ק.ט.מ סופר-אדוונצ'ר 1290R הוא אדוונצ'ר-טורינג גדל מידות שהושק לפני שבע שנים ומאז עבר מספר עדכונים ומתיחות פנים. זהו אופנוע האדוונצ'ר הבכיר של ק.ט.מ וכראוי למעמדו הוא גבוה, גדול חזק, מתוחכם ויקר. גם בלי צביעה כתומה-כחולה (נאה) יש לו נוכחות שלא ניתן להתעלם ממנה, אבל מסיכת החזית שמעוצבת בהתאם לשפת העיצוב המשפחתית של המותג האוסטרי אינה מהמוצלחות שפגשנו.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
מחירו עומד על 160 אלף שקלים, וזה מציב אותו במרכז תת-קטגוריית העל של אופנועי הרפתקה. בין ב.מ.וו R1250GS שמחירו מתחיל ב-173 אלף שקלים, לדוקאטי מולטיסטרדה 1260 שמחירו 158 אלף שקלים וטריומף טייגר 1200 שעולה 149 אלף שקלים. ושם זה רק מתחיל, כי עדיין לא פגשנו בלקוח שיצא מן הסוכנות בלי לאבזר אופנוע כזה בתוספות מקוריות שעולות בין אלפי לעשרות אלפי שקלים.
אגב, לסופר-אדוונצ'ר יש גם מתחרה מבית: 1290S. עם אותם מכלולים אבל ייעוד כביש, ולכן הוא מתגלגל על חישוקי "17 ו-"19 יצוקים, ומהלך המתלים שלו קצר יותר. ל-S יש גם בולמי זעזועים אלקטרוניים חצי-אדפטיביים ובקרת שיוט אדפטיבית, אבל למרות כל אלה הוא זול מה-R בכ-10,000 שקלים.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
שורה תחתונה: האבולוציה העקבית שעבר האדוונצ'ר הבכיר של ק.ט.מ עשתה אותו אופנוע עם הרבה אופי, שמתאים להרפתקאות רכיבה ארוכות עבור מי שהפרוטה מצויה בכיסו. ותמונת הסיום של המבחן הזה סיכמה אותו באופן מושלם: בתום מאות קילומטרים של רכיבה ביום אחד חזרתי אל העיר ולפני תרגלה ניסאן קשקאי עם "ל" על הגג. התלבטתי אם לעקוף אותה מאחד הצדדים, או פשוט להרים גלגל ולדלג מעליה עם האופנוע השש אלי קרב, הביצועיסט, מרגש ואיכותי עליו ישבתי. זול הוא לא, והתחזוקה הקפדנית שהוא דורש אף היא לא זולה. אבל התחושה היא שהאוסטרים ליטשו אותו היטב, הותירו בו מעט חסרונות ויצרו כלי מצוין.
מנוע, ביצועים: את האופנוע מזיז לפנים V-טווין מרשים בנפח 1,301 סמ"ק שמשחרר 160 כ"ס עם המון כוח שמתבטא בנתון המומנט: 13.8 קג"מ ב-6,500 סל"ד. עוד יותר מרשימה הטענה של ק.ט.מ לפיה כ-10 קג"מ נמסרים כבר ב-2,500 סל"ד, ואם הבקרות לא מתערבות זה אומר שאם תרכבו ב-120 קמ"ש ותפתחו מצערת בהילוך שלישי תיאלצו להתמודד עם גלגל קדמי בשמיים. ובכלל, כל יציאה מכיכר היא הזדמנות לסחיפת גלגל על הגז עד להילוך הבא.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
התחושה היא שמהנדסי ק.ט.מ גרמו למנוע הזה לרטוט באופן מכוון, והוא מושך קדימה (או דוחף, תלוי בפרספקטיבה) ללא כל שיהוי כמעט בכל מצב ובכל הילוך. המנוע הזה כל כך גמיש עד שאפשר לחיות איתו גם בלי הילוך ראשון ושישי. יש לו כוח זמין שמוכן לכל עקיפה או הנפת גלגל ברכיבת שטח ולאחר שתירגעו מה'שגעת', תרגישו שיותר מכל הוא מקנה שקט נפשי לרכיבה מהנה מכל סוג. ולא שזה מאד נחוץ עם כל כך הרבה מומנט, אבל גם ה"קוויק-שיפטר" עובד נהדר כאשר משתמשים בו נכון, ומעל 5,000 סל"ד.
