בעיצומה של מהפכה בשוק הרכב בישראל, כשהדגמים החשמליים עושים עלייה בזה אחר זה, זו הזדמנות מצוינת להיכנס לאווירה ירוקה יחד עם ג'ילי גיאומטרי C. אני אישית מאוד אוהב לשנות את הצבעים שנראים מחוץ לשמשות הרכב. מהאפור והזכוכית של העיר למדבר, ולשמיים הגדולים הנקיים מבניינים ולאוויר נקי ויבש. אבל לא תמיד יש זמן לנסוע רחוק ולא תמיד יש לילדים סבלנות לבלות שלוש שעות ברכב בנסיעה לנחלים הגדולים של המדבר. פעמים רבות "בדרך ל..."נפספס פינות חמד ואזורים מעניינים שנמצאים ממש קרוב – פחות משעת נסיעה מגוש דן ובמקרה הזה בין חיפה לת"א על חוף הכרמל.

חממה טורקית

הפעם נתמקד בחצי הצפוני של "יער חוף הכרמל" – זה שנמצא צפונית לכביש 7021 המוביל מצומת עופר לכרם מהר"ל. נקודת ההתחלה שלנו היא חניון אטאטורק הצמוד לכביש 4. הוא נמצא ביער אשר ניטע על ידי יוצאי טורקיה בישראל כמחווה למייסד הרפובליקה. אטאטורק היה מפקד הכוחות העותמניים בארץ ישראל במלחמת העולם הראשונה, נלחם בניסיונות יווניים לפלוש לטורקיה ונבחר לנשיאה הראשון בשנת 1923. הוא סילק את ההדתה והוביל מודרניזציה: סגר מדרסות איסלאמיות, ביטל את חוקי השריעה ואימץ דינים מערביים. לכבודו נשתה קפה טורקי ב"קפה אתאטורק" שפועל במקום בכל ימות השבוע ומציע גם כריכים טעימים, חומוס שנטחן מולכם וג'חנון – כי צריך.
3 צפייה בגלריה
טיול מלא בהפתעות עם ג'ילי גיאומטרי C
טיול מלא בהפתעות עם ג'ילי גיאומטרי C
טיול מלא בהפתעות עם ג'ילי גיאומטרי C
(צילום: רוני נאק)

זמן לדווש

זה בדיוק המקום לתכנן את המשך הטיול. משפחות הרפתקניות יכולות ליהנות מרשת שבילי אופניים ענפה במיוחד, כולל "סינגל השלוחה" המדהים והמאתגר (מתאים לרוכבים מיומנים יחסית). אז אפשר להחליט איך ממשיכים על אחד מסינגלי האופניים הרבים, ברגל על שביל ישראל או ברכב בדרך הנוף. אופציה נוספת היא לקפוץ עם הרכב למערות הכרמל. הכניסה בתשלום, אבל בהחלט שווה עם פעילות חקר־חינוכית לילדים, גילוי אורח החיים של האדם הקדמון בכרמל ומיצג אורקולי מרתק בבטן האדמה בעומקה של מערה טבעית ענקית.
התחלנו עם טיפוס ברכב למגדל היערנים של יער עופר. שם, סמוך אליו אפשר לפגוש את שביל ישראל. אל המגדל עצמו אי־אפשר לעלות, אך יש דק ומרפסת מדהימים, מהם אפשר לראות את כל חוף הכרמל, עד לארובות תחנת הכוח בחדרה מצד אחד וחיפה מצפון. דוך פנימה, מערבה לים, קל להבחין באסדת הגז הטבעי המספקת מקור כוח נקי ומזהם פחות לתחנת הכוח. לרגלי המגדל קל למצא את סימון שביל ישראל שיוביל אתכם צפונה לנחל מערות ולאתגרים שיש בו – מרחק הליכה לא הכי קלה של כשני ק"מ לכל כיוון.
אפשר בכיף להישאר על דרך הנוף. היא קלה ונוחה לכל פרייבט ולאחרונה חלקים גדולים ממנה נסללו ומכוסים עתה אפסלט – אנחנו צלחנו אותה על הג'ילי החשמלית ללא קושי. הדרך מטופחת ושמורה היטב.

