אחרי מיניוואנים ומשפחתיות גדולות, גם משפחתיות קומפקטיות - במיוחד בתצורת חמש דלתות וללא מערכת הנעה היברידית - נמצאות בתהליכי גסיסה על סף סכנת הכחדה. האשמה נעוצה בפופולריות של רכבי הפנאי, שכן מרבית הנהגים מעדיפים ישיבה גבוהה ויותר פוזה על הכביש, גם כשזה עולה להם בנוחות, ביכולת דינמית או בצריכת הדלק.
בכל זאת, פורד פוקוס העדכנית וסיאט לאון החדשה יחסית שמככבות כאן, שונות מעט מהמקובל. שתיהן אומנם משפחתיות "רגילות" עם חמש דלתות ומנועי בנזין, אבל הן משווקות גם בגרסאות "כמו ספורט-ביצועים", הנשענות על ההילה של הדגמים הספורטיביים באמת – פוקוס ST שלא משווקת כאן, וקופרה לאון שדווקא כן. מבחן השוואתי ביניהן הוא צעד מתבקש.

7 צפייה בגלריה
סיאט לאון
סיאט לאון
עדכנית. סיאט לאון FR
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.5 ליטר, 150 כ"ס
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.4 שניות, 217 קמ"ש
  • צריכת דלק: 17.2 ק"מ לליטר
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 156 אלף שקל (135 אלף שקל)

7 צפייה בגלריה
פורד פוקוס
פורד פוקוס
שונה מהמקובל. פורד פוקוס ST-ליין
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: טורבו-בנזין, 3 צילינדרים, 1.0 ליטר, 155 כ"ס
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.4 שניות, 208 קמ"ש
  • צריכת דלק: 17.2 ק"מ לליטר
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 147 אלף שקל (132 אלף שקל)
כצפוי, שתי המכוניות נראות מצוין. הן עוטות "נוצות קרב" בדמות פגושים אגרסיביים עם כונסי ומסיטי אוויר, חישוקי "18 גדולים וספוילר בקצה דלת תא המטען. לכאורה, בחירה ביניהן היא רק עניין של טעם. במחשבה שנייה, הבחירה המביכה של סיאט בצמד מפלטים מדומים מאחור גורמת לנו להעדיף את הפורד. נמאס מההצטעצעות הזאת.
7 צפייה בגלריה
סיאט לאון
סיאט לאון
מרגישה מודרנית יותר, עם מושבים טובים. סיאט לאון
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג בפוקוס עברה לאחרונה עדכון לפני הפסקת הייצור בעוד שלוש שנים. לוח המחוונים הוגדל ("12.3 לעומת "10.25 בלאון) וכך גם מסך המגע ("13.2 לעומת "10 בסיאט). התפעול נוח ואינטואיטיבי משמעותית מזה המסורבל שבסיאט, המחייב הסתגלות. בנוסף, לא בטוח שתצליחו להתרגל למתגי המגע האחראיים על מערכת הפעלת בקרת האקלים בסיאט - לטעמנו הממשק הגרוע ביותר בתעשיית הרכב כיום.
בכל זאת, סביבת הנהג של הלאון נראית ומרגישה מודרנית יותר, ולא רק בגלל אפשרויות תצוגה נרחבות יותר בלוח המחוונים, או אפשרות לתאורת אווירה משתנה. גם מתג צנוע כבורר הילוכים נראה טוב יותר מהידית המסורתית בפוקוס, מה שגם מאפשר יותר תאי אחסון.
7 צפייה בגלריה
פורד פוקוס
פורד פוקוס
מסכים גדולים יותר, אבל מרגישה מיושנת. פורד פוקוס
(צילום: ניר בן זקן)
ההרגשה היא שסיאט משתמשת בחומרים איכותיים ומגוונים יותר, לעומת הפוקוס שמסתפקת בפלסטיק שחור וקודר. גם מושבי הסיאט עדיפים משמעותית, עם תמיכה צדדית טובה יותר וכיוון גובה למושב הנוסע. היתרון היחיד של מושבי הפוקוס הוא אפשרות חימום - לא מאוד רלוונטי לתנאי האקלים המקומיים.
גם תנאי השירות ליושבים מאחור בסיאט טובים יותר בזכות מרווח לרגליים ולראש, מושב נוח ובעיקר - אפשרות לשליטה נפרדת במיזוג. לפוקוס אין כלל פתחי מיזוג מאחור, והיא מאבדת נקודות רבות בשל כך, אם כי יש לה חלון גג גדול יותר מזה שבלאון, המאפשר גם לנוסעים מאחור ליהנות מקרני השמש. תא המטען של סיאט גדול במעט (380 לעומת 341 ליטר). מערכות הבטיחות של השתיים כוללות בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית, לפוקוס שמירה על נתיב לעומת תיקון בלאון, לסיאט יש התרעת שטח מת שאין בפורד.
