סביר להניח שאודי S3 אינה כוכבת קבע בחלומות מוטוריים של טהרני נהיגה. מצד שני, היא אחד מהדגמים הפופלאריים בקטגוריה ואף גרמה למתחרות הישירות, ב.מ.וו ומרצדס, להעתיק את המתכון. והוא פשוט יחסית, המתכון הזה. קח רכב משפחתי קומפקטי יוקרתי, למשל אודי A3, והשתל בו מנוע חזק. לא חזק מדי, כדי להשאיר מקום לגרסת קצה מטורפת, אבל חזק מספיק כמו ב-S3 הראשונה שהגיחה לאוויר העולם לפני יותר משני עשורים. עם מנוע מגולף GTI ותוספת של הנעה כפולה-קבועה מבית אודי.
4 צפייה בגלריה
אודי S3
אודי S3
(צילום: ניר בן זקן)
והנה אנחנו כאן, עם דור רביעי למתכון המוצלח שמבטיח שיפור מכל בחינה. וגם התייקר ב-10%, וזה הרבה מאוד כסף. שווה?
סיכום: אודי S3 השתפרה במגוון תחומים, אף שנראה כי השינוי לעומת הדור הקודם מינימלי. ולכן היא אפילו טובה יותר מבעבר כמשפחתית עם יכולת שאיבת כבישים מפותלים במאמץ מינימלי. אבל שוב יש לנו ביקורת על בחירות משונות של היבואנית.
ברכב המבחן למשל הותקנה במערכת שמע אופציונאלית (משובחת) של Bang&Olufsen. מצוין למי שאוהב להקשיב למוזיקה באיכות יוצאת דופן בזמן נהיגה. אלא שהיא תוספת שעולה בדיוק כמו בולמי זעזועים אדפטיביים, שהיו משפרים דרמטית את נוחות הנסיעה הבינונית מינוס על כבישי ישראל, בעיקר בשימוש יומיומי בית-עבודה-בית.
על כך יש להוסיף תג-מחיר של 370 אלף שקל. אם היה מדובר במכונית קצה למשוגעים בלבד, ניחא. המכונית הזו אמורה להיות משפחתית לוהטת וככזו, היא לא מצדיקה פרמיה עצומה כזו על-פני פולקסווגן גולף GTI למשל שתנחת כאן בקרוב. ואם לחזור לשאלת הפתיחה: האם היא שווה את הסכום? רק אם אתם מתעקשים על הסמל.
איך נראית: ה-S3 דומה ל-A3 הרגילה שמשמשת לה בסיס ולטעמנו זה לגמרי חיובי. עם מראה סולידי יחסית שמתקלקל רק מאחור עם רביעיית מפלטים שנראית כאילו הותקנה באזור התעשייה של חולון.
4 צפייה בגלריה
אודי S3
אודי S3
(צילום: ניר בן זקן)
גם תא הנוסעים דומה לדגם הרגיל, וזה מעט פחות לטעמנו. או קיי, יש הגה שטוח בחלקו התחתון ומושבים שמציעים תמיכה טובה יותר (אבל לא מושלמת) ודיפוני אלקנטרה, אבל לא הרבה מעבר. כמו בדגם הרגיל שמחירו כמעט מחצית, יש מסך מגע גדול ("10.1) ואיכותי ולוח מחוונים דיגיטאלי (גדול יותר, "12.3) עם תצוגה משתנה כולל של נתוני "אקשן". כמו ב-A3 הרגילה, גם כאן איכות החומרים לא אחידה, עם פלסטיק קשיח ומחוספס המוכר מדגמי סופר-מיני בקונצרן - שעולים שליש - בחלק מהמקומות.
ה-S3 שומרת על מידות דומות לדגם היוצא. מרחב המחיה ליושבים מאחור נותר ללא שינוי ומאפשר לשני מבוגרים (עד 1.75 מטר) לשבת בנוחות יחסית. מפתיע לגלות שגם בגרסה סופר יקרה זו, אין שקעי USB ליושבים מאחור. תא המטען לא רק הצטמצם ביחס לדגם היוצא (325 ליטר, 15-), באופן תמוה הוא אפילו קטן מזה שב-A1.
רשימת האבזור מאכזבת ביחס לתג המחיר שכן למעט כיוון חשמלי למושב הנהג, היא דומה לזו של משפחתיות קומפקטיות שעולות מחצית. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
4 צפייה בגלריה
אודי S3
אודי S3
(צילום: ניר בן זקן)
איך נוסע: המנוע עבר בירושה מה-S3 היוצאת, 2.0 ליטר טורבו בנזין שמשמש דגמים שונים של הקונצרן. הוא מפיק 310 כ"ס (10+) ומשודך לאותה תיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד והנעה כפולה קבועה. אלה מאפשרים זינוק ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות (עשירית יותר מבעבר). כצפוי, יש מספיק כוח מנוע כמעט בכל מצב שתעלו בדעתכם אך צליל המנוע נשמע הרבה פחות דרמטי מבעבר, פועל יוצא של תקנות זיהום אוויר מחמירות. אלה חדשות לא ממש טובות לרישיון הנהיגה שלכם.
תיבת ההילוכים חלקה ונעימה בנהיגה עירונית, אבל מעט איטית כשהיא נדרשת להוריד הילוך לצורך עקיפה. צריכת הדלק הממוצעת במבחן הייתה סבירה - 9 ק"מ לליטר.
מתלי ה-S3 קשיחים מ-A3 רגילה, המרכב נמוך ב-1.5 ס"מ ומפסק הסרנים רחב בכסנטימטר בהשוואה ל-S3 היוצאת. אודי גם ביצעה שינויים במערכת ההנעה הכפולה שמגיבה מהר מבעבר, בין היתר הודות למחשב ניהול חדש ומהיר יותר לכלל המערכות. השיפור המרכזי הוא בתחושה, והנהג לא מרגיש כמו עוד חיישן המעביר מידע למחשב הרכב כמו בדגם היוצא.
ההגה חד, מדויק ומהיר (שני סיבובים מקצה לקצה) והמרכב מגיב היטב עם העברות משקל צפויות וטבעיות, שלא היו בעבר. זה מאפשר לדחוק אותה למגבלות ביותר ביטחון, גם בזכות רביעיית פירלי P-זירו סופר-דביקים. מערכת הבלימה טובה (דיסקים במידות 310-340 מ"מ לפנים-אחור), אבל היינו מצפים לעמידות טובה יותר בפני דעיכה.
4 צפייה בגלריה
אודי S3
אודי S3
(צילום: ניר בן זקן)
הוויתור על בולמי זעזועים אדפטיביים שמאפשרים קשיחות משתנה, ועושים נפלאות בדגמים ספורטיביים של סיאט או סקודה, פוגע ישירות בנוחות הנסיעה. אספלט פחות ממושלם הופך את החוויה למפוקפקת באופן שגורם לנו להפציר בכל מי שירכוש - אל תתפשרו על התוספת.
  • מנוע: 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 310 כ"ס ב-6,500 סל"ד
  • מומנט: 40.8 קג"מ ב-2,000 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה כפולה
  • אורך: 435.1 ס"מ
  • רוחב: 181.6 ס"מ
  • גובה: 143.8 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 263 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,575 ק"ג
  • נפח תא מטען: 325 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.8 שניות, 250 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 12.2 ק"מ לליטר, 183 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 370 אלף שקל