בריזה וצל

נעלה בדרך הנוף מחניון אתאטורק עד למגדל וממנו לאורך השלוחה לעומק היער. מסביב שולחנות קק"ל רבים, פינות חמד ומתקני משחק לילדים. פינות מקסימות שבזכות הגובה מעל לים יש בהן כמעט תמיד צל נעים ובריזה ימית מלטפת. חשוב לציין כי רבים מהחניונים מונגשים לבעלי מוגבלויות, יש ברזי מים זורמים ואפילו אזורי חניה מסומנים ומסודרים. על כך הח"ח לקק"ל.
הג'ילי גיאומטרי החשמלית לא חוששת לצאת מהעיר ועם יכולת להרחיק אם רק תרצו עם טווח רשמי של 460 ק"מ. בנסיעה כזו היא צרכה כחצי מנפח הסוללה כשבתוכה שני בוגרים ונהג עם רגל כבדה על הגז. את הדרך מצאנו בעזרת ווייז המובנה במולטימדיה. זו ללא ספק אחת הדרכים הפחות יקרות לגלות מקומות חדשים.
3 צפייה בגלריה
   טיול בכרמל. קרוב וירוק
   טיול בכרמל. קרוב וירוק
טיול בכרמל. קרוב וירוק
(צילום: רוני נאק)
המשכנו על דרך הנוף לחניון שבילי רון – על שמו של אביאל רון ושני ילדיו שנהרגו בפיגוע במסעדת "מצה" בחיפה. רון היה המנהל של המרכז למיפוי ישראל והיה מעורב בפיתוח טנק המרכבה. החניון מהווה מקום זינוק לרוכבים – הזדמנות לפגוש אותם ולקבל "מודיעין" על הסינגלים המשובחים. בגדול – יש כאן מגוון רחב למנעד רחב של רוכבים – אולם הסינגלים המאתגרים ביותר יתאימו לאלה המיומנים וממוגנים היטב.

ים הנסתר

נחזור על דרך הנוף למצפור המכתש ובדרך אפשר לראות את גווני הצבע השונים של הטוף שנוצר מהתפרצויות וולקניות מתחת לפני הים.
אם תרצו לחקור את הנושא הגעשי בהר הכרמל, מקור לא מבוטל לאנרגיה טרמית במדינות כמו איסלנד, המלצתנו היא להגיע במוצא דרך הנוף לכביש 7021. פנו בזהירות רבה שמאלה ואז שוב שמאלה לשמורת טוף כרם מהר"ל. עתה יש להשאיר את המכונית בחניה ולצעוד כקילומטר לפינה של אורי הצופה לשמורה. שם תראו טוף געשי שחור שעומקו כמה עשרות מטרים ומקורו מלוע של הר געש קדום שהתפרץ מתחת לפני הים. לאורך מיליוני שנים הים שחק את החרוט הגעשי המושלם, וסלעי משקע הורבדו מעליו, כמו גם שוניות ובעלי חיים רבים אחרים שחיים במעמקים. נסיגת הים ופעולות הבליה חשפו את השכבות הגעשיות שאנו רואים עתה. מי ידע שיש הרי געש בכרמל?
נצא חזרה לכביש 7021 ואז נוכל לפנות שמאלה לביקור ביקב אמפורה (ראשון־שבת, 10.00־18.00) – לקנות יין מקומי משובח וגם שמן זית, זיתים ועוד תוצרת של חוות מקורה. רק בדקו שהם פתוחים, זה לא קורה תמיד. החנות של חוות מקורה עברה עיצוב חדש לאחרונה והיא מציעה עתה גם תוצרת מקומית מגוונת יותר, בין השאר יוגורט איכותי במיוחד של מחלבה מקומית, מוצרים אורגניים רבים אחרים וכן, גם אספרסו נהדר שאפשר לשתות במקום מתחת לשריגי גפן ובין כלים עתיקים ליצור שמן.
3 צפייה בגלריה
חוות מקורה בכרמל
חוות מקורה בכרמל
חוות מקורה בכרמל
(צילום: רוני נאק)
אמפורה – אגב – היה כלי חרס חרוטי מאורך בו נהוג היה להוביל יין בימי קדם. הצורה של האמפורה איפשרה ניצול מירבי של חלל הפנים בספינות הסוחר בדרכן לאירופה. היקב והחווה משתמשים בתהליכים אקולוגיים לייצור. יש מערכת אנרגיה סולארית המספקת את מרבית צריכת החשמל של היקב. מי השופכין של בית הבד והיקב עוברים טיהור ביולוגי בעזרת שלוש בריכות צמחים המיועדים לטיהור – צמחי גומא וקנה מסוגים שונים. המים זורמים דרך הבריכות בכוח המשיכה עד לקבלת מים נקיים. באופן טבעי הבריכות מהוות מוקד משיכה לבעלי חיים רבים.

