ניסאן ג'וק נחשב, יחד עם סקודה יטי, למייסד קטגוריית רכבי הפנאי הקטנים מתחילת העשור הקודם. ועם יותר ממיליון יחידות שעלו על כבישי אירופה מאז, הוא גם אחד מלהיטי המכירות של ניסאן ושל הקטגוריה. דור שני שהוצג כבר לפני שלוש שנים שיפר מרבית מנקודות התורפה, אבל התקשה לשחזר את ההצלחה. בעיקר בגלל ריבוי מתחרים איכותיים שקמו לו מאז.
3 צפייה בגלריה
ניסאן ג'וק
ניסאן ג'וק
(צילום: ניר בן זקן)
כעת הוא מקבל לראשונה מערכת הנעה היברידית, דגם ראשון של היצרנית להציע מערכת הנעה משולבת חשמל, כשהבאים אחריו הם קשקאי ו-X-טרייל. השינוי הזה אמור אמנם להגדיל את פוטנציאל ההצלחה, אבל במקביל מביא עמו התייקרות לא פחות מדרמטית (17+ אלף שקל). מה שמציב אותו כעת - עם תג מחיר של כ-150 אלף שקל - מול מתחרים מעולים ומתקדמים יותר כמו טויוטה C-HR, יונדאי קונה ואפילו רנו ארקנה, אחיו לקונצרן.
סיכום: מערכת ההנעה ההיברידית של הג'וק אחראית לשיפור (קל) בביצועים, לאופי פעולה חלק (יותר) וצריכת דלק עדיפה. ואלה נקודות חשובות, אבל משאר הבחינות, חלקן קריטיות - הוא נותר ללא שינוי. למשל סביבת נהג טובה בעבר שמרגישה כבר מיושנת, או אבזור בטיחות צנוע מהמקובל וגם נוחות נסיעה סבירה ולא יותר.
בחזרה למחיר. בסופו של יום, הלקוח ימדוד את ההתייקרות בתועלת שהיא מביאה עמה. ובמקרה הזה, לאור הזינוק במחיר, קשה לראות כיצד ניתן להחזירו בצריכת דלק מופחתת. וחשוב מכך, כרגע הוא ממוקם מול סוללת סופר איכותית, ושם הוא מתקשה עוד יותר מבעבר. אפילו מול בן משפחתו המצוין.
מה שונה: מערכת ההנעה ההיברידית פותחה על ידי רנו ומוכרת מהארקנה, ומשלבת בין מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר (94 כ"ס) למנוע חשמלי (49 כ"ס), עם הספק משולב של 143 כ"ס. החיבור לגלגלים הקדמיים הוא דרך תיבת הילוכים עם ארבעה יחסי העברה למנוע הבנזין, שניים למנוע החשמלי, כשהמעבר בין ההילוכים מתבצע בעזרת מנוע חשמלי נוסף. לדברי ניסאן, מערכת ההנעה מספקת ביצועים טובים ב-25% ממנוע בנזין הרגיל, והוא חסכוני ב-20% בצריכת הדלק כש-80% מהנסיעה בעיר מתבצעת בכוח החשמל.
3 צפייה בגלריה
ניסאן ג'וק
ניסאן ג'וק
(צילום: ניר בן זקן)
בפועל הביצועים אכן טובים יותר מג'וק בנזין, עם זינוק ל-100 קמ"ש מהיר בשניה (10.1 שניות). גם אספקת הכוח בנסיעה בעיר חלקה ולינארית יותר, הגם שהיא מלווה לעיתים ברעשי מערכת תמסורת מיותרים. וכמו בארקנה, גם כאן הביצועים הופכים עצלים למדי בעומס גבוה, כמו בעת טיפוס ארוך בכביש הררי. הסוללה מתרוקנת שם ומותירה את האחראיות להנעה על מנוע הבנזין בלבד.
והוא מתקשה לשאת בנטל עם הספקו הצנוע, רצועת כוח צרה יחסית ומספר מצומצם של יחסי העברה המקשים על הצבת המנוע בטווח סל"ד אפקטיבי. צריכת הדלק הייתה טובה יחסית אך לא שוברת שיאים: 14.9 ק"מ לליטר במוצע המבחן.
מה עוד? הבחירה של ניסאן להציב את מתג העברת מערכת ההנעה לחשמל בסמוך לפתחי המיזוג, ואת מתג הגברת הרגנרציה (מכונה e-Pedal) מאחורי בלם היד החשמלי, אינה אידיאלית בלשון המעטה. אגב, המערכת הרגנרטיבית מייצרת האטה קלה, אבל לא כזו המאפשרת לוותר על השימוש בבלמים כפי שניסאן ממתגת אותה. דוושת הבלם עצמה סובלת מתחושה דו-שלבית מוכרת במערכות המשלבות אגירת אנרגיה.
רכב המבחן בגרסת האבזור הבכירה צויד בחישוקי "19 מרשימים, אך גודלם אחראי לפגיעה בנוחות הנסיעה, שאינה מבריקה ממילא גם בדגם הרגיל. בעיקר בנסיעה עירונית במהירות נמוכה, סביבה בה יבלה את עיקר זמנו.
מה דומה: העיצוב החיצוני כמעט זהה, ואם אתם לא סוכני המכירות של ניסאן תתקשו למצוא את ההבדלים המסתכמים בסבכה שונה. גם סביבת הנהג זהה (למעט תוספת תצוגת נתוני העברת כוח בצג הנתונים), והוא כבר נראה מיושן מבחינה זו עם לוח מחוונים אנלוגי ומסך מגע ("8) ברזולוציה נמוכה שאינו נוח במיוחד לתפעול. פתיחה חלון בלחיצה אחת אפשרית רק לזה של הנהג. איכות החומרים לעומת זאת טובה יחסית ומושב הנהג מציע תמיכה טובה, אבל זה של הנוסע לצדו נעדר כיוון גובה.
מרחב המחיה מאחור זהה לגרסה הרגילה, והוא צנוע ביחס למרבית המתחרים בקטגוריה. תא המטען אומנם קטן מגרסת הבנזין ב-68 ליטר (354 ליטר) אבל הוא שומר על גלגל חלופי בשונה ממרבית מתחריו. אבזור הבטיחות זהה לגרסת הבנזין וצנוע מהמקובל כיום, עם בלימה אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב בלבד.
3 צפייה בגלריה
ניסאן ג'וק
ניסאן ג'וק
(צילום: ניר בן זקן)
למרות שהמערכת ההיברידית מביאה לעילה במשקל העצמי (כ-100 ק"ג), מאפייני הניהוג נותרו דומים. היכולת הדינמית טובה יחסית, אבל מערכת בקרת היציבות מתערבת באגרסיביות יתר וההגה חסר משוב.
  • מנוע: 4 צילינדרים, בנזין, 1.6 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 94 כ"ס ב-5,600 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 15.1 קג"מ ב-3,600 סל"ד
  • הספק/ מומנט מנוע חשמלי: 49 כ"ס ו-20.9 קג"מ
  • הספק משולב: 143 כ"ס
  • תמסורת: ארבע יחסים לבנזין ושניים לחשמל, הנעה קדמית
  • אורך: 421 ס"מ
  • רוחב: 180 ס"מ
  • גובה: 159.3 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 263.6 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,400 ק"ג
  • נפח תא מטען: 354 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.1 שניות, 166 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 19.6 ק"מ לליטר, 115 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 153 אלף שקל (148 אלף שקל)