• במה נהגנו: BYD אטו 3
  • מתחרים: MG ZS EV, ג'ילי גיאומטרי C
  • מתי אצלנו: מרגע זה
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 165 אלף שקל (156.5 אלף שקל)
7 צפייה בגלריה
BYD אטו 3
BYD אטו 3
(צילום: תומר פדר)
  • בעד: מראה, סביבת נהג מקורית, אבזור
  • נגד: יכולת דינמית, טווח נסיעה, בלימה רגנרטיבית
בגדול: BYD מצטרפת אמנם לרשימה ארוכה (ומתארכת בקביעות) של יצרניות סיניות עם היצע חשמלי רענן, אבל היא שונה בכל זאת. בעיקר מכיוון שהחלה את דרכה באמצע שנות ה-90 כיצרנית סוללות לשימושים שונים, עם קשרים הדוקים לקונצרנים מערביים מצליחים דוגמת נוקיה ומוטורולה. רק בתחילת שנות האלפיים החלה לייצר מכוניות. עם מנועי בנזין, וללא הצלחה מיוחדת. כיום? היא אחת היצרניות החשובות בעולם של הרכיב החשוב ביותר ברכב חשמלי, הסוללה כמובן. היתרון שזה מעניק לה הוא עצום, לא פחות, ותשאלו את אנשי טסלה מה יקרה אם הסינים של BYD יתעוררו יום אחד, ויסגרו להם את השיבר.
7 צפייה בגלריה
BYD אטו 3
BYD אטו 3
(צילום: תומר פדר)
עד עתה ייצרה BYD מכוניות עבור השוק הסיני, כעת היא מתחילה לצאת ופותחת במתקפת שיווק רועשת, אחרי כשנה של ניסויים שקטים במדינות נבחרות. ישראל אגב היא אחת משש מדינות נוספות אליהן בהן תתחיל למכור כבר עכשיו. ולא סתם תתחיל למכור.
בשונה ממותגים סינים אחרים המשווקים כאן (בינתיים) דגם חשמלי אחד רלוונטי, באולם התצוגה של BYD תמצאו לא פחות משלושה. שניים מהם במסגרת יבוא מוגבל לכמה מאות יחידות בכל שנה, אבל המעניין ביותר הוא השלישי - אטו 3. משפחתי-פנאי חשמלי שצולל מייד אל ליבת השוק, בה נוכחים שני מצליחני על. MG ZS EV (ב-2020 החשמלי הנמכר ביותר בישראל), ג'ילי גיאומטרי C (המחזיק בתואר זה מתחילת השנה הנוכחית). יש לו סיכוי מולם?
עיצוב ותא נוסעים: הוא נראה טוב. מצוין אפילו. הסירו מדלת תא המטען את הכיתוב המיותר אך כה-סיני 'build your dreams' וכסו את שאר אזכורי המותג הסיני, וספק אם מישהו שאינו מצוי ברזי וחדשות התעשייה ידע לומר שאינו גרמני או ספרדי, או איטלקי. הוא נאה, אלגנטי למראה ללא הצטעצעות מיותרת, אפילו בוגר. שונה ממרבית בני ארצו. יופי.
7 צפייה בגלריה
BYD אטו 3
BYD אטו 3
(צילום: תומר פדר)
בפנים הסיפור שונה, אבל אחרת מכפי שאתם עשויים לחשוב. גם כאן מציגה BYD איכות מרשימה, עם קונסולה קדמית מקומרת, נעימה מאוד למגע שמוצבת נמוך ומייצרת תחושת שליטה על אירועי הכביש לפנים. יש גם בורר מצבי נסיעה (לפנים-אחור-חניה) שנראה ומרגיש כמו מצערת מטוס נוסעים, פתחי מיזוג מסוגננים באופנים שונים, תאי אחסון בדלתות הקדמיות עם מיתרי נגינה, ידיות פתיחת דלתות שונות מאלה שפגשתם אי פעם. מקורי, מעניין, ומרגיש "יותר מדי". נהגנו ברכב יום אחד ולא התעייפנו מכל השטיקים, לא בטוח שזה יהיה המצב אחרי חודש.
