בחודש שעבר עלה סוף סוף לחנויות האפליקציות היישומון של סלו, לשעבר סלופארק, המאתר את כל עמדות הטעינה לרכב חשמלי ברחבי הארץ, יישומון שפותח במימון משרד האנרגיה. גרסתו הראשונה עדיין סובלת מבאגים ואי דיוקים אבל כמו היישומון הפרטי המתחרה גריבו, הוא יסייע בהתמודדות נהגי חשמליות עם חרדת הטווח, בעיקר באזורים פחות מוכרים. מהלך חשוב להנגשת השימוש ברכב חשמלי בארץ, ומענה לאחת השאלות הבסיסיות ששואל את עצמו כל מי שמתעניין או שכבר רכש רכב חשמלי. אבל זו רק שאלה אחת.
כמה מכוניות חשמליות כבר יש בארץ?
מתחילת השנה נמסרו כבר כ-14 אלף מכוניות חשמליות, וההערכות הן שעד לסוף השנה יעבור המספר את ה-20 אלף, כפול מאשר בשנה שעברה. בכך יעמוד מספר החשמליות בישראל על כ-35 אלף, ואליהן יש להוסיף עוד עשרות אלפי מכוניות היברידיות-נטענות. בשנה הבאה סביר מאוד שהקצב יוכפל שוב, לכ-40 אלף חשמליות, ונתח שוק של כ-15%.
3 צפייה בגלריה
מתחם טעינה מהירה של ג'ינרג'י
מתחם טעינה מהירה של ג'ינרג'י
מתחם טעינה מהירה של ג'ינרג'י
(צילום: רונן טופלברג)
אין לי חנייה קבועה ואפשרות לטעון רכב חשמלי בבית. עדיין שווה לי לרכוש אחד?
לפי האפליקציות יש בארץ כבר יותר מ-120 עמדות טעינה מהירה ואולטרה מהירה (DC), ועוד מאות רבות של עמדות טעינה איטיות (AC) ציבוריות, בחניונים וברחובות בערים שהחלו להציב כאלה. בנוסף, גם עשרות מקומות עבודה גדולים החלו להציב בחניונים שלהם עמדות טעינה, כחלק מרכישת ציי רכב חשמליים.
כך שאפשר להחזיק רכב חשמלי גם ללא עמדת טעינה בבית. אם כי אין (עדיין) מספיק עמדות כדי להבטיח זמינות מלאה. וגם מי שמגיע לעמדה מהירה, עשוי לגלות שיש לפניו עוד נהגים בתור שכן בעמדות רבות ניתן לטעון רכב אחד בכל פעם. מתחמי טעינה של כמה עמדות מהירות, כמו ברשת של טסלה (הפתוחה כרגע רק לנהגי המותג), יש מעט מאוד. למשל זו של ג'ינרג'י בשפיים, של אפקון באשקלון ושל זוקו אנרג'י בקריית ענבים.
3 צפייה בגלריה
עמדת טעינה נגישה באיקאה
עמדת טעינה נגישה באיקאה
עמדת טעינה נגישה של חברת EV-EDGE למוגבלים בניידות באיקאה
(צילום: רונן טופלברג)
בנוסף, טעינה בעמדות ציבוריות יקרה משמעותית מאשר בבית: תעריף החשמל הביתי עומד כיום על 57 אגורות, בזמן שבטעינה מהירה תשלמו בין 99 אגורות (למנויים) ל-1.5 שקל (לנוסעים מזדמנים) בג'ינרג'י, ועד 1.95 שקל בזוקו, 2 שקלים באפקון ו-2.19 שקל ב־EV־EDGE. טסלה גובה 1.25 שקל ברשת שלה ואילו תעריפי טעינה איטית ציבורית נעים בין שקל ל-1.3 שקל.
בשורה התחתונה, אם אתם נוסעים כ-40 ק"מ ביום תוכלו להסתדר עם חשמלית לטווח אמיתי של כ-400 ק"מ בטעינה אחת לשבוע. אבל אם אין לכם עמדה לטעינה בבית, חשוב שתהיה עמדה זמינה לפחות במקום העבודה. "חשמל נמצא במחסור ובחלק מהאתרים מחירו משתנה לפי השעות ואינו קבוע, המחירים בעתיד יצטרכו לשקף את זה", אומר שרגא כץ, מנכ"ל EV־EDGE.
שרגא כץשרגא כץ, מנכ"ל EV-EDGE
קניתי מכונית חשמלית. מה אני חייב לעשות עכשיו?
