הוסקווארנה נורדן 901 הוא אחיו הכמעט-תאום של ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר, ומבחינה מראה הוא קרוב מאד לאופנוע הקונספט יוצא הדופן שהיצרנית הציגה בתערוכת מילאנו 2019. כולל יחידת התאורה העגולה-רטרו ומיכל דלק שגולש מטה משני צידי המנוע. כדי לרכוש אותו בארץ צריך להכין צ'ק על סך 105 אלף שקלים, זהה לק.ט.מ R890 אדוונצ'ר, 5,000 שקלים פחות מב.מ.וו GS850. יקרים ממנו משמעותית הם טריומף טייגר 900 שמתחיל ב-115 אלף שקלים, דוקאטי דזרט X (120 אלף) והונדה אפריקה טווין שמתחיל ב-124 אלף שקלים.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
שורה תחתונה: הנורדן הוא אופנוע שמציע מגוון רחב של אפשרויות שימוש, ובכולן הוא מתפקד היטב. מרכיבת כביש רגועה ועד אטרף אספלט, רכיבת שבילים נינוחה ועד הרפתקנות קיצונית בשטח. לא במקרה יצרה הוסקוורנה רחש יח"צני אדיר סביבו עם אינספור מחמאות מקיר לקיר, ורובן מוצדקות. אבל אחרי שהאבק התקשורתי שקע גילינו פה ושם גם סדקים ופגמים, כמו מנוע רועד ורועש, מנגנון העברת הילוכים מהיר לא משכנע, או מיגון רוח לא טוב. מסקרן אותנו בעיקר לדעת כיצד הדגם יתפתח ביחס לאחיו התאום והכתום. הישארו עימנו.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
מנוע-גיר: את נורדן מניע מנוע טווין-מקביל בנפח 889 סמ"ק, יחידה זהה לק.ט.מ 890 ומצוינת באותה מידה. זהו מנוע שמעביר חוויה נעימה ואופיינית ל-V-טווין, עם תגובה נמרצת כבר מסל"ד נמוך וגמישות שמעניקה טווח פעולה רחב בכל הילוך, עליית סל"ד מהירה והורדה מסעירה של כוח לגלגל. חבל רק שהוא רועד ורועש יתר על המידה.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
הוא מפיק 105 כ"ס ב-8,000 סל"ד ומומנט מרבי מרשים של 10.2 קג"מ ב-6,500 סל"ד, ואלה נתונים שמזיזים בזריזות ובעוצמה את 217 הק"ג שלו. עם שידוך טוב לתיבת הילוכים (עם סליפר קלאץ' וקוויק-שיפטר שימושי מעלה-מטה) טובה. עם זאת, פעולת הקוויק-שיפטר באופנוע המבחן התגלתה כלא מבריקה, ובעת רכיבה טכנית מומלץ לוותר על המערכת הזו.
התנהגות כביש: נורדן הוא אופנוע גבוה עם מהלך מתלים נדיב של 220 מ"מ מלפנים ו-215 מ"מ מאחור. אך ברכיבה יש תחושה שמרכז הכובד נמוך ומאפשר יציבות כיוונית טובה ברכיבה עירונית איטית, תוך שיכוך מוצלח של שיבושי אספלט. הבולמים מתפקדים מצוין גם ברכיבה מהירה יותר בכבישים מפותלים.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
הצמיגים המקוריים של נורדן הם פירלי סקורפיון ראלי STR שמספקים אחיזה מצוינת והתנהגות כביש טובה. אבל אופנוע המבחן הגיע עם צמיגי קונטיננטל TKC 80 Twinduro קרביים יותר, המתאימים לרכיבת שטח ופחות מרשימים על הכביש. התוצאה היא רעידות מודגשות ותחושה פחות בטוחה בעת הטיות חריפות.
בשטח לעומת זאת הנורדן מרגיש לגמרי בבית ומאפשר רכיבת אדוונצ'ר קשוחה. שבילים מכל הסוגים, דרכי מדבר, חולות עמוקים, עם כולם הוא מתמודד בלי בעיה. הוא נוח לרכיבה בעמידה עם מעבר נוח מישיבה. מידות חישוקי השפיצים - "18 מאחור, "21 מלפנים - אחראית להיגוי איטי יחסית ברכיבת כביש, אבל תורמות ברכיבת שטח.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
נוחות ושימושיות: הוא אופנוע גבוה, גם כאשר המושב נמצא במצב הנמוך מהשניים האפשריים. רוכבים בגובה ממוצע יוכלו לצפות קדימה מעל כלי הרכב שעל הכביש, אבל בעמידה הם צפויים להתקשות להגיע לאספלט. האלקטרוניקה כוללת שלושה מצבי רכיבה (כביש, שטח וגשם), ABS שפועל גם בהטיה (ניתן לניתוק מהגלגל האחורי), יש בקרת שיוט ובקרת אחיזה.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
תפעול המערכות קל ופשוט אך יש לקחת בחשבון שלא ניתן להשתמש בבקרת השיוט כאשר בקרת האחיזה מנותקת. תמוה שהעברת מצב הרכיבה ל"שטח" לא מבצעת התאמה אוטומטית ל-ABS ומנתקת אותה. יש צורך בפעולה נוספת ואז היא מתאפסת. עם זאת, במצב "שטח" בקרת האחיזה פחות שמרנית, ומאפשרת הנפות גלגל והחלקות זנב גם בלי לכבות את בקרת האחיזה.
מיגון הרוח מספק הגנה טובה עד למהירות של 130 קמ"ש, אך הוא לא ניתן לכיוון ובמקרים מסוימים הרעש הופך למטריד. המושב לכל אורכו רחב ונוח לרכיבה ממושכת גם בשניים.