- במה נהגנו: פולקסווגן אמרוק (דור 2)
- מתחרים: טויוטה היילקס, איסוזו דימקס, פורד ריינג'ר
- מתי אצלנו: רבעון שני 2023
- מחיר משוער: 300 אלף שקל
- בעד: ביצועים, תא נוסעים, יכולת דינמית, בטיחות
- נגד: תפעול, מחיר
בגדול: למרות שחטיבת המסחריות של פולקסווגן נחשבת כבר עשרות שנים לאחת המצליחות באירופה, התווסף טנדר לאולם התצוגה שלה רק לפני עשור. האמרוק הראשון הביא רבים מהיתרונות המוכרים של פולקסווגן לקטגוריה המיועדת, עם תא נוסעים מרווח וכמעט-יוקרתי, איכויות נסיעה גבוהות בכביש וביצועים טובים משמעותית ממתחריו. מצד שני, הוא היה פחות קשוח ממתחריו היפניים, הן ביכולת העמסה ובעיקר עם יכולת שטח רחוקה מלשכנע.
כעת זה צפוי להשתנות, עם דור חדש שפותח כחלק משיתוף הפעולה עם פורד, בעלת הניסיון העשיר ביותר בתעשייה בייצור טנדרים. שכן האמרוק מבוסס על הריינג'ר החדש, שצפוי גם הוא לנחות כאן במהלך השנה. ולא סתם מציינת פולקסווגן בגאווה כי תהליך הפיתוח וניסויי הנהיגה התבצע בתנאי השטח הקשים והמגוונים של אוסטרליה. אז כן, הוא צפוי להיות קשוח בהרבה מהאמרוק המוחלף, אך גם לשמור על היתרונות המוכרים של קודמו. האם לטויוטה היילקס ואיסוזו דימקס יש סיבה לחשש?
עיצוב ותא נוסעים: בשונה ממרבית המתחרים בקטגוריה בעלי עיצוב תכליתי, האמרוק החדש בולט ואגרסיבי למראה עם סבכה קדמית ענקית ויחידות תאורת מטריקס לד מלפנים. בתי גלגלים מורחבים מכילים חישוקי ענק ("21) שנראים מעט מוזרים ברכב עבודה מסוגו וככל הנראה לא יוצעו במפרט המקומי. טוב שכך.
סביבת הנהג מודרנית עם לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) בעל מגוון תצוגות (כולל זוויות השיפוע וההיגוי, או מד חום מנוע ותיבת הילוכים) ומסך מגע ענק ("12) האחראי על תפעול מרבית המערכות. זה נראה טוב, אבל התפעול פחות נוח ואינטואיטיבי, מחייב הורדת מבט מיותרת רק כדי לשנות את טמפרטורת בקרת האקלים למשל. איכות החומרים גבוהה מהמקובל בקטגוריה וגם רשימת אבזור מרשימה לרבות ריפודי עור, כיוון חשמלי למושבים הקדמיים, מצלמות היקפיות ומערכת שמע משובחת של הרמן קרדון.
יש צמד תאי כפפות שימושיים, ושקע USB סמוך למראה המרכזית לחיבור מצלמת דרך, אבל לא אהבנו את המיקום המוזר של ידיות פתיחת הדלתות. המושבים הקדמיים נוחים, מציעים תמיכה טובה ומאפשרים ישיבה ממושכת ללא מאמץ, בין היתר הודות לטווח כיוון נדיב של ההגה למרחק.
והוא גדול מהאמרוק היוצא, ארוך ב-9.5 ס"מ (535 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-17 ס"מ (327 ס"מ). בהתאם, מרווח רגליים טוב משמעותית ליושבים מאחור, שגם זוכים לפתחי מיזוג נפרדים ולשקע חשמל (230V) ייעודי. גם הארגז גדול יותר עם תוספת 7 ס"מ לאורך. יש בו שקעי חשמל, תאורה פנימית ואפשרות למנגנון סגירה חשמלי לחלקו העליון. כושר העמסה גבוה מבעבר ב-190 ק"ג (1.19 טון).
שדרוג משמעותי יש לבטיחות עם תשע כריות אוויר (ארבע בעבר) כולל מרכזית בין הנהג לנוסע, ומערכות אקטיביות שלא הוצעו בעבר כמו בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
מנועים וביצועים: כל המנועים הם מתוצרת פורד עם היצע מגוון מבעבר, אבל בינתיים ללא אופציה חשמלית או משולבת חשמל שכנראה תוצע רק בעתיד. יש ארבעה צילינדרים בנזין מוגדש (302 כ"ס) וטורבו-דיזל בכמה רמות הספק (150, 170 או 205 כ"ס) שלא ישווק כאן. כן יגיע ה-V6 טורבו-דיזל בנפח 3.0 ליטר עם 240 כ"ס ותיבת עשרה הילוכים אוטומטית (שמונה בעבר).
הביצועים יוצאי דופן לטנדר מסוגו, ויותירו את המתחרים היפנים הרחק מאחור במיאוץ רמזורים מזדמן. גם תאוצות הביניים מרשימות הודות לתגובות טובות של תיבת ההילוכים, אבל לא אהבנו את האפשרות לשליטה ידנית המתבצעת דרך צמד מתגים על בורר ההילוכים האלקטרוני, סידור שרחוק מלהיות נוח וחבל שפולקסווגן לא הציבה כאן מנופי שליטה מאחורי ההגה.