אם אתם מתכוונים להתקין עמדה בחנייה הביתית, והזמנתם עכשיו רכב, טפלו כעת בהתקנת עמדה ולא לקראת קבלת הרכב, כי העומס על צוותי ההתקנה של חברות הטעינה הוא גדול. אם אתם גרים בבית משותף, קדמו עם ועד הבית התקנת מערכת טעינה בחניון, שתכלול הגדלת הספקי החשמל וניהול העומסים. ממילא הבניין יצטרך להתקין זאת מרגע שיהיו בו יותר מכמה חשמליות, וזה יקרה לא בעתיד הרחוק.
רכשו עם הרכב כבל טעינה לעמדות AC שאינן מצוידות בכבל כזה, במידה והוא אינו מסופק עם הרכב. בעמדות DC יש תמיד כבל, השונה מכבל לטעינה איטית. הירשמו לכל אפליקציות הטעינה שכן ההרשמה אינה עולה כסף, כדי שתוכלו לטעון מרגע קבלת הרכב.
זכרו כי ברוב העמדות אי אפשר לשלם באשראי. הזמינו (בתשלום) מחברות הטעינה גם צ'יפ לזיהוי, לזירוז התשלום. ברוב החשמליות אין גלגל רזרבי. מומלץ לרכוש אחד ולשים ברכב, או רק בנסיעות בין עירוניות ארוכות.
"יש היום הרבה חברות שמציעות לוועדי בתים שירותים של שדרוג הקיבולת החשמלית ומערכות ניהול טעינה", אומר דוד לסרי, מנכ"ל פלאגו. "חשוב לבחור מערכת פתוחה שתאפשר לוועד בעתיד להשתחרר מהחוזה אם הוא ירצה, גם תמורת דמי יציאה, ולעבור לחברה אחרת אם לא יהיה מרוצה מהשירות. הכי חשוב בשלב הבחירה הוא לראות מערכות דומות ולשמוע חוות דעת מוועדי הבתים שלהן".
דוד לסרידוד לסרי, מנכ"ל פלאגו
משרד הפנים יחייב משנה הבאה בניינים חדשים בהתקנת תשתית טעינה. האם זה יפתור את הצורך לשדרג חניונים בעתיד?
התקנה החדשה מחייבת ארון חשמל נוסף בחניון, תעלות גדולות יותר להעברת כבלי חשמל והגדלת החיבור לטעינה", מסביר אודי אליהו, מנכ"ל אפקון. "היא תקל על הדיירים להתקשר עם חברת טעינה, אבל לא תבטל את הצורך בכך".
אודי אליהואודי אליהו, מנכ"ל אפקון
"התקנה החדשה טובה וחשובה", אומר רן אלויה, מנכ"ל ג'ינרג'י, "אבל עדיין תחייב התקנת מערכת ניהול טעינה, כי קיבולת החשמל שהיא מחייבת לא תספיק לקצב טעינה סביר. מה שיאיץ עוד יותר מעבר לטעינה מנוהלת הוא מדיניות המחירים החדשה, שקובעת מחירי שיא לחשמל בשעות 17:00-22:00. ניהול טעינה יעזור לתזמן לשעות זולות יותר".
רן אלויהרן אלויה, מנכ"ל ג'ינרג'י
"אנחנו בוחנים שילוב אגירת אנרגיה בבתים משותפים, כפתרון למגבלות אספקת החשמל", אומר יוסי עזריה, מנכ"ל זוקו אנרג'י. "המדינה תפרסם בקרוב רגולציה לתחום ותאפשר לו כך להתקדם".
אני מתכנן לטייל בארץ עם החשמלית בחגים. איפה נפתחו באחרונה עמדות חדשות?
אפקון מתקינה כעת עמדות מהירות במתחמי ביג, ובתחנות הדלק של דור אלון. באשקלון חנכה החברה מתחם ראשון מסוגו עם שש עמדות מהירות ואולטרה-מהירות, בסגנון שהיה עד כה רק במתחמי טסלה. החברה גם תשדרג את תחנת דור אלון בדבירה העמוסה, על כביש 6, ותוסיף שם עמדות מהירות חדשות.
ג'ינרג'י השיקה עמדת DC ראשונה בגולן בתחנת הדלק במג'דל שאמס, 90 קוט"ש, שיכולה לטעון שתי מכוניות בו זמנית. עד סוף השנה צפויה החברה להפעיל עמדות אולטרה מהירות בתחנת הדלק בצומת הלידו בכביש 90 בצפון ים המלח, שיוכלו להטעין ביחד 4 מכוניות בו זמנית (180 קוט"ש).
EV-EDGE חנכה עמדת DC בתחנת הדלק מיקה בכניסה למגדל, ועמדות מהירות במרכז G ביוקנעם צמוד לכביש 6 צפון, ובאיקאה בבאר-שבע, שימושי לנוסעים לאילת. שרגא כץ, מנכ"ל החברה: "בארבעה סניפים של איקאה התקנו עמדות נגישות לבעלי מוגבלויות, ושמחנו גם על הקול קורא האחרון שפרסם משרד האנרגיה לסיוע בהקמת עמדות נוספות המחייב ש-5% מהעמדות שיקימו היזמים יהיו נגישות".
