שאלה: מי הוא יצרן הצמיגים הגדול בעולם? 1. ברידג'סטון. 2. מישלן. 3. גודייר. 4. לגו.
התשובה היא עניין של קנה-מידה. ברידג'סטון אמנם גברה בשנה החולפת על המתחרות הקלאסיות שלה, ומייצרת כ-200 מיליון צמיגים. אבל יצרנית הצעצועים הדנית לגו עקפה אותה בסיבוב, עם קרוב ל-700 מיליון צמיגים שייצרה רק בשנה החולפת. אמנם לא התקנתם אף אחד מהם על המכונית הפרטית שלכם, אבל יכול מאוד להיות שיש לכם כמה בבית, ואפילו על אחד המדפים.
לגו, שבמקור ייצרה ערכות קוביות להרכבה חופשית תוך שימוש בדמיון של הילדים, הפכה בשנים האחרונות ליצרנית גדולה של ערכות מכוניות להרכבה, כחלק מהמעבר שלה לייצור ערכות הרכבה שקשורות לסרטים ולסדרות טלוויזיה מצליחות, ופניה גם לקהל מבוגר יותר. כי מסתבר שהיום הצעצוע כבר לא מספיק, הוא גם צריך לספר סיפור. ולחלק מהמכוניות יש סיפור בכלל לא רע, על עיצוב, מירוצים וטכנולוגיה.
בדו"ח החצי-שנתי של החברה ל-2020, שפורסם בתחילת החודש, היא דיווחה על עלייה של 14% מתחילת השנה במכירות, בעיצומה של הקורונה, דורגה סדרת ערכות ה-Speed Champions שלה כאחת הנמכרות ביותר, לפני הערכות הקלאסיות ואלה של סדרת הארי פוטר, "מלחמת הכוכבים" ודיסני. רק סדרת לגו טכניק ההנדסית דורגה לפניה, וגם היא כוללת לא מעט ערכות לבניית דגמי מכוניות ואופנועים. האם לגו היא יצרנית המכוניות הגדולה בעולם כיום? לא נתפלא.
הצמיג הראשון
לגו החלה לייצר את אבני הפלסטיק המתחברות שלה ב-1949. ב-1956 היא החלה לייצר גם צמיגים שאפשרו לבנות מהקוביות מכוניות נוסעות. קצת הלאה, ב-1975 היא ייצרה לראשונה ערכת קוביות שמוקדשת למכונית, קאדילק קופה אדומה מודל 1913, ברמת דיוק לא הכי גבוהה, אבל מספיק מהנה לפירוק והרכבה בידיים קטנות.
40 שנה אחרי, ב-2015 יצאו הערכות הראשונות בסדרת ספיד צ'מפיונס, שכוללת עד כה 27 דגמים שמנציחים אלופות ספורט מוטורי כמו אודי קוואטרו מ-1985, לצד מכוניות קלאסיות כמו פורשה 911 מודל 1964, מכוניות שרירים כמו פורד מוסטנג, וגם אגדות צעירות יותר כמו למבורגיני הורקאן סופר-טרופאו וניסאן GTR ניסמו. הירידה לפרטים מינימלית: האודי אכן צבועה בצבעים שעימם התחרתה במירוץ פייקס-פיק בארה"ב, עם החצאית והספוילר המוגזמים, אבל ללא מספור שיעיד מי הנהג שהדגם מנציח, אולי הנו מיקלה, ואולי אפילו נהגת, מישל מוטון שגם התחרתה בה, עניין בסיסי בדגמי מכוניות "רציניים".
רמת הדיוק והדימיון למכוניות המקוריות משתנה מדגם לדגם, אבל המכוניות מקבלות את הכבוד שלהן. והמחיר? קיט לפרארי F8 טריבוטו, עם 250 חלקים, נמכר בארץ בכ-150 שקל. אבל אלה הן גרסאות הכניסה, שאולי עוד מיועדות לילדים שיסיעו אותן על הרצפה והשטיח, מדמיינים שהם מאחורי ההגה. אך במהלך השנים הציגה לגו גם סדרת דגמים מורכבים ויקרים משמעותית, שיועדו לילדים גדולים באמת.