התנהגות כביש: לגרסת R יש מהלך מתלים נדיב של 220 מ"מ מלפנים ומאחור, עם גלגלי "18 מאחור ו-"21 מלפנים, בהתאם לייעוד השטח. בזכות שילוב זה וכיול מוקפד הוא שוטף ומגהץ בקלילות כל כביש, וזה ברור מאליו אחרי שחווים איתו רכיבת שבילים גרוסים ומפוררים שאותם הוא אוכל ויורק עם דריפט ואבק. מידות הגלגלים יוצרות תחושת כבדות אופיינית בכניסה להטיה על כביש, אבל היציבות מעולה ויש המון כוח ביציאה.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
בבית ק.ט.מ מסמלת האות R "קרביות שטח", אבל עם כל הרעש סביבה, כאשר תרדו מהכביש כדי לבצע את עבודת האדמה שהוא נועד לעשות, תגלו שהוא לא כל כך קל לחרישה. מרכז הכובד אמנם נמוך יחסית בזכות "זליגת" מיכל הדלק משני צדי האופנוע, אבל הוא גבוה וכבד (221 ק"ג יבשים ו-23 ליטרים של בנזין).
באולם התצוגה עומד האופנוע הזה על צמיגי כביש מלאים, אבל מי שמתכנן לרכוב איתו בשטח יבחר מן הסתם בצמיגים שאותם נעל אופנוע המבחן שקיבלנו: מצלר 'קרו-סטריט' שהם צמיגי 50/50. אז ה-50 הראשונים באמת סיפקו התנהגות כביש מעולה, אבל ה-50 האחרים התקשו לממש את עוצמת האופנוע ולהתמודד עם המשקל בעת משחק בחול ועל אבנים משוחררות.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
אופנוע המבחן צויד גם במגן מנוע ובחבילת אלקטרוניקה "טאק-פאק" (4,500 שקלים נוספים), וגם אלה תוספות שמיועדות לרכיבת שטח. כן נוספו מצבי הרכיבה "Rally" ו-"Offroad" אשר מאפשרים לבחור את מידת ההתערבות של בקרת האחיזה ותגובת המצערת, כמו גם התצוגה על מסך לוח המחוונים. בנוסף יש גם מערכת Hill climb יעילה מאוד שמונעת מן האופנוע להתדרדר אחורה בעת זינוק מעמידה בעלייה. חבל שבחירת מצבי השטח אינה מנתקת אוטומטית את בקרת האחיזה או מצמצמת את מידת ההתערבות שלה. חבל גם שהיא אינה מנתקת באופן מוחלט את ה-ABS בגלגל האחורי. ומותר לצפות שלפחות במצב "ראלי" ניתן יהיה לנתק את ה-ABS של הגלגל הקדמי.
נוחות ושימושיות: הסופר אדוונצ'ר הוא ידיד מושלם ברכיבות ארוכות. בעיקר הודות למהלך בולמים נדיב ותנוחת רכיבה זקופה, מושב רוכב רחב וקשיח במידה הנכונה והיכולת לחבוק את האופנוע עם הברכיים בעת הצורך ולעבור לעמידה.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
תפעול בקרת השיוט פשוט אבל חבל שכאשר בקרת האחיזה מנותקת, או כאשר ה-ABS במצב שטח (מערכת הגלגל האחורי מנותקת) אי אפשר להפעיל את בקרת השיוט. האלקטרוניקה מתארת את מצבי הרכיבה "גשם", "ספורט" ו"סטריט", ותמורת תוספת תשלום גם את אופרואד" ו"ראלי".
קל במפתיע להניח רגליים על הקרקע ומרכז הכובד הנמוך יוצר תחושת שליטה טובה במהירויות נמוכות. מסך התצוגה צבעוני, בגודל "7, ממוקם מעולה ומציג את המידע באופן ברור. מיגון הרוח מתכוונן ידנית, אלא שגם במצב הגבוה ביותר שלו הוא נמוך מדי, לכן הרוח מוסטת אל מתחת למשקף.