זוקן אנרג'י חנכה מתחם טעינה ליד מלון כרמים בקריית ענבים שליד ירושלים, עם 2 עמדות אולטרה מהירות (150 קוט"ש) ו-6 איטיות. החודש תיפתח עמדה אולטרה מהירה (150 קוט"ש) בתחנת 'דלק' במצפה רמון, מול עמדות מהירות של EV־EDGE. יוסי עזריה, מנכ"ל החברה, אומר כי "עד סוף הרבעון הראשון בשנה הבאה נשלים התקנת 23 עמדות מהירות בתחנות 'דלק'. חברת החשמל הפתיעו אותנו לטובה בקצב הטיפול שלה בהגדלת חיבורים".
גם רשת תחנות הדלק TEN מוסיפה עמדות מהירות, שמתקינה אפקון. משה סרוסי, מנכ"ל טן, אומר כי "אנחנו מבינים שמדובר בשירות שנדרש בידי נהגי הרכבים החשמליים, שהולכים ומתרבים, וממשיכים להתקין עמדות עד שנכסה את כל התחנות ברשת לפריסה ארצית".
משה סרוסימשה סרוסי, מנכ"ל טן
סונול EVI הוסיפה עמדות מהירות בתחנות צומת פלוגות, עטרת ובתחנת ראשונים ברשל"צ. רז שגיא, המנכ"ל, אומר ש"קניונים מתחילים לטפל בבעיה של מכוניות בנזין שחונות בעמדות טעינה. מפרסמים תקנון שחנייה כזאת תגרור 100 שקל קנס, ונהגים לא יכולים לצאת מהחניון בלי לשלם. יש לנו קניון כזה בירושלים עם עמדות שלנו ואני מקווה שנוספים יצטרפו".
רז שגיארז שגיא, מנכ"ל סונול EVI
החלפת הסוללות חוזרת, עם קטנועי גוגורו
עשור אחרי הפסקת הפעילות של בטר פלייס הושקה כאן פעילות חדשה של החלפת סוללות, הפעם בקטנועים. בשיתוף פעולה בין יבואנית GOGORO הטיוואנית מטרו וחברת פז.
בתשע תחנות פז בגוש דן הוצבו מתקני טעינה לסוללות קטנועים, המזכירים בגודלם וידיאומטים למי שזוכר. כל מתקן מכיל סוללות במשקל 6 ק"ג כל אחת, שהרוכבים יכולים להחליף בעצמם בעת הצורך, ללא טעינות ארוכות.
3 צפייה בגלריה
עמדת החלפת סוללות לקטנועים
עמדת החלפת סוללות לקטנועים
עמדת החלפת סוללות לקטנועים
(צילום: רונן טופלברג)
מטרו משווקת כרגע שני דגמי קטנועים, האחד עם מנוע 8.5 כ"ס ומהירות מרבית של 90 קמ"ש, במחיר של 17 אלף שקל, והשני עם 9.5 כ"ס ו-95 קמ"ש, ב-20 אלף שקל. טווח הנסיעה הריאלי עומד על 80-130 ק"מ, כאשר ביחד עם מפת עמדות הטעינה הנוכחית הממוקמות בין הרצליה, גבעת שמואל ודרום תל-אביב, הופכת אותם מתאימים כרגע לשימוש במרכז גוש דן. אין אפשרות לטעינה ביתית והרוכבים יכולים לרכוש מנוי חודשי ל-870 אמפר חשמל, האמורים להספיק לכ-1,000 ק"מ בחודש. המחיר: 129 שקל לחודש.
שני הכלים מקבילים בביצועיהם לקטנועי 125 סמ"ק, אבל בזכות היותם חשמליים הם מחויבים באגרת רישוי ובדמי ביטוח חובה של קטנוע 50 סמ"ק. גם עלויות האחזקה אמורות להיות נמוכות משמעותית מאשר בקטנועי שריפה פנימית מקבילים.
מחיר הרכישה זול יותר מאשר בקטנועים חשמליים אחרים, שניתנים לטעינה ביתית אך לא מציעים תואמת טעינה מהירה בדמות החלפת סוללות. אין גם חשש מעלות החלפת סוללות במקרה של בלאי או תקלה, אבל אין גם סוגי מנויים שונים למי שנוסע הרבה יותר מהרף שנקבע, או הרבה פחות. רשת עמדות החלפת הסוללות אמורה להתרחב בקרוב לתחנות פז נוספות.
צילומים: ג'וזף סי, ישראל כהן, חגית פרנק, ג'ינרג'י, ליאת קוטנר ואדי שטרן / סטודיו Profile, שאטרסטוק
פורסם לראשונה: 09:37, 25.09.22