סיטרואן סיימה את 2022 עם נתון מכירות מקומי מעולה עבורה, כשהיא מהמותגים הבכירים הבודדים שצמחו (כ-10%) השנה וממוקמת שמינית בטבלת המכירות. ואם זה מפתיע אתכם, יש לכך סיבה טובה. בדומה לשנים קודמות, לחלק משמעותי של מכירות המותג אחראים דגמי מסחריות מוצלחים אך אפורים יחסית ובוודאי לא מסובבי ראשים, הג'אמפי אך בעיקר הברלינגו, הנמכר ביותר מסוגו כבר עשור וחצי. בשאר הקטגוריות היא פחות בולטת. גם מכיוון שחסרה לה כבר שנים משפחתית סדאן שניתן לשווק בשוק המוסדי, הגדול והמשמעותי עבור הצלחה מקומית.
מה שהופך את ה-C4 X, גרסת סדאן ל-C4 המוכרת, למכוניות חשובה מאוד מבחינה אסטרטגית עבור היבואנית. זו שיכולה לעשות את השינוי הגדול ולהשתלב בקטגוריה הפופולרית כאלטרנטיבה ללהיטי מכירות מקומיים כמו סקודה אוקטביה, טויוטה קורולה ויונדאי אלנטרה.
מה שונה: חלקה האחורי של ה-C4 X עוצב מחדש ולטעמנו היא נראית כך טוב יותר מהאחות האצ'בק. בסיס הגלגלים נותר זהה ל-C4 (267 ס"מ), אבל ממד האורך צמח ב-24 ס"מ (460 ס"מ). סיטרואן מאפשרת הטיה לאחור של מסעד הספסל האחורי וישיבה נוחה יותר, עם מרווח ראש ורגליים נדיב ותחושה אוורירית מהמוכר ב-C4. לא באופן שיאיים על עליונות סקודה בסעיף זה, אבל בהחלט ראוי.
כמו בהאצ'בק, גם כאן יש פתחי מיזוג (ושקע USB) עבור היושבים מאחור. לתא המטען הנפרד נפח גדול ב-130 ליטר (510 ליטר), אבל המפתח שלו קטן יחסית ופחות נוח. עם זאת, שדה הראייה לאחור טוב יותר, שכן אין כאן שמשה מפוצלת בדומה להאצ'בק.
מערכות ההנעה נותרו זהות. הרלוונטיות לישראל: בנזין מוגדש (שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר) וטורבו-דיזל (ארבעה צילינדרים, 1.5 ליטר), בשני המקרים עם 130 כ"ס ותיבת שמונה הילוכים אוטומטית. וכנפוץ יותר ויותר בקונצרן סטלנטיס, יש גם חשמלי (136 כ"ס ומצברי 50 קוט"ש). אבל כתוצאה מעליית משקל, הביצועים נפגעו בהשוואה להאצ'בק. לבנזין זינוק איטי בכמעט שנייה ל-100 קמ"ש (10.3 שניות), החשמלית זקוקה לעוד 0.6 שניות (10 שניות).
הגרסה החשמלית נהנית אומנם מטווח נסיעה תיאורטי נדיב ב-10 ק"מ מההאצ'בק (360 ק"מ), אבל מפתיע לגלות שסיטרואן לא ציידה אותה במערכת ההנעה העדכנית יותר שהוצגה בדגמים אחרים, ו"שווה" כ-400 ק"מ. ואם כבר רשימת התלונות, אפשר היה לצייד את החשמלית במערכת בלימה רגנרטיבית מתקדמת מזו המוצעת כאן, שמאפשרת רק שתי רמות עוצמה (רגיל או B מוגבר) שלא מאפשרות ויתור על דוושת הבלם. טעינה מהירה (100DC) תאפשר מילוי מ-10% ל-80% ב-30 דקות.
מה דומה: סביבת הנהג נותרה זהה, כולל לוח מחוונים צנוע מאוד ("5.5) ומסך מגע גדול ("10 הכולל עדכוני תוכנה בענן), עם מתגים פיזיים לבקרת האקלים ותפעול נוח. המושבים הקדמיים מצוינים ונוחים גם לאורך זמן, אך חסרי תמיכה מספקת.
נוחות הנסיעה הגבוהה של ה-C4 נשמרה הודות למערך מתלים בעל יכולת שיכוך שיבושים מרשימה, מהטובות - אם לא הטובה ביותר - בקטגוריה. וכך גם לגבי בידוד רעשי דרך ורוח. רכות מתלים אחראית לזוויות גלגול מודגשות, אבל ההתנהגות בטוחה וצפויה. בגרסה החשמלית דוושת הבלם סובלת מתחושה דו-שלבית, כמקובל במערכות המשלבות אגירת אנרגיה.
סיכום: הניסיון השני של סיטרואן עם משפחתית-סדאן מוצלח הרבה יותר מהניסיון הקודם עם ה-C אליזה ששיווקה הופסק ובצדק. עם אותן איכויות מוכרות מה-C4 הרגילה, כולל נוחות נסיעה יוצאת דופן, מרחב מחיה נדיב יותר ליושבים מאחור וגם מראה קל לעיכול. ומה קורה עם החשמלית, שהרי עולם הרכב מוצא עצמו עוסק בה יותר ויותר?
ובכן, תג המחיר שלה צפוי לעמוד על כ-185 אלף שקל, יקרה מלהיטי מכירות כמו ג'ילי גיאומטרי C ו-BYD אטו 3, ולא (מספיק) רחוק מהמשפחתית-חשמלית הטובה בתעשייה כרגע, יונדאי איוניק 5. כולן עדיפות עליה משמעותית מבחינת טווח נסיעה, אך לא רק.
ולכן נראה שדווקא גרסת בנזין עשויה להיות יעילה יותר עבור המשך מגמת הגידול של המותג, בקטגוריית הליבה של המשפחתיות. גם כאן זה תלוי במחיר אבל נראה לנו שהוא חייב להיות תחרותי יותר.
  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 50 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 136 כ"ס, 26.5 קג"מ
  • הנעה: קדמית
  • אורך: 460 ס"מ
  • רוחב: 180 ס"מ
  • גובה: 152 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 267 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,584 ק"ג
  • נפח תא מטען: 510 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 10 שניות
  • מהירות מרבית: 150 קמ"ש
  • טווח נסיעה חשמלי: 360 ק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): ארבעה כוכבים
  • מחיר משוער: 185 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת סיטרואן