בשיתוף מטרו מוטור
נושא הפקקים וגודש התנועה בכבישים הפך זה מכבר למכת מדינה של ממש. כולם מסכימים שיש לפעול בנושא הפוגע קשות בכל מישורי חיינו עם זמן אישי שמתבזבז בפקקים הארוכים, איכות חיים שנפגעת קשות, צמצום שעות העבודה ומשאבי אנרגיה מבוזבזים. אלא שאף המודעות לבעיה, לא נמצא עד היום פתרון אופטימאלי בשחרור הציבור הישראלי מפקקי התנועה בדרכים.
3 צפייה בגלריה
פקק תנועה
פקק תנועה
פקקי תנועה - מכת מדינה
(צילום: shutterstock)
למעשה, מאז החזרה לשגרה אחרי הקורונה חזרו הפקקים בהיקף נרחב יותר משהיו ב-2019, בעיקר בשל החשש של רבים להשתמש בתחבורה הציבורית, בגלל חוסר האמינות שלה, והגבלות על שעות הפעילות של הרכבת בגלל עבודות החשמול. מהו אחד הפתרונות לבעיה? מחקר של המכון לחקר התחבורה בטכניון, עבור משרד התחבורה, קבע כי הגברת השימוש ברכב דו-גלגלי בתל אביב ובסביבותיה בשעות העמוסות של הבוקר ואחר הצהריים יקצר דרמטית את זמני התנועה, יפחית את זיהום אוויר ויוכל להביא לחיסכון של 8 עד 27 מיליון שקל בשנה.
ביום ראשון הקרוב (19.6) ייערך יום שידורים מיוחד בנושא ויועבר בשידור חי ב-ynet בין השעות 12:30 ל-15:00

עידוד השימוש ברכב דו גלגלי יקצר את זמני הנסיעה

המחקר שבוצע בידי צוות שבראשו עמדו פרופסור שלום הקרט, ד"ר ויקטוריה גיטלמן וד"ר רוברט אסחאק, בחן מספר רמות של שימוש שכיח יותר ברכב דו-גלגלי – עם עלייה של עד 5% עד 20% מאחוז היקף התנועה בכבישים למול 1.5% עד 3% בלבד בזמן עריכת המחקר. מסקנתם של החוקרים הייתה כי עידוד השימוש ברכב דו גלגלי, כאמור, יקצר את זמני הנסיעה בשיעור של בין 3% ל-11%, ויגדיל את מהירות הנסיעה הממוצעת בכבישים בשעות העומס בעד 13%, זאת בזכות הפחתת מספר המכוניות על הכביש שנוסעות בדרך כלל עם נהג בלבד, ותופסות נפח כביש גדול פי כמה מאופנועים וקטנועים.
3 צפייה בגלריה
פקקי תנועה בישראל
פקקי תנועה בישראל
פקקי תנועה בישראל
(צילום: shutterstock)
כמו כן, לפי המחקר, הגדלת חלקם של הדו-גלגליים בתנועה ל-5 עד 20 אחוז מהיקפה, תפחית את כמות הקטעים הגדושים בתנועה מ-18% מסך הכבישים הנבדקים בעת עריכה המחקר, ל-15% עד 10% בלבד, כך שגם המכוניות ינועו על הכבישים מהר יותר. בנוסף, לאופנועים וקטנועים צריכת דלק נמוכה יותר מכלי רכב פרטיים, מה שיביא לצמצום בפליטת המזהמים.
יום השידורים יעסוק בבעיית הגודש בכבישים ובאפשרויות השונות לפתור אותה. ראש צוות המחקר של המכון לחקר התחבורה בטכניון, פרופ' שלום הקרט ישתתף ביום השידורים וכן ישתתפו אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה, שיספר על המהלכים של המשרד בתחום הרכב הדו גלגלי ועידוד הרכיבה הבטוחה, ח"כ קרן ברק מהליכוד, מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקה בתיק התחבורה בעיר, שתספר על הניסיון המוצלח של תל אביב בעידוד השימוש ברכב דו גלגלי, כדי להתמודד עם עומסי התנועה ועם המחסור במקומות חנייה, אנשי ציבור, חוקרי אקדמיה, סלבס, ועוד.
לדברי גדי אבירם, יו"ר מטרו מוטור: "ועידת 'משחררים את הפקק' הינה הפעם הראשונה שהרכב הדו גלגלי עולה לדיון ציבורי-מקצועי, כפתרון משמעותי לפקקים, בהיותו פתרון זמין, קל ליישום וללא עלות תקציבית. זה נכון במיוחד כשמעבר של רק חלק קטן מהנסיעות, 3-5% בלבד, ממכוניות לדו גלגלי, ייתן תוצאות מיידיות ומשמעותיות של הקלה בעומס בכבישים. יחד עם הרכבת הקלה, מערכת המטרו, ושיפור התחבורה הציבורית, שנמצאים בעבודה וייקח עוד זמן רב עד שיבשילו, על שרת התחבורה לתמוך במעבר קל של בעלי רישיון נהיגה במכונית - לרישיון נהיגה בקטנוע, בדיוק כפי שקיים ברוב מדינות אירופה."
3 צפייה בגלריה
פקקי תנועה בישראל
פקקי תנועה בישראל
פקקי תנועה בישראל
(צילום: shutterstock)
"על ידי השוואת קטגוריות רישיונות הנהיגה עם אירופה, נוכל להקל בעומס באופן מיידי ולחסוך למשק אלפי שעות עבודה מבוזבזות של עמידה בפקקים, לחסוך עשרות מיליונים לציבור על הוצאות רכב, ולא פחות חשוב, לתרום להפחתת פליטות ואויר נקי יותר במיוחד במרכזי הערים."
בשיתוף מטרו מוטור