למושבים דיפון דמוי עור איכותי בצביעה בשני גוונים, והם מציעים גם נוחות ותמיכה טובים. וזה ממשיך עם מסך מגע מרשים ("15.6 עצום בגרסאות הבכירות, "12.8 בגרסאות בסיס) עם מנגנון היפוך נהדר - שליטה גם מההגה - שמאפשר להציב אותו בצורה אנכית או אופקית בהתאם להעדפה ויזואלית או סוג המידע המופיע עליו.
ועכשיו לתלונות. עם כל הכבוד למסך הנהדר, אין בינתיים צימוד מתבקש ל-Apple CarPlay ו-Android Auto ואין גם ניווט, או תפריט עברי. הכל יהיה בעתיד, כמו-גם אפליקציה המאפשרת ביצוע פעולות שונות כמו פתיחה של הרכב, הפעלת המיזוג לפני נסיעה וקבלת נתונים עליו (מצב סוללה, לחץ אוויר בצמיגים וכו'). ולוח המחוונים הניצב מבעד להגה צנוע מדי ("5), הגלגל עצמו אופקי במידה שלא כולם יאהבו. אין כיוון גובה למושב הנוסע, המזגן אינו מהטובים שבנמצא ומתג החנייה ממוקם לא טוב.
מבחינת מידות הוא גדול במעט מגיאומטרי C, עם 2 ס"מ יותר באורך (445.5 ס"מ) ובבסיס הגלגלים (272 ס"מ). מרחב המחיה מאחור טוב למדי לשני מבוגרים גבוהים, ותנאי השירות שלהם כוללים פתחי מיזוג נפרדים וצמד שקעי USB. נפח תא המטען (440 ליטר) דומה ל-MG, גדול בכ-100 ליטר מג'ילי.
נשלים את רשימת האבזור העשירה. כיוון חשמלי וחימום למושבים קדמיים, משטח טעינה אלחוטי, מפתח חכם, מצלמות היקפיות וחלון שמש (עם וילון אטימה מלא). לגרסה הבכירה גם דלת תא מטען חשמלית. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור), תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת כולל על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
מנועים וביצועים: המנוע החשמלי מוצב מלפנים, בתא מנוע בו ניתן היה להציב מקום אחסון, אבל אין כזה. הוא מעביר לגלגלים הסמוכים אליו 204 כ"ס. על הנייר, הביצועים טובים מהמתחרים הישירים עם 7.3 שניות ל-100 קמ״ש, 0.4 שניות פחות מג'ילי, ו-1.3 שניות פחות מ-MG. כוח אם כך לא חסר והוא מגיע בקלות למהירות שיוט חוקית וגם קצת מעבר.
אך מערכת הבלימה הרגנרטיבית מאכזבת, שכן היא כוללת רק שני מצבים המופעלים - וזה לא פתרון נוח - באמצעות מתג בקונסולה שבין המושבים. המצב הרגיל כמעט ואינו מורגש, העוצמתי מהשניים מייצר האטה עדינה, כמו הסרת רגל מדוושת התאוצה ברכב בנזין רגיל בהילוך גבוה ומהירות שיוט. אז לא, הוא אינו מצמצם שימוש בבלמים בנסיעה עירונית, בוודאי לא בכבישים הרריים בדומה לחשמליות מודרניות. אנחנו מנחשים שכאשר יעודכן, זו לבטח תהיה תוספת חדשה ומבורכת.
אבל זה לא כל הסיפור. מחזור אנרגיה צנוע אחראי - גם אם באופן מינורי - לצריכת חשמל גבוהה יחסית שעמדה על כ-21 קוט"ש ל-100 ק"מ. אז נכון, כבישים בין עירוניים ומהירות נסיעה של 100-120 קמ"ש עם מזגן (חלש מדי) ובטמפרטורות חיצוניות גבוהות, הם תמהיל אסוני לטווח נסיעה. גם העובדה שרכב המבחן החדש לגמרי לא עבר כמה מחזורי טעינה-פריקה לא מסייעת למיצוי הטווח.
ובכל זאת, טווח הנסיעה במהלך הנהיגה שאפשרו מצברי ה-60.5 קוט"ש אכזב מאוד. לאחר כ-240 ק"מ של נהיגה בין עירונית סטנדרטית עברנו למצב חסכון עם מהירות של 80 קמ"ש ומיעוט מתסכל של האצות. לאחר זמן קצר עברנו למצב הישרדות - 40-50 קמ"ש ללא מזגן. הגענו ליעד עם 0 מהבהב במד הטווח לאורך מספר קילומטרים. ובסך הכל פחות מ-300 ק"מ של נהיגה. נמוך משמעותית מהמוצהר, נמוך מהמתחרים הישירים. טעינה מהירה (90DC) תאפשר מילוי מצברים מ-30% ל-80% בחצי שעה.
