלי-סיני כעסקה משובחת. נותר לנו רק לנהוג בו ולוודא שאכן כך.
מה שונה: למעט סבכה קדמית אטומה עם פתח לשקע החשמל (והעלמת פתח התדלוק), הסרת פנסי ערפל קדמיים לטובת מקדם גרר משופר, חישוקים שונים וגוון מרכב ייחודי, המראה נותר זהה ואינו חושף את חסרונו של מנוע בעירה פנימית מזהם.
בתא הנוסעים זה כבר יותר ברור. לוח המחוונים שונה וכולל תצוגת נתונים צבעונית, יש חוגה לבחירת התנועה (לפנים-אחור-חניה), בורר מצבי נהיגה (חסכוני, רגיל וספורט), קביעת עוצמת מערכת אגירת האנרגיה ובלם יד חשמלי. יש גם מערכות בטיחות מתקדמות לרבות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים, התראת ערנות נהג ובגרסת המבחן הבכירה גם התראה על שטח מת (כולל תנועה חוצה מאחור), בעוד הנוסעים מאחור זוכים כעת לשקע USB נפרד.
המנוע החשמלי מחובר ישירות לגלגלים הקדמיים ומפיק 143 כ"ס (32 כ"ס יותר מגרסת הבנזין) בעוד שנתון המומנט - 36.4 קג"מ - כפול וזמין כבמנועי חשמל מרגע הדריכה על הדוושה. בחירה במצב 'ספורט' מייצרת זינוק ראשוני נמרץ (3.1 שניות ל-50 קמ"ש), עם סחרור גלגלים עד מהירות של 70 קמ"ש. ל-100 קמ"ש הוא יגיע ב-8.2 שניות, קיצוץ דרמטי של 4.2 שניות לעומת גרסת הבנזין. כל זאת למרות תוספת של 340 ק"ג - משקל הסוללות פחות חסכון במשקל מנוע הבנזין. כדאי לציין כי תחושת התאוצה אינה פוחתת עד למהירות תלת ספרתית, שם התאוצה מתמתנת. ועדיין נראה כי זו יחידה נמרצת יחסית למתחרותיה הישירות, בעיקר בתאוצות ביניים המדמות עקיפה.
מערכת אגירת אנרגיה מאפשרת בחירה בין שלוש רמות 'בלימת מנוע', למעשה החזרת אנרגיה לסוללה וטעינתה תוך כדי נסיעה. שימושי מאוד במכוניות חשמליות לא רק לצורך הארכת הטווח, אלא גם סיוע בהפחתת השימוש בבלמים. ללא ספק יעיל יותר מהמתחרות שאינן מציעות מצבים שונים המאפשרים נסיעה חלקה יותר. חבל רק שתפעול המערכת וקביעת מידת ההאטה אינו נשלט על-ידי מנופים נוחים מאחורי ההגה, אלא באמצעות מתג זעיר בין המושבים.
מצברי ליתיום-יון בקיבולת 45.6 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה רשמי של 263 ק"מ בין טעינות, נתון שבנסיעת המבחן נראה כניתן להשגה בנהיגה סבירה. טעינה מעמדה מנוהלת תארך כ-7 שעות, אבל יש אפשרות לשימוש בעמדת טעינה מהירה שתאפשר 80% נפח סוללה בחצי שעה.
המשקל העודף של הגרסה החשמלית הגרסה החשמלית חייב הקשחת מתלים וכפועל יוצא לא ניתן להעלים את הפגיעה בנוחות במהירות נמוכה. גם במהירות גבוהה יותר הם מתקשים לרסן את המרכב ומייצרים תנודות מיותרות בכביש משובש.
בדומה לחשמליות וותיקות המבוססות על דגמי בנזין ולא כאלה שנבנו במקור לשם כך, גם כאן היכולת הדינמית אינה הצד החזק. גם בנהיגה רגילה ובעיקר בתמרוני חירום בהם עשויים נהגי ה-MG לפגוש, מציגה הגרסה החשמלית זוויות גלגול מודגשות עם אובדן אחיזה מפתיע ומוקדם מהצפוי של החלק האחורי. הסיבה להפתעה: תגובה איטית יחסית של מערכת בקרת היציבות.
