- במה נהגנו: פיז'ו 308 (דור 3)
- מתחרים: פולקסווגן גולף, סיאט לאון, פורד פוקוס, אופל אסטרה
- מתי אצלנו: במהלך 2023
- מחיר משוער: 200 אלף שקל
- בעד: עיצוב, ביצועים, נוחות, התנהגות
- נגד: תפעול, מושב אחורי
בגדול: ה-308 נחשבת לעמוד השדרה של פיז'ו מכמה סיבות. האחת, שהיא שייכת לקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות, קטגוריה שנחשבת עדיין לאחת הגדולות והמשמעותיות בשוק האירופאי. השניה, שלאורך ההיסטוריה פיז'ו בחרה בה להצגת חידושים רבים. כך למשל היא ראשונה במותג לאמץ את הספרה 8, ראשונה על בסיס פלטפורמת EMP2 המשמשת בסיס למגוון גדול של דגמים בקונצרן, והיא גם תהיה הראשונה לשלב בפלטפורמה זו הנעה חשמלית מלאה.
דור חדש הוצג כבר לפני כשנתיים ועדיין לא נחת כאן מסיבות שונות, וזה צפוי לקרות רק במהלך השנה הקרובה. הדור החדש יתמודד עם אתגר גדול ומשמועתי יותר מהקודמות בשושלת, שכן בישראל קטגוריה זו נמצאת בסכנת הכחדה, מאחר שמרבית הלקוחות מעדיפים רכב פנאי גדול ושימושי יותר, או דגמים חשמליים המאפשרים הוזלה משמעותית של עלויות האחזקה.
ניצלנו הזדמנות כדי לנהוג בה לראשונה על כבישי היבשת הישנה, בגרסה עם מערכת הנעה היברידית נטענת, כדי לבדוק עד כמה היא טובה מקודמתה, מה היא מחדשת בקטגוריה והאם שווה לחכות להגעתה ארצה.
עיצוב ותא נוסעים: המהפך שעברה פיז'ו בשנים האחרונות, שגם סייע לה להפוך לנחשקת ופופולרית בהרבה, נובע בעיקר מהשקעה אדירה בעיצוב. ה-308 החדשה ממשיכה את הקו הזה, עם יחידות תאורה מרשימות מלפנים ומאחור וסבכה גדולה עם סמל אריה גאה בחזית. היא נראית פשוט מצויין, לטעמנו לוקחת מאחותה הגרמניה אופל אסטרה את התואר היפה ביותר בקטגוריה.
גם סביבת הנהג עברה שדרוג. עם מסך מגע ("10) המופנה לכיוון הנהג ותחתיו צג נוסף המאפשר מעבר מהיר אל תפריטים ייעודיים, סידור נוח מהמקובל בדגמי פיז'ו. אנחנו עדיין מעדיפים מתגים פיזיים, למשל לבקרת האקלים. את גלגל ההגה הקטן אנחנו עדיין לא אוהבים, שכן הוא מסתיר את לוח המחוונים הדיגיטלי ("10, עם אפשרויות התאמה גדולות מבעבר, כולל מד סל"ד הפועל בכיוון השעון כמו כל מחוון רגיל) ומחייב מיצוב נמוך למדי. בורר ההילוכים הוא בעיצוב מתג, ובכך מפנה מקום לתאי אכסון רבים יותר וגם עובר אוטומטית למצב חניה אם הנהג שכח לעשות זאת.
איכות החומרים טובה מאוד ומגוונת, ומבחינה זו היא מסוגלת להתמודד ללא רגשי נחיתות עם משפחתיות יוקרה כמו אודי A3, ב.מ.וו 1 ומרצדס A קלאס. גם המושבים מציעים נוחות ותמיכה טובים מאוד. מרחב המחיה מאחור קצת פחות מרשים, והיא תהיה צפופה ממתחרות כמו סיאט לאון או פולקסווגן גולף. הספסל נמוך מידי והמסעד בזווית ישרה מידי שאינה נוחה לאורך זמן. כמקובל ליושבים מאחור יש פתחי מיזוג נפרדים וצמד שקעי USB. תא המטען גדול בכ-90 ליטר (361 ליטר) מגולף היברידית נטענת.
מנועים וביצועים: ההיצע הרלוונטי לישראל כולל מנוע בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר (130 כ"ס) או היברידי-נטען כמו ברכב המבחן, המשלב בין מנוע בנזין מוגדש עם ארבעה צילינדרים בנפח 1.6 ליטר (150 כ"ס) למנוע חשמלי (110 כ"ס), עם 180 כ"ס העוברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבת שמונה הילוכים אוטומטית. מצברים בקיבולת 12.4 קוט"ש מבטיחים טווח נסיעה רשמי של 60 ק"מ במהירות של עד 135 קמ"ש.
