זאת יכולה להיות היוזמה החשובה ביותר למען קידום הרכיבה על כלי רכב דו-גלגליים שעלתה בישראל בשנים האחרונות, והיא תלויה בעיקר בכם, רוכבי דו-גלגלי, שיודעים היטב עד כמה קטנועים ואופנועים יכולים לסייע לחילוץ מדינת ישראל מפקק התנועה האדיר, אותו עומס המכוניות העצום שעוצר את המשק ותוקע מידי יום מאות אלפים. וכל מה שצריך זה לגרום למקבלי החלטות וקובעי מדיניות להכיר בפתרון המתבקש והפשוט הזה, ולקדם אותו.
(צילום: ירון ברנר)

איפה נרשמים? כאן, ב-www.220220.co.il
איך החלטנו, העומדים מאחורי היוזמה, להבין מה מפריע לרוכבי האופנועים ומה מקשה עליהם את החיים עם דו-גלגלי? בנינו מערכת פשוטה שמאפשרת לכל רוכב לכתוב לנו מה הוא היה רוצה ש"מקבלי ההחלטות" יעשו עבורו ועבור התחום. התוצאה היא אלפי דרישות ורעיונות שונים (חלקם גם משונים) של רוכבים שהגיעו אלינו.
עכשיו מגיע השלב החשוב, בו ננסה לגרום ל"מערכת" לשנות את המציאות, ולצורך זה יש להציג את היתרונות שאנחנו – הרוכבים - מביאים. בכל מה שקשור לנתונים, אנחנו מגובים ומסודרים: רכיבה על כלים דו-גלגלי מוכרת ברוב מדינות העולם כפתרון תחבורתי מתבקש. במזרח אסיה ובמדינות מתפתות בגלל שהיא זולה ויעילה, במדינות מפותחות מכיוון שהיא "חולצת פקקים". אנחנו לא ממציאים את הנתונים האלה – הם הוצגו למשרד התחבורה הישראלי על-ידי חוקרים שהמשרד מימן.
נכון להיום, בישראל רק 21 אזרחים מעל גיל 15 מכל 1,000 מחזיקים באופנוע או קטנוע. ביוון, לעומת זאת, השיעור הזה גדול כמעט פי עשרה. אפילו באוסטריה הגשומה והמושלגת יש כמעט 100 אופנועים לכל 1,000 תושבים, פי חמישה. לא מפליא לכן לגלות כי למרות שמספר המכוניות ל-1,000 תושבים בישראל נמוך משמעותית ביחס לאירופה, הגודש על הכבישים שלנו הוא החמור ביותר מבין כל מדינות ה-OECD.
כל מה שנותר זה לנסות ולמצוא דרך שתאפשר להפוך חזון למציאות. זיהינו למשל שלמרות העובדה שאנחנו כבר בתוך סיבוב בחירות שלישי, כמעט אף אחד מן המועמדים והמועמדות לכנסת לא דיבר עד היום על מהות, ולא הבטיח לעשות משהו לשיפור איכות החיים לאחר שיתיישב על כיסאו. התוצאה היא שלא מעט בוחרים מתלבטים בין מפלגות דומות אשר בנו לעצמן תדמית שיווקית כזאת או אחרת, אבל אנחנו לא באמת יודעים מה בכוונתן לעשות אחרי הבחירות.
במצב כזה אנחנו אומרים לציבור הרוכבים, כ-600 אלף בעלי רישיונות רכיבה בישראל, דבר פשוט: הנה רשימת הדרישות של הרוכבים, הנה רשימת האנשים שהעמידו את עצמם לבחירה, ועכשיו בואו וננסה לחבר בין השניים. בואו ונראה מי מבין המתמודדים מוכן להתחייב לקדם תחבורה דו-גלגלית בישראל. וכמובן מי מתנגד לזה, ומי לא שם עלינו קצוץ.
במהלך הימים הספורים שנותרו יוסיפו רוכבים להירשם לעצומת "יום הרוכב", וזאת ההזדמנות שלכם להוסיף לה את הדרישות וההצעות שלכם. במוצאי שבת הקרוב (22.2) נסכם את כל מה שנאסף לרשימת חמש דרישות ברות השגה שאפשר לקדם וליישם במהלך הקדנציה הקרובה, ואותן נשלח לכל המועמדים לכנסת. בתוך ימים ספורים תוכלו לדעת מי מתחייב לתמוך בקידום תחבורה דו-גלגלית בישראל ומי לא, כלומר למי כדאי לכם להצביע ב-2 במרץ אם איכות החיים חשובה לכם.
איפה נרשמים? ב-www.220220.co.il