עד לפני כמה שנים נדמה היה שטנדר חשמלי לא באמת יכול להתקיים מעבר לקוריוז יחסי ציבור או פוזה, כמו טסלה סייבר-טראק למשל שעדיין לא הגיע לכביש הציבורי שלוש שנים לאחר השקתו המתוקשרת. ויש לכך סוללת סיבות. שילוב מערכת הנעה חשמלית בטנדר מורכבת הרבה יותר מבחינה הנדסית, שכן זהו רכב עבודה שאמור לעמוד בעומסים גבוהים יותר ובתנאים קשים יותר. למשל אבק, חול ובוץ הרסניים למגעי חשמל.
וגם מכיוון שאלה דגמים שלא ממש נוסעים במרכזי ערים אירופאיות, ולכן החלפת הדיזל הייתה פחות קריטית. ואולי הכי חשוב, כי בצפון אמריקה שהוא השוק הגדול ביותר לטנדרים, ענקיות התעשייה לא מיהרו לקפוץ על עגלת החשמל כי הלקוחות השמרנים, כך האמינו, מסתדרים לגמרי עם דלק מזהם ומחירו הנמוך יחסית. גם תדמיתית, כך האמינו, חוואי טקסס יעדיפו מנוע V רועש על סוללה שקטה.
טעו, בגדול. כיום כבר ברור שכל התעשייה נדרשת להתאים עצמה למהפיכה. גם טנדרים, ובמהירות. ופורד, שהייתה מאז ומעולם המקורית, הנועזת והחדשנית בין שלוש ענקיות התעשייה האמריקאית, הקדימה את שברולט וקרייזלר עם ה-F150 לייטנינג. טנדר שמוותר על הפוטוריזם המאולץ של טסלה, עם מראה כמעט-סטנדרטי אבל בלי טיפת דלק. למען הסדר הטוב נזכיר כי ריביאן, עוד יצרנית אמריקאית חדשה ונועזת עם תכנית עסקית לא ברורה, הקדימה עם פורד עם ה-R1T. אבל הוא טנדר יקר משמעותית, יותר לשימוש פנאי-שטח, פחות עבודה קשה.
בחזרה ל-F150, אחד הדגמים החשובים ביותר עבור היצרנית במהלך עשרות השנים האחרונות, אם לא החשוב ביותר. מהדגמים הנמכרים ביותר ללא קשר לקטגוריה, והטנדר הנמכר ביותר בארה"ב כבר יותר מ-45 (ארבעים וחמש) שנים. עכשיו לך ותשכנע את השיפוצניק משארלוט.
ועוד תזכורת קלה. כמו מספר דגמים מסעירים של פורד, כמו מוסטנג, F150 ראפטור ומאך-E, גם ה-F150 לייטנינג (עדיין) לא החתים כאן דרכון באמצעות היבואנית הרשמית. מה ששלח אותנו לערוצי הייבוא המקביל, במקרה זה חברת 2048 שהעמידה לרשותנו את הרכב המסקרן למבחן מקומי ראשון.
סיכום: ה-F150 לייטנינג הוא טנדר סופר מרשים, הרבה יותר מה-F150 ההיברידי בו נהגנו בעבר. שכן למעט יכולת שטח מוגבלת (במעט) הוא מביא עמו את כל היתרונות המוכרים של סוס העבודה האמריקאי מבית פורד, לרבות יכולת עבודה (העמסה, גרירה) ושימושיות כרכב משפחתי, עם יתרון משמעותי על פני גרסאות הבנזין בביצועים ובאיכות הנסיעה על הכביש. נכון שבמחיר 600 אלף שקל הוא יקר מאוד ולא רק ביחס לטנדר בעל מנוע דיזל, אבל הגדרת הרישוי (N2) מאפשרת פטור ממע"מ ושווי שימוש אפס - יתרון משמעותי לבעלי חברות. טווח הנסיעה טוב יחסית והחיסרון העיקרי הוא שקע חשמל בתקן אמריקאי שמאט את הטעינה המהירה.
איך נראה: העיצוב דומה ל-F150 המוכר, עם שינויים צנועים הכוללים בעיקר סבכה אטומה מלפנים ויחידות תאורה קדמיות ואחוריות לרוחב החרטום ודלת הארגז בהתאמה. הוא מושך מבטים, בהחלט, אבל אך ורק ממביני עניין. השאר רואים בו טנדר רגיל, גם אם אינם שומעים אותו.
סביבת הנהג כוללת מסך מגע ענק ("15.5) האחראי על מרבית המערכות. הייטקיסטים יאהבו את הממשק סטייל טסלה, אבל לא בטוח שחקלאים וקבלנים יסיכמו איתם. הוא נראה טוב ואיכותי, קל לתפעול אבל הפעולה גוזלת תשומת לב מיותרת בנהיגה. אפשר היה להשאיר מספר מתגים פיזיים חשובים.
השאר דומה ל-F150 הרגיל, לרבות ההגה ולוח המחוונים הדיגיטלי מאחוריו ("12). תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת כנדרש, ושדה הראייה מצוין. כמקובל במכוניות אמריקאיות, מראות הצד קטנות (מדי) עם שטח מת גדול (מדי). כמו בדגם הרגיל, גם כאן יש תאי אחסון רבים כולל צמד תאי כפפות, שני שקעי חשמל אמיתיים (120V) ושישה שקעי USB, עם אפשרות להפוך את משענת היד לשולחן עבודה עבור מחשב נייד (על-ידי קיפול חשמלי של ידית ההילוכים).