בשונה מהאמרוק היוצא שהוצע עם הנעה כפולה קבועה, תיבת העברה כאן מאפשרת בחירה בין הנעה אחורית לכביש יבש, לכפולה עם העברת כוח אוטומטית לפנים באמצעות מצמד רב דסקיות לכביש רטוב. סידור שאמור לסייע בשיפור צריכת הדלק ללא פגיעה בהעברת הכוח בתנאי אחיזה נמוכים. מעניין לציין כי בורר הנהיגה כולל גם מצב גרירה ייעודי וייחודי בקטגוריה, המתאים את מערכת ההנעה לנסיעה עם נגרר (3.5 טון, 400 ק"ג יותר מבעבר).
נוחות והתנהגות: האמרוק שומר על תצורה דומה לדגם היוצא ולמקובל בקטגוריה, עם שלדת סולם ומיתלי עצמות עצה כפולות עם קפיצי סליל מלפנים וסרן חי עם קפיצי עלים מאחור. אבל כולם תוכננו מחדש. ואכן, איכות הנסיעה בכביש גבוהה עוד יותר מהאמרוק היוצא, מי שקבע רף גבוה בקטגוריה, הודות לכיול מיתלים מוקפד עם שילוב נכון בין יכולת שיכוך לריסון ובאיזון בין הציר הקדמי לאחורי, ללא נוקשות מיותרת וקיצונית מאחור שמאפיינת טנדרים רבים. וזה בולט בעיקר בנסיעה מהירה על שבילים משובשים, אותם הוא מגהץ בצורה מעוררת הערכה. בידוד רעשי רוח ודרך טוב מאוד ביחס למקובל בטנדרים.
גם היכולת הדינמית מפתיעה לטובה. זוויות הגלגול צנועות ואחיזת הכביש גבוהה מהמקובל בקטגוריה. ההגה בתגבור חשמלי (הידראולי בעבר) מדויק ובעל משקל טבעי, כשלמרות הגידול בממדים קוטר הסיבוב נותר זהה (12.9 מטר). גם כושר הבלימה טוב למדי, בין היתר הודות לדיסקים (גם) מאחור לעומת בלמי תוף במתחרים היפניים.
יכולת שטח: נקודת התורפה הגדולה ביותר באמרוק היוצא הייתה יכולת העבירות, וזה גם התחום בו בוצע השיפור הדרמטי ביותר. זווית הגישה נותרה דומה (30 מעלות) אבל זווית הנטישה שופרה משמעותית (26 מעלות לעומת 18) ומרווח הגחון גדל בלא פחות מ-4.5 ס"מ (23.7 ס"מ), שינויים שגורמים להרבה פחות חיכוך עם אמא אדמה.
אבל השינוי המשמעותי יותר הוא שתיבת העברה כוללת כעת הילוך כוח שלא הוצע בדגם היוצא, מה שמאפשר לו לשמור בקלות על קצב זחילה בטיפוס קטעי עבירות, ועל בלימת מנוע יוצאת דופן בירידות תלולות. בנוסף יש בורר עם מצבי נהיגת שטח ייעודיים (בוץ-חריצים או חול-שלג עמוק) המתאים את המערכות השונות (מנוע, גיר, בקרת משיכה) לתוואי הנבחר, וגם נעילת דיפרנציאל אחורית כציוד תקני שמאפשרת לו להתמודד בקלות עם הצלבות צירים.
סיכום: בשונה משיתופי פעולה בין יצרניות אחרות בתחום הטנדרים, כמו פיאט עם מיצובישי או מרצדס עם ניסאן שהסתיימו בכישלון מוחלט, נראה שדווקא שיתוף הפעולה של פולקסווגן עם פורד העניק לאמרוק זריקת מרץ משמעותית. בעיקר ביכולות עבירות טובה משמעותית, כמו גם יכולות עבודה (העמסה וגרירה) טובות מבעבר, וכל זאת תוך שמירה על יתרונותיו המסורתיים כמו תא נוסעים איכותי ומאובזר מהמקובל, איכויות נסיעה משובחות בכביש וביצועים עדיפים על מתחריו היפנים.
הבעיה העיקרית שלו, כמו שאר המתחרים בקטגוריה, תהיה תג המחיר שצפוי לעמוד על כ-300 אלף שקל. וזה המון כסף, בהתחשב בכך שמדובר ברכב שמיועד לשמש קודם כל כלי עבודה.
- מנוע: V6, טורבו-דיזל, 3.0 ליטר
- הספק: 240 כ"ס ב-3,250 סל"ד
- מומנט: 61.2 קג"מ ב-1,750 סל"ד
- תיבת הילוכים: אוטומטית, 10 הילוכים
- הנעה: אחורית, כפולה, הילוך כוח, נעילת דיפ' אחורית
- אורך: 535 ס"מ
- רוחב: 191 ס"מ
- גובה: 188.4 ס"מ
- בסיס גלגלים: 327 ס"מ
- משקל עצמי/מותר: 1,190/2,540 ק"ג
- מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 23.7 ס"מ, 26/30 מעלות
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: אין נתונים
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: אין נתונים
- כריות אוויר: 9
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
- מחיר משוער: 300 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת פולקסווגן