לפני ארבע שנים עלתה פתח תקווה לראשונה על המפה של תעשיית הרכב העולמית, כאשר מנכ"ל סקודה דאז ברנרד מאייר, בחר באופן חריג לקיים בה את אירוע החשיפה העולמי למשפחתית הקומפקטית החדשה של היצרן הצ'כי, הסקאלה. סקודה נימקה את הבחירה בתעשיית האוטו טק המשמעותית שהתפתחה בארץ, ובהשקעות של החברה בחברות מקומיות כמו אוטונומו, UVeye, אנאגוג, גארדיין וזוז (לשעבר צ'קרה טק).
כעת מגיע השלב הבא בהפיכת העיר למעין דטרויט מקומית. באחד ממגדלי המשרדים בעיר, המשקיפים לכביש 4, עובדים כעת על לא פחות מאשר מכונית חשמלית חדשה ומתקדמת, שאמורה להיחשף בשנה הקרובה, ולהיכנס לייצור סדרתי בתוך כשלוש שנים.
הודעה חריגה לעיתונות שפרסמה בקיץ חברת האוטו טק השוויצרית-ישראל OSR אנטרפרייזס, בישרה על גיוס 100 עובדים חדשים, שיכפיל את מספר המועסקים במרכז הפיתוח שלה בארץ. רוב העובדים מיועדים לפרויקט החדש הנחשף כאן לראשונה.
"רכב שנבנה לנשים"
לא מעט מהמכוניות החשמליות שנמכרות כיום בארץ ובעולם מיוצרות בידי חברות שהוקמו בעשור הקודם כסטארט אפים בהשראת טסלה ואילון מאסק. פו קסיאנג, לשעבר מנכ"ל וולוו בסין, הקים ב-2015 את איווייז. וויליאם לי הקים ב-2014 את NIO, שכבר מוכרת בעולם אך עדיין לא הגיעה אלינו.
OSR הוקמה ב-2011 בידי אורית שיפמן (46), עורכת דין בהשכלתה וילידת פ"ת, כנראה האישה היחידה שעומדת בראש חברה שמתעדת לייצר חשמליות. החברה פיתחה ארכיטקטורה לניהול מערכות הרכב והעברת המידע ביניהן, המכונה איבולוור, המבוססת על מחשב מרכזי אחד, ומחשבים בסיסיים המשולבים במערכות עצמן. בעידן של מחסור במעבדי מחשב והתייקרות שלהם, מדובר ביתרון כלכלי. בנוסף, עוסקת החברה באלגוריתמיקה למערכות בטיחות אקטיבית, ובהגנת סייבר לרכב.
החברה פעלה במשך רוב השנים מתחת לרדאר, וממשיכה לשמור על חשאיות רבה. למרות ש-OSR מדווחת כי כבר מכרה את הטכנולוגיות שלה לכמה יצרני רכב, היחיד שנחשף עד כה הייתה יגואר, שרכיבי החברה הישראלית מותקנים ב-i-Pace החשמלית שלו שהושקה לפני ארבע שנים. עד כה גייסה החברה 500 מיליון שקל מגורמים מתעשיית הרכב בעולם ובארץ, בהם איש העסקים צבי נטע, יבואן סוזוקי ומראשוני המשקיעים במובילאיי.
מחברת הזנק אחרות בתחום הרכב אפשר ללמוד שכדי להביא את פרויקט החשמלית לייצור סדרתי תידרש החברה לגייס עוד מאות מיליוני דולרים, אחרת הוא יישאר עוד מכונית קונספט. "OSR היא חברה פרטית ואנחנו לא מפרסמים נתונים כספיים, אבל אני יכולה להגיד שללא ההשקעות בפרויקט המכונית החשמלית כבר היינו רווחיים", אומרת שיפמן בשיחת זום משוויץ.
רכב הוא הרבה יותר מיכולות המחשוב שלו. מהיכן יש לכם את היידע לפתח ולייצר מכונית חשמלית?
"תשתית מחשוב התקשורת היא רכיב משמעותי בכל רכב חדש, אנחנו נעזרים בסדנאות זרות שמתמחות ברכב ובתכנון שלו, ונרכוש רכיבים מספקים מובילים בתעשייה, כמו שעושים יצרני הרכב הגדולים. לא כל כך מסובך כיום לפתח רכב חדש ופחות יקר ממה שחושבים".
שוק הרכב כבר מוצף בחשמליות, של יצרנים צעירים וותיקים. מה ייחד את הרכב שלכם?
"זאת תהיה החשמלית הראשונה שנבנית עבור נשים. מהעיצוב והתפעול ועד היכולות. רכב שישתמש ביכולת נשית להתמודד עם בעיות מורכבות, בדגש על בטיחות והתאמה לילדים ובזיהוי מצב הנהג ותשומת הלב שלו, ולוודא שהמכונית לא מעבירה אליו שליטה כשהוא לא מוכן לזה. יהיו לו גם ביצועים מצוינים, אבל אפס למאה לא יהיה העניין פה. גם לא מדובר בעוד ג'יפון חשמלי. אני לא אוהבת רכבי SUV".
למרות זאת, מצגת של OSR שהגיעה לידי "ידיעות אחרונות" חושפת כי מטרת החשמלית החדשה, שתיבנה בתצורת סדאן, היא להתחרות בדגמים יקרים יחסית, כמו טסלה מודל S ופורשה טייקאן, עם סוללות וטווח בהתאם. לוח הזמנים מדבר על חשיפה בחודשים הקרובים, וייצור סדרתי בתוך כשנתיים, בקצב של 10,000 מכוניות בשנה. בהמשך יושקו דגמים נוספים.
להרוויח כסף מהאוטו
בחברה מתכוונים גם לשלב ברכב מערכת מבוססת בינה מלאכותית שתפיק מידע מהרכב ותאפשר לנהג ולנוסעים להרוויח כסף משיתוף שלו עם גורמים מסחריים שיבחרו לשתף. OSR אינה היחידה שעוסקת בתחום, שבו מתמחה אוטונומו הישראלית, ונועד לאפשר ליצרני רכב ורכיבים לקבל מידע בזמן אמת על בלאי ותקלות, ולמכור ליושבי הרכב מוצרים על סמך תחומי עניין ומיקומם.
החברה עוד לא חושפת היכן תיבנה המכונית, אך באירופה יש מספר מפעלי רכב עצמאיים המייצרים עבור יצרנים אחרים כלי רכב כקבלן משנה. למשל במגנה שטייר באוסטריה שמייצרת עבור יגואר, מרצדס, ב.מ.וו וטויוטה ופיסקר. בפינלנד פועל מפעל ולמט אוטומטיב, שמייצר עבור מרצדס וייצר בעבר דגמי פורשה וסאאב.
"אני חיה כיום בשוויץ, אבל גדלתי בפתח תקווה מול הפלאפל", אומרת שיפמן. "לכן מרכז הפיתוח של OSR ממוקם בעיר, שאני מאוד גאה בה. גדלתי על התכנית 'אביר על גלגלים' וחלמתי על מכונית שמדברת אלי, ומבינה אותי. כשחיפשתי איזה עסק להקים, זיהיתי את תחום האוטו טק כאחד שהיצרנים הגדולים מפספסים. כשהתחלנו להציע את המערכת שלנו ליצרני רכב, פתח תקווה לא ממש הייתה גורם שסייע. זה היה בעידן שיצרני הרכב עוד לא תמיד הבינו את האתגרים בתחום, ואת הפתרונות שאנחנו מציעים להם. היום זה אחרת".
פורסם לראשונה: 09:42, 25.09.22