גם לסיאט וגם לפורד יש מנועי בנזין מוגדשים עם מערכת היברידית קלה (48V), בהספק דומה אבל בתצורה שונה. בלאון זהו מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר ו-150 כ"ס, לפוקוס מנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר, אבל הספק מרבי מרשים ביחס אליו - 155 כ"ס. הביצועים בקו ישר זהים, גם בזינוק מהמקום (8.4 שניות ל-100 קמ"ש) וגם בתאוצות ביניים המדמות עקיפה.
7 צפייה בגלריה
סיאט לאון פורד פוקוס
סיאט לאון פורד פוקוס
בקו ישר הביצועים זהים. פורד וסיאט
(צילום: ניר בן זקן)
למרות זאת, אופי הפעולה שונה ומציג יתרון ברור לסיאט, הנהנית מרצועת כוח רחבה בהרבה הודות לנפח מנוע גדול ב-50% מזה של הפורד. בהתאם, פעולת המנוע בלאון חלקה יותר, והשידוך עם תיבת ההילוכים עדיף. לפוקוס יש פחות מומנט, שיאו מגיע בסל"ד גבוה יותר ובכך יוצר רצועת כוח צרה יותר. תיבת ההילוכים מחייבת רגל מאוד עדינה על המצערת בתחילת נסיעה, זאת במטרה למנוע קופצנות.
המנוע הקטן של הפוקוס רועש ורועד יותר, ואף על פי שהוא קטן בנפח ובמספר הבוכנות, צריכת הדלק שלו הייתה גבוהה יותר בתנאי המבחן – 11.5 ק"מ לליטר לעומת 13.1 ק"מ לליטר ללאון. הסיבה: הוא נדרש להתאמץ יותר, גם בנהיגת שיוט.
7 צפייה בגלריה
סיאט לאון פורד פוקוס
סיאט לאון פורד פוקוס
יתרון ברור לסיאט באופן פעולת המנוע
(צילום: ניר בן זקן)
ומה עם היכולת הדינמית, לשמה התכנסנו? השתיים מצוידות במתלים נוקשים יותר מהגרסאות הרגילות, מונמכות (1.5 ס"מ בלאון, 1.0 ס"מ בפוקוס) ומכוילות יותר לאקשן. הפורד מותירה כאן עשן לסיאט, עם מאפייני נהיגה מוכרים של היצרנית, לרבות הגה מדויק ותגובות סופר מהירות לשינויי כיוון ולהעברות משקל. היא מסתייעת בגומי משובח יותר (מישלין פיילוט ספורט 4 לעומת ברידג'סטון טורנזה T005) ורחב יותר, שמאפשר אחיזת כביש גבוהה משמעותית.
7 צפייה בגלריה
סיאט לאון פורד פוקוס
סיאט לאון פורד פוקוס
תחושת חיבור אדם-מכונה. סיאט נגד פורד
(צילום: ניר בן זקן)
ללאון התנהגות בוגרת, בטוחה וצפויה, אבל לא הרבה מעבר לכך. ההגה המהיר יחסית (כמו בפורד, 2.5 סיבובים מקצה לקצה) חסר תחושה, מערכות הבלמים והמתלים עם זוויות גלגול מודגשות יותר. סיאט לא הקפידה על תחושת חיבור אדם-מכונה כמו בפורד, מה שפוגם בתחושת הביטחון המוענקת לנהג. לכן היא גם משמעותית פחות מהנה לנהיגה. מצד שני, הלאון עדיפה בנסיעות מנהלתיות. היא יותר נוחה, פחות מעייפת, יותר שקטה.
כמשפחתית, אין לפוקוס צ'אנס מול הלאון המודרנית והמאובזרת יותר, עם יחידת הנעה חלקה וחסכונית יותר ותנאי שירות עדיפים לנהג ולנוסעים מאחור. היא גם נראית טוב, ועבור קהל שמסתפק בפוזה - היא ללא ספק הבחירה העדיפה.
אבל אם אתם מחפשים משפחתית שתהיה גם מהנה לנהיגה, כזו שבאמת תתגמל אתכם עם יכולת דינמית נהדרת, הפוקוס היא הבחירה העדיפה ובפער. יש לה לא מעט מגרעות כמכונית משפחתית בנוחות, בשימושיות ובאבזור, אבל היא שופעת אופי כשמתחילים לנהוג בה, ממש כמו מכוניות משובחות של פעם. היא גם המכונית שתמרח לכם חיוך גדול על הפרצוף, לא רק את החיוך שבע הרצון שמסמל "עסקה נכונה". לכן היא גם המנצחת במבחן הזה.