מערך הבלמים מציע דוושה עם מעבר חד (מדי) בין בלימה רגנטיבית להאטה באמצעות הרפידות והדיסקים, בעוד בידוד הרעשים מרשים במיוחד.
מה דומה: המידות נותרו זהות לגרסה הרגילה ומיקום המצברים מאפשר מרחב מחיה זהה לגרסת הבנזין. כמו בגרסה הרגילה, גם כאן לא ברור לנו מדוע נעדר הספסל האחורי תמיכת ראש לנוסע במרכז. במידה דומה, מפתיע חסרונם של פתחי מיזוג מאחור - מפרטי האבזור היותר נחוצים בקיץ ישראלי. נפח תא המטען נותר זהה (448 ליטר) אך כעת הוא אינו כולל גלגל חלופי. במקום יש בו תאי אחסון לשני כבלים לטעינה, אחד לעמדה ייעודית והשני לשקע ביתי.
בדומה לגרסה הרגילה, גם כאן נתקלנו באיכות חומרים ורמת הרכבה גבוהים משמעותית מזו שהורגלנו לה בדגמים ארכאיים של המותג, כזו שפחות או יותר מיישרת קו עם תוצרת יפן וקוריאה. לעומת אלה, תפעול מסך המגע פחות משכנע ומתגי בקרת האקלים ממוקמים נמוך מדי. המושבים נוחים ותומכים באופן ראוי, אבל בדומה ללא מעט מכוניות סיניות, אפילו המודרניות שבהן, גלגל ההגה אופקי מדי לטעמנו, נטול כיוון למרחק ומקשה על סידור תנוחת נהיגה טובה.
כמו גרסת הבנזין, גם ה-MG החשמלי משווק בשתי רמות גימור. בסיסית (139 אלף שקל) הכוללת מסך מגע בגודל "8 עם צימוד Apple CarPlay, מפתח חכם, חיישני חניה אחוריים וחישוקי "16 קלים, או בכירה היקרה ב-2,000 שקלים ומוסיפה מצלמת נסיעה לאחור, ריפודים דמויי עור, חימום למושבים הקדמיים וכיוון חשמלי למושב נהג, מראות מתקפלות חשמלית, חישוקי "17 קלים וחלון גג (שאינו אוטם חדירת קרני שמש).
סיכום: MG ZS EV מסמן "V" גדול על כמה סעיפים מאוד חשובים לרוכש הרכב הישראלי. חשוב מכל, הוא נמכר במחיר אטרקטיבי יחסית למתחריו. שנית, הוא רכב פנאי שנראה טוב, עם תא נוסעים משפחתי-שימושי, אבזור עשיר, מערכות בטיחות מתקדמות ואפילו ביצועים טובים ביחס לקטגוריה. מאידך, הוא סובל - כמו אחיו ה"רגילים" מאיכות נסיעה, נוחות ויכולת דינמית בינוניות. בנוסף, טווח הנסיעה אינו מרשים ביחס למקובל כיום, אם כי אפשרות השימוש בעמדת טעינה מהירה עשוי לנטרל חלק מחרדת הטווח.
האם לובינסקי תצליח לשכנע אלפי לקוחות לבחור בו? לא בטוח, ותלוי לא במעט בתחרות שתלך ותגדל כבר בשבועות הקרובים - אפילו מסין עצמה. כן בטוח שהוא מאפשר כבר עכשיו התחברות לטרנד החשמלי עם מוצר ראוי מבחינות רבות, ויהיו (לפחות) מאות לקוחות שיכירו בכך.
- מנוע: חשמלי
- מצבר: ליתיום-יון 45.6 קוט"ש
- הספק / מומנט: 143 כ"ס / 36.4 קג"מ
- הנעה: קדמית
- אורך: 431.4 ס"מ
- רוחב: 180.9 ס"מ
- גובה: 164.4 ס"מ
- בסיס גלגלים: 257.9 ס"מ
- משקל: 1,607 ק"ג
- נפח תא מטען: 448 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 8.2 שניות
- מהירות מרבית: 140 קמ"ש
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
- מחיר רכב מבחן (בסיס): 141 אלף שקל (139 אלף שקל)
פורסם לראשונה: 18:27, 01.12.19