בלי חרדת טווח

אז קצת על המכונה איתה טיילנו. ג'ילי גיאומטרי C היא קרוסאובר חשמלי המגיע מסין. היא מצוידת במנוע חשמלי המניע את הגלגלים הקדמיים ומוזן מסוללת ליתיום גדולה אשר מקנה לה טווח של עד 460 ק"מ (נתון יצרן רשמי). בתחומי האבזור מצוידת המכונית בגג שמש, פנסי LED ראשיים, בקרת אקלים ומסך מולטימדיה גדול ועתיר יישומים, בהם ווייז ומערכות סיוע ובטיחות אקטיביות. בזכות יכולת לקבל טעינה מהירה וטווח הנסיעה הארוך, אפשר במינימום לוגיסטיקה לצאת לטיולים ארוכים מחוץ לעיר כשכל מה שיידרש, אם בכלל, זה ביקור קצר של כ־25־30 דקות בעמדת טעינה מהירה כדי לחזור הביתה ללא חרדת טווח.

3 אטרקציות סביבתיות לפסח

1. פארק המיחזור חירייה
נצא לסיור בפארק המיחזור. נבקר במפעל ה־RDF שהופך פסולת לדלק. נשתמש בדימיון ובכלי עבודה ונהפוך חומרי יצירה לא שיגרתיים למוצרים שימושיים בהנחייתה של בריג'יט קרטייה, אמנית הבית של חירייה. נתאמן בג'אגלינג בדשא של המרכז לחינוך סביבתי ונצפה במופע אקרובטיקה מצחיק של קרקס החנונים.
הסיור הוא בדרגת קושי קלה ומתאים לכל המשפחה.
מתי: בחול המועד פסח, 18־20 באפריל, בין השעות 9:30-12:30 ו־13:30-16:30.
עלות לכרטיס בודד: 40 שקל. ילדים עד גיל 3 ללא עלות.
במקום פועל קפה חירייה, מיזם סביבתי חברתי הממוקם במבנה המרכז לחינוך סביבתי. בית הקפה מנוהל על־ידי רשת בתי קפה חברתיים "קפה טוב" מבית עמותת "שכולו טוב". הוא מהווה מרכז הכשרה למתמודדים עם חסמים תעסוקתיים, ומטרתו הקניית מיומנויות תעסוקתיות, מעולם המסעדנות במטרה לייצר גשר תעסוקתי לשוק החופשי. המקום מעוצב בחומרים בשימוש חוזר ומציע תפריט בריאות מגוון המבוסס על עקרונות שימור הסביבה.
ליצירת קשר: 03-7396633 או דוא"ל:
visit@hiriya.co.il
2. מרכז המבקרים איגודן
מרכז המבקרים איגודן מחויב להרחבת החינוך הסביבתי והנחלת ערכי החיסכון במים והפיכת המטרד למשאב, תחת הכותרת: "מחזירים לטבע באהבה". הסיורים מודרכים, ובאמצעותם למדים המבקרים כיצד הופכים השפכים הגולמיים – הביתיים והתעשייתיים – למים באיכות גבוהה, המושבים לשדות החקלאות שבנגב. סיור על החיים שמתחת לחיים – מה קורה בצינורות המובילים את השפכים של כל גוש דן? כיצד נראה מכון מיחזור המים הגדול במזה"ת? ניתן לבקר בחיים שמתחת לאדמה וליהנות מסרט חוויתי על הפעילות להשבת המים אל הטבע. הסיור עובר במסלול מפותל בו עוברים המים: ביקור ברחבי צינור דמה תת־קרקעי, הצצה בפריסקופים, צינורות לוחשים, מיקרוסקופים, ברזי מידע וניאגרות לצד סרטי הדרכה ומודלים מרהיבים.
המרכז מונגש לבעלי מוגבלויות.
טלפון להזמנת סיורים: 03-9555222
3. מרכז המבקרים של המועצה לישראל יפה
מרכז המבקרים "תפיסת עולם", הפועל במתחם ישראל יפה, מוקדש להסברת אתגרי הסביבה עימם מתמודדת האנושות. זו חוויה צבעונית ומעשירה המסבירה בצורה בהירה ובגובה העיניים את מהותן ועוצמתן של התופעות הסביבתיות, לצד פתרונות. את הסרטים והמייצגים מלווים כוכבי טלוויזיה ושחקנים מובילים: עידו רוזנבלום, גורי אלפי, אניה בוקשטיין, מירה עווד, ליאור אשכנזי ודרור קרן.
להזמנות, יונית - 03-6423111 שלוחה 131 או בדוא"ל: yonitz@israel-yafa.org.il
גלינה - 03-6423111 שלוחה 116 או בדוא"ל:
galinay@israel-yafa.org.il