7 צפייה בגלריה
BYD אטו 3
BYD אטו 3
(צילום: תומר פדר)
נוחות והתנהגות: בשונה ממתחריו הישירים, גרסאות מוסבות לחשמל של דגמי בנזין, האטו-3 מבוסס על פלטפורמה ייעודית להנעה חשמלית. זה מסייע לו להיות מרווח יחסית, מעניק חופש עיצובי, אבל העסק לא מבריק. נוחות הנסיעה במהירות נמוכה טובה יחסית, ויש להניח שבנסיעה עירונית הוא יהיה מהנוחים שבנמצא. מחוץ לעיר הסיפור שונה.
למרות מתלה אחורי מודרני רב-חיבורי (קורות מתח במתחרים הסיניים), מערך המתלים מכויל באופן רחוק מלשכנע. בעיקר עם שיכוך כיווץ והחזרה נרפה שמייצר תנועת מרכב מיותרת ומעייפת לאורך זמן. גם במהירות שיוט נינוחה למדי של 100 קמ"ש, כל גל אספלט או שיבוש מנדנדים את הרכב ומייצרים תחושת אי נוחות. כל זאת כאשר הוא אינו עמוס בנוסעים וציוד. במקרה שכזה הבעיה תהיה גדולה יותר.
תוצאה נוספת של הכיול הרך היא נטייה מפתיעה לעיתים לתת היגוי, גם כשלא מדובר בהאצה אגרסיבית. הקושי בהורדת הכוח החשמלי המיידי לגלגלים הקדמיים מורגש היטב בלוחמת הגה וסחרור גלגלים שמערכת בקרת המשיכה מתקשה לעיתים לרסן.
וכמובן, היכולת הדינמית לכן סבירה במקרה הטוב, לא מעבר. למרות המיקום הנמוך של הסוללות, ה-1.8 טון של הרכב הלא משוכך יחד עם חוקי הפיזיקה ובעיקר מערך המתלים, לא מעניקים לנהג ביטחון נחוץ. כדי להתאים לקהל אירופאי נדרשת BYD לטפל במהירות גם בכיול מערכת ההגה ועל הדרך, לסלק את דוושת הבלם ארוכת המהלך שסובלת מתחושה דו-שלבית ואינה מעוררת ביטחון נחוץ.
7 צפייה בגלריה
BYD אטו 3
BYD אטו 3
(צילום: תומר פדר)
סיכום: לאטו 3 יש את כל מה שנדרש כדי להצליח כיום בשוק הרכב עם דגם חשמלי מסוגנן. עיצוב נאה, סביבת נהג מקורית ואיכותית, תא נוסעים שימושי ואבזור עשיר. גם תג מחיר שגבוה רק במעט ממשפחתיות אפרוריות עם מנוע בנזין, יכול להיחשב כסביר.
אבל הוא סובל, לפחות ברכבי המבחן המאוד חדשים בהם נהגנו, מצריכת חשמל גבוהה. ולכן מטווח נסיעה בעייתי. לכך יש להוסיף יכולת דינמית לוקה בחסר ומספר בעיות לא פתורות בסביבת הנהג. החל ממסך מגע מוגבל בשלבי הכנה לשוק הישראלי (והאירופאי) ועד בעיות נקודתיות אחרות.
אבל תשובה ברורה על סיכויי הצלחתו ויכולתו לעמוד מול מתחריו הישירים, נקבל רק לאחר מבחן השוואתי מסקרן. בקרוב.
  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 60.5 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 204 כ"ס / 31.6 קג"מ
  • הנעה: קדמית
  • אורך: 445 ס"מ
  • רוחב: 187.5 ס"מ
  • גובה: 161.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 272 ס"מ
  • משקל: 1,750 ק"ג
  • נפח תא מטען: 440 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 7.3 שניות
  • מהירות מרבית: 160 קמ"ש
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 165 אלף שקל (156.5 אלף שקל)
הכתב היה אורח חברת BYD