בדיוק לפני חצי שנה חשפנו במוסף הרכב כי באבל דן, שירות המיניבוסים לפי הזמנה של דן ו־VIA, עומד לעבור לשיטת תמחור חדשה: הוזלת הנסיעות הקצרות וייקור הנסיעות הארוכות. שנת הקורונה עיכבה גם את המהלך הזה, ולפני כשבועיים נכנס השינוי סוף סוף לתוקף.
תעריפי הנסיעה יקבעו מעתה לפי מרחק, ויהיו אחידים לאורך כל שעות היום. כלומר, תעריף הנסיעה יעמוד על 10 שקלים ל־2 הק"מ הראשונים, וכל ק"מ נוסף יעלה שקל נוסף עד לתקרה של 18 שקל. כך למשל, נסיעה משדרות בן־גוריון בת"א לבורסה ברמת־גן תעלה 11 שקל בלבד.
עד כה חויבו נוסעי באבל בתשלום של 15 שקל לנסיעה בשעות השיא, בין השעות 09:30-06:30 ובין 18:30-15:00 ובתשלום של 10 שקלים לנסיעה בשאר שעות הפעילות. החודש בוטל החיוב הנוסף בשעות השיא, אך נסיעות לא קצרות בשעות השפל התייקרו: מי ששילם עד כה רק 10 שקלים, ישלם כעת 18 שקל. במקביל יורחבו שעות הפעילות עד חצות, וימי בחמישי עד 01:00.
"שינוי התעריפים יוזיל את הנסיעות הקצרות בבאבל, ואני מעריך שיגדיל את מספר הנוסעים שלנו", מסביר איתי רוגטקה, מנהל שירות באבל דן. "נסיעה ממרכז תל־אביב לאיזור הבורסה למשל, תהיה עכשיו זולה וכדאית יותר בשעות השיא".
נפגעו פחות בקורונה
במקביל, כחלק מהליך החזרה לשגרה של המשק ועם שובם של עומסי התנועה, הסתיימה הרחבת השירות למזרח רמת־גן ובית החולים שיבא, בת־ים, פתח תקווה וחולון. ממארס חזר השירות לאזור ההפעלה המקורי שלו, בתל־אביב, בגבעתיים ובאזורי הפעילות המקוריים בהם פעל ברמת־גן עד לסגר האחרון. מעתה הוא יכסה בקביעות את אזור צפון יפו, מוקד ביקוש למבלים רבים, ובשיגרה, גם לתיירים.
שירות באבל דן היה שירות התחבורה הציבורית שנפגע הכי פחות בשנת הקורונה, עם ירידה של כ־20% במספר הנוסעים היומי, מלבד בסגר הראשון, לעומת ירידה של 40%־60% באוטובוסים וברכבות. בחודש שעבר נרשם שיא יומי של 5,750 נוסעים. רף הכדאיות שקבעו בעבר משרדי התחבורה והאוצר להפעלת השירות, הכולל 100 מיניבוסים, היה 4,500 נוסעים ביום.
"בסגר הראשון המשכנו לפעול לבקשת משרד התחבורה ואף הגדלנו את אזור הפעילות תוך ניצול הירידה בתנועה בכבישים, מה שהגדיל את המהירות הממוצעת שלנו ואפשר לנו לכסות עם אותו צי שטח גדול יותר, אבל מספר הנוסעים ירד בחדות ל־500 ביום, ונאלצנו להוציא נהגים רבים לחל"ת", אומר רוגטקה. "אבל מאז החזרה מהסגר הראשון מספר הנוסעים מטפס בחזרה, החזרנו את כל הנהגים לעבודה, ורוב הזמן הסענו מעל 4,000 נוסעים ביום".
בבאבל מצפים לעבור בקרוב את רף 6,000 הנוסעים. "קיבלנו הרבה אהדה מהנוסעים בימי הקורונה, כשירות שבו קל לשלוט במספר הנוסעים ובניקיון בכל מיניבוס, או כי הגבלת מספר הנוסעים מ־10 ל־5 ובהמשך ל־7 פגעה בנו בשעות העומס. אנחנו מזהים בשבועות האחרונים שאנשים יוצאים יותר מהבית, גם בערב, כדי לפגוש חברים ולאכול בחוץ, והארכנו את שעות הפעילות עוד לפני הפתיחה הרשמית של המסעדות ומקומות הבילוי. אחרי שנה כזאת אנשים רוצים לצאת מהבית".
מחכים לחשמל
כעת בוחנים בבאבל ובדן אפשרות להרחיב את צי המיניבוסים בכלים חשמליים, ככל הנראה כאלה שתייבא מסין פנדן, יבואנית האוטובוסים שבבעלות דן וקבוצת וייס. "למיניבוסים החשמליים יש כיום כבר מספיק טווח נסיעה להעביר משמרת מלאה, ההפעלה שלהם זולה יותר והם שקטים ולא פולטים זיהום. כמו שיותר ויותר אוטובוסים חשמליים נכנסים לקווים הרגילים, מתחיל להתקרב הרגע שגם אנחנו נוכל לשלב כלים כאלה בצי שלנו".
המהלך יחייב גם את אישור משרדי התחבורה והאוצר, ועוד לא ברור איזה סבסוד - אם בכלל - תבקש באבל מהמדינה כדי לממש אותו. בבאבל מזהים ביקושים נוספים שיכולים להצדיק הגדלה קבועה של אזור הפעלת השירות, אך גם כאן ידרוש הדבר אישור של הרגולטורים, המסבסדים את ההפעלה, כמו כל שירות תחבורה ציבורית אחר.
שינוי שיטת התעריפים בבאבל דן לא ישפיע בינתיים על הפעלת שירות תיקתק המקביל בידי אגד ומוביט בירושלים ובחיפה, שגובה מנוסעיו 12.5 שקל לנסיעה בשעות השפל ו־15 שקל בשעות העומס, ללא הגבלת ק"מ.
"השיפור העקבי בביצועי באבל הינו אינדיקציה נוספת להצלחת קבוצת דן להטמיע טכנולוגיות חדשות בענף התחבורה ולהציע לציבור מוצרים חדשניים ומתקדמים שמשפרים משמעותית את רמת השירות", אומר אופיר קרני, מנכ"ל קבוצת דן. "כעת ההצלחה באה לידי ביטוי גם במהפכת התעריפים של השירות".