הביצועים מרשימים, עם תאוצות חלקות ונמרצות בכל מצב, גם בזינוק מהמקום (7.6 שניות ל-100 קמ"ש) וגם ביכולת לשייט בקלות במהירויות המתאימות לאוטובאן גרמני. פחות מרשים הוא מצב השליטה הידנית בגיר באמצעות מנופים מאחורי ההגה, עם תגובות איטיות מידי להורדת הילוך לצורך עקיפה למשל או בלימת מנוע. הגיר גם לא מאפשר שליטה ידנית מלאה ומעלה הילוכים אוטומטית. מצב B מגביר את עוצמת הרגנרציה ושימושי למדי בנסיעה בעיר, אבל מתג ההפעלה שלו נמצא בסמוך לבורר ההילוכים ולא במיקום נוח יותר כמו על גלגל ההגה למשל.
נוחות והתנהגות: תוספת המנוע החשמלי והסוללות מביאות לעליה של כ-300 ק"ג במשקל העצמי בהשוואה לגרסת הבנזין הרגילה, וברוב המכוניות ההיברידיות הנטענות זה גם מביא לפגיעה קשה בנוחות הנסיעה וביכולת הדינמית. כאן זה לא המצב.
ל-308 איכויות נסיעה מהגבוהות ביותר בקטגוריה, טובות יותר מאלו של אחותה הגרמניה. עם יכולת מרשימה לשכך מפגעי סלילה עירוניים כמו מכסי ביוב או כביש מרוצף טיפוסי בערי אירופה, והכל תוך שמירה על ריסון מרכב מופתי בנסיעה על אספלט גלי במהירות גבוהה. היא גם מבודדת היטב רעשי דרך ורוח במהירויות שנחשבות לפליליות בישראל.
גם היכולת הדינמית מפתיעה לטובה. ה-308 לא מרגישה מגושמת כמצופה מהמשקל העצמי הגבוה, עם נכונות טובה של החרטום לצלול לתוך פניות והיענות גבוהה של האחוריים להעברות משקל. להגה יש אומנם משקל טוב, אבל מהלך ארוך מידי ומייצר עבודת ידיים מרובה בכבישים עם פניות ראש סיכה חדות. הביקורת העיקרית היא לדוושת הבלם, הסובלת מדו שלביות באופן קיצוני יותר מהמקובל במערכות המשלבות אגירת אנרגיה.
סיכום: ה-308 החדשה היא משפחתית קומפקטית מצויינת, אחת הטובות ביותר כיום, באופן שמאפשר לפיז'ו לחזור לצמרת הקטגוריה. העיצוב מרהיב, סביבת נהג מרשימה, הביצועים טובים ואיכויות נסיעה סופר גבוהות. אבל יש לה גם בעיה. הקטגוריה אליה היא שייכת סובלת מירידה מתמדת בביקושים, ומרבית הלקוחות יעדיפו בסביבת המחיר שלה לבחור ברכב פנאי או במשפחתי חשמלי מסין. לכן הגרסה החשמלית שלה נראית כמסקרנת למדי, ואם פיז'ו תצליח לשמר את האיכויות הגבוהות גם בה, היא בהחלט עשויה גם לאפשר ל-308 להפוך לרבת מכר של ממש.
- מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.6 ליטר וחשמל
- הספק מנוע בנזין: 150 כ"ס ב-6,000 סל"ד
- מומנט מנוע בנזין: 25.5 קג"מ ב-1,750 סל"ד
- הספק, מומנט מנוע חשמלי: 110 כ"ס, 32.6 קג"מ
- הספק, מומנט משולב: 180 כ"ס, 36.7 קג"מ
- תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
- אורך: 436.5 ס"מ
- רוחב: 185 ס"מ
- גובה: 146.5 ס"מ
- בסיס גלגלים: 268 ס"מ
- משקל עצמי: 1,726 ק"ג
- נפח תא מטען: 361 ליטר
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.6 שניות, 225 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 90.9 ק"מ לליטר, 24 גרם CO2 לק"מ
- טווח נסיעה חשמלי: 60 ק"מ
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): ארבעה כוכבים
- מחיר משוער: 200 אלף שקל
פורסם לראשונה: 15:19, 29.12.22