27 שעות הרכבה
לפני שנתיים יצא לשוק דגם של בוגאטי שירון, מי שהייתה המכונית המהירה בעולם בייצור סדרתי, ועדיין אחת החזקות (1,500 כ"ס), המהירות (420 קמ"ש) והיקרות (3 מיליון דולר). קיט הבוגאטי של לגו, מספר קטלוגי 42083 בסדרת לגו טכניק, מוגזם כמעט כמו המקור. עד כדי כך שההמלצה היא להעניק אותו לבני 16 פלוס. 3,599 חלקים יוצרים מכונית בקנה מידה של 1:8 מהדבר האמיתי, עם 56 ס"מ אורך, 14 ס"מ גובה, ו-32 ס"מ רוחב.
מילא שההגה מסתובב והדלתות נפתחות, הדגם מצויד בתיבת הילוכים אמיתית עם שמונה מהירויות, אחת יותר מאשר למכונית המקורית. בסביבת הנהג יש אפילו ידית שפותחת את הכנף האחורית, כמו בשירון שאף פעם לא תהיה לנו. כאן כבר לא מדובר על צעצוע שבונים בכמה דקות. לאחד מכתבי הרכב של ה"סאנדי טיימס" הבריטי לקח 27 שעות לבנות את הבוגאטי לגו שלו. הקיט, ששוקל 3 ק"ג, מגיע עם ספר הוראות בנייה. המחיר בארץ: סביב 2,000 שקל.
בסדרת הלגו טכניק אפשר למצוא גם פורשה 911 RSR, משאית שטח 6x6 של וולוו לאתרי בנייה, ואופנועים כמו דוקאטי פניגאלה והארלי דווידסון פאט בוי. ויש גם דגם של לנדרובר דיפנדר החדש, שיצא לשוק למעשה כמה חודשים לפני חשיפת הדיפנדר בידי היצרן, והשתלב למעשה בקמפיין יחסי הציבור של היצרן הבריטי-הודי. הדיפנדר, כמו שאר הדגמים, יוצאים לשוק באישור ובתמיכת יצרני הרכב, שמאשרים את השימוש בשמם, ומקבלים חותמת שכל יצרן היה שמח לקבל, כשמכונית שלו הופכת לחלום להרכבה. אולי זאת הסיבה שדגם של טויוטה קורולה לא תמצאו בקטלוגים של לגו.
בשנה שעברה השיקה לגו גם דגם של הדודג' צ'רג'ר 1970 השחורה של דום מ"מהיר ועצבני", הדמות שמגלם וין דיזל ונהרסת בסדרה. בלגו תמיד אפשר יהיה לבנות אותה מחדש אחרי הנפילה (כ-700 שקל). וגם את האסטון מרטין DB5 של ג'יימס בונד (כ-900 שקל), שזכתה לקיט הרכבה משלה, כמו צמד מכוניות קלאסיות כפיאט 500 המקורית ופולקסווגן קאמפר משנות ה-60 (כ-800 שקל).
הרוויחו מהקורונה
כך שלא מפתיע שדווקא בתקופה שבה מכירות הרכב בעולם בצניחה, לגו דיווחה על צמיחה של 7% בהכנסות במחצית הראשונה של 2020, שטיפסו ל-2.5 מיליארד דולר (15.7 מיליארד קרונות דניות), ועל רווח תפעולי שעלה ב-11% ל-622 מיליון דולר (3.9 מיליארד קרונות). מיליוני האנשים שהמגיפה סגרה בבית חיפשו לעצמם דרכים יצירתיות להעביר את הזמן שהתפנה להם לפתע, עם עצמם או עם המשפחה. הבחירה של חלקם לחזור למשחקי הלגו המוכרים הפכה את החברה הדנית לאחת החברות המעטות שיצאו מחוזקות מהמשבר.
נילס כריסטיאנסן, מנכ"ל לגו, אמר לאחד פרסום הדו"חות, כי אחד המאפיינים הבולטים בפעילות של החברה במחצית הראשונה של 2020 הוא עלייה חדה במספר המבוגרים שהחלו לשחק בערכות לגו. "יש לנו היום יותר ממיליון בוגרים רשומים באתר שלנו. זיהינו התפתחות מאד חיובית במהלך תקופת הסגר של הקורונה, עם משפחות שהחלו לבנות יחד ערכות של לגו".
כי אם אתה לא יכול לרכוש בוגאטי, לפחות תבנה לך אחת ותשים אותה על המדף. רק כדאי שתרחיק אותה מהילדים שלא יפרקו אותה בטעות, או חלילה ישחקו איתה.
פורסם לראשונה: 19:09, 17.09.20