מרחב המחיה ליושבים מאחור מרשים, טוב משמעותית מטנדרים מוכרים כמו איסוזו דימקס או טויוטה היילקס הודות לממדים גדולים יותר. שלושה מבוגרים ישבו שם בנוחות, על ספסל שמתחתיו תא ענק לציוד.
גם הארגז גדול מטנדרים יפניים (בכ-13-18 ס"מ), אבל דווקא כושר העמסה (885 ק"ג) דומה להם, בעוד כושר הגרירה הרשמי גבוה ב-1,000 ק"ג (4.5 טון). בארגז עצמו יש לא פחות מארבעה שקעי חשמל (שלושה 120V ואחד 240V) להפעלת מכשירים שונים, עם דלת נפתחת ונסגרת חשמלית ומדרגה נשלפת המקלה את הטיפוס אליו.
בדומה למקובל בחשמליות מודרניות, יש גם תא מטען מתחת למכסה הקדמי, בנפח דומה למשפחתית קומפקטית (400 ליטר), ובו תמצאו עוד ארבע שקעי חשמל (120V) וצמד שקעי USB. כמות שקעי החשמל תאפשר לכם להשאיר את הגנרטור בבית בפעם הבאה שאתם יורדים לקמפינג במדבר. ואפרופו, יש גם מערכת תאורה היקפית המקלה משמעותית על פריקה והעמסה של ציוד בלילה.
רשימת האבזור של גרסת לריאט הנבחנת כוללת ריפודי עור, כיוון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, מערכת מצלמות היקפיות וחלון שמש. מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת. יש גם מערכת לסיוע בנסיעה לאחור עם נגרר, עבור מי שמתקשה בכך.
איך נוסע: שני מנועים חשמליים, אחורי וקדמי, מאפשרים תפוקה משולבת של 580 כ"ס והנעה כפולה. הביצועים יוצאי דופן, עם זינוק למהירות תלת ספרתית בארבע שניות, נתון דומה לפורשה 911 קררה, וחצי שניה מהר יותר מהטנדר בנזין החזק ביותר כיום, ראם TRX. יש תחושה קבועה של עודף כוח, כך שנראה שלא תהיה לו בעיה להתמודד עם העליות לרמת הגולן עם חמישה נוסעים על הסיפון, ארגז מלא בציוד ועגלה הרתומה לאחוריו. שווה לציין כי לבורר הנהיגה מצב ייעודי לנסיעה עם נגרר, ומחשב הדרך יודע להעריך את טווח הנסיעה בהתאם למשקל המועמס והנגרר על ידי הטנדר.
פחות התרשמנו ממערכת הבלימה הרגנרטיבית, עם אפשרות בחירה בין שתי רמות עוצמה בלבד והפעלה מסורבלת דרך תפריט במסך המגע. צריכת החשמל בממוצע המבחן עמדה על 31 קוט"ש ל-100 ק"מ, מה שמאפשר לו טווח נסיעה של כ-420 ק"מ, די והותר כדי לעשות בו שימוש יומיומי אבל נמוך מהצהרת היצרנית (512 ק"מ). קחו בחשבון שנסיעה עם מטען בארגז ו-או נגרר תגדיל את צריכת החשמל ותקטין את טווח הנסיעה.
טעינה מהירה (150DC) תאפשר מילוי המצברים (131 קוט"ש) מ-15% ל-80% בתוך 41 דקות, אבל השקע בו הוא בתקן אמריקאי השונה מהאירופאי של העמדות כאן. הפתרון הוא שימוש במתאם ייעודי אך הוא מוגבל לקצב טעינה איטי משמעותית (50DC), המאריך את משך הטעינה המהירה פי שלושה.
כבסיס משמשת אותה שלדת סולם שעברה התאמות וחיזוקים שונים על מנת לאכלס את מערכת המצברים בין קורות האורך, עם מתלה אחורי שונה (נפרד בתצורת זרועות נגררות עם קפיצי סליל לעומת סרן חי עם קפיצי עלים). כתוצאה מכך נוחות הנסיעה בו טובה מהמקובל בטנדרים, ללא בעיטת אחוריים המוכרת בטנדרים ללא מטען בארגז.
גם התנהגות הכביש טובה ביחס למקובל בקטגוריה, הודות למרכז הכובד הנמוך יותר וחלוקת המשקל המאוזנת. בידוד הרעשים טוב למדי, למעט רעשי דרך בשיוט מזורז כתוצאה מצמיגי השטח (BFG AT) האופציונאליים שהותקנו על רכב המבחן.
שטח? יש אומנם בורר ייעודי לכך עם נעילה לדיפרנציאל האחורי, אבל היכולת מוגבלת בעיקר לשבילים ועדיף להימנע מקטעי עבירות טכניים בגלל מהלכי מתלה קצרים יותר ומרווח גחון צנוע מהדגם הרגיל (21.3 ס"מ, 2.5 ס"מ פחות).
- מנוע: חשמלי
- קיבולת מצבר: 131 קוט"ש
- הספק / מומנט: 580 כ"ס / 107.1 קג"מ
- הנעה: כפולה
- אורך: 591 ס"מ
- רוחב: 203.2 ס"מ
- גובה: 198.8 ס"מ
- בסיס גלגלים: 369.5 ס"מ
- משקל עצמי/מותר: 885/2,992 ק"ג
- מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 21.3 ס"מ, 23.6/24.4 מעלות
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: אין נתון
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): לא נבחן
- מחיר: 600 אלף שקל
תודות רבות לחברת 2048 שהעמידה לרשותנו את רכב המבחן